290 TDT:n koneesta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tommi P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Pe 30.01.2004 21:45
Paikkakunta: Siilinjärvi

290 TDT:n koneesta

Viesti Kirjoittaja Tommi P »

Heps,

pientä pohjustusta tähän alkuun, elekee hermostuko :D Eli, meni hermot riisipusseihin ja muihin ns. kulkuneuvoihin, joten päätin pitkiä työreissuja ja muutenkin paljon ajavana hankkia auton :) Kyytiin lähti sitten -98 mallia oleva E-farmari, Saksanmaalta tuotu sellainen. Työkaverit sitten tietty aukomaan päätä että "paljos sulle oikein maksetaan palkkaa kun tommosia ostelet" ja muuta samaa sarjaa olevaa. Eivät vissiin tiedä että pankista sitä rahaa lainaksi saa...

Mutta sitten... Korviini kantautui samoilta työkavereilta että kyseisessä 290-dieselversiossa on Chryslerin/Fordin tms. ameriikanihmeen kone? Jotenkin kuullostaa kummalliselta, mutta kertokaas kuinka asia oikeasti on? Näin sen kummemmin mersumaailmaa tuntemattomana mulla on ollut sellainen käsitys, että jos joku tekee omat moottorinsa, niin se on MB, mutta lieneekö ollut siis väärä käsitys?

Lopuksi vähän ihmetystä & kehuja. Täältä forumilta löytyy aivan käsittämätön määrä tietoa, ja aivan uskomattoman yksityiskohtaisista asioista. Tässä illan mittaan forumia selailleena löytyi jo tuohon omaankin koslaan muutamia hyviä vinkkejä ja muuta tietoa, kiitos siitä asiaan perehtyneille.

-- Tommi
Avatar
mese230te
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 25.01.2004 08:40
Paikkakunta: Helsinki

290

Viesti Kirjoittaja mese230te »

Kyllä on ihan mersun oma kone, mutta n.s. hätäri, oli nopeasti saatava suoraruisku kun VW:lläkin oli, ja CDI ei ollut vielä valmis.Lohko ilmeisesti peräisin pakuista, uusi kansi, männät ja Boshin jakajapumppu perään, a-vot ja suoraruisku valmis.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Jeps, kuten uumoilit ei Chryslerillä tai muilla jenkeillä ole ollut mitään tekemistä tämän myllyn kanssa. Voimanlahde on napattu sellaisenaan Sprinter-pakusta ja se on Mersun ensimmäinen suoraruiskutusdiesel henkilöautossa. Käyntiääniominaisuudet muistuttavat koneen ollen alunperin raskaaseen kalustoon suunniteltu. Kone on kehitetty Sprinterin edeltäjän 310-410 D vapaastihengittävästä koneesta, vaikkei niillä taida lohkoa lukuun ottamatta paljoa yhteistä olla.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

juu tuon srintterin moottorin käyntiääni veto päällä. on todellakin aika raju.. :) siis nämä ennen cdi:tä olevat..
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Re: 290 TDT:n koneesta

Viesti Kirjoittaja jpk »

tpaltema kirjoitti:Heps,

Mutta sitten... Korviini kantautui samoilta työkavereilta että kyseisessä 290-dieselversiossa on Chryslerin/Fordin tms. ameriikanihmeen kone? Jotenkin kuullostaa kummalliselta, mutta kertokaas kuinka asia oikeasti on? Näin sen kummemmin mersumaailmaa tuntemattomana mulla on ollut sellainen käsitys, että jos joku tekee omat moottorinsa, niin se on MB, mutta lieneekö ollut siis väärä käsitys?
-- Tommi
Mikään ei voi olla enempää oikeassa kuin kateellinen työkaveri :lol: :lol:

Vaikka mitäpä kadehtivat,autohan sekin ja hyvinkin helposti saman arvoinen kuin ne uudet riisipussit muttaku siinä on se tähtäin keulalla...

Tervetuloa joukkoon sankkaan!
Avatar
Tommi P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Pe 30.01.2004 21:45
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Tommi P »

Varsin huojentavaa tietoa :D Vähän söi miestä kun aamulla oli auton keula piirrelty fläppitaululle ja kissankokoisilla kirjaimilla luki "Ford"...

Koneen äänet on tosiaan kohtalaisen miehekkäät noin diesel-henkilöautoon, tosin aiempaa omaa kokemusta ei ole kuin noista länsinaapurin dieselvermeistä.

Miten muuten ylipäätään on, onko MB käyttänyt jossain malleissa muiden tekemiä koneita?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

tpaltema kirjoitti:Varsin huojentavaa tietoa :D Vähän söi miestä kun aamulla oli auton keula piirrelty fläppitaululle ja kissankokoisilla kirjaimilla luki "Ford"...

Koneen äänet on tosiaan kohtalaisen miehekkäät noin diesel-henkilöautoon, tosin aiempaa omaa kokemusta ei ole kuin noista länsinaapurin dieselvermeistä.

Miten muuten ylipäätään on, onko MB käyttänyt jossain malleissa muiden tekemiä koneita?
Kuten aiemmin on mainittu, kyseessä on Mersun oma, mutta ensimmäinen ja ainoa TDI-moottori henkilöautossa. Tämän jälkeenhän ilmaantui yhteispainesuoraruiskutusmoottoreita (!) (CDI), jotka polttoaineen ruiskutuksen osalta eroavat normi-TDI:stä.

Hmn, äkkiseltään ei tule mieleen, että muiden valmistajien moottoreita olisi käytetty. Huhu kylläkin kertoo, että M110 olisi aika suoraan kopioitu Jaguarin vastaavasta....?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Kuten aiemmin on mainittu, kyseessä on Mersun oma, mutta ensimmäinen ja ainoa TDI-moottori henkilöautossa. Tämän jälkeenhän ilmaantui yhteispainesuoraruiskutusmoottoreita (!) (CDI), jotka polttoaineen ruiskutuksen osalta eroavat normi-TDI:stä.

Hmn, äkkiseltään ei tule mieleen, että muiden valmistajien moottoreita olisi käytetty. Huhu kylläkin kertoo, että M110 olisi aika suoraan kopioitu Jaguarin vastaavasta....?
Entäs mitsun tekeleet,mitä sieltä tullut ja kenen keksimä CDI tekniikka alkujaan? Kuullu itsepintaisia väitteitä mitsun turboista,koneesta ym.? Paha väittää vastaan kun ei varma,että sanokaa tietävät tästä mitsu-kytköksestä :?:
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

jpk kirjoitti:Entäs mitsun tekeleet,mitä sieltä tullut ja kenen keksimä CDI tekniikka alkujaan? Kuullu itsepintaisia väitteitä mitsun turboista,koneesta ym.? Paha väittää vastaan kun ei varma,että sanokaa tietävät tästä mitsu-kytköksestä :?:
Myöskään Mitsulla ei ole mitään tekemistä Mersun koneiden kanssa. Mistä näitä väityksiä revitään? Sinänsähän siinä ei olisi mitään ihmeellistä, jos joku komponentti tai osakokonaisuus olisi mitsun ym. valmistama. Mm. Volvo T6:ssa käytetään Mitsun turboja.

Fiat kehitti idean yhteispaineruiskutuksesta 80-luvun puolivälissä. Bosch jatkoi tekniikan kehittämistä ja ensimmäiset sarjavalmisteiset yhteispaineruiskutuksella varustetut henkilöautot olivat joskus 98 vuoden aikoihin esitellyt Alfa 156 JTD ja MB C220 CDI.
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Tiesittekös muuten, että silloin Saksassa valittiin vuoden ekoautoksi juuri tuolla 290:llä koneella varustettu E-sarjan mese. Perusteina mm. suorituskyky, päästöt, taloudellisuus ja kuljetuskapasiteetti.
Heh, vähän toista kun täällä. :lol: Suomessahan valitaan aina joku mikroauto ekoautoksi. Onko se sitten ekoa, että niitä mopoautoja pitää ostaa kaksi, että koko perhe ja rojut mahtuu mukaan mökkireissulle. No nythän tais olla passatti tällä kertaa :roll:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Juke72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 04.08.2003 20:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juke72 »

Eikö 250D-moottori ole peräisin bahamalaisesta kalastusaluksesta? Ja 300D brittiläisestä sähkögeneraattorista viime vuosituhannen alusta? Juupa, nykyautot kasataan vähän mistä osista sattuu, mutta harvoja on kuitenkin jotka edelleenkin on omaa tuotantoa, mese lienee yks niistä.

...iltapäivän ratoksi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Timo L. kirjoitti:
tpaltema kirjoitti:Varsin huojentavaa tietoa :D Vähän söi miestä kun aamulla oli auton keula piirrelty fläppitaululle ja kissankokoisilla kirjaimilla luki "Ford"...

Koneen äänet on tosiaan kohtalaisen miehekkäät noin diesel-henkilöautoon, tosin aiempaa omaa kokemusta ei ole kuin noista länsinaapurin dieselvermeistä.

Miten muuten ylipäätään on, onko MB käyttänyt jossain malleissa muiden tekemiä koneita?
Kuten aiemmin on mainittu, kyseessä on Mersun oma, mutta ensimmäinen ja ainoa TDI-moottori henkilöautossa. Tämän jälkeenhän ilmaantui yhteispainesuoraruiskutusmoottoreita (!) (CDI), jotka polttoaineen ruiskutuksen osalta eroavat normi-TDI:stä.

Hmn, äkkiseltään ei tule mieleen, että muiden valmistajien moottoreita olisi käytetty. Huhu kylläkin kertoo, että M110 olisi aika suoraan kopioitu Jaguarin vastaavasta....?
eikös tuo M110 ole tuplanokka versio M123sesta? tai siis lohkoltaan samoja...
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mika.T kirjoitti: eikös tuo M110 ole tuplanokka versio M123sesta? tai siis lohkoltaan samoja...
No enpä oikein usko, koska M110 oli käytössä 1972 W114:ssä sekä W116:ssa, jos en nyt aivan väärin muista. M123 taas tuli vasta 1976 W123:een, eikä se muissa vehkeissä ollutkaan. Eli ei ainakaan noin päin, ehkä toisinpäin --> poraushan on sama 86 mm, jos siitä voi päätellä jotain.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Timo L. kirjoitti:
Mika.T kirjoitti: eikös tuo M110 ole tuplanokka versio M123sesta? tai siis lohkoltaan samoja...
No enpä oikein usko, koska M110 oli käytössä 1972 W114:ssä sekä W116:ssa, jos en nyt aivan väärin muista. M123 taas tuli vasta 1976 W123:een, eikä se muissa vehkeissä ollutkaan. Eli ei ainakaan noin päin, ehkä toisinpäin --> poraushan on sama 86 mm, jos siitä voi päätellä jotain.
eräs vanhempi mersumies kyllä väitti niin kun metsästin M110:iin mäntää että siinä M123sessa on samat männät kuin M110:ssä :shock: ja muutenkin alakerraltaan samanlainen... tiä sit...
Avatar
Tommi P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Pe 30.01.2004 21:45
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Tommi P »

Leka kirjoitti:
Myöskään Mitsulla ei ole mitään tekemistä Mersun koneiden kanssa. Mistä näitä väityksiä revitään? Sinänsähän siinä ei olisi mitään ihmeellistä, jos joku komponentti tai osakokonaisuus olisi mitsun ym. valmistama. Mm. Volvo T6:ssa käytetään Mitsun turboja.
Se on se "siskonmies" joka näitä asioita yleensä tietää :D Niin tässäkin tapauksessa...
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mika.T kirjoitti:eräs vanhempi mersumies kyllä väitti niin kun metsästin M110:iin mäntää että siinä M123sessa on samat männät kuin M110:ssä :shock: ja muutenkin alakerraltaan samanlainen... tiä sit...
Kuten sanoin, sattaahan se olla niin päin, että M123:n alakerta on M110:n peruja, ja poraus kun on samankokoinen...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18163
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yleensä varmaankin "tieto" perustuu siihen, että Ssangyong Mussossa (tai mikälie) on Mersun kone, ja samaten jossain uudessa Chryslerissä.

Tämä sitten kääntyy shellinpaarissa niin päin että "mitsupississä"
(siinäkin on m-kirjain ja useita ässiä)
on mersun moottori.
Ja kuten tiedetään, tuo kääntyy tosi helposti niinpäin että MB:t on puoliksi Mitsubishejä... :lol:
wiimax.fi
Vastaa Viestiin