Automaatin tyyppi?
Automaatin tyyppi?
Jahas, kokeillaanpa tätäkin kautta!
Autoni on -82 300 D, perhe- ja sukukalleus. Tiedossani on ko. yksilön kantakorttitiedot, ja erikoista kyllä se on jo tehtaalta lähtien tilattu mm. uudemman mallin neliskanttisilla etuvaloilla (muuten pitäisi olla pyöreät sumarin lyhdyt). Ja oik. etuovessa oli kaapeliura varattuna sähköpeilille, joka autossa nyttemmin onkin. Alunpitäen ei ollut, ei kantakortinkaan mukaan.
Myöhempää museokatsastusta ajatellen muuan ongelma kuitenkin askarruttaa. Olen purkanut vm. -79 automaattivaihteisen tuollaisen (Hannu Mikkolan entisen!) - hankinnan perusteluna oli automaattivaihteisto. Kun riittävän moni on todistanut, että automaatin asentamisella voimansiirron värinät häipyvät. Ovat kuulemma manuaali-300D:n ominaisuus muissa paitsi juuri linjalta ajetuissa (kytkimen rakenne/vitosmoottori?). Ja kun ko. moottori on (kuulemma) eräs parhaita, mitä automaatin eteen on laitettu, ja automaatti on (kuulemma) niin mukavakin.
Työtä en sinänsä pelkää, ja apuakin on saatavilla täällä - jos ei muuten niin rahalla.
Vaan mikä systeemi? Purkamassani -79-mallisessa automaatin ohjaus vaikuttaisi mekaanisemmalta/sähköiseltä, pakosarjan yläpuolella on tankoja jne.,. Tämän vuoden keväällä ostin (muista syistä) automaattimersun vm. -84/85, jossa toimintojen ohjaus vaikuttaisi ehkä myös alipainetoimiselta/liekö vaijeri- tms. viritelmiä myös (auto on ennallaan, en ole tarkemmin tutkinut/purkanut vielä). Ainakin tangostot ovat kovin erilaisia.
Kumpiko autooni kuuluu? Sen syntymäpäivä on 7.6.1982, paikkana Sindelfingen. Lienee juurikin jossain muutosten rajalla, ja tarvitsisin tietoa, asentaako autoon vanhemman/uudemman automaattivaihteiston ohjaus.
Viestit vastauksina tähän jeremiaaadiin - rakastan autoani, ja vakain tuumin olen harkinnut sen muuttamista automaattivaihteiseksi, ilman tietämättämyyden aiheuttamia typeriä seuraamuksia.
Autoni on -82 300 D, perhe- ja sukukalleus. Tiedossani on ko. yksilön kantakorttitiedot, ja erikoista kyllä se on jo tehtaalta lähtien tilattu mm. uudemman mallin neliskanttisilla etuvaloilla (muuten pitäisi olla pyöreät sumarin lyhdyt). Ja oik. etuovessa oli kaapeliura varattuna sähköpeilille, joka autossa nyttemmin onkin. Alunpitäen ei ollut, ei kantakortinkaan mukaan.
Myöhempää museokatsastusta ajatellen muuan ongelma kuitenkin askarruttaa. Olen purkanut vm. -79 automaattivaihteisen tuollaisen (Hannu Mikkolan entisen!) - hankinnan perusteluna oli automaattivaihteisto. Kun riittävän moni on todistanut, että automaatin asentamisella voimansiirron värinät häipyvät. Ovat kuulemma manuaali-300D:n ominaisuus muissa paitsi juuri linjalta ajetuissa (kytkimen rakenne/vitosmoottori?). Ja kun ko. moottori on (kuulemma) eräs parhaita, mitä automaatin eteen on laitettu, ja automaatti on (kuulemma) niin mukavakin.
Työtä en sinänsä pelkää, ja apuakin on saatavilla täällä - jos ei muuten niin rahalla.
Vaan mikä systeemi? Purkamassani -79-mallisessa automaatin ohjaus vaikuttaisi mekaanisemmalta/sähköiseltä, pakosarjan yläpuolella on tankoja jne.,. Tämän vuoden keväällä ostin (muista syistä) automaattimersun vm. -84/85, jossa toimintojen ohjaus vaikuttaisi ehkä myös alipainetoimiselta/liekö vaijeri- tms. viritelmiä myös (auto on ennallaan, en ole tarkemmin tutkinut/purkanut vielä). Ainakin tangostot ovat kovin erilaisia.
Kumpiko autooni kuuluu? Sen syntymäpäivä on 7.6.1982, paikkana Sindelfingen. Lienee juurikin jossain muutosten rajalla, ja tarvitsisin tietoa, asentaako autoon vanhemman/uudemman automaattivaihteiston ohjaus.
Viestit vastauksina tähän jeremiaaadiin - rakastan autoani, ja vakain tuumin olen harkinnut sen muuttamista automaattivaihteiseksi, ilman tietämättämyyden aiheuttamia typeriä seuraamuksia.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5682
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Mulla on ihtellä tuoreimmassa hankinnassa ilmeisesti loppuvuoden 82 kone ja sen jatkona on automaatti tyyppiä 722.4,oletettavasti motti ja loota on ollut yhdessä uudesta lähtien.Vanhemmissa tosiaan on 722.1 laatikko mutta pitikö tässä tapauksessa saada sopiva loota 82 vai 79 autoon.
auto w123 200D/300DT vm, -81
No kyllä noiden jenkkien varaosakataloogien mukaan ainakin 722.3:t alkaa vm 81 ja 722.4:t vuodelta -84. Vapareissahan käytettiin tosiaan 722.1:stä ennen .4:sta joten edelleenkin komppaan sitä 722.1:stä.
Ehkä Jarin hankinta on sekasikiö ? Tai saatanhan minäkin olla väärässä.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Juu on se kyllä sekasikiö tuo mun talvi auto.Voihan se olla että loota on vaihdettu sitä en kyllä kiistä mutta silti kaikki näyttää kuin olisivat aina kuuluneet yhteen
.KL varaosat kauppaa 83 eteenpäin uudempaa tiivistettä öljypohjaan niinkuin tuossa mun tekniikassa kuuluu olla.Moottorin numeronkin perusteella moottorin jatkona on ollut automaatti alunpitäen.Ehkä moottori on valmistettu loppuvuodesta 82 ja laitettu 83 keväällä autoon
.Itse kyllä nakkaisin koko automaatin roskalavalle ja laittaisin manuaalia tilalle jos ei auto olisi korinvaihto vaan meneepä tuo nyt noinkin.
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
auto w123 200D/300DT vm, -81
Sopiva laatikko pitäisi saaman -82-malliseen, joka on valmistunut 7.6.1982. Nuo koodinumerot ainakin tässä asiassa ovat itselleni vähän vieras maailma l. missähän mahtavat olla (silminnähtävät) erot eri laatikoiden välillä?jari_w123 kirjoitti:Mulla on ihtellä tuoreimmassa hankinnassa ilmeisesti loppuvuoden 82 kone ja sen jatkona on automaatti tyyppiä 722.4,oletettavasti motti ja loota on ollut yhdessä uudesta lähtien.Vanhemmissa tosiaan on 722.1 laatikko mutta pitikö tässä tapauksessa saada sopiva loota 82 vai 79 autoon.
290Td-98 laatikko
Kyselen tässä nyt hieman että mikä automaattilaatikko on 290td -98 Ja mitä öljyä olette laittaneet tai mitä kannattaa.. Autotada näytti että ATF:ää pitäisi laittaa