Hallussani on uskollinen ja luotettava -04 270 cdi 250 tkm ajettuna jonka muutamaa uutta ominaisuutta kauhiasti hämmästelen.
1. Moottorin tyhjäkäyntiääni on muuttunut pikkuhiljaa karkeaksi ja lähentelee jo takavuosien nakuja jotka kävivät kuin soramyllyt. Kaunishan ääni ei ole ko. mallissa verrattuna vanhaan CDI:n mutta nyt käyntiääni on kaikkea muuta kuin sivistynyt. Nakuttaa ja raksuttaa lujaa. Moottori toimii kuitenkin hyvin vetää ja kiertää kakomatta. Yläkierroksilla ääni on ok. Vertailin äänimaailmaa vastaavaan yhtä paljon ajettuun taxiin. Taxi kävi tyhjäkäyntiä sivistyneemmin. Moottori tärisee tyhjäkäynnillä jonkun verran erityisesti turbon puolella esim ilmanottoletkut resonoivat normaalia enemmän. Vaihdoin ensiavuksi ilmanpuhdistimen joku aika sitten oli aika tukossa vaikka autoa on huollettu säännöllisesti. MAF puhallettu puhtaaksi ja näytti hyvältä. Liekkö joku paikka kuitenkin tukossa vai mikä siellä ahistaa. Vikakoodeja ei ole koskaan ollutkaan.
2. Automaattivaihteistoon vaihdettiin öljyt ja suodattimet 3000 km sitten. Toimi alkuun erinomaisesti. Nyt vaihteisto tuntuu ikään kuin luistavan liikkellelähdöissä kierrokset nousevat aika ylös ennenkuin matka alkaa. Vaihtaa kohtuullisen tasaisesti ajossa mutta ei hienostuneesti käyttää kierroksia korkealla. Peruutusvaihteen kytkeminen aiheuttaa nytkähdyksen jota ei aiemmin ollut. Aika ajoin vaihtamisen yhteydessä tuntuu nykäys ja ikäänkuin laatikko luistaisi. Laatikko vaihtaa hyvin alas ja ylös myös kepistä. Epäilen öljyn vähyyttä tai vääriä öljyjä/moskia. Laatikkoa on opetettu ja ilmiö on sama S/c asennoilla. Liekö antureilla osansa tähän uuteen ilmiöön.
Auto on toiminut tähän asti 100% ilman vikoja. Ollaanko nyt pisteessä jossa aletaan luottopeliä huoltamaan urakalla.
Laittakaahan kommenttia mihin tulisi varautua/tehdä. Huomenna kun lähdetään taas Suomea kiertämään ja edessä on 4000 km suomalaista maantietä.


