vinkuva hihna

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jokeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:24
Paikkakunta: vantaa

vinkuva hihna

Viesti Kirjoittaja jokeri »

moniura hihna ja kiristinrulla on vuosi sitte vaihdettu,jonkun aikaa oli hiljanen mutta nyt hihna pitää ääntä,sinne kun jotain sumuttaa niin vähäksi aikaa hiljenee ja sit alkaa taas,onko sellanen hihnaspray hyvää kamaa :?: sehän on just tohon tarkotettu,vai oisko jollain jotain hyvää patenttia tohon.
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

mikä sielä ahistaa sitä hihnaa, mikä ei pyöri herkästi mukana?
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Kiristinvipu

Viesti Kirjoittaja geoman »

Jos nyt olen oikeilla jäljillä, niin kiristinvivun laakeri (eli vipu jossa rulla on kiinni). Laakeri on vivun kiinnityspultin kohdassa eli toisessa päässä kuin rulla. Vipu on vinossa. Kokemusperustuu W123 300D autoon.

Asiasta on paljon juttuja aikaisemmin.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2852
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Mulla alkoi vinkua juuri uusittujen kiristysosien asennuksen jälkeen. :evil: Mahtoiko asennuksessa mennä jotain pipariksi, tiedä häntä..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Heitänpä villin veikkauksen: Uskoisin, että vaihdossa kävi sellainen kämmi, että kiristyshässäkän keskuspultin ja moottorin väliin tuleva lähes 10 mm paksu prikka jäi pois hässäkkää kasatessa.

Tuon prikan mahdollisen puuttumisen voi helposti todeta painamalla hihnasta voimakkaasti kämmenellä - hihnan kiristysjousi pitäisi venyä ja kiristyshässäkän keinun kääntyä samalla hiukan. Jos keinu ei liiku, eli on yhtä puuta tarkoittaa se sitä, että prikka puuttuu välistä.



Jos edelläoleva oli ihan OK, eli ei vikaa. Niin tee seuraava: ota talouspaperia ja kiillota hihnan ulkopinta puhtaaksi. Pyöräytä moottoria välillä tai muuten pyöritä hihnasta uusi sektori näkyville, kunnes olet puhdistanut koko hihnan ulkopinnan. Hävisikö kitinä tai muuttuiko vähemmäksi? Jos muuttui kitinä vähemmäksi, niin puhdista lisää. Jos et saa kitinää kokonaan pois, niin vaihda kiristysrulla.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Vinossa oleva ohjainrulla aiheuttaa kitinät
Hihnoissakin on laatueroa
autodidakti
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Niinpä. Kitinä ei lähde siitä, että hihna luistaisi jonkin laitteen hihnapyörällä, vaan siitä, että hihnan päällispuoli kiertäessään kiristinrullan ympäri pitää ääntä. Yleensä ääni lähtee siitä, että rullan akselin laakeri on kulunut ja rulla on hiukan vinossa - rullan vinossa ollessa hihna liukuu sivuttain kiertäessään sen rullan ympäri.

Hihna kiertää rullan ympäri selkäpuoli rullan pintaa hangaten. Sen vuoksi kannattaa hihnan selkämys puhdistaa ensin jos vaikka auttaisi.

Mitää belt-grippiä tai muuta pitovoidetta ei kannata suihkia - kysehän ei ole pito-ongelmasta. Pitovoide aiheuttaa ainoastaan lisää kitinää osuessaan sumutettaessa hihnan ulkopinnalle.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2852
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Chili kirjoitti:Heitänpä villin veikkauksen: Uskoisin, että vaihdossa kävi sellainen kämmi, että kiristyshässäkän keskuspultin ja moottorin väliin tuleva lähes 10 mm paksu prikka jäi pois hässäkkää kasatessa.
Kuva

Eli tuo kuvan numero 299. Näin on hyvinkin saattanut käydä kun kasaajana on ollut minä itse!
Tuon prikan mahdollisen puuttumisen voi helposti todeta painamalla hihnasta voimakkaasti kämmenellä - hihnan kiristysjousi pitäisi venyä ja kiristyshässäkän keinun kääntyä samalla hiukan. Jos keinu ei liiku, eli on yhtä puuta tarkoittaa se sitä, että prikka puuttuu välistä.
Tätä pitää kokeilla huomisella. Hihna kumminkin kulkee nätisti keskellä kiristysrullaa..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
leppä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: La 14.03.2009 21:04
Paikkakunta: suonenjoki

.

Viesti Kirjoittaja leppä »

hyviä ohjeita,pitää kokeilla, mullakin ollut ikuisuusprojekti tuo vikinä
vaihteeksi mersuton, 11 ollut ja tulee olemaan ...lukematon määrä
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Täällä on kaikki mun vanhat kotikunnat edustettuna, niin jkuin Suonenjokikin. Olikohan se Jalkalankylä Suonenjoella, jossa tuli aikoinaan asuttua.

Oli vikinä millainen tahansa W210 Mersussa, niin kyllä sen vakaan tunnin remontilla saa pois - pysyvästi. Eihän sitä viitsi kuunnella.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Kummisetä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: La 17.09.2005 18:25
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Kummisetä »

Joo näin on. Alottaa homman vaikka vaihtamalla ekaks sen motonetin hihnan. :D
Avatar
jokeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:24
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja jokeri »

ajattelin että jos hakis vehosta uuden hihnan,ja kattos että jäikö se prikka tosiaan pois sieltä välistä,mutta eikös sen ois pitäny vikistä sillon heti remontin jälkeen siitä on nyt noin 1.5 vuotta aikaa ja vasta nyt alko toi vikinä,tai sit on vaan tarvike hihnalla tullu tunnit täyteen,mitähän tollanen muuten maksaa vehossa :?:
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Sulla sisälukutaito tökkii, vai kuinka? Vai miksi sä sinne Veholle olet menossa jo? Hihna maksaa siellä 40 euroa, mutta et sinä sitä tarvitse.

Ohje oli aika yksinkertainen:


1) Kävele auton luokse

2) Varmista, että moottori ei ole käynnissä

3) avaa konepelti

4) paina kämmenellä hihnaa lujasti

5) katso keinuuko hihnankiristin keskusakselinsa pultin varassa.

6) puhdista hihnan ulkopinta hyvin talouspaperilla


JOS EI KEINU, NIIN PRIKKA PUUTTUU. JOS KEINUU, NIIN PRIKKA ON OK.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
jokeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:24
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja jokeri »

kiristinrullan keinu keinuu hihnaa painettaessa eli mitään prikkaa ei puutu,olenhan sen itse kasannut...ja myöskään lukutaidossani ei ole mitään vikaa,kuten tässä muutkin on sanonut että alottaa sillä että heittää sen motonet/biltema hihnan helvettiin ja laittaa kunnon hihnan tilalle eli siis menen vehoon :!: äsken kokeilin laittaa aseöljyä hihnan yläpuolelle eli sille sileälle puolelle ei mitään vaikutusta,mutta urien puolelle kun laittoi pisarankin heti hiljeni,vanha hihna on siis kuiva :arrow: vehoon :arrow: .
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

wurthin silikoni sprayta törkkäät pariin kertaan hihnaan hihnaan...sanotaan että päivä väliä ja sitten taas uudestaan suht reilusti 8)
Sitä en tiedä mitä hihna tykkää, ilmeisesti imee silikonia itseensä?? :oops: mutta hiljenee ainakin :wink:
Viimeksi muokannut teinitähti, Ti 22.09.2009 16:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
leppä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: La 14.03.2009 21:04
Paikkakunta: suonenjoki

.

Viesti Kirjoittaja leppä »

Chili kirjoitti:Täällä on kaikki mun vanhat kotikunnat edustettuna, niin jkuin Suonenjokikin. Olikohan se Jalkalankylä Suonenjoella, jossa tuli aikoinaan asuttua.

Oli vikinä millainen tahansa W210 Mersussa, niin kyllä sen vakaan tunnin remontilla saa pois - pysyvästi. Eihän sitä viitsi kuunnella.
Käy pajakahvit juomassa, jos liikut täälläpäin suomea. Entisen itkosen esson korjaamohallin vuokrasin pienkone ja pyörähuoltoon, ensviikon lauantaina olis tarkotus pitää avajaiset 3.10
Viimeksi muokannut leppä, Ti 22.09.2009 13:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vaihteeksi mersuton, 11 ollut ja tulee olemaan ...lukematon määrä
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Kiitos kutsusta - menestystä yritykselle! Näinä ankeina aikoina kansa ostaa Saksasta vanhoja mersuja ja korjauttaa niitä osaavilla. Siinä on se markkinarako, jossa harrastuksen ja työnteon voisi yhdistää!

Ensi viikonvaihde taitaa minulta mennä raivaussahan kanssa Anttolan suunnalla, jos ei ihan maahan asti sada vettä - mutta onnea avajaisiin!
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1768
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Minäkin sohasen tänne välliin Lepän yritykselle menestyksen toivotukset.
Josko tulis pyörähettyä kun ajelen siitä ohi mökille Sonkajärvelle.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Vastaa Viestiin