MB w124 200d -88 turbotus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Speed_Sprite
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 16.05.2009 18:53

MB w124 200d -88 turbotus

Viesti Kirjoittaja Speed_Sprite »

eli tuli tollane värkki hommattua ja pitäs turbottaa se,paljonko tollanen kone+tehonsiirto kestää vakiona ahtoja ja ylipäänsä tehoo? mitä muutoksia joutuu tekee esim jakajapumppuu ym? kertokaa kokeneemmat kaikki mahdollinen tollasen koneen turbotuksesta ja katsastuksesta et saa leiman,ensimmäine mersu ja ja ylipäänsä kiisseli alla nii ei mitää tietoo :D
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja juuso he »

ei kun vaan sitä hakua käyttämään sillä näitä juttuja on jo aika monesti kyselty ja niihin vastailtu.
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Kiertokanki noista hajoaa. Kanki halkeaa männäntapin voitelukanavan kohdalta. Seurauksena lohkon täystuho, kun katkennut kanki tekee itselleen tilaa. Lukuisia koneita tiedän mitkä on hajonnut juuri noin. Pienillä syötöillä ja kohtuullisilla ahdoilla tulee toki mukava käyttölaite.

Oho, menipä vähän aiheen vierestä. Tiedät kuitenkin mihin varautua ;)
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Speed_Sprite
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 16.05.2009 18:53

Viesti Kirjoittaja Speed_Sprite »

njoo kyl sitä ny rupes jo tietoo iha hyvi löytyy ku pari päivää luki noita vanhempia topicceja :D no mites sitte jos tollasta 200 haluis enemmä piristää sillee et se kestääki nii mistä tollasee sit löytää jotai viripalikkaa jos joku viittis pistää vähä linkkiä johonko päin :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Om603 turbomoottorista männät, kiertokanget ja sitten lohkoon tehdään öljyruiskut. Samasta värkistä kiertokangen laakerit. OM606:sta metallinen kannentiiviste.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Speed_Sprite
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 16.05.2009 18:53

Viesti Kirjoittaja Speed_Sprite »

on vielä vähä hakuses noi moottorityypit mut googletin vähä ja jos oikee ymmärsin nii om603 on siis w124 korimalli 300 td kone ja om606 se uudemma korimalli 300 td,ymmärsinkö oikeen? :roll: :D sit vie sellane jatkokysymys et tollasee konversioo pitäs sit varmaa laittaa myös 300 loota ja perä vetareinee? meneekö suoraan vai joutuuko tekee kuinka muutostöitä?
Speed_Sprite
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 16.05.2009 18:53

Viesti Kirjoittaja Speed_Sprite »

nii ja vie sellane homma et mites nois w124 menee sit noi alusta ja jarruhommat? et missä malleis on sit samoja palikoita vissii ainaki 200 d:s ja 230 bensas on samat? mut mite muut? jostai gti foorumilta luin et ois muka kaikis w124 samat kilkkeet joka mallis mut ei taida pitää paikkaansa? :roll:
Avatar
Simpe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Simpe »

Ite ajelen vakiokoneella 1bar ahdoilla ja yli 10tkm kestänyt.
Riippuu ihan kaasujalasta miten toi kone kestää!!
W210 220cdi Avantgarde -00

Ex: -87 190DTIC 2.0
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

veskola kirjoitti: OM606:sta metallinen kannentiiviste.
Voi olla pikkusen liian pitkä :D
S210 220 CDI A -02
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

MatKa kirjoitti:Voi olla pikkusen liian pitkä :D
No kai sitä saksia ihmiset osaa käyttää :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Speed_Sprite
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 16.05.2009 18:53

Viesti Kirjoittaja Speed_Sprite »

ymmärsin siis ilmeisesti oikee noi konetyypit :D nii mites sit noi alusta ja jarruhommat menee nois satakaksnelkuis? ja tosiaa jos tonne koneesee rupee 300 palikkaa lyömää nii ei taida kestää noi 200 vakio loota ja perä vaiko mitenkäkö?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Voimansiirtoon ei tarvitse tehdä välttämättä mitään. Kytkin voi olla liian pieni, mutta suurin ongelma on saada kone kestämään. Siis jos puhutaan 200 hepan tehoista, jotka aika herkästi saa 7mm tapeilla sopivalla turbolla. Vehkeillä on kuitenkin ajettu PALJON ennen viritystä.



Kestävin ratkaisu on ajaa säädetyllä vakiopumpulla ja pienillä ahtopaineilla. joku 0,6-0,7 riittää ihan hyvin. Tai sitten tyytyy vaan pelkkään viripumppuun. PP-diesel ainakin saa ihan pirteän vehkeen 200d:stäkin pelkällä pumpun säädöllä. Vakioon verrattuna.

Katsastukseen hoitaa savulaput valmiiksi ja tehomittauslaput vaikkapa 200 bensan tehoilla, niin ei ongelmia katsastuksessa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuosta saa siihen juuri oikeanlaisen pumpun, tuon voi säätää siten, että tekniikka kestää :wink: ja sitten myöhemmin voi säätää vielä lisääkin :lol:

0.3 on ollut yleensä mulla savulapun lukema :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Speed_Sprite
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 16.05.2009 18:53

Viesti Kirjoittaja Speed_Sprite »

tuli mielee vie sellanenki juttu et missä w124 korimalli mersuis on lukkoperä vakiona? :roll: :lol:
454SS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ke 17.03.2004 10:32

Viesti Kirjoittaja 454SS »

JP74 kirjoitti:Voimansiirtoon ei tarvitse tehdä välttämättä mitään. Kytkin voi olla liian pieni, mutta suurin ongelma on saada kone kestämään. Siis jos puhutaan 200 hepan tehoista, jotka aika herkästi saa 7mm tapeilla sopivalla turbolla. Vehkeillä on kuitenkin ajettu PALJON ennen viritystä.



Kestävin ratkaisu on ajaa säädetyllä vakiopumpulla ja pienillä ahtopaineilla. joku 0,6-0,7 riittää ihan hyvin. Tai sitten tyytyy vaan pelkkään viripumppuun. PP-diesel ainakin saa ihan pirteän vehkeen 200d:stäkin pelkällä pumpun säädöllä. Vakioon verrattuna.

Katsastukseen hoitaa savulaput valmiiksi ja tehomittauslaput vaikkapa 200 bensan tehoilla, niin ei ongelmia katsastuksessa.

Mikäs sitten olisi sopiva turbo vakiopumpun kaveriksi?

Tai sitten Blan B, eli homma lähtee taas lapasesta.

Mitä suunnilleen kustantaa tuollainen Mynäpumppu? Olisko jossain kuvia/ohjeita noista öljyruiskuista? Paljon olette laittaneet välystä männille? Onko toi OM606 kansipahvi paras mahdollinen? Onko kukaan tehnyt sylinterikanteen mitään muutoksia? Mites nokka-akseli? Kellään VNT-ahdinta, ja miten ohjattu? Paljon kestää ahtoja tällainen muokattu kone?
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Halvemmalla pääset kun hommaat om 603 tai om602 turbo myllyn tai vaikka koko auton.


Mielenkiintokin saattaa vielä siinä lystissä säilyä.... :wink: :wink:
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

osamyyjä kirjoitti:
Tai sitten Blan B, eli homma lähtee taas lapasesta.

Mitä suunnilleen kustantaa tuollainen Mynäpumppu? Olisko jossain kuvia/ohjeita noista öljyruiskuista? Paljon olette laittaneet välystä männille? Onko toi OM606 kansipahvi paras mahdollinen? Onko kukaan tehnyt sylinterikanteen mitään muutoksia? Mites nokka-akseli? Kellään VNT-ahdinta, ja miten ohjattu? Paljon kestää ahtoja tällainen muokattu kone?
Soita ja kysy
606tbo ruutat saat vaikka kl varaosista, sitä en tiejä misä on käestäpitäen ohjeita.
Eipä noille moottoreille yleensä tehä muutaku hoonataan, rengastetaan ja laakeroidaan. Vaparin männistä itellä otettu siivu pois.
606 teräs tiiviste kestää ok.
Kansiin on teheny moniki muutoksia.
Monesti noisa nokka akseliki on.
Vnt ahtimiaki jokku käyttää ja ohjaus tapahtuu DTA:n boxilla ja teetetyllä softalla Kallishan tuollanen on, mutta on kuulemma joka sentin arvonen.
Jotku hurjat on tehny ohjauksen itekki, mutta apuja ei tästä maasta saa ku latomalla taaloja pöytään.
Ei kai ne ahot sitä hajota?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
454SS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ke 17.03.2004 10:32

Viesti Kirjoittaja 454SS »

jeemu kirjoitti: Soita ja kysy
606tbo ruutat saat vaikka kl varaosista, sitä en tiejä misä on käestäpitäen ohjeita.
Eipä noille moottoreille yleensä tehä muutaku hoonataan, rengastetaan ja laakeroidaan. Vaparin männistä itellä otettu siivu pois.
606 teräs tiiviste kestää ok.
Kansiin on teheny moniki muutoksia.
Monesti noisa nokka akseliki on.
Vnt ahtimiaki jokku käyttää ja ohjaus tapahtuu DTA:n boxilla ja teetetyllä softalla Kallishan tuollanen on, mutta on kuulemma joka sentin arvonen.
Jotku hurjat on tehny ohjauksen itekki, mutta apuja ei tästä maasta saa ku latomalla taaloja pöytään.
Ei kai ne ahot sitä hajota?
Kiitos selventävästä vastauksestasi :lol: Ilmeisesti apuja ei tässä maassa saa ainakaan tän merkin foorumilta vastauksista päätellen. Ainii, mut menithän "vahingossa" paljastamaan että sopivat öljyruutat löytyy OM606 moottorista.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

osamyyjä kirjoitti:
jeemu kirjoitti: Soita ja kysy
606tbo ruutat saat vaikka kl varaosista, sitä en tiejä misä on käestäpitäen ohjeita.
Eipä noille moottoreille yleensä tehä muutaku hoonataan, rengastetaan ja laakeroidaan. Vaparin männistä itellä otettu siivu pois.
606 teräs tiiviste kestää ok.
Kansiin on teheny moniki muutoksia.
Monesti noisa nokka akseliki on.
Vnt ahtimiaki jokku käyttää ja ohjaus tapahtuu DTA:n boxilla ja teetetyllä softalla Kallishan tuollanen on, mutta on kuulemma joka sentin arvonen.
Jotku hurjat on tehny ohjauksen itekki, mutta apuja ei tästä maasta saa ku latomalla taaloja pöytään.
Ei kai ne ahot sitä hajota?
Kiitos selventävästä vastauksestasi :lol: Ilmeisesti apuja ei tässä maassa saa ainakaan tän merkin foorumilta vastauksista päätellen. Ainii, mut menithän "vahingossa" paljastamaan että sopivat öljyruutat löytyy OM606 moottorista.
No onhan tosa vastattu sun jokaiseen kysymykseen.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

ei se nyt niin vaikea rojekti ole mitä täällä on annettu ymmärtää, jos ei siis hae jotain 300hv:n tehoja.. ite en ainakaan raaski puskea euroja hirveää läjää tuommoseen 200d mottiin kun se vakionakin näkyy jonkinverran kestävän ja noitahan saa jo kiittelemällä jos leviää..
mutta ei nyt ainakaan mitään jakajapumppuja mersuun.. :shock:
vanha pumppu vaan diesel pajalle ja siihen 7mm elementit sun muut tarvittavat..
omalle ei oo tehty muuta ku kankien laakerit uusiksi ja kansipahvi uus vakio ja noilla on menty kohta parikymppiä..
ahtoja ollu semmosta 1.3bar(ei kestä enempää liian pienen hyrrän takia) parhaimmillaan ja vähintään 1bar aina..
kytkin piti vahvistaa myös.. muuten vakio voimansiirto..
454SS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ke 17.03.2004 10:32

Viesti Kirjoittaja 454SS »

h.hartikainen kirjoitti:ei se nyt niin vaikea rojekti ole mitä täällä on annettu ymmärtää, jos ei siis hae jotain 300hv:n tehoja.. ite en ainakaan raaski puskea euroja hirveää läjää tuommoseen 200d mottiin kun se vakionakin näkyy jonkinverran kestävän ja noitahan saa jo kiittelemällä jos leviää..
mutta ei nyt ainakaan mitään jakajapumppuja mersuun.. :shock:
vanha pumppu vaan diesel pajalle ja siihen 7mm elementit sun muut tarvittavat..
omalle ei oo tehty muuta ku kankien laakerit uusiksi ja kansipahvi uus vakio ja noilla on menty kohta parikymppiä..
ahtoja ollu semmosta 1.3bar(ei kestä enempää liian pienen hyrrän takia) parhaimmillaan ja vähintään 1bar aina..
kytkin piti vahvistaa myös.. muuten vakio voimansiirto..
Luultavasti rakennan vakiomyllystä, ja jos hajoaa niin vaihdetaan moottori. Jos saisi tuplattua alkuperäisen tehon ja auto kestää nipussa, niin hyvä. Kuitenkin kone saisi herätä mahd. alhaalta ja siksi kyselin käyttäjien kokemuksia mikä ahdin olisi hyvä vakiopumpun kanssa. Tietoa toki löytyy muualtakin, jos kukaan ei halua kertoa kokemuksiaan täällä.

Toisaalta kun noita OM601 moottoreita on kertynyt nurkkiin, niin voisi rakentaa yhdestä hieman suurempia tehoja kestävän koneenkin. Käyttöauton konetta ei vaan kehtaisi montaa kertaa räjäyttää jotta riittäisi aikaa järkevämpiin projekteihin. Ton takia kyselin neuvoja, mutta en vaivaa palstalaisia enempää kysymyksilläni.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

osamyyjä kirjoitti:Kiitos selventävästä vastauksestasi :lol: Ilmeisesti apuja ei tässä maassa saa ainakaan tän merkin foorumilta vastauksista päätellen. Ainii, mut menithän "vahingossa" paljastamaan että sopivat öljyruutat löytyy OM606 moottorista.
Ei todellakaan sovi 606 öljyruiskut mitenkään om601:een. Mulla on 601 tehtynä öljyruiskuilla :roll: Noita muutoksia ei ole tehnyt kuin muutama tässä maassa, joten tietoa ei ole tällä forumilla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

veskola kirjoitti:
osamyyjä kirjoitti:Kiitos selventävästä vastauksestasi :lol: Ilmeisesti apuja ei tässä maassa saa ainakaan tän merkin foorumilta vastauksista päätellen. Ainii, mut menithän "vahingossa" paljastamaan että sopivat öljyruutat löytyy OM606 moottorista.
Ei todellakaan sovi 606 öljyruiskut mitenkään om601:een. Mulla on 601 tehtynä öljyruiskuilla :roll: Noita muutoksia ei ole tehnyt kuin muutama tässä maassa, joten tietoa ei ole tällä forumilla.
No ei sovi mikkää muukkaa bolt on. Tuo 606 suutinha on vai tappi, eli helepompi se o laittaa ku kapiakantisen.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jeemu kirjoitti:No ei sovi mikkää muukkaa bolt on. Tuo 606 suutinha on vai tappi, eli helepompi se o laittaa ku kapiakantisen.
jaa laitappa kuva siitä. Oletko mitannut yletääkö se putki männän reikään ? Niin ja sopiiko muutoin pyörivien limppujen sekaan, nelosessa.

(Vitosta löytyy kanssa semmonen tappihärdelli, en tiedä onko sama kuin 606:n)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Kyllä se varmaan tuplatehot kestää vakio-osilla, mutta siihen vaatii jo pumppuun isommat tapit. Ite oon räjäyttäny 2 konetta 1.2 barin paineilla (18 tkm ja 13 tkm), vaikka käyttö ei oo ollu mahottoman kovaa. Huonoa tuuria kai. Tai sitte sata heppaa per litra on liikaa.

Nyt löyty sitten tuurilla orkkis 601 öljyruutalohko, johon tulee turbokoneen osat sisälle.
S210 220 CDI A -02
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

no jos "vain" tuplatehoja haetaan niin kestää varmaan suht pitkälle..:wink:
osta om603 motin turbo hilppeet niin on "nätti" homma.. ja sitten tietysti pumppu laittoon..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

"om603 motin turbo hilppeet" vaatii sitten juuri ne öljyruiskut sinne voitelemaan männän tappia. Muuten ollaan vähän heikoilla jäillä...ettei sitten tule suuri POX yllätyksenä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

veskola kirjoitti:"om603 motin turbo hilppeet" vaatii sitten juuri ne öljyruiskut sinne voitelemaan männän tappia. Muuten ollaan vähän heikoilla jäillä...ettei sitten tule suuri POX yllätyksenä.
no juuh.. tarkoitin nyt lähinnä turboa ja pakosarjaa..
en kankia jne..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin joo...mä kun olen seurannut forumia vuodesta -04 ja silloin noi asiantuntijat vielä jaksoi yrittää noiden om601 vapareiden turbotuksia ja ne kaikki hajosi sitten loppujen lopuksi aina kun lykättiin sinne ne 7 elementit ja säädettiin syötöt täysille...tai ainakin siinä 200 hp kohdalla.

Niin tarkoitin, että jotain vahvennusta ne koneet kaipaa muutakin kuin pakosarjaa ja ahdinta. :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

[quote="veskola"]Niin joo...mä kun olen seurannut forumia vuodesta -04 ja silloin noi asiantuntijat vielä jaksoi yrittää noiden om601 vapareiden turbotuksia ja ne kaikki hajosi sitten loppujen lopuksi aina kun lykättiin sinne ne 7 elementit ja säädettiin syötöt täysille...tai ainakin siinä 200 hp kohdalla.


no joo eihän ne älyttömiä kestä ja vahvistushan ei ainakaan haitaksi ois..
mutta kyllä kai se kohtuudella tuplatehot kestää, on tietysti tuurista ja järjestä kiinni..
Vastaa Viestiin