W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ajossa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Katsastusrajoittimet :roll:


Tuosta kun oikein kuuntelee niin huomaa miten laatikon vaihdot ei toimi ihan niin kuin pitäisi :roll: Tämä on siis kuvattu ihan ilman tehoa ja hitaasti liikkeelle lähtien.

http://www.youtube.com/watch?v=UIDFCdJFWWM

No sääjellään sääjellään. Tuon koeajon jälkeen ainakin huomasin, että kaasuvivusto vieläkään palauttanut ihan pohjaan, joka tarkoittaa juuri tuota turbiininlukon lipsumista pintakaasulla, josta taas seuraa helposti tuota ahtimen sakkaamista (pienellä vaihteella kierrokset hummaa ylös ja sitten se lykkää suuremman vaihteen päälle ja ilmaa tulee ahtimelta liikaa kun kierrokset laskevat samalla kun turbiinin lukko lukittuu painettaessa kaasua lisää).
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- noin toi laatikko toimii :shock: Kokeilitko Sportti päällä, mun mielestä vaihdot toimii järkevämmin, mut tietenkin kiertää liikaa.

Ilmeisesti tehojen nosto aiheuttaa sen että laatikon boksi ei pysy kartalla ja lähtee toimiin miten sattuu..kokeilen metsästää cdi:n tai bensan boksia ja kokeilla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No kun tuossa on nyt tuo erikoisrakenteinen ruiskutuspumpun vivusto, niin sen pitäisi toimia paremmin. Se vain on vähän uudenkarhea ja vaatii vähän askartelua.

Mikään ei ole liikaa :twisted:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No voihan shitti, savuarvoa ei saanut tarpeeksi alas. En jaksanut ruveta mittauspajalla enempiä ruuvailemaan.

Voikohan tuo ennakonsäädin jotenkin ketuilla tuossa vai ne esikammiot vai jokin ihan muu. Sen kun tietäisi.

4,6 oli tulos vaikka tehot oli ruuvattu hyvin alas ja morkooli oli tukkeessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Eppäilen että pumpun syöttöä pitäis vaan kiertää vielä pienemälle.
Vai joko säätö on tapissaan?
Minulla oli savut 200d kannella ja esikammioilla k=1,4 (norm k=8 ). Ei pitäis olla siitä kiinni.
Huippunopeus katsastussäädöllä 70kmh :D
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- ennakko pielessä? Tai kannentiiviste mennyt :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

:lol: Kiitos luottamuksesta :lol:

Vika oli tuossa.

http://www.youtube.com/watch?v=jqVz9EpaAPE

Nyt on k=1,6 ja tuore katsastusleima taskussa 8) Youtubessa on muitakin videoita aiheeseen liittyen, pöllähdys ja ilman pöllähdystä polkemista...
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

veskola kirjoitti::lol: Kiitos luottamuksesta :lol:
- ei kestä........Vito nimittäin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

mulla kestää...tuo tänne hoitoon niin alkaa kestämään :lol:

Meinaan noilla katsastustehoilla kestää perkelen hyvin vetoniveletkin... :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pientä ja tyypillistä perjantaijumppaa...

Ensin otetaan se moniurahihna pois ja vähän putkia, ilmansuodatinta ja mitä niitä nyt olikaan siinä nykyään. Sitten rengas pois ja lukitaan damperi putkenpätkällä ja naksnaks koneella pultti pois. Sitten vesipumpun 4 10mm ruuvia auki...onneksi oli just silleen laitettu, että sai käsiavaimella irti tuolta pellin takaa.

Kuva

Sitten voikin nykästä damperin pois ja huomata mistä öljy tihkuu :shock:

Kuva

No hitot...tehdään lisää tilaa, eli otetaan tuo ohjainrulla pois, sen kuusiokolo pultti on liian tiukassa ja sopivaa avainta ei mahdu laittamaan, joten pitää nysvätä..siis todella nysvätä nuo 3 kpl 10 mm pultteja auki.

Kuva

Seuraavaksi voidaan ottaa, taas kerran nuo 6 10mm alipaiepumpun pulttia irti...

Kuva

Seuraavaksi kulutetaan noin 30...45 minuttia tasopintojen puhdistamiseen, rasvanpoistoainetta ja karhunkieltä mm.

Kuva

Koitetaan tällä kertaa laittaa metallitiivisteen ja pumpun väliin pahvitiiviste...jos vaikka nyt onnistuu.

Kuva

...ja erivärisellä moottorisilionilla tällä kertaa...

Kuva

No, toimiiko ? Alkaa meinaan mennä hermo kohta...no ei nyt sentään....vielä on hermoa jäljellä noin kahteenkymmeneen konerikkoon :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

kuvat voivat valehdella ja vitoista en tiedä mitään mutta
onkohan tuo jako koppa ihan oikea tuon malliselle alipaine pumpulle kun näyttäisi olevan öljy kanava tuossa alhaalla ja siellä on aika kova paine
mitä oon nähnyt niin se kanava ei ole porattu läpi asti kuin sellaisten alipaine pumppujen kohdalla joissa on itse pumpussa kanava samassa kohtaa tällöin pumppu on pyörivää mallia ilman vuoristo rataa
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuosta reiän olemassa olosta on ollut kyllä juttua, tuossa 200d lohkossa se öljyputki ei tulei koppaan saakka vaan tuossa on 45 asteen kulmassa oleva roiskevoitelutappi, joka roiskii tuota vanhanmallista alipainepumppua. Se Viton kopassa oleva pieni reikä, joka näkyy kuvassakin, menee umpeen tuon 200d tiivisteen kanssa ja vastaavasti alipainepumpussa ei ole reikää siinä kohtaa.

Sikäli tuo on kyllä erittäin hyvä huomio, eli Vitoon ei voi asentaa normaalista vanhanmallista alipainepumppua (ja ennakonsäädintä).

Öljykanava on siellä sivulla oleva pieni reikä, ei alhaalla. Siinä sinisen peltilätkän yläpuolella, jossa näkyy punaista moottorisilikonia.

Vitossa muuten sitten sen tapin päässä pitää olle o-rengas ja 200d:ssä ei tietenkään ole mitään kun se roiskii ilmaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Taas käy ja kukkuu, otin samalla letkusta kuulan pois ja säätelin vähän alasyöttöä lisää kun lähti vähän vaivalloisesti käymään jäisenä tyhjäkäyntiä (automaattisäädön elementtin säätö ei kai riittänyt ja mulla jäänyt perussyöttö liian pienelle).

Saa nähdä jos pikkulenkin uskaltaisi tuossa huomenissa taas kokeilla ja jos öljyt pysyy sisällä niin sitten päivittäiseen ajoon maanantaista alkaen.

Toivottavasti ei mene heti ojaan...se saattaisi tässä kohtaa rojektia jo vähän harmittaa.

Pitää kirjoitella tässä joku ilta koko koneen rakennuksesta tarina tuonne sivuilleni.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Joo tässähän sitä on ajeltu monta sataa kilometria tällä viikolla. Sieltähän sitä öljyä tihkuu taas tutusta paikasta, kettu, tihkukoot toistaiseksi. En tiedä millä sen saisi tiiviiksi ja ei ole mikään mukava asetella paikalleen se pirun pumppu.

Melkoinen suhina, kumina ja kalina on ohjaamossa kun tuolla ajelee matkavauhtia. Ahtopaine nousee ihan helposti sinne säädettyyn yhteen baariin, tai siis kellon perusasetuksella ilman bleediä on 1 bar. Tehot on edelleen rajoitettu mm. kaasupolkimen vivusta ja tehoa on varmaan joku 80 hp huippunopeudesta päätellen. Olen tässä ajellut konetta sisään "kovalla" paineella ja matalalla teholla. Ei tarvita kuin pieni mäki niin on täydet ahdot ja imuäänet täyttävät ohjaamon...jotain vaimennusta tekisi mieli tehdä (kts. imuputkien rakentaminen topic).

Olen kuulevinani ajossa kalinan moottorista mutta kun kuuntelen konetta paikallaan niin ei mitään muuta kuin ehkä se terävä ääni, joka lienee normaalia noille elementeille. Tässä on jo omat äänimaailmat niin sekaisin ettei osaa sanoa ja mielikuvitus ja kauhu valtaa mielen tuolla ajellessa. Viikonloppuna luultavasti teen muutaman kokeilun vielä ennakon kanssa kun se 18 astetta ei ole ihan kirkossa kuulutettu arvo tuohon kokoonpanoon ja mistäs sen tietää miten löysät jouset siinä ennakonsäätimessä sitten on.

Pakoputken vaimentimen villat lienee vettynyt/menneet pilalle tässä 4...5 vuoden aikana, joten sillekin puolella pitäisi jotain tehdä, mutta ei oikein nappaisi sekään homma. Tietty se nyt on helpompaa ottaa koko putki, rakentaa jigi siitä, ja sitten uutta putkistoa alusta loppuun.

Veden- ja öljynlämmöt käyttäytyvät juuri niin hienosti kuin vain voi toivoa. Öljynpaine vaihtelee siinä 3 ... 4 barin välillä ajossa kierroksista riippuen ja tyhjäkäynnillä tippuu 1,9-2,0 bariin, eli sekin ihan ok.

Tarkastelin tuossa koneen huohotusta, öljykorkista tulee kyllä puhinaa tyhjäkäynnillä mutta sitten taasen kierroksilla ahdin imeekin sinne alipaineen tai ainakin se paperi siinä täyttöaukolla liimautuu reikään kiinni :shock:

Ruiskutuspumppuun tehty muutos helpottaa jonkin verran sitä automaatin turbiinin hummailuongelmaa. Välillä on ollut ihan normiajon tuntuista. Kaasu pitää vain päästää nopeasti ylös, jotta käynnistyksessä polkimen anturi on varmasti ihan minimikohdassa...jouset ei sitä jaksa vetää ihan loppuun jos päästää hitaasti alas. "Tyhjän kohdan" liikevara saisi ehkä olla hitusen suurempi, mutta sitten loppuu taas vivustoista liike...eli tulee loppurajoittimet vastaan ennen kuin täysi syöttö saadaan pumpulle asti. Vakionopeussäädintä en ole edes uskaltanut vielä koittaa

Öljyä ei tunnu häviävän, mitä nyt se vuoto on siellä, vedet on säilyneet ja vesiputket ei kovene yhtään kierroksille vesipumpun kiertoa lukuunottamatta. Lämmitys toimii jne.

Jotain pikkuvikoja olisi korjattavana, osa ollut jo vuosia kuten mittariston kello, joka jätättää pakkasella/kylmällä, ovivalokytkin, tiripin muisti yms. Vitomaista siellä ja täällä. 4-pyöräsuuntausta tuo olisi kovasti vailla, kun tulee liukas paikka niin ohjaustuntuma häviää kokonaan, eli pyörät näyttävät luultavasti itään sekä länteen. :roll: No koitetaan ehtiä tässä ennen joulua...ihan mielellään en heti vie, jos se vaikka sanoo taas poks :twisted: :shock:


...ai niin ja automaatin toiminta...ekoina päivinä se vähän hötkyili muutamissa vaihdoissa tai lähinnä kakkoselle (vai kolmoselle) vaihdossa ja ryntäsi (siitä kun päästää kaasun ylös tulee komeat sakkaukset ahtimesta tsiuh tsiuuh :twisted: ) . Nyt viime päivinä se on toiminut paljon paremmin. Tosin yhdessä risteyksessä kun rullasin ja käännyin niin käännöksen aikana lootan vikavalo paloi parin sekunninajan. En tiedä miksi kun sekä kone että laatikko ei tehnyt silloin mitään...voiko olla öljypinta liian alhaalla...no sekin tarkistetaan viikonloppuna. Tuon jälkeen tuotakaan ei sitten tapahtunut. Lähinnä jos ihan pintakaasulla kiihdyttelee hissukseen niin se ie tiedä vaihtaakko vai eikö vaihda ja lukitako turbiini vai eikö lukita. Kaasu reilummin pohjassa kiihdytykset menee paljon sujuvammin ja lootakin tietää mitä sen pitää tehdä. Se on tuo pumpun ominaisuus kunihan pintakaasulla voidaan ajaa ja sitten kun lämäsee reilusti tiskiin niin kierrokset nousevat niin nopeasti, ettei loota ymmärrä...jos se on siis juuri ruksutellut omaa...aaan raaa.uuuuhalliseen tahtiin turbiinin lukon auki ja vaihtelee pakkoja ja luistattaa levyjä, jotta olisi hieno ja pehmeä vaihto tjms.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nooh, pientä hienosäätöä tarvitaan vielä ennen kuin mennään pyhäkirkkoon...ihan on asentajan moka, ei tehojen :oops:

Kuva

Kuva

Kuva

Huomenna uusi osa kaupasta ja baanalle...

[edit: vetonivelen pulttien löystyminen johtui ilmeisesti väärien renkaan kulmien aiheuttamasta rynkytyksestä]
Viimeksi muokannut veskola, Ke 30.12.2009 21:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

...ja terveisiä muuten hämeenlinnasta...ja taas mennään.

http://www.youtube.com/watch?v=boET5zuPonA

rumm rumm

hullu
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No niin, otettiin Vito tuohon 1100 km huoltoon. Se oli aika mahdoton ajettava liukkailla ja syykin oli selvä...ohjauskulmat...mutta, että ne oli niin paljon poskellaan. Aurausta oli muutama sentti liikaa ja eturenkaat sikäli valmiit roskalavalle :roll: Kummallista kun ne niin huolella silmämääräisesti oli laitettu :lol: Niin ja toisen puolen vetonivelen suojakumin klemmari oli kanssa löysällä, joten tilalle meni letkuklemmari :shock:

Tässä joulunaikaan pitää tutkia muutama ongelma, eli se vanha tuttu öljyvuoto alipainepumpulta ja tuo uusin, eli ilmeisesti yksi hydraulinokka kettuilee ja nakuttelee aika ajoin, oikeastaan vähän liiankin usein. Saattaa olla ne naarmut mitkä oli kannessa kupin reijässä tai sitten jotain muuta, mutta tutkitaan.

Vähän nihkeästi lähtee käyntii pakkasilla mutta muuten on toiminut motti ihan kohtuullisesti ottaen tekijän huomioon. Positiivista on se, ettei öljyä kulu yhtään, jäähdytysnestettä ei häviä, eikä nuo kaksi ole sekoittuneetkaan :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

...ja huolto taisi valmistua :lol:

Kertomus hyvin tyypillisestä remontista SKG:llä

Päivä 0: Suunnittelu
Joulunpyhinä vietetään mukavaa aikaa muutamana päivänä kinkun sulattelun ohessa. Ensimmäisenä päivänä säädetään aurauskulma suoremmaksi sekä vaihdetaan alipainepumpun tiiviste ja liimataan se mustalla moottorisilikonilla kiinni. Toisena päivänä otetaan venttiilikoppa auki ja tutkitaan onko tosiaan yksi hydraulinostin jumissa kuten äänestä päätellen on.

Päivä 1: Aurauskulmien ja alipainepumpun tiivisteen laittaminen
Aurauskulmat on helppo säätää sillä kaikki mutterit on jokin aika sitten herkistelty, mittaus suoritetaan perinteisesti rullamitalla ja tulos tarkistetaan silmämääräisesti. Muutos on selvä, tuosta on 4 pyörä suuntaajan helppo tehdä tarkistussäädöt aikanaan. Alipainepumpun irroittamiseksi otetaan suosiolla taas kerran kampiakselin pyörä pois ja sitä ennen vesipumpun pyörä irti sekä tietysti moniurahihna, jonka takia pitää irroittaa ahtimen ilmaputki jne. Kaikki sujuu kuin rasvattu ja suunnitellun parin tunnin kuluttua homma on tehty. Auto jätetään yöksi, jolloin moottorisilikoni saa kuivua rauhassa.

Päivä 2: Hydraulinokan tutkiminen
Venttiikopan irroittamiseksi pitää irroittaa imusarjan paineputkisto, helppo homma. Kuusiokolopultit irtoavat nätisti naksahtaen, niin nehän on olleet kesällä auki ja irroitusakin helpottaa kierteisiin ruiskutettu öljy, olen alkanut ruiskimaan ase- lukko tjms öljyä alumiiniin meneviin kierteisiin. Rintapellistä vähän tavaraa pois tieltä kuten vakionopeussäädin, kiertovesipumppu yms. Venttiilikopan alta paljastuu virheetön nokka-akseli eikä mitään yllätyksiä. Epäilykseni liittyvät sylinterin 1 venttiiliin 1, jonka kupissa tiedän olevan naarmuja. Sellaisia nämä priimat purkuosat ovat. Nokat on ylöspäin, koska ollaan OT merkissä ja on ykkössylinterin työtahti. Pyöritän hydraulinokkaa...joo ei pyöri. No pyöriikö muut, kyllä kaikki muut pyörivät, siis ne joissa nokka ei paina alas. Ilmiselvästi kuulohavainto on ollut oikea ja ykkösen yksi hydraulinokka on syystä tai toisesta nyt jumissa ja pitää venttiiliä pinteessä.

Nokka-akselin irroittaminen
Jotta hydraulinokka saadaan irti ja lähempään syyniin pitää ]nokka-akseli irroittaa. Nokan irroittamiseksi kiinnitän jakoketjun nokkapyörään nippusiteillä, alan löysätä ketjunkiristintä ja ajatuksena on nostaa nokkapyörä ketjuineen ylös jännitykseen siten, että kampiakselin pyörällä ei tapahdu hyppäämistä hampaan yli. Tässä koneessahan ei ole sitä tappia, joka estää hyppäämisen, se on poistettu. Vielä hiukan ketjun kiristintä löysemmälle ja sitten nykäisen nokkapyörän irti...sitten kuuluu se kluurrpps ja :miten: hitto, sehän antoi sinne kampiakselin pyörälle juuri sen verran löysää, että taisi hypätä. No jatketaan hommia, pyörä ylös ja nokka-akselin pukit irti ohjeistuksen mukaan. Kaikki näyttää hyvältä ja öljytyiltä kuten pitääkin, hetken kuluttua sekä pukit, että nokka-akselin on pöydällä.

Hydraulinostimessa ei näy mitään ihmeellistä eikä ne naarmutkaan ole niin suuria, että vian uskoisi niistä aiheutuvan, ei edelleenkään. Tietysti voi olla, että naarmuista on vuotanut sen verran öljyä ohi hydraulinostajaan vievän kanavan, että se ei ole toiminut aivan oikein...mutta vaikuttaa todella kaukaa haetulta. Vai onko hydraulinokka olla vain muuten jumiutunut, onko siellä sitä tiivisteliimaa kuparikannentiivisteajoilta. Ei voi tietää mutta haen romukopasta "uuden" nostajan. Öljyän nostajan huolella, puhdistelen paikat ja kasaan kannen normaalisti. Seuraavaksi jakoketju paikalleen ja tutkimaan tilannetta. Niin onhan se jako pielessä. Pelko ja epätoivo valtaa mielen. Tämän päivän remontti onkin jo kestänyt kolme tuntia, on iltamyöhä, joten siirryn sisälle ja menen nukkumaan...uni ei kuitenkaan tule. Mietin miten jaon saa kohdilleen helpoiten. Keskellä yötä vierestä kuuluu tuhinaa ja päätän, että yritetään hyppyyttää ketju takaisin paikalleen. Herään kuitenkin keskellä yötä kahden jälkeen, ja tuntien levottoman pyörimisen jälkeen neljältä päätän nousta vuoteesta, alan tekemään etätöitä ja keitän kahvit.

Päivä 3: Epätoivo valtaa mielen
Tänään työpäivän jälkeen yritämme kaksitaan hyppyyttää ketjua oikeaan kohtaan. Se ei ole helppoa sillä kampiakselia voi kääntää vain noin +30/-30 astetta, muutoin mäntä ottaa venttiiliin kiinni. Ketju tiukalle, sitten käännetään kampea, ketju löysälle ja käännetään kampea takaisinpäin ja taas ketju kireälle. Jatkamme ähisten noin puolisen tuntia ja olemme edelleen samassa pisteessä tai oikeastaan pahemmassa. Ketjun kiristimen aiheuttama kulma estää jotenkin sen hyppyyttämisen toiseen suuntaan. Otetaan aikalisä ja mietitään.

Raivo valtaa mielen
Päätän että eihän tämä nyt ole mikään ihmejuttu, tehdään asiat niin kuin ne aina tehtäisiin. Tiedän että nyt meni aikataulut kerralla uusiksi. No aloitetaan...työtähän se vain on, mukavaa sellaista. Kampiakseli OT merkkiin, sitten nokka-akselin ketjupyörän nippusiteet pois ja merkki ja pyörä kohdalleen...hyvä nyt on akselit kohdallaan. Missäs on ruiskutuspumppu, no niin no noin 15...20 astetta pielessä. Puran osia ja laitan Viton ns. huoltitilaan. Tätä tilaahan ei ole normivitoissa mutta tässäpä on.

Irroitetaan alipainepumppu
Ruiskutuspumpun saamiseksi kohdalleen pitää tietysti alipainepumppu irroittaa...niin tietysti, no onhan ne silikoonit siinä jo pari päivää kuivuneet, joten ei kun irti vain. Oli muuten hyvin liimattu ja tiukassa olikin. Seuraavaksi pumpun mutteri irti, ruiskutusputket irti. Ilmastoinnin kompuran metalliputki irti, jotta käsi ylettyy ottamaan vastaan pumpun vastamutterin. Kaasupolkimen vivut sekä automaatin asentotunnistimen vaijerit ähistellään irti, jotain pikkusälppää kuten öljytikun putki pois tieltä. Ujutellaan ruiskutuspumppua taakspäin...ei tule, mynän ulkoinen syötönsäätimen kello ottaa moottorin kannakeeseen kiinni. Niin juuri siihen, johon kesällä jyrsin sille tilan. Ensin laitettiin pumppu ja sitten moottorin kannake, toisin päin ei onnistu...mietitään hetki. Joo onnistuu sittenkin, säädän ajoitusta sitten, että pumppu kallistuu ja nyt se mahtuu tulemaan juuri ja juuri ulos.

Kuva

Säädetään ajoitus
No olen jo aikaisemmin laittanut moottorin oikeaan astelukuun, 16 astetta EYKK, nyt kokeilen hieman pienempää ennakkoa, joten pyöräytän pumpun merkin kohdalleen ja pujottelen pumpun paikalleen. Tämä vaihe menee jo paremmin ja saan pumpun suunnilleen kohdilleen, saan jopa sen vastamutterin paikalleen. Pumpun ollessa paikallaan tarkistelen asiat menikö oikeain ja hyvältä näyttää. Jaahas tänään onkin kulunut jo nelisen tuntia ja kello on 22:00, joten suihkuun, vonkhaamaan ja sen sijaan sitten telkkaria katsomaan. Remonttien jälkeen ei heti tule uni, joten katselen elokuvaa noin tunnin ajan ja sitten nukkumaan. Aamulla taas töihin.

Päivä 4: Kohti maalia vakaalla mielellä
Seuraavana päivänä homma jatkuu siitä mihin se jäi, eli tylsähköä kokoonpanotyötä, joka koostuu lähinnä joidenkin hankalien muttereiden paikalleen pujottamisella, alipainpumpun tiivisteen puhdistamisella, jakokopan puhdistamisella, alipainepumpun puhdistamisella, noissa olen käyttänyt karhunkielihankaustynyä, josta on enää riekaleet jäljellä sekä rasvanpoistoainetta, sekä "muovista skrapaa", tosin tietyissä kohdissa jopa mattopuukon terää. Musta tiivistesilikooni on kiinni kuin liimattuna :shock: Liimaan taas kerran alipainepumpun huolellisesti, ensin tiivisteen pumppuun irrallaan olevan kopan avulla ja lopulta itse pumpun tiivisteineen jakokoppaan. Homma sujuu joutuisaan, ihan kuin olisi tehnyt ennekin. Muistan jo ulkoa millainen väännin ja jatkovarsi tarvitaan mihinkäkin pulttiin, sillä poikittain olevan koneen kanssa kaikkiin ei käy sama. Virheisiin ei kuitenkaan ole varaa...niin kyllä, muistin ruiskutuspumpun pultinkin kiristää. Ilta kuluu kaikkien pikkuosien kiinnittämisellä ja kohta kello onkin taas 21:30, eli taas kului sellainen nelisen tuntia, mutta nyt kaikki osat alkavat olla kohdillaan. Vaihdan Viton huoltoasennosta ajoasentoon, ja huomaan tekemieni muutosten eli kustomijäähdyttimen edut. Jäähdytysnestettä ei tarvinnut laskea pois ja lisätäkkään ei tarvinnut kuin puolisen litraa, sen verran oli läikkynyt ylävesiletkun irroituksen yhteydessä. Tuonkin olisi voinut estää jos olisi viitsinyt.

Päivä 5: Se onistuu !!!
Jälleen on työpäivä takana ja tekisi mieli jäädä sohvalle kuuntelemaan radio suomea, mutta ei auta. Tänään pitää lähteä perheen kanssa kaupoille 30 km päähän ja sitä ennen on hyvä kokeilla tuliko moottorista kalua vai romua. Laahustan talliin, ruuvaan lukkopellin paikalleen, luon toiveikkaan silmäksen tuohon jo niin aargh tutuksi tulleeseen voimanpesään. Vielä akkukaapeli paikalleen ja käyn ohjaamoon, sitten ei irtoa enää edes riemunkiljahduksia, onnistuuhan nämä aina, harmi vain että joskus ne onnistuu monen mutkan kautta.

http://www.youtube.com/watch?v=c6DpUFdykqk

Olisi mukava kyllä tietää onko tuo kone aina pitänyt tuota samaa ääntä kylmänä tyhjäkäynnillä vai muodostuuko tuo ääni nyt myöhäisemmästä ennakosta, mutta edes tuo asia ei nyt kiinnosta. Auto sammuksiin ja sitten valot pois, ovet lukkoon ja perheen kanssa kaupunkiin.

tämä tarina on tosi ja jatkuu vielä joskus
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Eikös ne aina naputa.
Minulla ainakin naputteli, puolilämpimänä.
Ääni ei osia vaihtamalla koskaan hiljentynyt.
Korjasin sen lopulta ruuvaamalla syöttömäärän maksimiin +kaasupohjassa ajoa ja aloin vaihdella vetoniveliä/akseleita :twisted:
Ajatuksena että kyllä se kone jostain oksentaa jos siellä joku oikeasti rikki on.
Mutta hyvin se vaan kesti, kunnes tuli pahville se normi 100tkm täyteen.
(Eikä se ääni pahvistakaan johtunut kun uudella taas naputteli tutun kuulosesti)
Oisko se sitten ominaisuus.
Vai onko tämä nyt eri ääni kuin mitä minä tarkotan?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei tuo ole koskaan naputtanut tai no siis mistä naputuksesta nyt puhutaankin. Tuo terevä kalkatus tuossa aivan kylmänä ja vain tyhjäkäynnillä, joka tulee palamisesta ja kuuluu ehkäpä aika ajoin, ei siis nostajista ja joka kalkatus joka siis häviää kierroksilla. (=volkkarimaisuus) En oikein muista pitikö tuo sitä tällä uusimmalla pumpulla ja aikaisemmalla ennakolla, mutta kuulostellaan lisää kun tuota on vähän ajettu enemmän.

Kokeilitko muuten koskaan eri ennakoilla ?

Tulee mieleen se tuikun muutaman päivän takainen juttu suuresta syöttömäärästä, tai siis liian suurista suuttimista ja huonosta palamisesta ja liian pienestä ennakosta ja siitä seuranneesta kalkatuksesta.

Toisaalta kierroksillahan se pitää pelata kuin unelma eikä kylmäkäynnillä tyhjäkäyntiäänellä ole merkitystä.

Voi kunpa tuota ennakkoa olisi helpompi säädellä niin sen syyn saisi helposti selville. Voi se olla että se oli tuommonen aiemminkin....tuossa videossa säätelen sitä syöttöruuviakin kun se tuli säädettyä mihinsattui/maksimiin ja sähköinen säädin solkottaa siellä jotain omiaan samalla.

Sitä vain tulee vainoharhaiseksi äänille tuon kanssa...jostain syystä.

Tuo hydraulinokan naputus oli ihan selkeä vika, se kuului ajossa käytännössä kun siinä 1500 - 1800 rpm kierroksilla kun nosti kaasun. Korkeammilla kierroksilla se peittyi koneen äänen alle. Välillä se aina hävisi, eli ilmeisesti se nokka aina välillä toimi oikein ja välillä meni jumiin.

Myöhemmällä ennakolla hain oikeastaan tietoa siihen vaikuttaako se tyhjäkäynnillä esiintyvään tärinään. Siihen samaan mitä on ihan vakiomoottorissakin 4 sylinterisessä, mutta ei mitään vaikutusta ainakaan nyt kylmänä kokeilun perusteella. Noissa kaasaribensakoneissahan koneet alkaa täristä kun ennakkoa lisää, mutta se johtuu kierrosten laskusta. Tässä kierrokset pysyvät vakiona, vähän liiankin alhaisena....tietokone säätää :roll: Taitaa olla se 2 astetta aikaisempi ennakko jopa parempi...ihme kyllä. No pitää vielä tarkistaa paljonko se nyt aikuisten oikeasti on. Sekin kun on niin pirun helppo katsoa...peilin palan ja lampun avulla :evil:
Lisää tietoa: www.skg.fi
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Ettei vaan tuo naputus kuuluisi kiertokangen laakereista tai yläpään helasta...
diipa daapa...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei kun ei se viimeviikollakaan kuulunut :lol: (tai jos kuului niin sitten se kuului jo just kootulla koneella)

Yläpäänhela/männän tappi on ainoa käytetty osa tuossa ja sekin on syynätty kyllä käsissä ja käskyähön tuo ei ole saanut...vielä eli en usko.

Livenä kun tuota kuuntelee niin huomaa, ettei se ole mekaaninen naputus vaan paloääni. Ne on noi kännykkääänet tuommosia muunneltuja, se vaimentaa jollain tavalla.

Muuten, jos olisi väljää kiertokankeen liittyen niin eikös se pahenisi kierroksilla ja suorastaan tuhoutuisi heti kun annetaan vähän jenkaa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kuullostaa vaan paloääneltä. Mulla naputteli nuo om601 koneet ennen kuolemaa aika reilusti. Semmonen mekaaninen säklätys, kun männänrenkaan väli oli poikki tai männäntappi väljä. En kuullut tuota ääntä.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo
Kovin tutulta kuulostaa...
Sitä en osaa sanoa, pitäisikkö vaan perusennakkoa, vai sitä dynaamista lisätä, vai onko näissä edes sellaista mahdollisuutta.

Ohjelmasta on helppo, kun siellä ennakko määräytyy, niinkuin sen kuuluukin, moottorin lämmön, kierrosten ja ruiskutusmäärän funktiona.

Mutta ei sitä ääntä kokonaan pois saa, jos on riittävän suuret suuttimet.
Kiihdytysvaiheessa, vedätettäessä pienillä kieroksilla ja poljin syvällä, niin se seppien kuoro kyllä sieltä taas esiin löytyy...

Kierroksilla sitten tosiaan kaikki kyllä natsaa hyvin kohdilleen...

Minulla siihen naputukseen liittyi myös savutus.

Ääni ja savu oli lopussa ne syyt, joiden takia palasin takaisin vaan tavan AMG- suuttimiin.
Kaasupohjassa, kierroksilla pelasi kyllä niin hienosti, ettei ahtimet, eikä moottorit näyttänyt kestävän, mutta ehken sitä on vanhaksi, tai muuten rajoitteiseksi tulossa, kun ei lopulta niin hirveästi osannut siitä iloita...

Mutta kyllä on tarkoitus keväämällä palata tuohon suutinkokeiluun, pikkuisen muutetuilla taas takaisin.
Purden suuttimista on speksit otettu talteen, ne on minusta ihan parhaimmat, mihin olen törmännyt, jos niitä sitten kopioitaisiin ja kokeiltaisiin tuohon omaanikin.
Ei savuta, eikä äännä.

...Ja tärkein pointti, että silläkin on moottori nyt pöydällä ... :lol: :lol: :lol:


Ihan jokapäiväistä ajelua varten meidänkin perheeseen on kaaauan sitten ostettu corolla...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Näissä se ennakko lisääntyy vain kierrosten funktiona, eli jousi pitää ennakon pienenä ja sitten keskipakovoima voittaa jousen ja se lisääntyy (jos nyt olen ennakonsäätimen mekaanisen filosofian oikein ymmärtänyt). Ei pysty tekemään moottoria, jossa tyhjäkäynnillä se ennakko olisi hitusen suurempi, sitten matka ajossa hitusen pienempi ja sitten taas kasvaisi kun kierroksia ja tehoa tarvitaan. Tai no pystyy mutta se on melkoinen mekaaninen taidonnäyte. Ainoa mitä jotkut on tehneet, on ennakon lisääntymisen määrän kasvattaminen, mutta näillä tiedoilla se vain lisäisi tyhjäkäynnin kalkatusta tai sitten toisessa päässä hajottaisi esikammiot.

Tuli sellainen teoria mieleen, kun tuo käy tyhjäkäyntiä niin tarvittava ruiskutusmäärä on minimaalinen. Sen minimaalisen määrän saaminen suuttimesta elementin työntämänä ulos taitaa olla haasteellista vaikka tässä onkin nuo suuttimen kärkiasiat vakiot. Suihkutus jäisi siis huonoksi kun se loppuu jo ennen kuin ehtii edes alkamaan. Sitten jos suihkutettaisiinkin vähän vastapalloon niin joudutaan suihkuttamaan enemmän, kun osa tavarasta palaa hitusen liiaan aikaisin. Silloin taas palaminenkin voisi olla parempaa kun voidaan suihkuttaa reilummin ja siten paloääni olisi äänettömämpää. No toi oli ihan arvailua, en tiedä. Jotenkin tuo että ruiskutetaan vähän vastapalloon sotii omaa mieltä vastaan ja sen vasta luulisi kalkattavan, vaikka toissalta...hmmm.

Ei se nyt taas niin kovasti kalkattanut mitä sillä ekalla startilla...huono vain tuota oli tuossa pihalla mitään testailla...

http://www.youtube.com/watch?v=oECkSS1ip4A

http://www.youtube.com/watch?v=yZleVBxuQ_8

Lauantaina tulee uudet renkaat ja sitten pitäisi mennä sinne suuntaukseen ja sitten pääsee testailemaan. Mistähän se seuraavaksi ratkeaa. Ainaki hehkunvalo taas ilmoitti, että jotain sähköhäröä on ilmassa :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

om 60x ennakon säätö alkaa 800rpm----- lopuu 2100rpm ennakko lisääntyy 10 astetta
elementin tapin kärjessä olevalla viisteellä saadaan tyhjäkäynnin ennakkoa myöhäistettyä yleensä noin 2-3 astetta
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

hmmm. kiitos, nyt tuli uutta faktaa..mitäs mieltä olet, jos on tuollainen (ei siis tälläinen kuin mulla) vanhanaikainen kalkattava pumppu 7mm tapeilla eli rajulla nokalla ilmeisesti niin vaikuttaako tuohon kalkatusääneen yhtään mitään se perusennakko ?


Niin ja tietysti tuokin kiinnostaa, jos sitä ennakonsäädintä muokkaa niin saako sen maksimin ennakon muutoksen siirtymään myöhemmäksi, esim tyyliin:

800rpm----- loppuu 3200 rpm ennakko lisääntyy 13 astetta
(arvot vejetty hatusta)
Lisää tietoa: www.skg.fi
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

itsellä on vanhempi nokka pumpussa ja kylähän se aika karkea on ääni siinä
säädintä oli tarkoitus muuttaa mutta tuli pelko pöksyihin että se ei kestä aattelin jotta kuuntelen sitä pientä kalinaa mieluiten verrattuna kertakalaukseen :shock:
pystyy sitä muokkaamaan mutta kun ne painot tulevat sitten niin ulos jotta hirvittää hampaan verran pitäis saada kääntymään lisää niin hyvä olis
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Toi mun pumppuhan on myös sillä "rajummalla" nokalla, mutta niillä uudemmilla elementeillä. Elementtien vaihto voi tosiaan olla enemmän mieltä rauhoittava homma, kuin odotella sitä viimeistä voitelua kaasu pohjassa.

Oletko tutkinut onko mitään ideaa lähteä jotain jousia vaihtamaan siihen säätimeen...pitääkin kyllä itsekkin vähän katsoa sitä sillä silmällä vaikka tämän topikin autoon en kyllä halua(isi) enää koskea ennakonsäätimen osalta :roll:

Ei ole kyllä oikean aavistustakaan onko se ennakonsäädin miten ideaalinen "säätökäyrältään"
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Uusi kone nyt ~2300 km ajettu...tarkistin aamulla öljyt, ei ollut kuluneet :shock: , väänsin samalla kierroksen alasyöttöä pois.

Loota vaihtaa välillä neloselta kakkoselle kun tuo kickdown toimii....ja sitten meinaan lähdetään, onneksi kierrosrajoitin alkaa miltei heti rajoittamaan ja päästään lähes heti takaisin kolmoselle. Ohittele nyt tuommosella sitten :roll:

Kulutus on liian suurta, ei ole ihan timmissään tuo kone. Venttiilikoneistokin raplattaa edelleen, eli keväällä on tiedossa suuri huoltotauko :roll:

Ennakon säätely ei sitten muuten auta tuohon vanhempien pumppujen karkeuteen.

P.S Musta moottorisilikoni näyttäisi olevan "parempaa" kuin muut.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin