
vetari w124 ? ....kuvia lisätty
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 84
- Liittynyt: Ma 18.02.2008 09:17
- Paikkakunta: Leppävirta
vetari w124 ? ....kuvia lisätty
Onkohan montakin eripituista ja erilaista vetaria -91 vuosmalliseen w124 mersuun, kyseessä olis oikea takavetari...?
sattui sanomaan päks tuossa elispäivänä...

Viimeksi muokannut aikahilijasta, Pe 11.12.2009 11:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Konemies on erimies.
Re: vetari w124 ?
Jaahajassoo... Kuina paljon on ajettu tällä autolla?Meinaan vaan että pitääkös mun ryömiä nopeutetussa aikataulussa tonne oman -91 alle.aikahilijasta kirjoitti:Onkohan montakin eripituista ja erilaista vetaria -91 vuosmalliseen w124 mersuun, kyseessä olis oikea takavetari...?sattui sanomaan päks tuossa elispäivänä...
On ruvennu asia vähän vaivaamaan kun on ollu juttua täällä noista katkeemisista.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
vetareista
ois pari vielä tarroilla varustetuilla Mertelistä hankituilla vetareista. ja peräkin siihen väliin tulee kaupan päälle. ovat pikku perästä eli tuolla pienellä laipalla ja autona 230 bensa automaattti. Tarjouksia saa jättää,jos tarvetta.
T. Petri
T. Petri
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 84
- Liittynyt: Ma 18.02.2008 09:17
- Paikkakunta: Leppävirta
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 84
- Liittynyt: Ma 18.02.2008 09:17
- Paikkakunta: Leppävirta
Ei taida ajokilometreistä vaan ruostumisesta johtua poikki meneminen.
Muistelin että joku kertoi jopa alle 300tkm alle katkenneen.
Klemmarit ostaa valmiiksi ja poistaa vanhan ja katsoo kumin alle niin tietää
millaisella vetarilla ajelee ja milloin ois tarvetta huolehtia.
Mulla ois koneella kuvia katkenneesta ruostuneesta vetarista jos vain joku kehtais neuvoa miten saisin ne tänne.
Haullakin etsin muttakun ne on juttujen välissä.
Muistelin että joku kertoi jopa alle 300tkm alle katkenneen.
Klemmarit ostaa valmiiksi ja poistaa vanhan ja katsoo kumin alle niin tietää
millaisella vetarilla ajelee ja milloin ois tarvetta huolehtia.
Mulla ois koneella kuvia katkenneesta ruostuneesta vetarista jos vain joku kehtais neuvoa miten saisin ne tänne.
Haullakin etsin muttakun ne on juttujen välissä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 84
- Liittynyt: Ma 18.02.2008 09:17
- Paikkakunta: Leppävirta
Omien mittausten mukaan vetolaipasta vetolaippaan.Aki P kirjoitti: molemmat perät yhtä leveitä eli vain asd vaikuttaa akselin mittaan.
Pikkuperän leveys 220 mm
Isoperä.................240 mm
ASD perä...............285 mm
Nämä mittaukset on kyllä tehty n. 20 vuotta sitten, että en tiedä myöhemmistä.
tänään aloin tekemään vetareita tuohon omaan 300E mersuun ja siinä on se "keskikokoinen" ASD perä 110 mm laipoilla...
vetarin pituus päästä päähän, ilman niveliä on 545 mm ja boorin paksuus 29 mm päältä mitattuna.
karpiolalta hain vetarit, maksoi 200 € + ALV/kpl... halvemmallakin olis uudet vetarit saanut, mutta sitten olisi pitänyt hankkia 27 mm boorilla olevat nivelet ja ne on kuulemma harvassa
vetarin pituus päästä päähän, ilman niveliä on 545 mm ja boorin paksuus 29 mm päältä mitattuna.
karpiolalta hain vetarit, maksoi 200 € + ALV/kpl... halvemmallakin olis uudet vetarit saanut, mutta sitten olisi pitänyt hankkia 27 mm boorilla olevat nivelet ja ne on kuulemma harvassa

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
pitää kyllä huomenna ottaa muutama kuva näistä karpiolan vetareista... on ne niin kauniit
ei kyllä harmita yhtään, että tuli kannatettua oikein kunnon käsityötä, kyllä nuo massatuote vetarit on laadullisestikkin aika kaukana näistä perinteisesti valmistetuista...

ei kyllä harmita yhtään, että tuli kannatettua oikein kunnon käsityötä, kyllä nuo massatuote vetarit on laadullisestikkin aika kaukana näistä perinteisesti valmistetuista...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
nuo mitkä mulle nyt tuli, on ne halvemat mallit, eli 200 € + ALV/kpl, jos haluaa vieläkin paremmasta värkistä, niin sitten hinta pompsahtaa 400 € + ALV/kpl...
26.5 mm on tuo akselin paksuus keskeltä, jos haluaa vielä paksummat, niin sitten pitää alkaa sovittelemaan muista autoista osia, hieman siinä jo suunniteltiinkin, että audin nivelistä sais ne sisemmät nivelet, niissä on paksumpi boori, mitä mersun vetareissa (jotain yli 30 mm kuitenkin, kun mersussa se on 29 mm, millikin kun on jo hyvä lisä tuon kokoluokan akseliin), ulomman nivelen kanssa sitten jäi vielä homma suunnitteluasteelle, että mistä sen tekis
lupasin selvittää asiaa hieman oman "romuvaraston" avulla, että saisko audin nivelestä sovitettua sen sisäkehän mersun ulompaan niveleen tai jotain...(tekis uuden "navan" audin ulomman nivelen boorille tai jotain vastaavaa)
nämä suunnitelmat siis lähinnä todella tehokkaita mersuja varten, eiköhän nuo "superien tehot" (alle 700 heppaa) mene vielä ihan näillä normi 26.5 mm akseleilla...
nämä suunnitelmat siis sen varalta, että jos muutaman kympin panostuksella sais muutettua osia niin, että vois sovittaa "1000 hepan vetarit", ne kun saa oikeastaan samalla rahalla, kuin normaalit
26.5 mm on tuo akselin paksuus keskeltä, jos haluaa vielä paksummat, niin sitten pitää alkaa sovittelemaan muista autoista osia, hieman siinä jo suunniteltiinkin, että audin nivelistä sais ne sisemmät nivelet, niissä on paksumpi boori, mitä mersun vetareissa (jotain yli 30 mm kuitenkin, kun mersussa se on 29 mm, millikin kun on jo hyvä lisä tuon kokoluokan akseliin), ulomman nivelen kanssa sitten jäi vielä homma suunnitteluasteelle, että mistä sen tekis

lupasin selvittää asiaa hieman oman "romuvaraston" avulla, että saisko audin nivelestä sovitettua sen sisäkehän mersun ulompaan niveleen tai jotain...(tekis uuden "navan" audin ulomman nivelen boorille tai jotain vastaavaa)

nämä suunnitelmat siis sen varalta, että jos muutaman kympin panostuksella sais muutettua osia niin, että vois sovittaa "1000 hepan vetarit", ne kun saa oikeastaan samalla rahalla, kuin normaalit

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Kaikki kiva tahtoo olla juu kallista. Kyllä kestäviä akseleita saa tehtyä, mutta vetonivelet tosiaan alkaa oleen kovilla.
Löytyy mersulta sentään vahvempiakin romuja valmiina noista isokoneisista. Esim 420 / 500 malleista kuningasperää 120mm vetonivelillä ja 33mm paksuilla akseleilla. Boorin kokoa ei kyllä noista ole koskaan tullut mitattua, kun ei ole ollut tarvetta purkaa.
Löytyy mersulta sentään vahvempiakin romuja valmiina noista isokoneisista. Esim 420 / 500 malleista kuningasperää 120mm vetonivelillä ja 33mm paksuilla akseleilla. Boorin kokoa ei kyllä noista ole koskaan tullut mitattua, kun ei ole ollut tarvetta purkaa.
juu, ja nuo mun pähkäilyt liittyy lähinnä siihen "audin laatikko mersun taka-akselin välissä projektiin", eli siihen ei saa mistään valmiita vetareita, vaan aina menee "uniikki osiksi" 

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
lupailin kuvia niistä karpiolan tekemistä akseleista ja tässä niitä nyt tulis...
kuvan alla on linkki isompaan kuvaan, jos haluaa tarkemmin tutkia
karpiolan akselien vieressä näkyy mersun alkuperäiset, joista toinen on jo poikki ja toinen olis pian mennyt poikki... ruostumisen aiheuttamat vauriot näkyy hyvin kuvassa...

vetari1

vetari2
kuvan alla on linkki isompaan kuvaan, jos haluaa tarkemmin tutkia

karpiolan akselien vieressä näkyy mersun alkuperäiset, joista toinen on jo poikki ja toinen olis pian mennyt poikki... ruostumisen aiheuttamat vauriot näkyy hyvin kuvassa...
vetari1
vetari2
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
saa sen lyömälläkin, mutta sitten menee sokka paskaksi ja yleensä ne sokan rääteet rikkoo myös boorin, kun sitä väkivalloin puretaanatlas kirjoitti:Hei ,mites tuo uloin nivel lähtee akselistaan irti?
Ihan lyömälläkö?

ulompi nivel puretaan niin, että se pellisuojus jossa on se suojakumin kaulus, sahataan varovasti reunasta halki n. sentin matkalta ja ruuvimeisselillä kangotellaan se prässi suoraksi, millä se on lukittu siihen itse niveleen... kun pellisuojus on saatu pois, niin vetarin pystyy nostamaan kuulineen pois sieltä ulomman nivelen "kuorista" ja purkamaan kuten sen sisemmän nivelen, eli sokka vain pois päästä...
tämä lompi vetonivel on taas näitä mersun insinöörien taidon näytteitä, joiden takia niitä pitäis hieman pyöräyttää

mutta tuolla konstilla minä ainakin aina sen ulomman nivelen purkaan, joku toinen voi käyttää eri konstia, mutta minä en jaksa nysvätä montaa tuntia yhden nivelen kanssa... tuota pitää sitten aina hieman hitsata uudelleen kasatessa (se sahattu railo pitää täyttää), jos käyttää tuota mun konstia...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."