vetari w124 ? ....kuvia lisätty

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aikahilijasta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ma 18.02.2008 09:17
Paikkakunta: Leppävirta

vetari w124 ? ....kuvia lisätty

Viesti Kirjoittaja aikahilijasta »

Onkohan montakin eripituista ja erilaista vetaria -91 vuosmalliseen w124 mersuun, kyseessä olis oikea takavetari...? :? sattui sanomaan päks tuossa elispäivänä...
Viimeksi muokannut aikahilijasta, Pe 11.12.2009 11:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Konemies on erimies.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

ON.
100mm ja 110mm laipoilla ja asd:llä ja ilman.
Laipan koko riippuu koneen koosta ja pituus asd/ei asd.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: vetari w124 ?

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

aikahilijasta kirjoitti:Onkohan montakin eripituista ja erilaista vetaria -91 vuosmalliseen w124 mersuun, kyseessä olis oikea takavetari...? :? sattui sanomaan päks tuossa elispäivänä...
Jaahajassoo... Kuina paljon on ajettu tällä autolla?Meinaan vaan että pitääkös mun ryömiä nopeutetussa aikataulussa tonne oman -91 alle.
On ruvennu asia vähän vaivaamaan kun on ollu juttua täällä noista katkeemisista.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
Petri A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: Ke 22.10.2003 11:42
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

vetareista

Viesti Kirjoittaja Petri A »

ois pari vielä tarroilla varustetuilla Mertelistä hankituilla vetareista. ja peräkin siihen väliin tulee kaupan päälle. ovat pikku perästä eli tuolla pienellä laipalla ja autona 230 bensa automaattti. Tarjouksia saa jättää,jos tarvetta.

T. Petri
aikahilijasta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ma 18.02.2008 09:17
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja aikahilijasta »

auto on 200 dieseli... ajettu reilu 600 000km... aika heikosti napsahti poikki. :? asd ?
Konemies on erimies.
aikahilijasta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ma 18.02.2008 09:17
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja aikahilijasta »

vuosmallia -91.
Konemies on erimies.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei taida ajokilometreistä vaan ruostumisesta johtua poikki meneminen.
Muistelin että joku kertoi jopa alle 300tkm alle katkenneen.
Klemmarit ostaa valmiiksi ja poistaa vanhan ja katsoo kumin alle niin tietää
millaisella vetarilla ajelee ja milloin ois tarvetta huolehtia.
Mulla ois koneella kuvia katkenneesta ruostuneesta vetarista jos vain joku kehtais neuvoa miten saisin ne tänne.
Haullakin etsin muttakun ne on juttujen välissä.
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Moron.

Siinäpä atlaksen vetareiden fotoja:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

No niin, siinä ylhäällä atlaksen fotot. sori kun kesti. Tänään kurkkasin s.postia =)
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kiitos kuvien laitosta OPCARAVAN.
Jos vielä topikin aloittaja pistäis alku otsikkoon KUVIA LISÄTTY niin homma ois täydellinen,koska toisessa ja tässäkin topikissa oli toivottu kuvia kun ei missään muualla ole.
aikahilijasta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ma 18.02.2008 09:17
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja aikahilijasta »

juu voinha minä kirjottaa sinne, ku joku kertos ensin että mitenkä näin voi tehä,? :oops: samalla tavalla oli itseltä vetari katkenna..
Konemies on erimies.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Aki P kirjoitti:ON.
100mm ja 110mm laipoilla ja asd:llä ja ilman.
Laipan koko riippuu koneen koosta ja pituus asd/ei asd.
Onko se kuitenkin vielä pikkuperässä pitempi kuin isossa??
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

juhaoh kirjoitti:
Aki P kirjoitti:ON.
100mm ja 110mm laipoilla ja asd:llä ja ilman.
Laipan koko riippuu koneen koosta ja pituus asd/ei asd.
Onko se kuitenkin vielä pikkuperässä pitempi kuin isossa??
molemmat perät yhtä leveitä eli vain asd vaikuttaa akselin mittaan.
Joku mersupurkaamo??
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Aki P kirjoitti: molemmat perät yhtä leveitä eli vain asd vaikuttaa akselin mittaan.
Omien mittausten mukaan vetolaipasta vetolaippaan.
Pikkuperän leveys 220 mm
Isoperä.................240 mm
ASD perä...............285 mm
Nämä mittaukset on kyllä tehty n. 20 vuotta sitten, että en tiedä myöhemmistä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tänään aloin tekemään vetareita tuohon omaan 300E mersuun ja siinä on se "keskikokoinen" ASD perä 110 mm laipoilla...

vetarin pituus päästä päähän, ilman niveliä on 545 mm ja boorin paksuus 29 mm päältä mitattuna.

karpiolalta hain vetarit, maksoi 200 € + ALV/kpl... halvemmallakin olis uudet vetarit saanut, mutta sitten olisi pitänyt hankkia 27 mm boorilla olevat nivelet ja ne on kuulemma harvassa :?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

pitää kyllä huomenna ottaa muutama kuva näistä karpiolan vetareista... on ne niin kauniit :D

ei kyllä harmita yhtään, että tuli kannatettua oikein kunnon käsityötä, kyllä nuo massatuote vetarit on laadullisestikkin aika kaukana näistä perinteisesti valmistetuista...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Juu kyllä laadukkailta vaikuttaa Karpiolan akselit. Joskus siellä akselit itselle teetin ja kyselin kestoa, niin sonoivat tekevänsä kestävemmät jos saan noi poikki. :lol:

Ruuvasin akselit tuohon käyttöfarkkuun kiinni eikä ainakaan 180hepalla ole katkennut. :wink: Tiädä sit pitäskö tuplata kesäksi. 8)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

nuo mitkä mulle nyt tuli, on ne halvemat mallit, eli 200 € + ALV/kpl, jos haluaa vieläkin paremmasta värkistä, niin sitten hinta pompsahtaa 400 € + ALV/kpl...

26.5 mm on tuo akselin paksuus keskeltä, jos haluaa vielä paksummat, niin sitten pitää alkaa sovittelemaan muista autoista osia, hieman siinä jo suunniteltiinkin, että audin nivelistä sais ne sisemmät nivelet, niissä on paksumpi boori, mitä mersun vetareissa (jotain yli 30 mm kuitenkin, kun mersussa se on 29 mm, millikin kun on jo hyvä lisä tuon kokoluokan akseliin), ulomman nivelen kanssa sitten jäi vielä homma suunnitteluasteelle, että mistä sen tekis :roll:
lupasin selvittää asiaa hieman oman "romuvaraston" avulla, että saisko audin nivelestä sovitettua sen sisäkehän mersun ulompaan niveleen tai jotain...(tekis uuden "navan" audin ulomman nivelen boorille tai jotain vastaavaa) :D nämä suunnitelmat siis lähinnä todella tehokkaita mersuja varten, eiköhän nuo "superien tehot" (alle 700 heppaa) mene vielä ihan näillä normi 26.5 mm akseleilla...

nämä suunnitelmat siis sen varalta, että jos muutaman kympin panostuksella sais muutettua osia niin, että vois sovittaa "1000 hepan vetarit", ne kun saa oikeastaan samalla rahalla, kuin normaalit :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Kaikki kiva tahtoo olla juu kallista. Kyllä kestäviä akseleita saa tehtyä, mutta vetonivelet tosiaan alkaa oleen kovilla.

Löytyy mersulta sentään vahvempiakin romuja valmiina noista isokoneisista. Esim 420 / 500 malleista kuningasperää 120mm vetonivelillä ja 33mm paksuilla akseleilla. Boorin kokoa ei kyllä noista ole koskaan tullut mitattua, kun ei ole ollut tarvetta purkaa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

juu, ja nuo mun pähkäilyt liittyy lähinnä siihen "audin laatikko mersun taka-akselin välissä projektiin", eli siihen ei saa mistään valmiita vetareita, vaan aina menee "uniikki osiksi" :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

nyt olis tekastu akselit 42 crmo ja seuraavaksi mietin että minkähän lämpökäsittelyn antas pulikoille että kestäs
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

lupailin kuvia niistä karpiolan tekemistä akseleista ja tässä niitä nyt tulis...

kuvan alla on linkki isompaan kuvaan, jos haluaa tarkemmin tutkia :roll:

karpiolan akselien vieressä näkyy mersun alkuperäiset, joista toinen on jo poikki ja toinen olis pian mennyt poikki... ruostumisen aiheuttamat vauriot näkyy hyvin kuvassa...

Kuva
vetari1


Kuva
vetari2
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Hei ,mites tuo uloin nivel lähtee akselistaan irti?
Ihan lyömälläkö?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

[quote="aikahilijasta"]juu voinha minä kirjottaa sinne, ku joku kertos ensin että mitenkä näin voi tehä,?
Laita sinne vastaa puolen ylös missä lukee vain sulla -aihe- vetari w124...niin lisää perään ..kuvia.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

atlas kirjoitti:Hei ,mites tuo uloin nivel lähtee akselistaan irti?
Ihan lyömälläkö?
saa sen lyömälläkin, mutta sitten menee sokka paskaksi ja yleensä ne sokan rääteet rikkoo myös boorin, kun sitä väkivalloin puretaan :D

ulompi nivel puretaan niin, että se pellisuojus jossa on se suojakumin kaulus, sahataan varovasti reunasta halki n. sentin matkalta ja ruuvimeisselillä kangotellaan se prässi suoraksi, millä se on lukittu siihen itse niveleen... kun pellisuojus on saatu pois, niin vetarin pystyy nostamaan kuulineen pois sieltä ulomman nivelen "kuorista" ja purkamaan kuten sen sisemmän nivelen, eli sokka vain pois päästä...

tämä lompi vetonivel on taas näitä mersun insinöörien taidon näytteitä, joiden takia niitä pitäis hieman pyöräyttää :D

mutta tuolla konstilla minä ainakin aina sen ulomman nivelen purkaan, joku toinen voi käyttää eri konstia, mutta minä en jaksa nysvätä montaa tuntia yhden nivelen kanssa... tuota pitää sitten aina hieman hitsata uudelleen kasatessa (se sahattu railo pitää täyttää), jos käyttää tuota mun konstia...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin