Moottorin öljykierrosta, öljynjäähdyttimistä

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Moottorin öljykierrosta, öljynjäähdyttimistä

Viesti Kirjoittaja veskola »

Todetaan tähän alkuun, että mitä enemmän olen miettinyt otsikon asiaa ja mitä enemmän olen siitä jutellut sen epätoivoisammaksi tulen. Tuntuu että muuttelee autoa miten vain niin aina jää riski, että jokin menee totaalisen pieleen ja tuloksena on täysi tuho. No yritetään pohtia asiaa yhdessä.

Aikaisemminhan en ole laittanu erillistä moottoriöljynjäähdytintä autoon, ainostaan automaattiin liittyvän jäähdyttimen ja sehän lähti (tuurilla?) toimimaan hienosti. Moottoriöljynjäähdytin on ehkäpä hitusen vaativampi, sillä öljykierrosta pitäsi pitää ilmakuplat yms. visusti poissa...jaa no mikä ettei muuten automaatinkin öljynkierrosta tarkemmin ajatellen :crybaby: Viimeinen niitti tämän stressin laukeamisessa vainoharhaisuudeksi olivat sanat ilmalukko ja öljynjäähdytiin samassa lauseessa.

Ajatellaan kuvan kaltaista tilannetta, jossa öljynsuodattimen tienoolta tulee kaksi öljyputkea öljynjäähdyttimen alaosassa sijaitseviin liitäntöihin. Ennen moottorin käynnistämistä jäähdytin on ilmaa täynnä, joten lienee järkevää jotenkin koittaa täyttää jäähdytin, esimerkiksi laittamalla se lappeelleen siksi aikaa kunnes öljy on pumppautunut kennoston läpi kerran.

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0569.jpg

Mitä tapahtuu jatkossa kun moottori sammutetaan ? Mikäli jäähdytinkennon yläreuna on korkeammalla kuin öljypohjassa olevan moottoriöljynpinta, niin onko edes teoriassa mahdollista, että jäähdytin kennoon ilmestyy ilmaa. Ilman pitäisi kuitenkin päästä jostakin tuonne kennoon ja on vaikea kuvitella, että ilmakupla matkustaisi ilman ulkoista voimaa ensin alas öljynsuodattimelta jäähdyttimen alareunan liitokseen ja plupsahtaisi sieltä kennon sisälle ja yläreunaan. Vai ? spekuloikaas asiaa... Muistetaan samassa yhteydessä, että moottorin valmistaja on sijoittanut kennonsa öljynsuodattimen kylkeen siten, että siellä on ylä- ja alaliitos. Näiden virtaussuuntaa en osaa nyt äkkiä hahmottaa.

No entäs jos moottoriöljyn seassa matkustaa ilmakuplia, pienen pieniä. Onko mahdollista, että pidempiaikaisen käytön aikana nuo ilmakuplat jäävät satimeen jäähdyttimeen ja sinne alkaa muodostumaan aina suurempi ja suurempi ilmaloukko. En nyt muista ulkoa miten moottorin öljynkierto on toteutettu ja painaako öljypumppu paineensa (noin 5 bar) suoraan tuohon jäähdyttimelle menevään öljyputkeen, jolloin siellä oleva ilmatasku teksisi sen, että se puristuisi kasaan ja ikään kuin joustaisi, ihan kuten tapahtuu talon käyttövesipainesäiliössä. Näkisin että öljypumpun pitäisi nähdä vastuksenaan pelkästään öljyä, joka painautuu vasten tiukkoja laakerivälejä ja vastaavia kuristuksia.

No niin, jos olisit moottorisuunnittelija niin sijoittaisitko esimerkiksi öljynjäähdyttimen aina siten, että tuloliitin on alhaalla ja lähtöliitin ylhäällä, jolloin se luonnostaan aina ilmaantuu, vai pitäisikö huolta että kenon yläpinta pysyy aina öljypohjan öljypinnan yläpuolella (käytännössä mahdotonta), vai laittaisitko liittimet ylöspäin, jolloin jäähdyttimeen jää aina se sama öljy seisomaan kun kierto loppuu. Noissa ekoissa ST mersuissa ja ymmärtääkseni lähes kaikissa on liittemet kennon alapuolella...ja hienosti toimii.

Kommentteja asiasta ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Kyllä pumppu sen verran painetta pystyy tekemää ettei jäähdyttimeen ilmalukkoa jää, yläreunaan tosin voi ilmaa jäädä pienetämään virtauspinta-alaa JA huonontamaan jäähdytystä. Virtaus tosin on sen verran suuri ainakin kierroksilla että kyllä se ilma sieltä pitäisi silloinkin poistua. Kuitenkin aina sijoittaisin (jos vain tila sallii) jäähdyttimen aina niin että lähdöt on ylös tai sivulle, ja lähtevä tietysti ylemmänksi. Lähdöt kun suuntaa ylöspäin niin silloin jäähy ei tyhjene esim suodattimen vaihdossa, joten sen pitäisin parhaimpana asentona.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

onhan turbo väykyssäkin kennon alareunassa noi letkujen lähöt.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Olen juuri tuosta pienestäkin ilmamäärästä vähän huolissaan sillä kun kone käynnistetään joutuu öljypumppu ensin painamaan sen ilman tiukkaan pakettiin, se puristuu kasaan ja vasta sen jälkeen öljy lähtee kovalla paineella liikkeelle. Öljynpaineen noususta tulee siis hidas/pehmeä ja itse öljystä tulee joustava, jos ymmärrätte sanonnan...se ilmatasku antaa periksi puristukselle. Tosin voi tuo olla hyväkin, eipä paljon vastustele se öljypumppu.

Toisaalta juuri tuokin, että ilmatasku ei jäähdytä öljyä, mitä hyötyä laittaa suuri jäähdytin, jos se on loppujen lopuksi puolillaan ilmaa.

No voi se tosiaan olla vähän turhaa ressaamista, mutta katsotaannyt jos jotain ralli-, dragrace tai offroad ihmisiä ilmaantuisi antamaana arvokkaita tietoja.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

veskola kirjoitti:
No voi se tosiaan olla vähän turhaa ressaamista.
No lähinnä tätä. :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuossa minun moottorissa on nimittäin sellainen ominaisuus nyt *), että kun öljypinta on sammuksissa vaikkapa 2/10 alle max merkin ja sen päräyttää käyntiin niin se imaisee öljypohjasta öljyä niin paljon, että korkeusanturi antaa hälytyksen ja tikusta katsottuna ollaan noin 2/10 osaa min merkin yläpuolella. No eli kiertoon lähtee noin 1,5 litraa öljyä kerralla. Paljonko se vakiokoneessa on niin eipä harmainta hajuakaan.

Eihän tuo haittaa kun sen tietää ja pitää laittaa öljyä yli max merkin ettei saa punavaloa. Mukavinta tietysti olisi, jos se öljy ei siellä kulkisi edestakaisin. :roll: siis niinkun :lol:

*) kun siihen lisättiin se suuri öljynjäähdytin
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

veskola kirjoitti:Olen juuri tuosta pienestäkin ilmamäärästä vähän huolissaan sillä kun kone käynnistetään joutuu öljypumppu ensin painamaan sen ilman tiukkaan pakettiin, se puristuu kasaan ja vasta sen jälkeen öljy lähtee kovalla paineella liikkeelle. Öljynpaineen noususta tulee siis hidas/pehmeä ja itse öljystä tulee joustava, jos ymmärrätte sanonnan...se ilmatasku antaa periksi puristukselle. Tosin voi tuo olla hyväkin, eipä paljon vastustele se öljypumppu.

Toisaalta juuri tuokin, että ilmatasku ei jäähdytä öljyä, mitä hyötyä laittaa suuri jäähdytin, jos se on loppujen lopuksi puolillaan ilmaa.
Nuinhan siinä käy ja kun tietää tuon tekemäsi koneen niin on ihan aiheellista pohtia asiaa. Heitetääs ihan uusi idea. Mitäs jos erottaisi kokonaan tuon öljynjäähdyttimen normaalista öljynkierrosta ja järjestää oman pumpun (sähkötoimisen) sekä liitokset koneen puolelle (esim. öljypohjaan) siten että koneen oma öljynkierto on omana ja jähdytys omana. Lämpötila-anturi käynnistäisi öljynkierron silloin kun se on tarpeellista?

Mites tuo ahtimen paluupuolenöljyn hyväksikäyttö? Siinä ei taida riittää virtausmäärä jolloin jäähdytystehokin jää pieneksi? Lämpöähän siinä kohtaa öljyssä taitaa kuitenkin olla?

Nuilla poistuisi tuo ilmaongelma mutta mutta.... Kaikki paperilla ja ajatuksissa onnistuu ja toimiikin vielä. Käytäntö voi olla sitten ihan toinen juttu.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

vaikuttaisikos tuohon asiaan se että pyöräyttäisi öljynjäädyttimen niin päin että lähdöt on ylöspäin ja jäähdytin ei siiten tyhjentyisi... eikös ainakin mersun orkkis suodatin jalassa ole termostaatti vai olenko väärässä? voin ollakkin ja kun en tiedä veskolan auton kokoonpanoa niin eipä oikein voi kommentoida...
Itse tein ja säästin
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

millä jäähdytinkenno pääsee tyhjeneen jos letkulähdöt on suodatin jalassa aika paljon korkeammalla? :shock:
SLantti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 20.07.2009 21:43
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja SLantti »

Oman piirin teet kokonaan sähköpumpulla ja termostaatti ohjauksella niin ei ainakaan sotke voitelu puolta :)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

heh heh, unohdetaan nyt suosiolla nuo omat piirit ja sähkömoottoripyöritykset. Turbon öljynpaluuseen ei saa koskaan laittaa mitään "ylimääräsitä", sen tulee tipahdella sieltä ihan painovoimalla, ja vain hyvin pieni määrä öljystä kulkee turbon kautta, joten ei se siellä ehdin mitään jäähdyttääkkään. Kyllä jäähdyttimen tulee olla ns. runkolinjassa.

Tosiaankin tuossa on termostaatti suodattimen jalassa ihan kuten on oikeassakin mersussa (w124). Luultavasti se jäähdytin ei pääsekkään tyhjenemään, mutta sitä vain jos sinne pikkuhiljaa kertyykin sitä ilmaa, esimerkiksi öljykuplien/vaahtoontumisen myötä. Sitähän ei oikein näe mitenkään.

Nuo nyt käytössä olevat öljyletkut ovat niin järeät ettei oikein onnistu niiden tuominen yläpuolelle, ne kun joutuisivat kiertämään jäähdyttimen alakautta ja jo nytkin letkujen vieminen suodatin jalalle oli vähän haastavaa niiden jäykkyyden vuoksi. Kyseessä on siis reilu, onkohan se kolmen varten letku eli lähesmun ranteen pakusuinen :lol: Ohkasemmalla teflonletkulla voisi tulla parempi, jos laittaisi ala- ja yläliitoksen.

No mitä tuota tuossa nyt tarkemmin ihmettelin niin taitaa se öljypinnan vajoaminen olla kuitenkin vähän hillitympää mitä tuossa kirjoitin ja en oikein olekkaan varma onko mulla se tasoanturi nyt sitten rikki ja vajoaako se jossakin kohdassa oikeasti niin alas, että tulee hälytys, joka jää päälle. Pitää huomenna ostaa lisää öljyä ja katsoa auttaako se. Nyt koneeseen on kaadettu 10 litraa öljyä ja aletaan olemaan lähellä tikun yläreunaa :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
SLantti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 20.07.2009 21:43
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja SLantti »

Noh, sitte pitää yrittää elää ilmakuplien ja kokoonpuristuvien öljyjen kanssa vaan... :lol:
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

veskola kirjoitti:No mitä tuota tuossa nyt tarkemmin ihmettelin niin taitaa se öljypinnan vajoaminen olla kuitenkin vähän hillitympää mitä tuossa kirjoitin ja en oikein olekkaan varma onko mulla se tasoanturi nyt sitten rikki ja vajoaako se jossakin kohdassa oikeasti niin alas, että tulee hälytys, joka jää päälle. Pitää huomenna ostaa lisää öljyä ja katsoa auttaako se. Nyt koneeseen on kaadettu 10 litraa öljyä ja aletaan olemaan lähellä tikun yläreunaa :lol:
Herjaako tuo tasoanturi pintaa käynnistyksen jälkeen myös käyntilämpimillä öljyillä vai pelkästään kylmillä öljyillä?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

juhaoh kirjoitti:Herjaako tuo tasoanturi pintaa käynnistyksen jälkeen myös käyntilämpimillä öljyillä vai pelkästään kylmillä öljyillä?
Ei herjaa käynnistyksen jälkeen vaan vasta kun olen antanut käydä jonkin aikaa lämpimäksi ja annan vähän runtua. Kovin paljon en ole ehtinyt tutkimaan kun pari kolme kertaa vasta on moottori ollut käynnissä. Ainoastaan kerran on kone käytetty 80 asteiseksi. Mulla loppui dieseli ja pitää käydä kannulla hakemassa kaupasta lisää :lol:

Tässä on se tietokonekkin sotkemassa selviä asioita :roll: ja alunperin painetietoa ei mitata mistään :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

veskola kirjoitti:
juhaoh kirjoitti:Herjaako tuo tasoanturi pintaa käynnistyksen jälkeen myös käyntilämpimillä öljyillä vai pelkästään kylmillä öljyillä?
Ei herjaa käynnistyksen jälkeen vaan vasta kun olen antanut käydä jonkin aikaa lämpimäksi ja annan vähän runtua. Kovin paljon en ole ehtinyt tutkimaan kun pari kolme kertaa vasta on moottori ollut käynnissä. Ainoastaan kerran on kone käytetty 80 asteiseksi. :
No sehän on kuitenkin niin, että kylmä ja jäykkä öljy laskeutuu hitaasti yläkerrasta, ja öljynpinta laskeutuu öljypohjassa enempi kuin lämpimillä öljyillä.
Jos tuo pinta-anturi hälyyttää pintaa kylmillä öljyillä vaikka öljyn taso onkin täytetty oikeaan korkeuteen, niin se on todennäköisesti rikki. Tai tarkemmin sen bimetalli osa, joka estää kylmänä anturin kohon laskeutumisen öljypohjan pinnan mukana estäen näin turhat hälyytykset.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

kohon ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

veskola kirjoitti:kohon ?
Niin, jos se anturi on samanlainen kuin 124:ssa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No ei näkynyt kohoa, vain pari langan pätkää siinä anturin nokassa. Ei kellään ole kuvaa w124 kohosta ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jaa...hmmm...onkos tuolla mötikässä joku koho sisällä ?

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

on,kun kääntelee ylösalasin sitä ni kuulee kun se koho juoksee siellä. :lol:
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Sääkö oot poistanut sen termostaatin siitä jäähdyttimelle menevästä lähdöstä jos se käynnistyksessä jo sinne öljyä puskee ? :roll:
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

kuinkas se öljyn suodattimen kotelo aina kun oon suodattimen vaihtanna niin se on ollut täynnä ilmoo :D
no mulla on putken lähdot ala reunassa ja hyvin kenno toimii enkä usko että siellä on ilmaa
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No miksi olisin poistanut termostaatin :roll:

Enkä tiedä puskeeko käynnistyksessä öljyä sitä kautta mutta öljy kyllä pääsee jo kylmänä sinne jäähdyttimelle siitä toisesta letkusta. Se tuli testattua aikoinaan. Ilmeisesti se menee jalan läpi suoraan, ja sitten tipahtaa sinne jäähdyttimelle menevään letkuun mutta ei pääse siellä kiertämään...joten ilmaahan siellä on silloin pakko olla kunnes termostaatti aukeaa ja kierto alkaa oikeasti, vai ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

veskola kirjoitti:No miksi olisin poistanut termostaatin :roll:

Enkä tiedä puskeeko käynnistyksessä öljyä sitä kautta mutta öljy kyllä pääsee jo kylmänä sinne jäähdyttimelle siitä toisesta letkusta. Se tuli testattua aikoinaan. Ilmeisesti se menee jalan läpi suoraan, ja sitten tipahtaa sinne jäähdyttimelle menevään letkuun mutta ei pääse siellä kiertämään...joten ilmaahan siellä on silloin pakko olla kunnes termostaatti aukeaa ja kierto alkaa oikeasti, vai ?
Joo, tottahan se onkin että se pääsee siitä paluuletkusta sinne jäähdyttäjään vaikkei öljy siellä "kiertäisikään" :oops:
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No niin, poistin suuren öljynjäähdyttimen letkuineen ja korvasin sen alkuperäisellä...silti punainen öljyvalo syttyi aina hetken kuluttua kun kaasutteli. Tietokone viivästytti sitä syttymistä sen verran, että menin halpaan ja nöyrästi.

Hetken kun sitä vielä pähkäilin löysin syyn, eli olin ihan itse hajoittanut öljyn korkeuspinnan anturin ilmaisesti paineilmalla öljypohjaa puhdistaessani :oops:

Olisi tuonkin voinut mitata ennen kokoonpanoa :lol:

No toisaalta...se anturi on tainnut aina vähän tihkua öljyä, joten tuleepa kuntoon :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 708
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

:lol: Valoa tunnelin päässä..
S203 220CDI -03
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62

Jotain löyhästi Tähdellisiin ja harrasteluun liittyvää instasta: #gearloosegarage31640
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Voisiko mallia katsoa tehtaan asennuksista? Minulla on 300 TDT:ssa
öljynjäähdytin kummankin lokarin alla, toinen moottoriöljylle ja toinen
vaihdelaatikolle. En ole katsonut, minne ne letkut tarkalleen ottaen
menevät.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minä olen, ne menevät w124:n öljynsuodatinjalkaan, joka on erilainen kuin w638:n :roll:

Toinen ero w124 ja w638 välillä on moottorin sijoittelu, rungon malli, ja tilat joihin jäähdyttimen voi sijoittaa sekä moottorin ja jäähdyttimen korkeusasema. Myös moottorin pituudessa on selkeä ero sekä jäähdytin tyypissä :shock: w638:ssa on selkesti lyhyempi konepelti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin