Hyvä akku väykkyyn?
- Sami J. E.
- Mersumies
- Viestit: 653
- Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
- Paikkakunta: Belgia
Hyvä akku väykkyyn?
Alkaa akku vedellä viimeisillään, eli uutta olisi laitettettava kehiin. Minkälaista suosittelette? Mulla on aika paljon pätkäjoa kun duunimatkakin on se 20km, eli varmaan aika kuluttavaa akulle.
Autohan on E220cdi -01.
Autohan on E220cdi -01.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Hyvä akku väykkyyn?
Sami J. E. kirjoitti:Alkaa akku vedellä viimeisillään, eli uutta olisi laitettettava kehiin. Minkälaista suosittelette? Mulla on aika paljon pätkäjoa kun duunimatkakin on se 20km, eli varmaan aika kuluttavaa akulle.
Autohan on E220cdi -01.
Esim.Bosch S6002 AGM-akku 95Ah 35x18x19cm maksaa Motonetissä 199,90,jos ei halua vastaavaa halpa-akkua laittaa maksaa 139,00.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
masaf1 kirjoitti:Alkuperänen Mersun akku. Se kestää sen 8-9 vuotta.
Varmaan sekin ihan hyvä,mutta 90Ah mersun AGM akku maksaa 324euroa,eikä mersu ilmoita valmistajaa,saattaa olla hyvinkin Boch valmistama,koska käyttää muutenkin paljon Boch valmistamia osia. ja akkujen hintaero on kuitenkin 124 euroa,molemmissa akuissa sama 2-vuoden takuu.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
- Sami J. E.
- Mersumies
- Viestit: 653
- Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
- Paikkakunta: Belgia
Kiitoksia vastauksista. Laitoin jo meiliäkin paikalliselle MB-diilerille ja vastauksenkin sain; 100AH asennettuna olis 265€. Pelkkä akku 190€ + alv. Näyttää siltä että alkuperäistä laitetaan kehiin, käyn kuitenkin vielä tarkastamassa tarvikeakkujen hinnat.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Hain äsken paikalliselta huoltikselta uuden Varta-akun -99 E-malliin, koneena 75 kilowatin 200cdi. Reilu 100 Ah:n Varta olisi listan mukaan maksanut 206 €, 74 Ah:n listahinta oli 153 €, taisin saada sen 123 €:lla. Huoltomies suositteli tuota pienempää akkua, olikohan hyvä ratkaisu?Sami J. E. kirjoitti:Kiitoksia vastauksista. Laitoin jo meiliäkin paikalliselle MB-diilerille ja vastauksenkin sain; 100AH asennettuna olis 265€. Pelkkä akku 190€ + alv. Näyttää siltä että alkuperäistä laitetaan kehiin, käyn kuitenkin vielä tarkastamassa tarvikeakkujen hinnat.
Joku väyryne
Oho, Vartallakin tosin on näköjään neljää eri mallia (blue dynamic, silver dynamic yms.), joten hinnatkin voi heitellä. Omani ostin Teboililta (blue dynamic), mutta mielestäni hinta syynättiin ihan Vartan omasta ooveehoo-hinnastosta.jarskak kirjoitti:mistä te niitä akkuja haalitte?
ite laitatin kuukausi sitten paikallisessa akkuliikkeessä (akku-teho) kokkolassa 105AH Vartan akun 100 eurolla paikoilleen laitettuna.
Joku väyryne
Tsekkaa myynti-ilmoitukset, yksi 300 TDT on menossa osiksi ja
siinä on uudenkarhea akku. Vai onko auto Belgiassa?
Siinä TM:n testissä voittaja oli Trane, hyvin pärjäsivät myös ainakin
Varta, Banner ja Fiaam. Bosch olis pettymys, koska se oli huonompi
kuin samanlainen Varta. Biltema oli huonoin.
Itsellä on Exiden X-treme, koska sain sen takuuna vaihdossa, kun tavallinen
Exide hajosi. Sen verran monta Exidea on hajonnut takuuaikana, että suosin
edellä mainittuja. Hajoaminen on kylläkin aika lailla käytöstä kiinni.
Muistaakseni tuo Banner on MB:n oma akku. Varta on veneessä ja se on
tosi hyvä. Fiaam on ollut kerran autossa ja pelasi hyvin.
Ota vaan niin iso akku kuin mahtuu.
siinä on uudenkarhea akku. Vai onko auto Belgiassa?
Siinä TM:n testissä voittaja oli Trane, hyvin pärjäsivät myös ainakin
Varta, Banner ja Fiaam. Bosch olis pettymys, koska se oli huonompi
kuin samanlainen Varta. Biltema oli huonoin.
Itsellä on Exiden X-treme, koska sain sen takuuna vaihdossa, kun tavallinen
Exide hajosi. Sen verran monta Exidea on hajonnut takuuaikana, että suosin
edellä mainittuja. Hajoaminen on kylläkin aika lailla käytöstä kiinni.
Muistaakseni tuo Banner on MB:n oma akku. Varta on veneessä ja se on
tosi hyvä. Fiaam on ollut kerran autossa ja pelasi hyvin.
Ota vaan niin iso akku kuin mahtuu.
Itse luovuin Vartan akkujen käytöstä kun tuli useampi peräkkäinen huono yksilö vastaan, pari vuotta ja akku entinen...Tosin käytössä nytkin vielä vanhempia Vartan akkuja jotka jostain syystä kestäneet tosi hyvin. Väykkyyn ostin pari vuotta sitten Boshin silverin, ei mitään moitimista. Samaten on kestänyt kaivuri käytössä Boschin akku, viitisen vuotta ollut paikallaan ja melko kovaa rääkkiä saa osakseen.
Onkos tuossa joku syy miksi CDI väykyissä on nuo AGM akut?
Onkos tuossa joku syy miksi CDI väykyissä on nuo AGM akut?
- Sami J. E.
- Mersumies
- Viestit: 653
- Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
- Paikkakunta: Belgia
Belgiassahan tää.JarkkoN kirjoitti:Tsekkaa myynti-ilmoitukset, yksi 300 TDT on menossa osiksi ja
siinä on uudenkarhea akku. Vai onko auto Belgiassa?
Niin ajattelinkin. Kävin katsomassa tarvikeakkuja, niistä pyydettiin 160€. Semmosesta en niin paljoa maksa, on niistä kehnoja kokemuksia. Mielummin satku lisää ja Mb:n oma tilalle.JarkkoN kirjoitti: Ota vaan niin iso akku kuin mahtuu.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Sami J. E. kirjoitti:Kiitoksia vastauksista. Laitoin jo meiliäkin paikalliselle MB-diilerille ja vastauksenkin sain; 100AH asennettuna olis 265€. Pelkkä akku 190€ + alv. Näyttää siltä että alkuperäistä laitetaan kehiin, käyn kuitenkin vielä tarkastamassa tarvikeakkujen hinnat.
Varmaan saa tuohon hintaan mersun perinteisen lyijyakun,mutta kun mersu ei mitään akkuja valmista, niin vaikka Bosc:hin huoltovapaan ja ilmatiiviin nykyaikaisen AGM-akun saa parillasatasella.
mm.MB-lehti kirjoittaa: Autojen virransaannin uusi aluevaltaus on AGM-akkutekniikka.Se kattaa uusien autojen voimakkaasti kasvaneen energiatarpeen huomattavasti paremmin kuin perinteiset lyijyakut.AGM-akut ovat täysin ilmatiiviitä eivätkä sen takia tarvitse lainkaan huoltoa ja kestää jopa 30% tavallista akkua pitempään.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
JarkkoN kirjoitti:Joissain uudemmissa mersuissa kannattaa kuulemma pitää koko
ajan 12V kiinni autossa akun vaihdon ajan, ettei joudu ohjelmoimaan
jotain juttuja uusiksi. En tiedä tarkemmin, miten hankalaa se voi olla
Väykyssä, mutta tuo merkkiliikkeen asennushinta viittaisi jonkinlaiseen
työmäärään kuitenkin.
Helpoin homma ajaa toinen auto viereen ja siitä tupakansytkäristä virta toisen auton tupakansytkäriin.Malempiin autoihin virta päälle,ja vaihtaa viallisen akun.Poistaa kaapelin sytkäristä ja tarttaa käyntiin,ei ainakaan mitään tarvi ohjelmoida,eikä radion koodeja tietää,kun virta ei katkea missään vaiheessa.Liitäntäkaapelin voi tehdä itse pätkästä 2-napaista johtoa ja 2 sytkärin urospäärä,ja jos ei sitä osaa tehdä kannattaa akku jossain vaihdattaa.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
- Sami J. E.
- Mersumies
- Viestit: 653
- Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
- Paikkakunta: Belgia
Mitkäs toiminnat nollautuu kun akkua vaihdetaan? Sekin vielä, uskaltaako sitä vaihtaakkaan? Mitä jos työntää laturilla virtaa plootun alta vaihdon aikana?JarkkoN kirjoitti:Joissain uudemmissa mersuissa kannattaa kuulemma pitää koko
ajan 12V kiinni autossa akun vaihdon ajan, ettei joudu ohjelmoimaan
jotain juttuja uusiksi. En tiedä tarkemmin, miten hankalaa se voi olla
Väykyssä, mutta tuo merkkiliikkeen asennushinta viittaisi jonkinlaiseen
työmäärään kuitenkin.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Akkulaturi ei välttämättä ole suositeltava. Hyvät laturit on tietty hyviä tässäkin suhteessa, mutta huonoissa on se ominaisuus että jännite karkaa kun kuormaa ei ole. Silloin laturi saattaa puskea huomattavaa ylijännitettä kun siellä ei ole akkua puskurina ja ottamassa virtaa. Voiko tuo ylijännite rikkoa jotain niin siihen voi autosähköoppineet antaa kommenttia.
W212 E200 CDI automaatti
W203 C220 CDI automaatti
Eka eiku toka Mersu, mutta ei vika ellei kuolo korjaa
W203 C220 CDI automaatti
Eka eiku toka Mersu, mutta ei vika ellei kuolo korjaa
Kyllä tosta voi virrat katkasta ihan huoletta, turha sinne on sörkkiä mitään virtaa ko. autossa. Comandi hakee kellonajat yms. automaattisesti aina (sillä edellytyksellä että on Comandi). Ainoa mitä joutuu tekemään, on kääntää ratin reunasta reunaan kalibroidakseen ESP:n (jos on faceliftattu väykky) ja ajaa ikkunat ja kattoluukun hiljaisella nopeudella auki ja hiljaa kiinni, niin järjestelmä löytää rajat. Ikkunoiden auki ajamisessa menee ehkä 1 minuutti, kattoluukussa 30 sekuntia, ja ratin kääntämisessä ääriasennosta toiseen 30 sekuntia. Eli 2 minuuttia yhteensä + akun vaihto 5 minuuttia. Ei sais maksaa merkkiliikkeessäkään yli 200 € edes alkuperäisen akun kanssa, koska Väykkyyn on niin lapsellisen helppo ja nopea vaihtaa tuo akku (takapenkin reunoista vaan kiskasee kahvoista ja nostaa penkin irti ja vanha pois ja uus tilalle).Sami J. E. kirjoitti:Mitkäs toiminnat nollautuu kun akkua vaihdetaan? Sekin vielä, uskaltaako sitä vaihtaakkaan? Mitä jos työntää laturilla virtaa plootun alta vaihdon aikana?JarkkoN kirjoitti:Joissain uudemmissa mersuissa kannattaa kuulemma pitää koko
ajan 12V kiinni autossa akun vaihdon ajan, ettei joudu ohjelmoimaan
jotain juttuja uusiksi. En tiedä tarkemmin, miten hankalaa se voi olla
Väykyssä, mutta tuo merkkiliikkeen asennushinta viittaisi jonkinlaiseen
työmäärään kuitenkin.
Ja toi Mersun alkup. kalsiumvapaa akku on täysin huoltovapaa, hintaa Väykyn ns. "high capacity batterylla" eli 100 Ah on alkup. varaosana sen rapiat 170 €. Ja tämä kestää todistetusti noin 8-10 vuotta, joten ei ole huono akku. Kattokaa vaan niitä 50 € halvempia akkuja, niin ne ei kestä noin kauaa. Säästyy lisäksi vertailuvaivalta, että sopiiko akku paikoilleen vai ei ja saa 2 vuoden takuun.
- Sami J. E.
- Mersumies
- Viestit: 653
- Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
- Paikkakunta: Belgia
Comandia ei ole, Aps30 oli mulla, nyt muu soitin. Faceliftihän toi on. Voishan sen akun sitten itsekin uskaltaa vaihtaa mikäli ei auton järjestelmät mene aivan solmuun.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Ainoa suositeltava akkulaturi, jonka tiedän, on CTEK.
Siinä on mm. 12V jännitelähdeasento, jota voi käyttää
tässä akunvaihdossa. Laturi ei hajota akkua eikä autoa.
Tuo tupakansytkäkaapeli on hyvä kikka, harmi vaan että
liitintä ei ole standardoitu, joten huono liitin voi istua huonosti
paikallaan. Ja akuissa olisi sitten syytä olla täsmälleen sama
jännite, muuten saattaa sulake palaa, kun toinen akku alkaa
latautua sen johdon kautta.
Jos Väykyssä noin vähällä selviää kuin edellä kerrotaan,
niin ei tosiaan kannata viritellä johtoja. Tuo kalibrointi
on taas näitä juttuja, jotka pitäisi vaan tietää etukäteen.
Omassa autossa radio on ainoa, joka kyselee koodeja
akun navan irrotuksen jälkeen. Ja sitä akun napaahan pitäisi
irrottaa lähes joka korjauksen alussa, jos on tehtaan ohjeita
uskominen.
Siinä on mm. 12V jännitelähdeasento, jota voi käyttää
tässä akunvaihdossa. Laturi ei hajota akkua eikä autoa.
Tuo tupakansytkäkaapeli on hyvä kikka, harmi vaan että
liitintä ei ole standardoitu, joten huono liitin voi istua huonosti
paikallaan. Ja akuissa olisi sitten syytä olla täsmälleen sama
jännite, muuten saattaa sulake palaa, kun toinen akku alkaa
latautua sen johdon kautta.
Jos Väykyssä noin vähällä selviää kuin edellä kerrotaan,
niin ei tosiaan kannata viritellä johtoja. Tuo kalibrointi
on taas näitä juttuja, jotka pitäisi vaan tietää etukäteen.
Omassa autossa radio on ainoa, joka kyselee koodeja
akun navan irrotuksen jälkeen. Ja sitä akun napaahan pitäisi
irrottaa lähes joka korjauksen alussa, jos on tehtaan ohjeita
uskominen.
No todellakin selviää vähällä. APS30:stä ei ole kokemusta, mutta faceliftaamattoman alkuperäissoitin eikä faceliftatun comandi 2.0 mitään kysele, kello pysyy ajassa jne. Faceliftatussa vaan palaa se ESP-valo kun käynnistää ekaa kertaa. Lähtee se ajossakin pois, mutta heti saa pois kun kääntää ratin ääriasennosta toiseen.
Melkeen en menis sörkkimään väliaikaisjännitettä akun vaihdon ajaksi turhan päiten.
Melkeen en menis sörkkimään väliaikaisjännitettä akun vaihdon ajaksi turhan päiten.
Oiskohan nuo ohjelmointihuhut sitä perua, kun joku taisi saada väylät kärvähtämään (211:n kanssa?) liian hätäisellä akunvaihdolla...?
Oli juuri töissä puhetta, jonkin muun merkkisessä autossa (saab tai citikka) oli oikein ohjeistus akun vaihdosta, kuinka jätetään ikkuna raolleen, ovet kiinni, ja sitten virta-avainta sai kääntää ikkunasta kurkotellen vasta kun kaikki varoitusvalot paloivat. Ovea EI saanut avata välissä jne.
210:ssä ei pitäisi mitään erikoista tosiaan olla, kunhan muistaa että ikkunat ovat yläasennossa akkua irroitettaessa, eikä alaalla kuten allekirjoittaneella
Oli juuri töissä puhetta, jonkin muun merkkisessä autossa (saab tai citikka) oli oikein ohjeistus akun vaihdosta, kuinka jätetään ikkuna raolleen, ovet kiinni, ja sitten virta-avainta sai kääntää ikkunasta kurkotellen vasta kun kaikki varoitusvalot paloivat. Ovea EI saanut avata välissä jne.
210:ssä ei pitäisi mitään erikoista tosiaan olla, kunhan muistaa että ikkunat ovat yläasennossa akkua irroitettaessa, eikä alaalla kuten allekirjoittaneella
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01