124:n kierroslukumittari ja kello temppuilee
124:n kierroslukumittari ja kello temppuilee
Auto on siis 124 300d -91.
Eli kylmänä käynnistäessä ei pala hehkun valo,hehkuttaa kyllä.Kierroslukumittari ei pelaa ja kello pysähtyy kun kytkee virran päälle.
Kellon ja rmittarin maa todennäköisesti irtoilee ja virtapois saa maata muuta kautta joten kellokin käy.Mittariston päälle kun kopauttaa,alkaa molemmat toimii.
Joku on taistellut samanlaisen vian kanssa ja vois kertoo missä oli katkos.
En viitsinyt hajoittaa kello/rmittarirakennelmaa,koska rmittarin osoittimen joutuu ottamaan irti jotta saa asteikon pois ja pääsee näkemään piirilevyn.
Toisaalta katkos voi (epätodennäköistä) olla muuallakin mittariston ympäristössä.Kaikki muut mittarit toimii ok.Kiitän vihjeistä!
Eli kylmänä käynnistäessä ei pala hehkun valo,hehkuttaa kyllä.Kierroslukumittari ei pelaa ja kello pysähtyy kun kytkee virran päälle.
Kellon ja rmittarin maa todennäköisesti irtoilee ja virtapois saa maata muuta kautta joten kellokin käy.Mittariston päälle kun kopauttaa,alkaa molemmat toimii.
Joku on taistellut samanlaisen vian kanssa ja vois kertoo missä oli katkos.
En viitsinyt hajoittaa kello/rmittarirakennelmaa,koska rmittarin osoittimen joutuu ottamaan irti jotta saa asteikon pois ja pääsee näkemään piirilevyn.
Toisaalta katkos voi (epätodennäköistä) olla muuallakin mittariston ympäristössä.Kaikki muut mittarit toimii ok.Kiitän vihjeistä!
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
No paljon selvensi... Mikä ja missä on ELR rele.Kylmäkäynnistyksen rikastus... tää on diesel.Ja miten se vaikuttais kelloon joka saa käyttöjännitteensä kokoajan?rumilus kirjoitti:Kierroslukumittarin toimimattomuus usein ELR-releen vikana.
Jos kylmäkäynnistyksen rikastus ei toi, niin ELR-releessä vika...myöskään kierroslukumittari ei toimi.
Lähde vaikka tuosta liikkeelle.
Toi hehkuvalon toimimattomuus kylmänä voi johtua huono(i)sta hehkutul pistakin,ei kylläkään valo ala palamaan moottorin hetken käytyäänkään,mutta...?
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Alkuperäiseen kysymykseesi vastasin vain osittain, koska vikaa on haettava helpoimmasta ja halvimmasta päästä.
Vastaan täydellisemmin, jos hehkuvalo ei virran kääntäessä päälle syty, on vika mahdollisesti hehkutulpassa tai hehkureleessä. Jos kello ei toimi, vika voi olla kellossa tai piirikortissa. Jos kierroslukumittari ei toimi, on vika mitä todennäköisemmin ELR-releessä, silloin ei myös toimi DIESEL rikastustoimintokaan.
Lähde nyt vastaukseni mukaisesti halvimmasta päästä niin päästään asiassa eteenpäin.
ELR-rele sijaitsee akun takana lähellä rintapeltiä..muovisujalla peitoksissa.
Samalla voit katsoa ylijännitereleen sulakkeen kunnon.
Vastaan täydellisemmin, jos hehkuvalo ei virran kääntäessä päälle syty, on vika mahdollisesti hehkutulpassa tai hehkureleessä. Jos kello ei toimi, vika voi olla kellossa tai piirikortissa. Jos kierroslukumittari ei toimi, on vika mitä todennäköisemmin ELR-releessä, silloin ei myös toimi DIESEL rikastustoimintokaan.
Lähde nyt vastaukseni mukaisesti halvimmasta päästä niin päästään asiassa eteenpäin.
ELR-rele sijaitsee akun takana lähellä rintapeltiä..muovisujalla peitoksissa.
Samalla voit katsoa ylijännitereleen sulakkeen kunnon.
Jeestankjuu,helpoimmasta ja halvimmasta päästä minäkin... Sentakia tätä kysynkin täällä forumilla,koska tuntuu olevan kettumainen katkos kun kylmänä ei ja hetkenpäästä kuitenkin kaikki toimii.Ja nämä viat on tulleet kaikki samaan aikaan,eli yhteistä nimittäjää haen edelleen kellolle ja rmittarille.Hehkutulpan tai releen vika voi olla erillinen,tupsahtanut vaan samaan aikaan.Mutta että kolme aivan erisyistä tullutta vikaa olis ilmennyt samaan aikaan muuten moitteettomasti toimivassa ja toimineessa autossa,ei oo todennäköistä.Mahdollista kylläkin.Mutta pitäneepä huomenna kurkata sinne akun taaks.....Eikun miksi sitten nyrkki mittariston päälle auttaa? Ja kuitenkaan ei auton käynnistys ja tallista pihalle ajo,jolloin silloinkin tärähtelee.Eli se katkos on kyllä mielestäni edelleen mittariympäristössä.rumilus kirjoitti:Alkuperäiseen kysymykseesi vastasin vain osittain, koska vikaa on haettava helpoimmasta ja halvimmasta päästä.
Vastaan täydellisemmin, jos hehkuvalo ei virran kääntäessä päälle syty, on vika mahdollisesti hehkutulpassa tai hehkureleessä. Jos kello ei toimi, vika voi olla kellossa tai piirikortissa. Jos kierroslukumittari ei toimi, on vika mitä todennäköisemmin ELR-releessä, silloin ei myös toimi DIESEL rikastustoimintokaan.
Lähde nyt vastaukseni mukaisesti halvimmasta päästä niin päästään asiassa eteenpäin.
ELR-rele sijaitsee akun takana lähellä rintapeltiä..muovisujalla peitoksissa.
Samalla voit katsoa ylijännitereleen sulakkeen kunnon.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
No vaihdoinpa tänään lankkuun "uuden" mittariston ja nyppäsin siinä olleen ylimääräisen näköisen maapiuhan pois.Kalle.K kirjoitti:Laitappa kokeeksi ylimääränen maapiuha mittariston taakse suoraan rungosta, pensavehkeessä oireili kesällä kieppikello ja yhdistelmämittari, piuhalla tokeni sitten.
Siinä kiekkamittari myös jumittaa ja kopauttamalla tokenee. Olis pitänyt vaan kytkee se.
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
apg kirjoitti:No vaihdoinpa tänään lankkuun "uuden" mittariston ja nyppäsin siinä olleen ylimääräisen näköisen maapiuhan pois.Kalle.K kirjoitti:Laitappa kokeeksi ylimääränen maapiuha mittariston taakse suoraan rungosta, pensavehkeessä oireili kesällä kieppikello ja yhdistelmämittari, piuhalla tokeni sitten.
Siinä kiekkamittari myös jumittaa ja kopauttamalla tokenee. Olis pitänyt vaan kytkee se.






mittaristossa ylimääräinen maapiuha


Tarkoitat varmaan sitä,oliks se sininen johto joka AMP liittimellä menee mittarin kuoreen.Tod näköisesti mittari on maadoitettu kuoreensa ja tää on maapiuha.Ei kylläkään mikään ylimääräinen ja se on mulla kyllä paikoillaan.apg kirjoitti:No vaihdoinpa tänään lankkuun "uuden" mittariston ja nyppäsin siinä olleen ylimääräisen näköisen maapiuhan pois.Kalle.K kirjoitti:Laitappa kokeeksi ylimääränen maapiuha mittariston taakse suoraan rungosta, pensavehkeessä oireili kesällä kieppikello ja yhdistelmämittari, piuhalla tokeni sitten.
Siinä kiekkamittari myös jumittaa ja kopauttamalla tokenee. Olis pitänyt vaan kytkee se.
Mutta jos tähän nyt ei samanlaisen vian kokeneen ja syyn löytäneen vastausta tule niin pitääpä senkin karvan toinenpää tarkistaa mihin menee,se vois olla hyvinkin todennäköinen syy katkomiseen.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Öö öö,mulla se on ainakin alkuperäinen...Muistu mieleen kun mainitsit maapiuhan.Näin sen eilen kun mittaristo oli pikapikaa irti.Vai oliks se sittenkään maa,AMPilla se kuitenki on kiinni.Täytyypi huomenna kattoo uudelleen.apg kirjoitti:öö siis piti sanoa että jälkiasennettu maapiuha ei todellakaan alkuperäinen
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75