Jouset / Iskarit

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

epk kirjoitti: eikös aakkosessa ole jouset ja iskarit samassa paketissa?

silloin on vieläkin helpompi homma hoitaa itse, varsinkin tavallisilla puristimilla.
Edessä toki on yhtenä pakettina, mutta takana erikseen.

Eikai ne nyt 124:ssäkään edessä erikseen ole? Jos on, niin se on melkein nähtävä, koska taitaa olla aika erikoinen ratkaisu.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Mr_Benz kirjoitti:
epk kirjoitti: eikös aakkosessa ole jouset ja iskarit samassa paketissa?

silloin on vieläkin helpompi homma hoitaa itse, varsinkin tavallisilla puristimilla.
Edessä toki on yhtenä pakettina, mutta takana erikseen.

Eikai ne nyt 124:ssäkään edessä erikseen ole? Jos on, niin se on melkein nähtävä, koska taitaa olla aika erikoinen ratkaisu.
kyllä on erikseen :wink:


aakkoseen on siis helppo nuo vaihtaa, edestä ja takaa, takana ei tarvitse edes puristinta käyttää.
Juha L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 04.02.2004 23:38
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Juha L. »

ei tuolla veholla välttämättä työn jälki mitään parasta ole vaikka merkki huolto onkin meinaan tampereen veholla oli tossa vuosisitten aika huolimatonta touhua kun niiden mittauksien mukaan pyörä oli muutaman sentin liian takana mutta muualla mitattuna pyörät oli justiinsa paikallaan. En tiedä kummissa oli vika miehissä vai eikö laitteita ollut jaksettu kalibroida.
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Mr_Benz: Tällänen on mersuissa käytetty etupään jousiratkasu kerta et ole nähnyt niin laitetaan oikein kuva, eihän tässä asiassa saa olla aukkoa sivistyksessä. :roll:



Kuva
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

taitaa muuten olla aika lailla kaikissa mersuissa noin , aakkonen taitaa olla tässäkin poikkeus , ei millään pahalla :lol:


kertokaas muuten missä muussa mersussa on samaa nippua jouset ja iskarit edessä ? jos on :?

henkilöautoista kyse!
Juha L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 04.02.2004 23:38
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Juha L. »

Lindroos kirjoitti:Mr_Benz: Tällänen on mersuissa käytetty etupään jousiratkasu kerta et ole nähnyt niin laitetaan oikein kuva, eihän tässä asiassa saa olla aukkoa sivistyksessä. :roll:



[ http://photo.jippii.fi/fi/image//data/photo/jippii.fi/j/u/juhis_20/1042390306969.jpeg ]
Minkäs merkkiset on noi kuvan iskarit

itellä on saman väriset mutta on konin sportit
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Bilstein Sprint. Eli ne parhaat :wink:
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

No voi kiesus mikä viritys :mrgreen:

Onneksi on oikean väristä tavaraa pyöräkotelossa, eli vissiinkin Bilstein Sprint :wink:

Nolo tunnustaa, mutta pakkokai se on... Olen viettänyt monta unetonta yötä miettien että miten helvetissä ne mersun puristimet saa McPherssoneihin tungettua :oops:
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Mr_Benz kirjoitti:No voi kiesus mikä viritys :mrgreen:

Onneksi on oikean väristä tavaraa pyöräkotelossa, eli vissiinkin Bilstein Sprint :wink:

Nolo tunnustaa, mutta pakkokai se on... Olen viettänyt monta unetonta yötä miettien että miten helvetissä ne mersun puristimet saa McPherssoneihin tungettua :oops:

et saakkaan, täytyy tosiaan niitä bilteman puristimia käyttää, ovat jopa hyvät siihen tarkoitukseen.


sulla lähtee koko iskari/jousi yhdistelmä yhdessä paketissa irti, jouset irroitat vasta kun paketti sun kädessä irroitettuna autosta.
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Taitaa nuo "oikeat" mersut olla aika nopeita madaltaa :D
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Mr_Benz kirjoitti:Taitaa nuo "oikeat" mersut olla aika nopeita madaltaa :D
itseasiassa taitaa olla nopempi tuo sun tapaus, jos ei ajallisesti nopeampi, niin ainakin miellyttävämpi vaihtaa.

varsinkin kun vaihtaa molemmat eli iskarin ja jousen.
Juha L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 04.02.2004 23:38
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Juha L. »

joo eikun tunkki tukivarren alle ja pukki nurkalle ja hilavitkuttimet irti sitten vaan päästää tunkin alas ja uus jousi tilaan tietysti ottaa vanhan pois
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

epk kirjoitti:
Mr_Benz kirjoitti:Taitaa nuo "oikeat" mersut olla aika nopeita madaltaa :D
itseasiassa taitaa olla nopempi tuo sun tapaus, jos ei ajallisesti nopeampi, niin ainakin miellyttävämpi vaihtaa.

varsinkin kun vaihtaa molemmat eli iskarin ja jousen.
Nii, mut eikös autot madalleta Bläck and Dekkerillä? teillähän ei tartte ku pikkusen kirrata jousta ja katkasta :mrgreen:

EDIT: No meneehän se perkule tarvittaessa niin tossa perssonissakin
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ei nyt oot kuullu huhuja , ei mitään B & D jousia :roll: , eihän :lol:
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

epk kirjoitti:ei nyt oot kuullu huhuja , ei mitään B & D jousia :roll: , eihän :lol:
Luulin että oot vaan kirjottanu väärin ku suosittelit H&R:ää, sit se myyjä sano et nää Kolinserit on ainakin yhtä hyvät mut paljon halvemmat. No tottakai sit otin ne!
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no perhana, tuloksia odotellessa !
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Asiasta viidenteen.
Onko kellään kokemuksia noista Weitec:n alustasarjoista/jousista?
Näyttäis olevan aika edullisia.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Satuin taas löytämään kiinnostavan aiheen... myöhässä. No niin, ajattelin vain kysäistä mikä oli vanhojen iskareiden merkki?
Itsellä oli vakiona Bilstein sport ympäriinsä "ois siis saanut mersulta(veholta) samat meinaan".
Mersu kun ovat itse vaihdellut niitä eräänkin kerran jostain syystä.. :wink:

Vaihdon Koniin keltaisiin. En vaihtanut jousia, tarpeeks matala jo nyt. Tukevammaksi tuli ja vähemmän keinahteluja heitoissa, minun ajoon just sopivat siis. Eivät entiset olleet rikki mutta huojui liikaa minun makuun...

Voitele ylälaakeri (muovinen)etuiskareiden vaihtaessa jollain hyvällä rasvalla(suolaveden kesto,paine) niin vähennät narahtelua kääntäessä.
Katso myös "koiranluut" että ne eivät ole väljät, ei vaarallista mutta kolahtelee ikävästi vain korvaan.
Taka iskarin ylä pultti on "hyvässä" paikassa ota iisisti vaan...ja samallahan katsot taka axelin laakerit ettei ole väljyyttä (tuntuu kyllä ajossakin) muutama vinkki vain noin matkan varrelle :)
A170cdi-00 1999-
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Turbocompound kirjoitti:Satuin taas löytämään kiinnostavan aiheen... myöhässä. No niin, ajattelin vain kysäistä mikä oli vanhojen iskareiden merkki?
Itsellä oli vakiona Bilstein sport ympäriinsä "ois siis saanut mersulta(veholta) samat meinaan".
Mersu kun ovat itse vaihdellut niitä eräänkin kerran jostain syystä.. :wink:

Vaihdon Koniin keltaisiin. En vaihtanut jousia, tarpeeks matala jo nyt. Tukevammaksi tuli ja vähemmän keinahteluja heitoissa, minun ajoon just sopivat siis. Eivät entiset olleet rikki mutta huojui liikaa minun makuun...

Voitele ylälaakeri (muovinen)etuiskareiden vaihtaessa jollain hyvällä rasvalla(suolaveden kesto,paine) niin vähennät narahtelua kääntäessä.
Katso myös "koiranluut" että ne eivät ole väljät, ei vaarallista mutta kolahtelee ikävästi vain korvaan.
Taka iskarin ylä pultti on "hyvässä" paikassa ota iisisti vaan...ja samallahan katsot taka axelin laakerit ettei ole väljyyttä (tuntuu kyllä ajossakin) muutama vinkki vain noin matkan varrelle :)
Jeh.. .Mulla taitaa olla Sachsit alla. Aakkonen on kyllä hiukkasen rauhaton vakio alustalla, joten tarpeeseen tuo remontti tulee. Matalakin vakio aakkonen on maavaraltaan kuin itse piru, mutta pakkohan sitä silti on madaltaa kun kerta alusta remonttiin aletaan :wink: .

Muitakin osia alustasta on tarkoitus samalla uusia tarpeen mukaan. Toisen koiranluun uusin jo viime kesänä, mutta taidan laittaa molemmat kerralla uusiksi, koska kilometrejä on edellisen vaihdon jälkee tullut jo n. 40 tkm. Tiedetään tiedetään... ei ole välttämättä tarpeen kun ei kolkata, mutta laitetaan kerralla kaikki timmiksi, koska maksavat vain 28 € kipale veholla ja ne hajoo kuitenkin...

Ja eiköhän siitä yläpään pultistakin selvitä... viimeistään lasisen ohjekirjan avulla :mrgreen:
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Koiranluita on(oli) jo neljäs parannettu versio kun viimeks vaihdoin.
Katto päivämäärä esim. 2703 (on viikko ja vuosi) että saat "tuoreet" ja paremmat ettei tartis aina vaihdella.
Kolmannet menossa 115tkm.
Hivenen halvemmat muistin mukaan lahden tällä puolella, minkäs :evil: sille voi
A170cdi-00 1999-
Avatar
tapioh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 09.11.2003 21:06

Viesti Kirjoittaja tapioh »

Lindroos kirjoitti:mersuissa käytetty etupään jousiratkasu
Hieno kuva. Ja paras iskarimerkki.
Tuossa kuvassa jousi on "kaarella" sisäänpäin. Aikaisemmassa W124 :ssa toinen jousista ( en muista kumman puoleinen ) oli selvästi kaarella ulospäin , joka näkyi varsinkin kun nosti etupään ylös. Mistäköhän moinen ilmiö?? :?: Jousethan on molemmat samanlaisia ts,
ei ole vasen/ oikeakierteistä. Johtuisiko siitä. Pohdiskelua eteenpäin:
Paranisikohan ajettavuus jos olisi erikierteiset jouset. Aiheutuuko jousen puristuessa myös peini sivusiirto.....no....eihän ne tukivarret minnekä siirry, eli ei ole vaikutusta kun vain jos on välyksiä.Lienevät tutkineet jo aikojen alussa. :)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

tapioh kirjoitti:
Lindroos kirjoitti:mersuissa käytetty etupään jousiratkasu
Hieno kuva. Ja paras iskarimerkki.
Tuossa kuvassa jousi on "kaarella" sisäänpäin. Aikaisemmassa W124 :ssa toinen jousista ( en muista kumman puoleinen ) oli selvästi kaarella ulospäin , joka näkyi varsinkin kun nosti etupään ylös. Mistäköhän moinen ilmiö?? :?: Jousethan on molemmat samanlaisia ts,
ei ole vasen/ oikeakierteistä. Johtuisiko siitä. Pohdiskelua eteenpäin:
Paranisikohan ajettavuus jos olisi erikierteiset jouset. Aiheutuuko jousen puristuessa myös peini sivusiirto.....no....eihän ne tukivarret minnekä siirry, eli ei ole vaikutusta kun vain jos on välyksiä.Lienevät tutkineet jo aikojen alussa. :)
johtunee madallusjousista....
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Joo,kyllähän ne molemmat jouset ovat samallatavalla sisäänpäin.Johtuu varmaankin siitä että madalletussa autossa tukivarret ovat eriasennossa kuin alunperin,vänkäävät siten jousia sisäänpäin.
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Jees.. Nyt on alusta ollut alla pari päivää ja ei voi muuta kuin kehua. Mukavuus ei oikeastaan kärsinyt nimeksikään ja jäykkyyttäkin löytyy, mutta vasta tarvittaessa. Pintakovasta ei puhettakaan. Eli onnistunut ostos oli. Se on se progressiivisuus kattokaas...

Pakko sanoa että mitä minulla muita madalluksia on ollut, niin ne on ollut enemmän tai vähemmän huonoja ja nyt sitten päätin satsata laatutavaraan ja se kannatti. Ilman kunnollisia iskareita ei näemmä kannata madaltaa...

Maavaraa ei ollut vakionakaan liikaa, ehkä jotakin 12 cm ja madalluksen jälkeen maavaraa jäi pohjapanssarin kohdalle n. 9cm, mutta vielä ei ole mistään raapinut...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Vastaa Viestiin