Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (MYYNNISSÄ HALVALLA!)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Joo kyllä juttua ja kuvia tulee sitten jahka saan jotain aikaiseksi. Mitens tuota, onnistuuko se megan laittaminen tuollaiseen "uudempaan" malliin ihan laillisesti? Mulla on sellanen käsitys että ei...
Lep1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: La 06.01.2007 23:29

Viesti Kirjoittaja Lep1 »

jesse kirjoitti:Joo kyllä juttua ja kuvia tulee sitten jahka saan jotain aikaiseksi. Mitens tuota, onnistuuko se megan laittaminen tuollaiseen "uudempaan" malliin ihan laillisesti? Mulla on sellanen käsitys että ei...
Niin no eihän se laillista ole. Toisaalta kuka sen huomaa kun kaikki on muovi kansien alla piilossa :D
F-350
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

totta...
kalle7876
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ma 02.05.2005 17:57
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kalle7876 »

jesse kirjoitti: Tatechissa on omalla kohdallani myös se hyvä puoli, että säätöpenkki ja apu ongelmatilanteissa löytyy läheltä.

Niin, onhan se Motecci ilmeisesti moottorinohjauksien aatelia, mutta niin on hintakin.
ja varsinkin apu lähellä on monesti se suurin syy valintoihin.

vai oliskohan autronic nykyään moottoriohjauksien aatelia, vai mikä?
japa86
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 340
Liittynyt: Su 29.04.2007 20:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (Uudet kuvat 6.9.06)

Viesti Kirjoittaja japa86 »

kummeli stories:sia lainaten "ne on ihan pellejä" :lol: :lol: (saabbi ralli tiimi...)

aika ketun HC(hardcore..slangiaa nääs)meinikiä

mikäs siinä kun on pelit ja "vehkeet" millä tehä..ja hilloa... :evil:

aika kingiä toimitaa, pointsit kotiin...
ex.
-W124 E280 24V aut. -95
-W124 230e -89 nyk.vara autona
-W124 260e -88
-W124 260e tomaatti -89
Avatar
THOOOOOONNI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Su 05.11.2006 21:47
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (Uudet kuvat 6.9.06)

Viesti Kirjoittaja THOOOOOONNI »

ootko penkissä käyttäny?
ex 2.3 16v Cosworth -83
ex 190 2.0D -86
__________________________________________
ei ole sellaista ongelmaa mitä raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
Zalbeer
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1165
Liittynyt: Ma 21.02.2005 01:40
Paikkakunta: Jkl Mlk

Viesti Kirjoittaja Zalbeer »

Mites tämä on edenny? Jesse tainnu hävitä kokonaan... :?:
Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."

Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Kyllä täällä hengissä vielä ollaan,
projekti on nyt ollut vähän jäähyllä kun kaikki aika on mennyt lopputyötä tehdessä..

Tavoite on silti saada ensi kesän alussa savut koneesta.
Avatar
Onpha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Pe 21.03.2008 13:12
Paikkakunta: vihti

Viesti Kirjoittaja Onpha »

eipä täällä ole ollut pitkään aikaan mitään, tietääkö ketään mitä autolle kuuluu?
AIG Motorsport Drift Team
///////////////////////////////
w903 313CDI -03
w115 200 -76
w201 2.3-16 -85
-projekti : http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=102979" onclick="window.open(this.href);return false;
-kuvia : https://picasaweb.google.com/103554453611151097124" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex:
w210 300DT -97
w124 230 -89
w201 200D -89
jokuuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: To 08.05.2008 10:34
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja jokuuu »

on kyllä 10 arvosta jälkeä... :D :D :D
Mercedes-Benz w201 proj
jokuuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: To 08.05.2008 10:34
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja jokuuu »

miten teit holkit suuttimille???
Mercedes-Benz w201 proj
jokus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 05.11.2005 20:19
Paikkakunta: helsinki ja välillä joensuu

Viesti Kirjoittaja jokus »

Tietääkö kukaan miten tälle projektille kävi?? On meinaan oikeasti aika mielenkiintoista ja fiksua tekstiä.
-vmh
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 01.01.2009 20:10
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja -vmh »

Mielenkiintoinen projekti kyllä.
Eikä työnjäljessä ole moittimista. Minkäköhänlaisia teholukemia tällähetkellä irtoaa? 8)
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Projekti jatkuu taas pitkän tauon jälkeen..

Hieman yleiskuvaa nykyisestä tallipaikasta:
Kuva

Kuva
-vmh kirjoitti:Minkäköhänlaisia teholukemia tällähetkellä irtoaa? 8)
Tällä hetkellä tehoa irtoaa noin 0,2kW, kun pyöritän käsin kampuran päästä puolen metrin jatkolla :)
jokuuu kirjoitti:miten teit holkit suuttimille???
Sorvautin

Hiljattain tapahtunut seuraavaa:

Takapuskurin pelastusoperaatio

KuvaKuva

Edellisen omistajan jälijltä takapuskuri oli huonossa jamassa: vetokoukulle ja pakoputken ulostulolle oli tehty aukot, jäljestä päätellen oksasaksilla tms.
Lisäksi puskuria oli silvottu sieltä täältä vetokoukun rungon ja johtojen tieltä. Törmäysmuovi oli väännetty väkisin paikoilleen siten että osa kiinnityshakasista
ei ollut reijissään, pullistaen muovia useasta paikasta mutkalle. Puskuri oli myös asennettu ilmeisesti melko kiireellä koska osa kiinnikkeistä oli jätetty kokonaan pois.
Pakoputken aukon kohdalta muovi oli lisäksi palanut suurelta alueelta.

Edellä mainituista syistä johtuen puskuri oli menettänyt täysin muotonsa. Pakoputken kohdalta puskuria piti kasassa enää pieni muovin kaikale.

Alunperin piti hommata jostain käytetty ehjä puskuri mutta osoittautui että 16V puskureita on erittäin vaikea löytää.
Päätin sitten yrittää kunnostaa tuon vanhan. Alla on kuvia tästä rupeamasta:

Ensin puskuri putsattiin ja sisäpinnat karhennettiin hiekkapaperilla. Palaneet kohdat poistettiin ja tilalle laitettiin alumiinilevyä pop niiteillä ja lasikuidulla vahvistettuna.
Pakoputken aukko muotoiltiin vinkulla symmetriseksi ja sopivan kokoiseksi sille ulostulolle joka autoon on tulossa (marteliuksen putkisto odottaa asennusta). Puskuria varten tehtiin "jigi", jonka avulla puskuri pakotettiin takaisin alkuperäiseen muotoonsa.
Onneksi puskurin muoto on sellainen että sen alareunat ovat kauttaaltaan samassa tasossa. Näin jigin perustana pystyi käyttämään suoraa puulevyä. Puskuri ruuvattiin levyyn yhteensä 10 kohdasta jännittäen se samalla oikeaan muotoon rautalangoilla. Tätä varten otettiin autosta läjä mittoja puskurin kiinnityskohdista.

Kuva

Kuva

Kuva

Kun puskuri oli saatu oikeaan muotoon, sisusta kuidutettiin kauttaaltaan. Samalla tehtiin pakoputken ulostulolle "tunneli" alumiinista ja kuitua päälle.
Lasikuidun kiinni pysyminen varmistettiin pop-niiteillä:
Kuva

16V puskureita ei voi muovihitsata (muovi ei sula, vaan palaa) joten vetokoukun reikä täytettiin 3M:n 2K-liimalla.
Mönjä on muovikorjauksiin tarkoitettu ja kuulemma paras mahdollinen korjaus muovihitsauksen jälkeen. Ja on muuten kallista tavaraa, muistaakseni jotain 50€/pakkaus.
Aika näyttää miten tuo kestää.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sekä puskurin "helmaosan" että varsinaisen törmäysmuovin sivukiinnikkeet olivat menettäneet ajan saatossa jäykkyytensä ja tämä näkyi puskurin ulkopinnassa "monttuina". Kiinnikkeet vahvistettiin alumiinilevyllä:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Nyt puskuri on hiottu, paklattu ja maalataan lähipäivinä.

Takavaloaukon kulman korjaus:
Kuva

Kuva

Kuva

hitsattu ja saumat hiottu:
Kuva

takapuolelta,viimeistelemättä:
Kuva

tinattu, viimeistelemättä:
Kuva

Vasen helma ja lokari:

tuttuun tapaan tunkkauspaikkojen läheisyydessä oli mätää useassa kohdassa:
Kuva

Kuva

kesken:
Kuva
Viimeksi muokannut jesse, La 14.08.2010 00:43. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Jee Jesse tääl taas! Tervetuloa takaisin ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Kiitos kiitos,
Nyt olis vakaa aikomus saada kiesi ensi kesäks ajoon. Eli talven aikana kaikki kuntoon ja kun lumet sulaa niin ruiskua ja sytkää säätään.

Eilen tuli jatkettua helman korjausta:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Helma on päätyjä lukuunottamatta muuten aika hyvässä kunnossa mutta helmamuovin alle jäävä vaakatasossa oleva pistehitsisauma on monesta kohtaa ruostunut:
Kuva

Noin puolet helman pituudesta on sellaista jossa tuon sauma on ruosteessa. Kotelon sisältä näyttää muuten tältä:
Kuva

Takapuskuriin vedin "ruiskukitin" ja hioin veden kanssa kertaalleen. Nyt se on pohjamaalissa. Pintamaali (altograu 7700 taisi olla mb:n koodi) ja lakka (puolikiiltävä) huomenna jos ehtii.
Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut jesse, La 14.08.2010 00:30. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
opa82
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 03.11.2004 21:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja opa82 »

Hienoa jälkeä. Samalla intensiteetillä kun teet auton loppuun saakka, niin ei tule joka kulmalla samanlaista vastaan.

Pistin sulle sähköpostiakin. Pitää tulla katsomaan laitosta livenä.
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Itsellä koulutuksen ja käytännön puolesta kokemusta noista 3M:n tuotteista, mutta henkilökohtaisesti olen todennut saman firman koriliiman pitävämmäksi muovikorjauksissa, kun tuon harmaan muoviliiman.
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

jesse kirjoitti:Nyt olis vakaa aikomus saada kiesi ensi kesäks ajoon.
Vieläkö aikomus pitää? :)
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

projektit on projekteja, eikä niiden kanssa saa hosua :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Macex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Pe 24.10.2008 05:09

Viesti Kirjoittaja Macex »

Sergey kirjoitti:Missähän autoissa tuota M62 on valmiina? Noita pienempiä ja isompiahan on kyllä. M62 on sellanen harvinaislaatuinen väliinputoaja..
M62:ia löytyy esim w202 230 kompurasta(95-97) väliltä jos en väärin muista ja samaa ikää olevista SLK230:stä. Tais sitten uudemmissa olla tota M45:sta ja isommissa myllyissä M90.
C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eikö uudemmissa ole lysholm lisenssikopio.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Sergey kirjoitti:eikö uudemmissa ole lysholm lisenssikopio.
mä olen käsittänyt niin, että lysholmia, eli ruuviahdinta, ei löydy kuin AMG malleista, jos mersuista puhutaan, muissa on aina roots tyyppinen :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Macex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Pe 24.10.2008 05:09

Viesti Kirjoittaja Macex »

napa kirjoitti:
Sergey kirjoitti:eikö uudemmissa ole lysholm lisenssikopio.
mä olen käsittänyt niin, että lysholmia, eli ruuviahdinta, ei löydy kuin AMG malleista, jos mersuista puhutaan, muissa on aina roots tyyppinen :roll:
Näinpä minäkin olen asian ymmärtänyt.
C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

nyt vasta huomasin tälläisen rojektin :shock:
noin ois munki pitäny tehä aikoinaan omalle kossulleni, hyvän näköistä jalkeä teet.

NÄITÄ LISÄÄ!! 8) tässähän pukkaa ihan turbo kuumetta :wink:
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Takalokarin laittoa:

Vanhan lokarin alta paljatui vielä vanhempi lokari :)
Kuva

Kevyttä pintaruostetta...
Kuva

Mätä pois:
Kuva

Uutta tilalle:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pahimman kuopan täytin tinalla:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pintamaali ja lakka (paukkupullolla).Värikoodin mukaan hankittu sävy ei ole edes siellä päin, mutta saa luvan kelvata:
Kuva

Helma:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Oikean takaoven alareuna oli täysin mätä. Kanttasin siihen uuden pellin:
Kuva
Viimeksi muokannut jesse, To 13.05.2010 23:46. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Kova homma, itellä olis samanlainen tiedossa... :roll: Ääh...
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Vaihdoin aikaisemmatkin kuvat linkeiksi, koska sivun lataus kävi hieman raskaaksi.

Viimeksi korjailtu takavaloaukkojen ja peränpellin ruosteita:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut jesse, To 13.05.2010 23:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Peräpellin ruostekorjaukset jatkuu.
Tänään kohteena oli rekisterikilven valojen aukot ja pitkittäinen pistehitsisauma:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut jesse, To 13.05.2010 23:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sul0
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:52
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sul0 »

meikäläisellä tulee olemaan samanlaista hommaa tänä kesänä, ainaskin helmojen ja ovien kanssa. ja tästä projektista on kyllä hyötyä itelleni, kun noin yksityiskohtaisia kuvia!
190 W201 2.0L bensa kaasari vm.87
http://img339.imageshack.us/img339/7193/kuva026yh6.jpg
Rahalla saa ja mersulla pääsee.
Vastaa Viestiin