Turbo ja turbo....eikö maailmassa ole enään muuta...?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Turbo ja turbo....eikö maailmassa ole enään muuta...?

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

...No ei ole :wink:

Saako dieselistä millään konstin tsuh ääntä, joka tulee bensaturbossa kai "dump valvesta", kun kaasun höllää? Jos sellaisen äänen jollain venttiilillä saa aikaiseksi, niin sitten ainakin asennan turbon tuohon ferrariin.

Meidän ohi ajoi muutama kuukausi sitten Volvo 240 turbo, jossa äänet oli tälläiset:

prrrrrrr..TSUH!...ppprrrrrrrrrrrrr..TSUH!... ppprrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr..TSUH!
Tuli kylmät väreet ja alko himottamaan tuollainen...ei siis volvo, mutta ne äänet :)
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Re: Turbo ja turbo....eikö maailmassa ole enään muuta...?

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Day Downhill kirjoitti:Saako dieselistä millään konstin tsuh ääntä, joka tulee bensaturbossa kai "dump valvesta", kun kaasun höllää? Jos sellaisen äänen jollain venttiilillä saa aikaiseksi, niin sitten ainakin asennan turbon tuohon ferrariin.
Älä nyt ääneen uhoa, kohta sitä ollaan turboa hakemassa. :D Viritä vaan kaasuläppä bensakoneen tapaan ja dump valve kiinne, ni sittenhän se tsuhahtaa vaihtaessa.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Turbo ja turbo....eikö maailmassa ole enään muuta...?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Day Downhill kirjoitti:
prrrrrrr..TSUH!...ppprrrrrrrrrrrrr..TSUH!... ppprrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr..TSUH!
Tuli kylmät väreet ja alko himottamaan tuollainen...ei siis volvo, mutta ne äänet :)
Toinen vaihtoehto on painattaa munasiltaan ja läpimärkänä pihaa ympäri puolisen tuntia tai sammua hankeen ihan kuteetkin päällä. Aivastelu on takuuvarmaa ensi kesään asti. Ja siihen mennessä tsuhinasta onkin saanut jo tarpeekseen :shock: Prrrrr-ääni onnistuu taas hernerokalla tai vanhalla herätyskellolla :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1805
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Re: Turbo ja turbo....eikö maailmassa ole enään muuta...?

Viesti Kirjoittaja EeKi »

HEHEHEHEEEE...Nyt kyllä pistit pahan... :lol: 8) :D :wink: :P
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

STN!!!
Pojat prk!!!
Vielä nähdään kuka suhisee..... ja kuka vinkuu ja kuka jää haistelemaan savuja.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Eikö ookkin D. D. tuossa avatarissa OM601:een tuleva turbon "imu"sarja :?:
Viimeksi muokannut jarski, Ke 25.02.2004 17:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

jarski kirjoitti:Eikö ookkin tuossa kuvassa OM601:een tuleva turbon "imu"sarja :?:
Siis painekotelo.
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

turboista

Viesti Kirjoittaja jamppa »

On nää jutut nyt vähän kuin Corolla osastolla ,kellä on nopein TURBO.
Onneksi toi Mersu kin on tehny jo valmiiks noita vähän noppeempiakin pelejä.

Terveisin Jamppa

ja kevättä odotteleva 500E
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: turboista

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

jamppa kirjoitti:On nää jutut nyt vähän kuin Corolla osastolla ,kellä on nopein TURBO.
Onneksi toi Mersu kin on tehny jo valmiiks noita vähän noppeempiakin pelejä.

Terveisin Jamppa

ja kevättä odotteleva 500E
Mutta me köyhät joudutaan vaan turbottamaan noita halpoja linttoja :?
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Joo!
250 "Dieselin" Turbotus alkanee ensiviikolla? :lol: :lol:
Jos ottaisi lomaa työstä ja vähän puuhastelisi? :roll:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

Joskus löysin sivun joka myi tuota *tsuh*-ääntä muodostavia pikku kaiuttimia, jotka sijoitettiin auton kojelaudan sisään. Muistaako joku tätä sivua, sillä saisi varmasti helpoiten toimenpiteen hoidettua.... :lol:
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

Timo T. kirjoitti:Joskus löysin sivun joka myi tuota *tsuh*-ääntä muodostavia pikku kaiuttimia, jotka sijoitettiin auton kojelaudan sisään. Muistaako joku tätä sivua, sillä saisi varmasti helpoiten toimenpiteen hoidettua.... :lol:
laitteen nimi oli Tsunami ja hinta oli enemmän kuin oikealla dump-valvella... :lol:
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

k.j kirjoitti:Joo!
250 "Dieselin" Turbotus alkanee ensiviikolla? :lol: :lol:
Jos ottaisi lomaa työstä ja vähän puuhastelisi? :roll:
Eikai sulla tule stressiä noista mun avattaristani?
:wink:
(Tiedoksi vaan ,että k.j. asuu naapurissa)
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Day Downhill kirjoitti:
k.j kirjoitti:Joo!
250 "Dieselin" Turbotus alkanee ensiviikolla? :lol: :lol:
Jos ottaisi lomaa työstä ja vähän puuhastelisi? :roll:
Eikai sulla tule stressiä noista mun avattaristani?
:wink:
(Tiedoksi vaan ,että k.j. asuu naapurissa)
Öhhmmm.....! Ei kun menee toi 200D "turbo" vaihdossa ja tulee 250D"vapari" vaihdossa? :oops: Ja minä kun en ilman turboo aja!
:wink: Kerran turbo! Aina turbo!
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Re: turboista

Viesti Kirjoittaja jorma »

jamppa kirjoitti:On nää jutut nyt vähän kuin Corolla osastolla ,kellä on nopein TURBO.
Onneksi toi Mersu kin on tehny jo valmiiks noita vähän noppeempiakin pelejä.

Terveisin Jamppa

ja kevättä odotteleva 500E



Hei Jamppa, nämä mistä täällä puhutaan on DIESELEITÄ eikä tilavuuttakaan ihan 5:ttä lit. Mutta silti pesevät 500 E:n mennen tullen.


Terv. Jorma
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

k.j kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:
k.j kirjoitti:Joo!
250 "Dieselin" Turbotus alkanee ensiviikolla? :lol: :lol:
Jos ottaisi lomaa työstä ja vähän puuhastelisi? :roll:
Eikai sulla tule stressiä noista mun avattaristani?
:wink:
(Tiedoksi vaan ,että k.j. asuu naapurissa)
Öhhmmm.....! Ei kun menee toi 200D "turbo" vaihdossa ja tulee 250D"vapari" vaihdossa? :oops: Ja minä kun en ilman turboo aja!
:wink: Kerran turbo! Aina turbo!
Ahaa. Kuulin / luulin, että se 250D olis ollut turbo jo valmiiksi :roll:

No, mutta siinä meidän pitkässä ja jyrkässä mäessä on sitten hyvä ottaa aikoja kevään tullen... Taitaa sulla vähän stressiä olla :wink: Sen verran tiheästi käyt siinä meidän pihalla kääntyilemässä ja aina hiljennät, kun ajat ohi. Jos ferrarin nokkapelti on pystyssä, on pihaan poikkeamisesi enemmän varmaa, kun vesisade Britannian kesässä (olipas hyvä vertaus :oops: )

Tunsit sen penkittäjän....pennään sinne sitten yhtäaika..eikös vaan?
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: turboista

Viesti Kirjoittaja pt »

jorma kirjoitti:
jamppa kirjoitti:On nää jutut nyt vähän kuin Corolla osastolla ,kellä on nopein TURBO.
Onneksi toi Mersu kin on tehny jo valmiiks noita vähän noppeempiakin pelejä.

Terveisin Jamppa

ja kevättä odotteleva 500E



Hei Jamppa, nämä mistä täällä puhutaan on DIESELEITÄ eikä tilavuuttakaan ihan 5:ttä lit. Mutta silti pesevät 500 E:n mennen tullen.


Terv. Jorma
Eli tuollainen 5 sekunttia 0-100, mikä on ilman luistonestoa nämä bensa vehkeet, hmm.. Ehkä me annetaan viel automaatilla hieman tasotusta. Tosin onpa tuo yleinen fiilis ajella myös vähän eri, ja onpahan nytten haaste heitetty. :twisted:
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: turboista

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

PT kirjoitti:Eli tuollainen 5 sekunttia 0-100, mikä on ilman luistonestoa nämä bensa vehkeet, hmm.. Ehkä me annetaan viel automaatilla hieman tasotusta. Tosin onpa tuo yleinen fiilis ajella myös vähän eri, ja onpahan nytten haaste heitetty. :twisted:
Kyllä taitaa tuo Jorman auto mennä viiden pintaan aika hyvin, sen verran sähäkästi tuntuu liikkuvan.

Toki automaatti antaa tasoitusta, mutta onhan sitä tehoakin tuossa dieselissä aika lailla enemmän kuin 500:sessa, ja on vieläpä kovasti kevyempikin.

No kuitenkin hienoja vehkeitä molemmat, en kiellä etteikö 500 E:n omistaminen kiehtoisi.
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Day Downhill kirjoitti:
k.j kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:
k.j kirjoitti:Joo!
250 "Dieselin" Turbotus alkanee ensiviikolla? :lol: :lol:
Jos ottaisi lomaa työstä ja vähän puuhastelisi? :roll:
Eikai sulla tule stressiä noista mun avattaristani?
:wink:
(Tiedoksi vaan ,että k.j. asuu naapurissa)
Öhhmmm.....! Ei kun menee toi 200D "turbo" vaihdossa ja tulee 250D"vapari" vaihdossa? :oops: Ja minä kun en ilman turboo aja!
:wink: Kerran turbo! Aina turbo!
Ahaa. Kuulin / luulin, että se 250D olis ollut turbo jo valmiiksi :roll:

No, mutta siinä meidän pitkässä ja jyrkässä mäessä on sitten hyvä ottaa aikoja kevään tullen... Taitaa sulla vähän stressiä olla :wink: Sen verran tiheästi käyt siinä meidän pihalla kääntyilemässä ja aina hiljennät, kun ajat ohi. Jos ferrarin nokkapelti on pystyssä, on pihaan poikkeamisesi enemmän varmaa, kun vesisade Britannian kesässä (olipas hyvä vertaus :oops: )

Tunsit sen penkittäjän....pennään sinne sitten yhtäaika..eikös vaan?
:roll: No ei oo paineita paitsi ahtimessa ja painekotelossa! :lol:
D.D ! Oli semmoinenkin alkuperäinen tulossa,mutta suunnitelmat muuttuivat. :lol: :lol:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
ScL75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 28.11.2003 17:59

Re: turboista

Viesti Kirjoittaja ScL75 »

PT kirjoitti:
jorma kirjoitti:
jamppa kirjoitti:On nää jutut nyt vähän kuin Corolla osastolla ,kellä on nopein TURBO.
Onneksi toi Mersu kin on tehny jo valmiiks noita vähän noppeempiakin pelejä.

Terveisin Jamppa

ja kevättä odotteleva 500E



Hei Jamppa, nämä mistä täällä puhutaan on DIESELEITÄ eikä tilavuuttakaan ihan 5:ttä lit. Mutta silti pesevät 500 E:n mennen tullen.


Terv. Jorma
Eli tuollainen 5 sekunttia 0-100, mikä on ilman luistonestoa nämä bensa vehkeet, hmm.. Ehkä me annetaan viel automaatilla hieman tasotusta. Tosin onpa tuo yleinen fiilis ajella myös vähän eri, ja onpahan nytten haaste heitetty. :twisted:
Tuo skaba olisi kyllä todella kiva nähdä!!!
Vinkkinä 500E ukoille: laittakaa raitisilma ennen kisaa kiinni.Voi muuten tuoksahtaa ohjaamossa aito dieselin käry! :lol:
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

:D Tästä saa varmasti pitkän väittelyn aikaiseksi, mutta ehkä ei lietsota sitä sen enempää.

Kokemuksesta turbolla kerrytettiin vuoden päivät T4:lla, jossa oli tehot hiukka nostettu ja väännöt pyöri tuolla 400 Nm:n kieppeillä. Yksi 540iA kokeili onneansa parikin kertaa, mutta laihoin tuloksin. Ja muistaa pitää tuon turbon lisä tilavuuteen, eli 3.0 litraa taitaa olla turbon kanssa aika vertailu kelpoinen 5 litraseen, tosin taitaa olla vähän ala kanttiin tuo viisi litraa. Rallissa käytetään jotain kerrointa turboille? Ken muistaa, tietää.

Toinen ikävä piirre omistaa nopea auto on se että kokoajan kuulee viellä nopeammista, jotenka eiköhän pidetä 500E arvossaan MATKA-AUTOINA, koska eivät ole tehtaalta sportteina lähteneet, minkä jokainen ajanut voi vahvistaa.

Mutta aivan akateemisessa mielessä, niin kyllä tuo kokeillaan minkä verran saadaan sitä eroa, tosin ekaks otetaan se luistonesto toiminnasta.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

turboista

Viesti Kirjoittaja jamppa »

No ei ollu tarkoitus provoilla .
Minä en osta autoa sen takia ,että tarttis ajaa kilpaa. 500E nyt sattuu vaan olee niin KIVA peli.
On mullakin toi turbo tossa kuorkissa ja hyvähän se
Mut olkaa varovaisia kun.ne ei ole tehty kovaan ajoon noi jälki ahdetut ,oli tossa aijemmin niitä ikäviä uutisia,jos kukaan enää muistaa.

Terveisin Jamppa
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

PT kirjoitti::D Tästä saa varmasti pitkän väittelyn aikaiseksi, mutta ehkä ei lietsota sitä sen enempää.

Ja muistaa pitää tuon turbon lisä tilavuuteen, eli 3.0 litraa taitaa olla turbon kanssa aika vertailu kelpoinen 5 litraseen, tosin taitaa olla vähän ala kanttiin tuo viisi litraa. Rallissa käytetään jotain kerrointa turboille? Ken muistaa, tietää.

Toinen ikävä piirre omistaa nopea auto on se että kokoajan kuulee viellä nopeammista,.
Tosi on, saman kokoisella ja tehoisella koneella varustettuna turbo ja vapari ovat aivan eri maailmasta.

Ja valitettavan totta on tuo viimeinen virke joka juuri aiheuttaa sen että loputon kierre auton virittämiselle on tiedossa jos ei pysty pitäytymään siinä mitä itsellä on.

Itse juuri olen tuossa rotkon reunalla, mietin että nojaisiko taaksepäin ja ajelisi vain vai nojaako eteenpäin ja antaa vapaan pudotuksen vallata itseni.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Eikös englannissa kokeiltu 500 E:tä ilman luistonestoa, ja tuloksena oli heikompi kiihtyvyys ja ratakierros kuin luistonestolla. Luistonestollahan 500 E:lle luvataan 6.1 sekunnin kiihtyvyys sataseen.

Joo, mittään flametusta on turha tästä repiä, mutta kyllä Jormalla on varaa puhua tässä asiassa.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No muistaakseni autourheilussa käytetään kerrointa 1,7 turbolliselle,auton minimipainothan määräytyy moottorin tilavuuden mukaan.Siis esim. SS -luokan autot.En sitten tiedä kuinka oikeudenmukainen tuollainen kerroin on,riippuu niin miljuunasta asiasta nuo tehot...

Oishan tuommonen turboD mukava,kuitenkin ehkä parempi että pysyn tässä 200D versiossa,ei välttämättä riittäisi maltti tien päällä hiljaa ajamiseen.200d:llä nopeudet pysyy automaattisesti sopivan alhaisina 8) Jättäis nuo hurjastelut sitten lippusiimojen oikealle puolelle... :wink:
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

mullakin on turbo tulossa auto on -89 250d w124 holsetin 3ld ja -93 moniventtiilin alakerta itsetehdyt pakosarja ja painekotelo kolmentuuman putki yksi vapaavirtaus vaimennin yms.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Kerran vaan yksi turboautojen kanssa värkkännyt hemmo tuumasi että auto ilman turboa on kuin sauna ilman ovea.......
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

AHDIN MÄÄRÄÄ TAHDIN :twisted:
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Ei mitään teini 0-100 lähetyksiä, vaan ensi kesänä varttimailille kadun miehen kiihdytyspäiville mittauttamaan. Sitten voi aikakorteista vertailla mikä vehje liikkuu ja mikä ei!

Laitetaan tähän nyt yksi itse omalla autolla ajamani aika pohjiksi:

aika 14,37, loppunopeus 158,9
ajettu Motoparkissa
auton omamassa 2010 kg, 95E bensalla, putket kiinni, 275 katurenkailla,
perä 3,08, 3-vaiht. automaatti, moott. tilavuus 6,6l
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

viimekesänä kolmesatasella turbodieselillä on ajettu 12,90sek varttimaili heppoja oli 385 ja vääntöä 550nm ei oo mun auto mut tunnen kaverin
Vastaa Viestiin