CLK Ikkunan tiivisteet "Fixattu"
CLK Ikkunan tiivisteet "Fixattu"
Ilmeisesti muillakin on karmittomassa ikkunassa samaa ongelmaa.
Kävin siis eilen ensimmäistä kertaa pesemässä itsepesulassa auton ja pesun jälkeen ovet avatessani, oli paine roiskinut vettä oikein kunnolla sisään ikkunan taka alareunasta. Ikkuna myös suhisee huomattavan kovaa.
Ovea sulkiessa ikkunan yläreuna ottaa tiivisteeseen kiinni, kun alareunassa on vielä n 2cm rakoa. Välillä ikkuna ei tahdo mennä kiinni, kun tuntuu ahdistavan yläreunasta. Samanlainen vika on molemmilla puolilla.
Onko asiaan mitään ratkaisua? Ainakin edellisessä coupessa pystyi säätämään ikkunan kallistuskulmaa.
Kekimpä ratkaisun väljiin tiivisteisiin.
Kävin hakemassa 13mm silikoniletkua puolen metrin pätkän etolasta. Avasin ikkunatiivisteen alapäästä 2 nastaa ja irroitin tiivisteen karmista. Leikkasin hieman isommaksi aukkoa tiivisteen alareunasta. Leikkasin silkkaletkua noin 10cm matkalta hieman kiilamaisemmaksi ja työnsin kuolatun 25cm pitkän letkunpätkän tiivisteen sisään.
Avot eikä suhise enää. Seuraavan pesun yhteydessä pitää tarkkailla, vuotaako ikkunasta vettä vielä sisään. Aika tiukan tuntuinen ainakin tuli, mutta katsellaan tilannetta!
Kävin siis eilen ensimmäistä kertaa pesemässä itsepesulassa auton ja pesun jälkeen ovet avatessani, oli paine roiskinut vettä oikein kunnolla sisään ikkunan taka alareunasta. Ikkuna myös suhisee huomattavan kovaa.
Ovea sulkiessa ikkunan yläreuna ottaa tiivisteeseen kiinni, kun alareunassa on vielä n 2cm rakoa. Välillä ikkuna ei tahdo mennä kiinni, kun tuntuu ahdistavan yläreunasta. Samanlainen vika on molemmilla puolilla.
Onko asiaan mitään ratkaisua? Ainakin edellisessä coupessa pystyi säätämään ikkunan kallistuskulmaa.
Kekimpä ratkaisun väljiin tiivisteisiin.
Kävin hakemassa 13mm silikoniletkua puolen metrin pätkän etolasta. Avasin ikkunatiivisteen alapäästä 2 nastaa ja irroitin tiivisteen karmista. Leikkasin hieman isommaksi aukkoa tiivisteen alareunasta. Leikkasin silkkaletkua noin 10cm matkalta hieman kiilamaisemmaksi ja työnsin kuolatun 25cm pitkän letkunpätkän tiivisteen sisään.
Avot eikä suhise enää. Seuraavan pesun yhteydessä pitää tarkkailla, vuotaako ikkunasta vettä vielä sisään. Aika tiukan tuntuinen ainakin tuli, mutta katsellaan tilannetta!
Suhina ikkunanraosta loppui, mutta painepesurilla jos ruiskuttaa vettä takaapäin ikkunanrakoon, niin tihkuttaa sisälle hieman. Ehkäpä pitäisi kokeilla hieman paksumpaa letkua. Esim 14 tai 15 mm ja leikata tarkemmin kiilamaiseksi. Mene ja tiedä. Voisi melkeimpä alkuviikosta koittaa virittää. Olisihan se kiva ajaa auto suoraan pesuriin..
Saattaa kyl olla että noit tiivisteitä ei oikeen saa muualta ku Veholta tääl suomessa. Saako udella paljo autol on ajettu ja ootko minkäälaista hoitoainetta laittanu tiivisteisii? Ite oon vetäny sillon tällön tollasta kuminhoitoainetta ja talvisin silikoonipuikkoa nii on pysyny muodossaan ja kimmoisana kumit ainaki toistaseks 

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Mittarissa tällä hetkellä 262tkm. Olen nyt ajanut autolla 3000km, eli aika uusi tuttavuus vielä. Wurthin spray silikoonilla käsittelin tiivisteitä heti alkuun, että saisi alkuperäisen pehmeytensä takaisin. Tiedä sitten, kuinka kimmoisat niiden pitäisi olla.
Ainakin perus väyrysen ovitiivisteet Merteilillä maksaa 80€ puolelleen, eli coupeen jos joutuu veholta ostamaan, voisin veikata ainakin tuplahintaa
Jos joku on hommannut jostain, voisi vihjata. Aika paljolta toi arvio 300€ siitä hyvästä, että voisi ajaa automaattipesuun 
Ainakin perus väyrysen ovitiivisteet Merteilillä maksaa 80€ puolelleen, eli coupeen jos joutuu veholta ostamaan, voisin veikata ainakin tuplahintaa


Minusta tuossa on ongelmana se, että ovenlasin yläreuna painaa
tiivisteen väärän asentoon. Eli kun lyö oven kiinni niin, että lasi
on yläasennossa . Vaiva korjaantuu jos käytää lasin alempana niin
ja sulkee íkkunan vasta kun ovi on kiinni. Tämän voi tehdä apukuskin
ovelle muttei kuskin. Vai saako kaikki lasit kiinnin kaukosäätimellä kun
lukitsee auton ?
Esim. tt-audissa kun avaat oven niin lasilaskeen 1 cm alaspäin ja kun suljet ovin niin lasi nousee ylös asti. Näin tiiviste pysyy kokoajan
oikeassa asennossa.
tiivisteen väärän asentoon. Eli kun lyö oven kiinni niin, että lasi
on yläasennossa . Vaiva korjaantuu jos käytää lasin alempana niin
ja sulkee íkkunan vasta kun ovi on kiinni. Tämän voi tehdä apukuskin
ovelle muttei kuskin. Vai saako kaikki lasit kiinnin kaukosäätimellä kun
lukitsee auton ?
Esim. tt-audissa kun avaat oven niin lasilaskeen 1 cm alaspäin ja kun suljet ovin niin lasi nousee ylös asti. Näin tiiviste pysyy kokoajan
oikeassa asennossa.
Viimeksi muokannut sportsman, Su 11.10.2009 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Siitä johtuu varmaan osa ongelmasta, mutta jotenkin tuntuu olevan molemmin puolin ikkuna liian kenollaan. Eli jos työnnät ovea kiinni, niin kun ikkunan yläreuna koskee tiivisteeseen, on alareunan kohdalla vielä 1,5-2cm rakoa. Ehkä siinä on haettu yläreunan tiiviyttä, ettei sadevesi tule sisään. Samalla siitä tule semmoista vaivaa, että oven joutuu hieman normaalia kovemmin lyömään kiinni.
Ihme ettei mersedes ole kehitellyt parempaa systeemiä. Tuo sentin alaspäin laskeutuminen ja nouseminen oli jo lähes 20 vuotta sitten bayerin karmittomissa coupe malleissa.
Ihme ettei mersedes ole kehitellyt parempaa systeemiä. Tuo sentin alaspäin laskeutuminen ja nouseminen oli jo lähes 20 vuotta sitten bayerin karmittomissa coupe malleissa.