Kertokaa mistä johtuu melutason ero! w201 ja muut

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Entäs etummainen äänenvaimennin?
123:ssa huomasin aikoinaan, että joistakin tarvike putkien etuvaimentajasta tuli ääni kajuuttaan lattian läpi.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Tällaisissa halpamerkeissä kuten MB melutason erot varmaan johtuu yksilökohtaisista laatutoleransseista!
Hiljaset on tehty keskellä viikkoa päiväsaikaan ja äänekkäät maanantaina krapulassa tai perjantaina poltot päällä :roll:
Halpatyövoimalla tehtyjä laitoksia... :? :lol:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

koneet käy samanlaisesti, kumitulpat paikalla. Pakoputkistot näissä äänekkäissä on tuplaulostuloilla, eberin putkistot. Ei ole pakoputkista kiinni, samat jälkiasennus katitkin löytyy hiljaisesta että äänekkäistä.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Ja ne vaihdevivuston paikat on tiiviit kaikissa. Se on sitten löydyttävä tulipellistä reikä jostain :?:
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Oisko oven tiivisteissä eroa. Tulis siis ihan ulkokautta melu sisään? Ei kai sentään... No, autot vierekkäin ja toinen käymään ja toiseen istumaan sisälle ja sitten toisinpäin....

Testi vielä tehtävä sokkotestinmä ettei ole puolueellinen kotiinpäin tai poispäin. Nenä myös tukittava jottei haista wunderbaumista missä autossa istuu.... :)
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

Palataanpa vielä tähän mielenkiintoiseen asiaan.

Konepellin äänieriste tuli uusittua. Vanhastahan ei juuri ollut enää mitään jäljellä. Ulospäin käyntiääni kyllä hiljeni aika paljonkin, mutta sisälle koneen ääni kuuluu edelleen kovaa.

Ovien repaleiset tiivisteet on vaihdettu uusiin. Ei juuri vaikuttanut mihinkään. Tuuli ei suhise ovista, mutta tuulilasin paikkeilta hieman puhinaa kuuluu.

Mitenkäs tuo rattiakselin läpivienti. Onko se vanhuuttaan hapertuessaan selvästi riekaleina. Omasta ei ainakaan pikaisesti maton alle vilkaisemalla näyttänyt huonolta.



Sitten vielä boonuskysymys. Onko muitten Mersujen maton alla jonkinnäköinen raskasmatto. Omassa tuota on koko lattian alunen ja takapenkin alunen. Alkuperäiseltä vaikuttaa ja piukassa on kiinni.
Kaverin -92 w124 on taas täysin puhtaalla pellillä mattojen alta. Samoin toisen kaverin w201.
Mietin vaan, että miten vibroplastin kanssa. Lätkitäänkö suoraan tuon raskasmaton päälle vai pitääkö vanha kaapia alta pois ennen vibron asennusta.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Timo T. kirjoitti: Sitten vielä boonuskysymys. Onko muitten Mersujen maton alla jonkinnäköinen raskasmatto. Omassa tuota on koko lattian alunen ja takapenkin alunen. Alkuperäiseltä vaikuttaa ja piukassa on kiinni.
Kaverin -92 w124 on taas täysin puhtaalla pellillä mattojen alta. Samoin toisen kaverin w201.
Mietin vaan, että miten vibroplastin kanssa. Lätkitäänkö suoraan tuon raskasmaton päälle vai pitääkö vanha kaapia alta pois ennen vibron asennusta.
Olisiko sinulla kuvaa raskasmatosta ja jostain sen reunasta?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
blobar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 23.09.2009 01:39

Viesti Kirjoittaja blobar »

eepi kirjoitti:Ei johdu siitä.
sisä ilman suodatin puuttuu vänkärin puolella jalkojen edessä
pois se pahvi niin sielä on luukku missä pitäisi olla suodatin

ehkä otettu pois ollu jo tukossa paskassa
kun se suodatin on paikalla on hiljaista ja heikompi puhallin teho
itte otin pois suodattimen nyt on tehoo ja myös meteliä

että niin

c180t
c180T 1997 330000KM
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

w201 ei ole sitä.
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Ei tartte olla tuo ratin läpivientikumi ees rikki vaan riittää
että on etupäästä väljä eli hölökkäsee siinä akselin päällä.
Ite laitoin vaan äänieristettä sisäpuolelle akselinympärille
tulipeltiä vasten ja ero on huomattava.
Ja veikkaisin että pikku bensakoneisista tuo parin millin tehdastakoinen
pikimatto saattaa puuttua. Omassa exässä eli 300e -91: ssä tuo
pikimatto oli.
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

Juu tuommoinen pikimatto sieltä löytyy koko lattian alalta. Muistaakseni löytyy EPC:ltäkin. Varaosanumeroita ei kyllä nyt tähän ole heittää.

Mutta tuo matto nyt ei niihin koneen ääniin juuri vaikuta. Rattiakselin kumi on muistaakseni hieman löysä akselin ympärillä, vaikka ehjä onkin. Siihen pitää tutustua tarkemmin. Jostain reiästähän sen äänen on tultava. Ensi kesänä tarvii nypätä kojelauta irti, jos tämä möykkämysteerio ei ala selkiämään.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Jokanen w124 ja w201 on vakiona varustettu sillä bitumimatolla pohjassa lattiamaton alla. Jos ei ole, on se joskus poistettu. Vanhemmissa on hiukan tyyppivikana, että pohjaan kun tulee reikä, niin vesi ja paska pääsee virtaamaan bitumin alla avoimissa kohdissa ruostuttaen pohjaa sisältäpäin. Jouduin itsekin vaihtamaan tämän takia bitumeista puolet. Mersuthan on oikein tunnettuja siitä, että pohja voi olla vaikka kuinka mätä, vaikkei ulospäin näy mitään. Vahva pohjamassa ja bitumi yhdessä kantaa yllättävän hyvin, vaikkei välissä olisi enää peltiä.

Oma auto w201 190E 2.0 -86.
Vakiosisusta --> Facelift, hiljeni oikein huomattavasti. Etenkin juuri ne koneäänet. Sen huomasin , että kojetaulu on takaa kauttaaltaan vuorattu sentin paksuisella vaimennusvillalla(tämä siis 2.6 sportlinesta). Alkuperäisessä kojetaulussa oli takana vain puhdas pelti. Myös osansa varmasti tekee se, että vanhan lattiamaton vaimennus oli jo huomattavan kovettunut.
Mutta tosiaan mallien ja vuosimallien välillä on ainakin huomattavat erot. tuosta facelift 2.6 sportlinesta löytyi vaimennusta monesta paikasta, jossa ei omassa autossa ole mitään, tai vähemmän vaimennusta. Esim. vaihdelaatikon päällä pohjassa, tulipellissä sisällä, kojetaulussa, ym. ym.

Mielestäni tää oma oli ennen sisustan vaihtoa äänekkäin mersu, jossa olen ollut. :lol: Nyt on ihan ok. Rengasäänet vielä kuuluu mun mielestä liikaa. Samoten vastaantulevien "kohahdus". Johtunee osittain siitä, että olen joutunut poistamaan bitumit ovista.
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja JohaT »

aikoinaan nelikärki tulpat vaihdoin omaani ja se hiljensi moottoriääniä, kävi kevyemmin
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
SK
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Ti 25.11.2003 18:59
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja SK »

Onkos näillä vermeillä korkeuseroja? itellä kun oli originaali mese, se oli niin hiljanen et meinas nukahtaa rattiin, mutta kun tiputin tonttiin ni toi nukahtamisongelma hävis samalla =sisämelu kasvoi aivan älyttömästi.
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

No koneen meluihin ei voi madallus vaikuttaa. :lol: Toki jäykät jouset saattaa kantaa rengasmeluja enemmän koriin? Luulis kyllä silti, että mersun jousikumit söisi aika hyvin ne resonanssit pois...
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1805
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Juu mutta kyse on ollut just siitä erosta, minkä huomaa heti kun istuu autoon ja käynnistää koneen, ja jopa siitä kun konepellin laskee alas kiinni!
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Eiköhän silloin oleellisimmat mahdolliset erot ole juuri Tulipellin-, kardaanitunnelin/laatikon-, sekä kojetaulun taustan äänieristeet. Toisissa on eristettä enemmän, toisissa vähemmän/ei yhtään.
Ainiin, ainakin omassa autossa tulee huomattavasti koneen ääntä kabiiniin lisää, kun avaa raitisilmasuuttimet kojetaulusta. Tosin tuon olette varmaan huomanneetkin.
hessut32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 08.12.2004 23:41

Viesti Kirjoittaja hessut32 »

Minulla ollut kymmeniä 124/201mersuja. Olen huomannu kans että on aivan uskomattomia yksilö eroja melutasossa. Joissakin kuuluu koneen ääni selvästi sisälle eikä auta vaikka mitä osia vaihtelee. Kilometrit ei näytä vaikuttavan asiaan. Nyt minulla käytössä w124 300d autom. -90 ajettu 774tkm ja on todella hiljainen.
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Ei nää nyt mitään henkimaailman vehkeitä ole. Kannattaa ottaa myös huomioon, että yleensä vanhemman auton vastaavat vaimennukset ovat kovettuneempia --> ei vaimenna yhtä hyvin.
hessut32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 08.12.2004 23:41

Viesti Kirjoittaja hessut32 »

Kyllä se ero on jotain henkimaailmaa :D Minulla oli aikanaan sellainen 300DT -91 ollut yhdellä omistajalla -92-05. Minulla se oli -06-07. Siinä kuulu todella selvästi koneen ääni sisälle. Vaihdoin moottorinkumityynyt, vaihdelaatikonkannatin kumen, kaikki läpiviennit kävin läpi, purin sisustan ja vuorasin lattian, ovet ja konepeltiä vibroplastilla, koelaudan taakse niin paljon äänieristettä ku mahtu, uusi pakoputki ja ei mitään vaikutusta!
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

läpivientikumit monesti aiheuttaa harmaita hiuksia ja niitä ei kukaan ikinä tarkista. Varsinkaan rattiakselia. Itel oli yks kokonaa sijoiltaan ni sen ku laitto takas, alko mersu tuntumaan mersulta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin