Automaatin vaihtokierrokset

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Automaatin vaihtokierrokset

Viesti Kirjoittaja etl »

Elikkäs mitenkäs on kun mulla on tää bensa automaatti.
Siinä kun on ne kaksi eri asentoa E ja S.
Mitkä on oikeat vaihtoajankohdat esim. S asennossa? Riippuu tietenkin kaasun asennosta, mut jos talla on pohjassa, niin nopeusmittarissa olevien vaihtomerkkien kohdalla? mulla kun ei oo kiekkamittaria...

Aluksi vaihto liian nopeasti, kolmoselle vaihdossa kierrokset meni alas. Ruuvasin tota säätönamiskaa, nyt vaihtaa korkeemmilla kierroksilla, mutta mitkä on oikeat ajankohdat?
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Automaatin vaihtokierrokset

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

etl kirjoitti:Elikkäs mitenkäs on kun mulla on tää bensa automaatti.
Siinä kun on ne kaksi eri asentoa E ja S.
Mitkä on oikeat vaihtoajankohdat esim. S asennossa? Riippuu tietenkin kaasun asennosta, mut jos talla on pohjassa, niin nopeusmittarissa olevien vaihtomerkkien kohdalla? mulla kun ei oo kiekkamittaria...

Aluksi vaihto liian nopeasti, kolmoselle vaihdossa kierrokset meni alas. Ruuvasin tota säätönamiskaa, nyt vaihtaa korkeemmilla kierroksilla, mutta mitkä on oikeat ajankohdat?
S-päällä kaasu pohjassa pitäisi mennä vaihtokohtamerkkeihin tai vähän yli. Mutta vähintän niihin merkkeihin.

E-asento voi jäädä reilusti allekkin merkkien (paitsi k-d:llä) Itsellä E-asennolla vaihtaa 3500:ssa kaasu pohjassa. S-asennolla menee 6700:aan.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Automaatin vaihtokierrokset

Viesti Kirjoittaja M.K »

Piti oikein ohjekirjasta tarkistaa...

Huippunopeudet 190E Automaatille:
1. vaihde 46
2. vaihde 90
3. vaihde 145
4. vaihde n.190
Day Downhill kirjoitti: E-asento voi jäädä reilusti allekkin merkkien (paitsi k-d:llä) Itsellä E-asennolla vaihtaa 3500:ssa kaasu pohjassa. S-asennolla menee 6700:aan.
Kierrokset muistaakseni pyörii noilla nurkin(ei ole hirveesti tullut seurattua). Tuolla E-asennolla pykälä vaihtuu juuri tuossa n.3500rpm kohdalla, jossa moottori vääntää huippunsa.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

kiitokset, täytyypi ruveta säätöhommiin, nyt vaihtaa s-asennossa reilusti alle vaihtomerkkien. Täytyy kiristää vaijeria...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

S-päällä kaasu pohjassa pitäisi mennä vaihtokohtamerkkeihin tai vähän yli. Mutta vähintään niihin merkkeihin.
Eikös nuo vaihtokohtamerkit ilmoita, milloin rajoitin katkaisee menon kyseisellä vaihteella. Tuntuisi maalaisjärjellä ajateltuna siltä, että maksimaalisen kiihtyvyyden saamiseksi ei laatikon kannata vetää täyskaasukiihdytyksessä joka vaihteella aina rajoittimeen asti (eli vaihtokohtamerkkiin) vaan vähän päälle maksimitehon kierrosluvun, koska tehokäyrä kääntyy sen jälkeen alaspäin aika jyrkästi. Näin ainakin omani toimii, en tiedä sitten onko siinä säädöt pielessä. Tuossa katselin että vaihtokohta kick-down-kiihdytyksessä on hieman tuota merkkiä aiemmin, ja tällöin kierrokset jäävät jonnekin kuuden tonnin kieppeille vaihtohetkellä. Maksimikierrokset tuossa M104:ssä on 6400 rpm. Ja maksimiteho siitä speksien mukaan löytyy 5500 kierroksella minuutissa. Toisaalta taas jos vaihto tapahtuisi tuossa 5.5 krpm:ssä, niin silloin seuraava kytkeytyvä vaihde lähtisi vetämään liian alhaalta parhaan kiihtyvyyden kannalta. Tai näin luulisin...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

m4rcuz kirjoitti:[Eikös nuo vaihtokohtamerkit ilmoita, milloin rajoitin katkaisee menon kyseisellä vaihteella. Tuntuisi maalaisjärjellä ajateltuna siltä, että maksimaalisen kiihtyvyyden saamiseksi ei laatikon kannata vetää täyskaasukiihdytyksessä joka vaihteella aina rajoittimeen asti (eli vaihtokohtamerkkiin) vaan vähän päälle maksimitehon kierrosluvun, koska tehokäyrä kääntyy sen jälkeen alaspäin aika jyrkästi. Näin ainakin omani toimii, en tiedä sitten onko siinä säädöt pielessä. Tuossa katselin että vaihtokohta kick-down-kiihdytyksessä on hieman tuota merkkiä aiemmin, ja tällöin kierrokset jäävät jonnekin kuuden tonnin kieppeille vaihtohetkellä. Maksimikierrokset tuossa M104:ssä on 6400 rpm. Ja maksimiteho siitä speksien mukaan löytyy 5500 kierroksella minuutissa. Toisaalta taas jos vaihto tapahtuisi tuossa 5.5 krpm:ssä, niin silloin seuraava kytkeytyvä vaihde lähtisi vetämään liian alhaalta parhaan kiihtyvyyden kannalta. Tai näin luulisin...
Näinhän sitä järkeilisi, mutta ainakin M103 vetää ihan rajoittimelle ennen vaihtoa, joskus alamäessä 2-3 vaihteiden välissä voi jopa pätkäistä rajoittajalle, omani teki tätä vaparisuodattimen ja tehoputken asennuksen jälkeen kun kone oli tosi kierrosherkkä.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mauri H. kirjoitti:
m4rcuz kirjoitti:[Eikös nuo vaihtokohtamerkit ilmoita, milloin rajoitin katkaisee menon kyseisellä vaihteella. Tuntuisi maalaisjärjellä ajateltuna siltä, että maksimaalisen kiihtyvyyden saamiseksi ei laatikon kannata vetää täyskaasukiihdytyksessä joka vaihteella aina rajoittimeen asti (eli vaihtokohtamerkkiin) vaan vähän päälle maksimitehon kierrosluvun, koska tehokäyrä kääntyy sen jälkeen alaspäin aika jyrkästi. Näin ainakin omani toimii, en tiedä sitten onko siinä säädöt pielessä. Tuossa katselin että vaihtokohta kick-down-kiihdytyksessä on hieman tuota merkkiä aiemmin, ja tällöin kierrokset jäävät jonnekin kuuden tonnin kieppeille vaihtohetkellä. Maksimikierrokset tuossa M104:ssä on 6400 rpm. Ja maksimiteho siitä speksien mukaan löytyy 5500 kierroksella minuutissa. Toisaalta taas jos vaihto tapahtuisi tuossa 5.5 krpm:ssä, niin silloin seuraava kytkeytyvä vaihde lähtisi vetämään liian alhaalta parhaan kiihtyvyyden kannalta. Tai näin luulisin...
Näinhän sitä järkeilisi, mutta ainakin M103 vetää ihan rajoittimelle ennen vaihtoa, joskus alamäessä 2-3 vaihteiden välissä voi jopa pätkäistä rajoittajalle, omani teki tätä vaparisuodattimen ja tehoputken asennuksen jälkeen kun kone oli tosi kierrosherkkä.
Just näin. Merkkien kohdalla alkaa punanen alue. Ainakin minulla M103 kiertää iloisesti vielä paljon ylikin. Kiihtyvyyskin pysyy hyvänä aina rajottajalle asti.
Vastaa Viestiin