123 Jarrutehostin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
DörtiHäri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 05.08.2009 18:46
Paikkakunta: Koria

123 Jarrutehostin

Viesti Kirjoittaja DörtiHäri »

Onko viisaammilla tietoa mistä saa uuden tehostimen(abs) 123 coupeen, mitä maksaa? Tai onko joku purkanut, korjannut ja kasannut tehostimen? Itsellä ilmeisesti vuotaa kun painaa jarrua niin käynti heikkenee ja kone ravistaa.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

jotakin vastausta

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Eiköhän tuo tehostin ole sama kaikissa, oli ABS, tai ei.
Tehostinta ei pysty purkamaan, mutta varmaan käytettynäkin löytyy,
kun yleensä nuo tuntuvat kestävän. Vuotava pääsylinteri (vuotaa tehostimen sisään), on todennäköinen "syyllinen ".

Tehostimen kunnon voit testata seuraavasti:
-Polje jarrua muutama kerta, että alipaineet on käytetty.
-Paina jarrupoljin pohjaan.
- starttaa (jarrupoljin edellen pohjassa) = jos poljin painuu alas,
niin tehostin toimii.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
DörtiHäri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 05.08.2009 18:46
Paikkakunta: Koria

???

Viesti Kirjoittaja DörtiHäri »

Jarrunestettä ei häviä, eikä vuotava pääsylinteri aiheuta alipainevuotoa. Eikä pääsylinteri ole moottoriin yhteydessä että aiheuttaisi muutosta käyntiin. Eli tässä tapauksessa jarrua painettaessa tyhjäkäynti alkaa vatkaamaan konetta kun tyhjäkäynti muuttuu, kuten viestissä kirjoitin. Jarruvoimaakin tarvii reilusti ja tehostus tulee pidemmässä tasaisessa jarrutuksessa mukaan selvemmin. Tuon tehostimen saa kyllä auki, on selvät "haitat" millä puolikkaat on kiinni toisissaan, mutta saako vielä kasaan ja tiiviiksi? Jos kuminen kalvo on murtunut niin voihan kumia paikata. En viitsi kokeilla kun ei uutta osaa ole tiedossa, rallimiehet on teininä joistain peltoautoista korjannu tehostimia ihan rengaspaikalla.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tarkoitin, että vuotava pääsylinteri on saattanut tuhota tehostimen.
Vuotoa ei päällisin puolin näe, ja vuotanut nestemäärä kohtalaisen pieni.

Muuten tehostin yleensä kestää auton iän :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Vastaa Viestiin