Kerrassaan mielenkiintoista keskustelua.
norsu kirjoitti:Jeh, ja niinkun Eemeli jo sanoi, niin eikös F1 autoja ahdettu jo 80-luvulla yli viidellä baarilla ja yhdellä ahtimella. Hieman kapeealanen tuollainen saattaa kyllä olla...

Kiihdytyspeleihin ja pullereihin varmaan vallan ok.
Ainakin 5,5 bar on ollut ja joidenkin lähteiden mukaan jopa baari enempi. Polttoaineena lähes pelkkää tolueenia. Hommahan tehtiin siten, että pieni pakopesä ja ropelli liitettiin julman isoon kompuraan. Sitten vain nokasta overlap pois ja männällä puskettiin "väkisin" pakokaasut turbiinin läpi. Noin pyörii isokin kompura, tosin lämpökuorma ja pakopaineet ovat kamalat. Kisan ehkä kesti nipussa ja sitten turbo ja kone olikin valmista kauraa, välillä jo aika-ajonkin jälkeen. Että ei oikein kadulle, vaikka noita jotkin ovat mielenkiinnosta rakennelleetkin, kovat tehot ja muutaman tuhat kestää nipussa. Harrastettiimpa noissa formuloissa kaikkia muitakin veikeitä ahtokoiruuksia vaikka paineita yritettiin rajoittaa, Honda oli fiksuin ja ahdinta kiusattiin kahta kauheammin. Gourneyflapin sivuilta löytyy kuvia noista vanhoista turbopadoista ja ahtimista. Voin myös muutaman kirjavinkin antaa jos jotain kiinnostaa vanha turbotekniikka. Sorry hieman offtopic, mutta kun on mielenkiintoista asiaa.
Ihan rakenteellisesti keskipakoahdin ei oikein ole hyvä tekemään kovia paineita vaan on parempi kun tarvitaan suuria massavirtoja. Hyötysuhde muuten paranee koon kasvaessa, eli rinnakkain laitetut tuplaturbot ovat aika pöljiä ellei koneen rakenne ole esteenä, eli lähinnä haaramoottorit.
tdt leka kirjoitti:eikös se pienempi ahdin sitte ala ahistaan pakopuolta ja sitä myötä "rajottaan" suuren ahtopaineen hyötyä?
hatemi kirjoitti:Kas siinäpä se hassu juttu onkin kun se ei välttämättä alakkaan ahdistamaan. Joku joka osaa asian selittää paremmin ja oikeilla termeillä voisi jatkaa höpinää. Tänään ei jostain syystä oikein onnistu tuo ajatuksen tekstiksi siirtäminen Very Happy
Haluaisikko yrittää joku toinen päivä? Yritin tuota miettiä, mutta en keksi miten perään liitetty toinen ahdin voisi edesauttaa edellisen pakopuolen virtausta. Virtaus kun on vielä sikäli ikävä otus, että paineen tuplaaminen ei suinkaan tuplaa virtausta vaan kasvu menee neliöjuureen, eli barista kahteen ei saakaan kuin reilun 40% lisää. Tämä näkyy hyvin myös jos katsoo turbiinien karttoja. Vaikkapa
näin. Eli ei ihme, että pakopaine ampuu taivaisiin jossain vaiheessa. Eli tuntuisi, että siinä pikkuahtimessa on syytä olla riittävän iso hukkaportti. Vaikka miettisi, että kun pikkuturbo tulppaa, niin iso lakkaa ahtamasta koska se ei saa riittävää paine-eroa turbiininsa yli -> pieni joutuu toimimaan kovemmalla painesuhteella pitääkseen halutun ahdon yllä -> ulos kartalta ja ylikierrokset? Hahmottele edes jotain ajatusta, niin yritän saada kiinni.