W202 etuvalot
W202 etuvalot
Eli onko normaalia että vasemman puoleisen valon lyhyet ja pitkät näyttää melkein samalle ja ehkä jopa juuri samalle korkeudelle, oikealla puolella taas pitkät näyttää selvästikkin ylemmäs kuin lyhyet. Tämä kyllä kuulostaa ihan normaalilta mutta tuntuu silti vähän oudolle koska pitkien valoteho menee ihan hukkaan.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1226
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Ominaisuus?
En tiedä onko normaalia, mutta mulla oli sama homma vm. -96 202:ssa. Valot on Valeon. Vähän voi koittaa säätää sitä heijastimeen ruuvattavaa lampunkanta-adapteria, mulla parani hieman. 

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Re: Ominaisuus?
Nyt en ihan loppuun asti älynny, koitin katella säätömahollisuuksia parantamiseks, eli kerrotko mitä ruuvaan ja mistä?Olli Lajunen kirjoitti:En tiedä onko normaalia, mutta mulla oli sama homma vm. -96 202:ssa. Valot on Valeon. Vähän voi koittaa säätää sitä heijastimeen ruuvattavaa lampunkanta-adapteria, mulla parani hieman.

lisää
Lyhty mallihan vaihtui '96 - siksi kyselin....
Voisiko olla vaan polttimo jotenkin väärässä asennossa ?
Tuossahan on H3/H1/+ H1-sumuvalo
Voisiko olla vaan polttimo jotenkin väärässä asennossa ?
Tuossahan on H3/H1/+ H1-sumuvalo
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: lisää
Eikös tuossa ole Lyhyet H1, pitkät H1 ja sumarit ne H3?Henry V. kirjoitti:Lyhty mallihan vaihtui '96 - siksi kyselin....
Voisiko olla vaan polttimo jotenkin väärässä asennossa ?
Tuossahan on H3/H1/+ H1-sumuvalo

lisää
Aivan oikein - noin päin se tuossa olikin.
No sitten vika täytyy olla heijastimen asennossa, eli säädöissä - jos kerran toinen puoli on OK. Tuntuiko polttimoa vaihtaessa, että heijastin olisi ollut jotenkin löysä ? ..eli olisi irti kiinnityksestään ( muovisilla kuulatapeilla). Tai sitten vaan ruuveja pyörittämään: valot päälle ja seinää vasten kokeilemalla.
Joskus voi olla niin, että polttimon lanka, on mennyt tehtaalla väärään asentoon, ja silloinhan kohdistus menee väärin.
No sitten vika täytyy olla heijastimen asennossa, eli säädöissä - jos kerran toinen puoli on OK. Tuntuiko polttimoa vaihtaessa, että heijastin olisi ollut jotenkin löysä ? ..eli olisi irti kiinnityksestään ( muovisilla kuulatapeilla). Tai sitten vaan ruuveja pyörittämään: valot päälle ja seinää vasten kokeilemalla.
Joskus voi olla niin, että polttimon lanka, on mennyt tehtaalla väärään asentoon, ja silloinhan kohdistus menee väärin.

Viimeksi muokannut Henry V., Su 13.12.2009 22:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: lisää
Varmaa 3 kertaa irrotin polttimon ja kokeilin että kaikki on kiinni eikä heilu. Varmaa tunnin suuntailin nuita lamppuja ja nyt ois tosi hyvä lukuunottamatta tota vasemman valon pitkää valoaHenry V. kirjoitti:Aivan oikein - noin päin se olikin.
No sitten vika täytyy olla heijastimen asennossa, eli säädöissä - jos kerran toinen puoli on OK. Tuntuiko polttimoa vaihtaessa, että heijastin olisi ollut jotenkin löysä ? ..eli olisi irti kiinnityksestään ( muovisilla kuulatapeilla). Tai sitten vaan ruuveja pyörittämään: valot päälle ja seinää vasten kokeilemalla.
Joskus voi olla niin, että polttimon lanka, on mennyt tehtaalla väärään asentoon, ja silloinhan kohdistus menee väärin.

Kestääkö nuo umpiot muuten 100W hehkuja lykätä tonne sisälle? Jos näkis vähän ees eteensä tuolla yön pimeydessä, lisävaloja ei kehtaa laittaa ku rumentaa kummasti, xenonit maksaa ja on aika törkeet nuissa umpioissa..
lisää
Mutta siis jos kokeilisi vaihtaa polttimoita keskenään - olisiko vaikutusta ?
Ja pelaako säädöt molemmissa, vai pyöriikö tyhjää ? ..joku selityshän sille täytyy löytyä.
100 W on laittomat tieliikenteeseen, mutta kokeile Bosch +90%, tai Philips X-treme +80%. Ainakin nuo Philipsit kestävät, ja näissä tuo H1-malli on tullut juuri syksyllä myyntiin. Omassa on vielä +50% malli, ja ero on niilläkin selvä.
Ja pelaako säädöt molemmissa, vai pyöriikö tyhjää ? ..joku selityshän sille täytyy löytyä.
100 W on laittomat tieliikenteeseen, mutta kokeile Bosch +90%, tai Philips X-treme +80%. Ainakin nuo Philipsit kestävät, ja näissä tuo H1-malli on tullut juuri syksyllä myyntiin. Omassa on vielä +50% malli, ja ero on niilläkin selvä.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: lisää
Jooh pitää huomenna vaihtaa polttimoita, säädöt kyllä toimii mutta vähän oudosti ainakin tuo sivuttaissäätö. Tosin nuin se varmaan mersussa toimiikinHenry V. kirjoitti:Mutta siis jos kokeilisi vaihtaa polttimoita keskenään - olisiko vaikutusta ?
Ja pelaako säädöt molemmissa, vai pyöriikö tyhjää ? ..joku selityshän sille täytyy löytyä.
100 W on laittomat tieliikenteeseen, mutta kokeile Bosch +90%, tai Philips X-treme +80%. Ainakin nuo Philipsit kestävät, ja näissä tuo H1-malli on tullut juuri syksyllä myyntiin. Omassa on vielä +50% malli, ja ero on niilläkin selvä.

kannattaa vaihtaa ne hehkut sinne. Itse vaihdoin motonetistä ostamiin Osram merkkisiin (en muista paljonko ++) mutta parantu huomattavasti.
Makso muistaakseni 10e x 2kpl ja ero oli vanhoihin huomattava.
Myös mulla on sitä ongelmaa että valot ja varsinkin pitkät näyttää miten sattuu. Suurimmaksi osaksi puiden latvoja. Mutta eipä tuo inssi konttorilla mittään sanonu niin antaa olla. ku suurimmaksi osaksi ajelen kaupungissa.
Makso muistaakseni 10e x 2kpl ja ero oli vanhoihin huomattava.
Myös mulla on sitä ongelmaa että valot ja varsinkin pitkät näyttää miten sattuu. Suurimmaksi osaksi puiden latvoja. Mutta eipä tuo inssi konttorilla mittään sanonu niin antaa olla. ku suurimmaksi osaksi ajelen kaupungissa.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1226
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Ne pitkät ja lyhyet ja sumarit säätyy kaikki samalla korkeussäädöllä ja mulla (ja kuten kirjoittajankin mersussa ymmärsin olevan) on sellainen vika että kun lähivalo osoittaa oikein niin kaukovalo osoittaa liian alas. Ja kun niiden keskinäistä eroa ei voi kovin 'kätevästi' säätää koska kolme heijastinta ovat 'yhtä osaa' (tai ainakin siltä näytti, en purkanut vielä). Näin siis vm. -96 W202 jossa Valeon H1/H1/H3 (lähi/kauko/sumu) ajovalot.
Ensin kokeilin seinää vasten valokuvioita useammalla lampulla jotta varmistuin siitä ettei vika ole lampussa. Sitten kokeilin palavaa lamppua varovasti liikutella ja kokeilla missä asennossa valokeila osuisi hieman ylemmäs muuttumatta kuitenkaan 'liikaa'. Sitten irrotin torx -ruuveilla kiinnitetyn valuosan ja napautin varovasti tuurnalla niistä kolmesta näppylästä yhtä, jotka määräävät polttimon asennon jotta sain polttimon jäämään ko. asentoon. Pitkillä tämän voi vielä tehdä, mutta lyhyisiin en menisi koskemaan.
Ensin kokeilin seinää vasten valokuvioita useammalla lampulla jotta varmistuin siitä ettei vika ole lampussa. Sitten kokeilin palavaa lamppua varovasti liikutella ja kokeilla missä asennossa valokeila osuisi hieman ylemmäs muuttumatta kuitenkaan 'liikaa'. Sitten irrotin torx -ruuveilla kiinnitetyn valuosan ja napautin varovasti tuurnalla niistä kolmesta näppylästä yhtä, jotka määräävät polttimon asennon jotta sain polttimon jäämään ko. asentoon. Pitkillä tämän voi vielä tehdä, mutta lyhyisiin en menisi koskemaan.

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96