300e -89 kaasuläpän asento tunnistin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jjm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 29.03.2009 19:59

300e -89 kaasuläpän asento tunnistin

Viesti Kirjoittaja jjm »

Käyntivikaa ilmennyt tollasessa mersussa ja vika ilmeisesti kyseisessä anturissa. Mahtaako löytyä tarvikkeena mistään? Käytettynäkin kelpaa jos hinta on sopiva. Anturissa numero 3 437 224 015
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Nii millasta käyntivikaa?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
jjm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 29.03.2009 19:59

Viesti Kirjoittaja jjm »

Vika ilmenee niin että kierrokset aaltoilee 500-1500 välillä kun käy tyhjänkäyntiä. Ajossa nykii välillä sekä röpöttää. Korjailtiin tota anturin asentoa hiukan niin kävi muutaman päivän ihan ok, mutta sitte alko taas nykimään ym. On kuulemma kohtalaisen yleinen harmi to anturii??
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

No voisin väittää että vika ei ole siinä asentotunnistimessa.(oli joskus samalaista vikaa)

Kun sitä tunnistinta ei saa erikseen ainakaan omaan autoon.
Joudut ostaa koko kaasuläppäkotelon mikä omaan monivenaan maksaa n.550ecua marmoritiskiltä.

Tarkistappas sen mikrokytkimen toiminta mikä on siinä imusarjan päällä tulipellin puolella (kaasuvipujen yhteydessä).

Koska asentotunnistin ei ole ns.potikka.
Vaan se tunnistaa tyhjäkäynnin ja osakaasun +täyskaasun.
(ei mun tietääkseen siltä väliltä).
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
jjm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 29.03.2009 19:59

Viesti Kirjoittaja jjm »

olen sitä mikrokytkintä tutkinu kans hiukan...yleismittarilla katoin että kyllä se aikakin katkoo...eikös se ole on/off kytkin?
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

jjm kirjoitti:olen sitä mikrokytkintä tutkinu kans hiukan...yleismittarilla katoin että kyllä se aikakin katkoo...eikös se ole on/off kytkin?
Kyllä on.
Ja kato että se myös toimii sillon kun kaasu on poissa ja kaasu päällä.(helvetin herkkä siitä että onko kaasu tyhjällä vai päällä)
Kaasuvaijerikin voi olla liian tiukalla että sen takia se herjaa.

Pieni säätö siihen ns. kieleen on paikallaan jos epäilee sitä että se ei katkase sitä tyhjäkäynnille.
Pihdeillä vaan kiinni siihen (kieleen) ja säätöö käsi varalla.

(toinen on että WD40:stä täyteen ja herkistelyä)
Haulla löytyy lisää tähän mikrokytkin hommaan.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Omassa kyseinen "anturi" löytyy numerolla 201 540 42 45 (mersun logolla).
Toinen merkki pienemmällä on 04 8062 70.

(siis mikä on hyllyssä).
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Manu300cea24 kirjoitti:Omassa kyseinen "anturi" löytyy numerolla 201 540 42 45 (mersun logolla).
Toinen merkki pienemmällä on 04 8062 70.

(siis mikä on hyllyssä).
Mut tarkista ensix se mikrokytkin.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
jjm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 29.03.2009 19:59

Viesti Kirjoittaja jjm »

noniin. nyt on mikrokytkin katottu ja se läpän asentoanturi vaihdettu. Lämpösenä toimii ok mutta kylmänä ei meinaa ottaa kierroksia...eli tuntus tukehtuvan ja välillä tuntuu hiukan ampuvan takasin.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Säädä se potikka oikein.Tyhjäkäynnillä on kahden ylimmän navan jännite oltava noin 0,7 volttia(muistelen)Mistä ostit anturin?
Käyntihäiriö korjaantuu säädöllä ja on pirun tarkka säätää.
Uutta potikkaakin löytyy ja monesti auttaa kun puhdistaa liukupinnan vanhasta.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Joo tuo mikrokytkinhän sitten ainoastaan katkaisee syötön moottorijarrutuksessa eli tyhjäkäyntiongelmista sen voi laskea heti pois... Missä jamassa sytkävehkeet on ja ootkos lisäilmaluistia vielä katsonut?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
jjm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 29.03.2009 19:59

Viesti Kirjoittaja jjm »

atlas kirjoitti:Säädä se potikka oikein.Tyhjäkäynnillä on kahden ylimmän navan jännite oltava noin 0,7 volttia(muistelen)Mistä ostit anturin?
Käyntihäiriö korjaantuu säädöllä ja on pirun tarkka säätää.
Uutta potikkaakin löytyy ja monesti auttaa kun puhdistaa liukupinnan vanhasta.
Ostin anturin paikallisesta mb varaosia myyvästä liikkeestä. Mitataanko se napojen väliltä vai miten tarkotit?
jjm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 29.03.2009 19:59

Viesti Kirjoittaja jjm »

jarkki kirjoitti:Joo tuo mikrokytkinhän sitten ainoastaan katkaisee syötön moottorijarrutuksessa eli tyhjäkäyntiongelmista sen voi laskea heti pois... Missä jamassa sytkävehkeet on ja ootkos lisäilmaluistia vielä katsonut?

Sytkävehkeet olen vaihtanut mutta tota lisäilmaluistia en ole kattonut...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vedä pistoketta vähän ulos että yleismittarin pinni koskettaa napaa.Muistelen että keskimmäinen ja ylin,mittaat siis voltti lukua ja auto käymään tyhjäkäyntiä. Luku
saa vähän vaihdella mutta ei kuin noin 0.05 noin mutta tääkin liikaa.Kun käännät potikkaa äärilaidasta toiseen alkaa kone yskiä ja toises päässä kierrokset nousee .katkoo,putoaa alas kuin syöttö katkeis ja taas ylös,itsekseen.Korvaava potikka löytyy numerolla 3437224035 ja pitäs käydä 300-24 koneeseen myös.Haulla tai antamalla potikka numerolla lisää tietoa hausta.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

jarkki kirjoitti:Joo tuo mikrokytkinhän sitten ainoastaan katkaisee syötön moottorijarrutuksessa eli tyhjäkäyntiongelmista sen voi laskea heti pois... Missä jamassa sytkävehkeet on ja ootkos lisäilmaluistia vielä katsonut?
No perkele.
Kyllä se mikrokytkin vaan vaikutti mun mengelessä sen verta tyhjäkäyntiin että alko nostaa tyhjäkäyntikierrokset tonne 1500 luokkaan ja kun sen laitto kuntoon niin ei ole oireillu enää.

Ja senkin tiesin että se katkoo kyllä polttoaineen saantia.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

On varsin vaikuttanutkin mutta vika voi silti olla eri vaikka oireet prikulleen samat.Tää potikka homma on vaan tuttua mulle ja säätämättä tekee just noin.Eikös Manu300cea24:olekin ke-jetti ruiskuna 24-vena padassa?
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

atlas kirjoitti:On varsin vaikuttanutkin mutta vika voi silti olla eri vaikka oireet prikulleen samat.Tää potikka homma on vaan tuttua mulle ja säätämättä tekee just noin.Eikös Manu300cea24:olekin ke-jetti ruiskuna 24-vena padassa?
Kyllä.

Mut offix menee ja kysynkin sellasta että,

mikä on mun omassa pirssissä kun tasakaasulla ajat ja välillä tuntuu että kulkee tahmeesti.
Ja yhen äkkiä lähtee kulkee kun sukkasillaan (vaikka et lisääkkään kaasua)?

Oire on kun ilmastoinninkompura lähtis pois päältä!
Ja ilmastointi EI ole sillon päällä eikä myöskään se ilmapumppu.

Eli ne ei sotke ollenkaan.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
jjm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 29.03.2009 19:59

Viesti Kirjoittaja jjm »

atlas kirjoitti:Vedä pistoketta vähän ulos että yleismittarin pinni koskettaa napaa.Muistelen että keskimmäinen ja ylin,mittaat siis voltti lukua ja auto käymään tyhjäkäyntiä. Luku
saa vähän vaihdella mutta ei kuin noin 0.05 noin mutta tääkin liikaa.Kun käännät potikkaa äärilaidasta toiseen alkaa kone yskiä ja toises päässä kierrokset nousee .katkoo,putoaa alas kuin syöttö katkeis ja taas ylös,itsekseen.Korvaava potikka löytyy numerolla 3437224035 ja pitäs käydä 300-24 koneeseen myös.Haulla tai antamalla potikka numerolla lisää tietoa hausta.
Kokeilin tota säätöä ja mielestäni onnistuin siinä kun sain aika tarkkaa 0,7v tulokseksi niiltä navoilta....on tosiaan aika pienestä kiinni toi säätö. Mutta vaikka liikuttelin ääriasennosta toiseen, niin ei se käynti siitä paljoo muuttuunut...eli ei ruvennut hirveesti yskimään,aivan yläsennossa kyllä nosti kierrokset..Kylmänä vieläkin samat oireet ku polkasee kaasua...eli ei oikeen ota kierroksia ja sammuilee.
jjm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 29.03.2009 19:59

Viesti Kirjoittaja jjm »

Kuuluuko ton lisäilmaluistin mennä omia aikojaan kiinni/auki vaikka autossa on vain virrat päällä...eli auto ei käynnissä? Samaan mötikkään liittyen huomasin että jos ruiskuboksin kylkeen kopauttaa kevyesti esim. ruuvarilla, niin se vaikuttaa auton käyntiin eli kierrokset vaihtelee aina kun kopauttaa....ja myös pelkästään virrat päällä luisti rupee sehlaamaan edestakaisin kun koputtelee. Eikös se pyöreä mötikkä mikä on imusarjan päällä mihin tulee 2-napainen liitin ja kaksi isompaa letkua ole just se lisäilmaluisti? Mikä tätä lisäilmaluistia ohjaa?? Joku lämpöanturi tms?? Ja onko luisti käytössä myös silloin kun on moottori lämmin? :shock:
jjm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 29.03.2009 19:59

Viesti Kirjoittaja jjm »

:shock:
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

jjm kirjoitti:Kuuluuko ton lisäilmaluistin mennä omia aikojaan kiinni/auki vaikka autossa on vain virrat päällä...eli auto ei käynnissä? Samaan mötikkään liittyen huomasin että jos ruiskuboksin kylkeen kopauttaa kevyesti esim. ruuvarilla, niin se vaikuttaa auton käyntiin eli kierrokset vaihtelee aina kun kopauttaa....ja myös pelkästään virrat päällä luisti rupee sehlaamaan edestakaisin kun koputtelee. Eikös se pyöreä mötikkä mikä on imusarjan päällä mihin tulee 2-napainen liitin ja kaksi isompaa letkua ole just se lisäilmaluisti? Mikä tätä lisäilmaluistia ohjaa?? Joku lämpöanturi tms?? Ja onko luisti käytössä myös silloin kun on moottori lämmin? :shock:
No varmaan tietoo ei ole muttta arvaillahan aina voi. :)
Ei kyllä tyhjäkäynnin pitäisi muuttua missään vaiheessa jos sitä boxia koputtaa.
Heti tulee siitä mieleen että siellä ei ole juotokset ihan kunnossa.
Kun eikös moottorinohjainlaite sitä ohjaile.

Ja lisäilmaluistin on käytössä kyllä vaikka motti on lämmin
Se pyöree mötikkä on juuri se liäilmaluistin.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
jjm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 29.03.2009 19:59

Viesti Kirjoittaja jjm »

Joo ei se koputtelun pitäis vaikuttaa käyntiin...siis ihan kevyttä koputelua eikä mitään vasaralla hakkaamista. Se luisti tosiaan menee ittekseen kiinni ja auki vaikka auto ei edes käy...ainoastaan virrat on päällä. Koputellessa ruiskuboksia se yltyy.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jossain on nyt kosketus häikkää.jos boxissa niin vie se jollekin eletroniikka liikkeeseen siis eletroniikka"jeesukselle" niin he katsovat ja tinaavat sen kuntoon.Voihan siinä pistokkeessakin olla huono kontakti.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Tietääkseen sen tyhjäkäyntimoottorin pitäis vaan asettua yhteen asentoo kun virrat käännetään päälle ennenkun moottoria käynnistellään.

Ja sit kun kone on käynnissä niin se rupee korjaamaan tyhjäkäyntiä sen mukaan mitä tarvii.
Mikä liike on varmasti pientä.

Virrat pelkästään ollessa päällä se ei saa rampata ees taas tai yleensäkkään tehdä ylimääräsiä liikkeitä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Vastaa Viestiin