Asemien diesel polttoaineiden erot kokemuksia

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Atro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 336
Liittynyt: Ke 18.07.2007 20:40
Paikkakunta: Joensuu

Asemien diesel polttoaineiden erot kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Atro »

Onko muilla ollut viimeaikoina tuntemuksia dieselpolttoaineiden eroista.
Olen itse tankkailut s-ryhmän asemilta (prisma,abc) bonuksien toivossa :oops: alkukesän ja marsussa on esiintynyt tyhjäkäynnin vaeltelua. Pari viikkoo sitten kävin saarenmaalla ko. ainetta tankissa ja keskikulutus oli n. 6 l / 100 km , ja takasin tullessa tankkasin teboilin ainetta heinolassa ja kas kummaa kulutus tipahti heti 5,2 litraan ja samalla tuntu että auto kepeni ja vetoja tuli lisää lisäks ei minkäänlaista epätasaista käyntiä :shock: sit tankkasin viime perjantaina Juuan abc huoltamolta ja epätasainen käynti palasi :shock: Eilen pistin Tebloilin aineen ja taas käy kuin kissa ...... tais tulla Tebloilin asiakas meikäläisestä :lol:
W 211 E 270 CDI AUT AVANTGARDE
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13255
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tuoko Teboilkaan enää Venäjällä jalostettua dieseliä? Muut asemat ainakin jakavat samaa Nesteen litkua, ei kai dieseliin laiteta edes mitään oleellisia asemakohtaisia lisäaineita eikä noidenkaan pitäisi käyntiin vaikuttaa?
Avatar
Atro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 336
Liittynyt: Ke 18.07.2007 20:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Atro »

En tiedä mistähän jalostamolta teboilin aine tulee, mutta ainakin neste joutuu lisäämään ylituotantoRypsiöljyä polttoaineen sekaan oisko suhteet liian isoja............
W 211 E 270 CDI AUT AVANTGARDE
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Mulla syö myös ABC:n litkua huomattavasti enemmäin kuin esim shell expressin litkuja, siihen on loppunut ABC:llä tankkaamiset.
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

http://www.oil-gas.fi/files/342_Oljyjam ... omessa.pdf

Kaasuöljyä tulee Venäjältä maahan melkein yhtä paljon kuin diisseliä kulutetaan maassamme. Vastaavasti taas vientiä on vieläkin enemmän, joten kulkeeko tuo tuotu KÖ vain suomen läpi ?

Tuleeko TB:n bensat nykyään mistä ? Porvoosta vai omistajilta Venäjältä ?
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

Atro kirjoitti:En tiedä mistähän jalostamolta teboilin aine tulee, mutta ainakin neste joutuu lisäämään ylituotantoRypsiöljyä polttoaineen sekaan oisko suhteet liian isoja............
Ei helvetissä laiteta mitään eloperäistä diesselin sekaan , ilman että siitä erikseen ja isolla mainittaisiin.
Kasvisperäiset rasvat syö polttoainelinjastoista lunnonkumiset tiivisteet aikaa myöten.
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Nyt, kun otit asian puheeksi niin tuostakohan on kyse, kun omakin W211 tuntuu käyttäytyvän eri tavoin, eri aikoina.

Normaalisti tankkaan ABC:llä ja Nesteellä, joiden dieseleissä en ole huomannut mitään kummempaa. Auto käy ja kiihtyy ihan ok, ainoastaan kulutus on isohko.

Pari viikkoa sitten tein pitkähkön reissun (1500 km) ja tankkasin molemmilla kerroilla Teboililla. Ihmettelin koko reissun todella pientä keskikulutusta. (keskinopeus 104 km/h, kulutus 5,8 L/100 km), kun meikäläisen kaasujalalla ei tuppaa tuo keskikulutus yleensä missään olosuhteissa tippumaan alle 6,5 litran. Autossa, kun oli lastiakin aika hyvin.

Viimeisimmän tankkauksen tein poikkeuksellisesti ST1:llä ja mielestäni auton käynti; sekä tyhjäkäynti, että kiihtyvyys ovat aika surkeita. Kulutusta en ole tarkkaillut.

Täytyypä seuraavaksi taas kokeilla Teboilia, ihan koemielessä...
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
Atro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 336
Liittynyt: Ke 18.07.2007 20:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Atro »

Unohtu mainita että takasin tullessa oli vielä painoakin enemmän kun mennessä eli tuliaiset 22 laatikkoo kaljaa, lonkeroo ja eukolla laatikko siiderii, jai joitain litroi kirkkaita :oops: :lol:
W 211 E 270 CDI AUT AVANTGARDE
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13255
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Malm kirjoitti:Mulla syö myös ABC:n litkua huomattavasti enemmäin kuin esim shell expressin litkuja, siihen on loppunut ABC:llä tankkaamiset.
Mutta Shell expressin litkut nyt varmasti ovat Nesteeltä peräisin. Ei kai niitä luomuja lisätä pelkästään Nesteen asemilla myytävään dieseliin?

Eikö Teboil joudu lisäämään jotain uudistuvaa tavaraa dieseliin jos Neste joutuu? Vai tekeekö Neste tuon vapaaehtoisesti (eli hyötyy jostain syystä siitä enemmän kuin Teboil)?
Avatar
Henri_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 12.09.2004 17:26
Paikkakunta: Pertteli

bio polttoainetta

Viesti Kirjoittaja Henri_L »

juppepuputti kirjoitti:
Atro kirjoitti:En tiedä mistähän jalostamolta teboilin aine tulee, mutta ainakin neste joutuu lisäämään ylituotantoRypsiöljyä polttoaineen sekaan oisko suhteet liian isoja............
Ei helvetissä laiteta mitään eloperäistä diesselin sekaan , ilman että siitä erikseen ja isolla mainittaisiin.
Kasvisperäiset rasvat syö polttoainelinjastoista lunnonkumiset tiivisteet aikaa myöten.

Eikö biovelvoite astunut voimaan jo vuonna 2008, jolloin tuota biopolttoainetta alettiin sekoittamaan tavallisen polttoaineen sekaan?
Tesla Model 3

Ex C300 blueTec hybrid S205
Ex e300 blueTec hybrid s212 facelift
EX 280cdi v6 S211
EX 220 cdi S203
EX 290 TD W210
EX. 250D W124
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

"Green diesselissä" on 10% eloperäistä ainakin nesteen dokumenttien mukaan. Vaikka Neste sanoo että se sopii jokaiseen tiisselikoneeseen , niin epäilen , että kaikki moottorivalmistajat eivät ole mielissään tuosta.

Mielestäni normi tiisselliin ei sekoiteta mitään biopohjaista, ja jos sekoitetaan siitä pitää(isi) erikseen ilmoittaan.
http://www.neste.fi/tuotteet_tuotelista ... &trnro=150#
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
Avatar
Henri_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 12.09.2004 17:26
Paikkakunta: Pertteli

Viesti Kirjoittaja Henri_L »

tässä selostus

Ainakin ennen tuota nesteen Green diesseliä, tavalliseen dieseliin sekoitettiin tuota bio ainetta (NExBTL:ää). Tuskimpa sitä sieltä poiskaan on otettu, vaikka tuo 10% green diesel markkinoille nyt on tullutkin.
Tesla Model 3

Ex C300 blueTec hybrid S205
Ex e300 blueTec hybrid s212 facelift
EX 280cdi v6 S211
EX 220 cdi S203
EX 290 TD W210
EX. 250D W124
Avatar
Atro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 336
Liittynyt: Ke 18.07.2007 20:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Atro »

Eikös neste ole maailmassa ykkönen bioluvildieselissä :!: ainakin omasta mielestään. En tiedä oonko väärässä mutta eikös tebloil ole lukoiliin kytköksissä ja toimita omaa tislaamaansa, ja roudataanhan öljytuotteita esim oulun kautta myös ja tuskin ne porvoosta tulee sinne vaan laivalla jostain :!: :roll:
W 211 E 270 CDI AUT AVANTGARDE
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

Henri_L kirjoitti:tässä selostus

Ainakin ennen tuota nesteen Green diesseliä, tavalliseen dieseliin sekoitettiin tuota bio ainetta (NExBTL:ää). Tuskimpa sitä sieltä poiskaan on otettu, vaikka tuo 10% green diesel markkinoille nyt on tullutkin.
Kappas ... Halosen sanomien mukaan osassa myytävää diesseliä olisikin hieman eloperäistä . Tosin diesselissä sitä ei pitäisi huomata , kun biokiisselissä on periaatteessa samanverran jerkkua/litra kuin aidossa kaasuöljyssä. Etanolissa taaasen jerkkua on vähemmän kuin benziinissä.

ABC ja ST1 myy ainakin puhdasta kaasuöljyä , taidampa jatkaa tankaamista niissä. Vaikkakin toi kirjastoauto nakuttaakin (testatusti) ihan ok myös vanhoista grillirasvoista tehdyllä menovedellä .
Viimeksi muokannut juppepuputti, Ke 29.07.2009 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
Avatar
Atro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 336
Liittynyt: Ke 18.07.2007 20:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Atro »

Henri_L kirjoitti:tässä selostus

Ainakin ennen tuota nesteen Green diesseliä, tavalliseen dieseliin sekoitettiin tuota bio ainetta (NExBTL:ää). Tuskimpa sitä sieltä poiskaan on otettu, vaikka tuo 10% green diesel markkinoille nyt on tullutkin.
No nyt selekis, ei se mersu sian ihralla kule :lol:
W 211 E 270 CDI AUT AVANTGARDE
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

Atro kirjoitti:
Henri_L kirjoitti:tässä selostus

Ainakin ennen tuota nesteen Green diesseliä, tavalliseen dieseliin sekoitettiin tuota bio ainetta (NExBTL:ää). Tuskimpa sitä sieltä poiskaan on otettu, vaikka tuo 10% green diesel markkinoille nyt on tullutkin.
No nyt selekis, ei se mersu sian ihralla kule :lol:
Mutta bemarin olen nähnyt liikkuvan eteenpäin kalanraadoilla (tai paremminkin rääppeillä).

Enää ei pistetäkään tiikeriä tankkiin vaan lahna :lol:
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

DBFI kirjoitti:
Malm kirjoitti:Mulla syö myös ABC:n litkua huomattavasti enemmäin kuin esim shell expressin litkuja, siihen on loppunut ABC:llä tankkaamiset.
Mutta Shell expressin litkut nyt varmasti ovat Nesteeltä peräisin. Ei kai niitä luomuja lisätä pelkästään Nesteen asemilla myytävään dieseliin?
Juu aikalailla samoilta tuntuu neste ja shell expressi, molemmissa tankkaan, ABC on jotain ihan muuta. :)
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Atro kirjoitti:Eikös neste ole maailmassa ykkönen bioluvildieselissä :!: ainakin omasta mielestään.
ainakin omasta mielestään 8)
Atro kirjoitti:En tiedä oonko väärässä mutta eikös tebloil ole lukoiliin kytköksissä ja toimita omaa tislaamaansa, ja roudataanhan öljytuotteita esim oulun kautta myös ja tuskin ne porvoosta tulee sinne vaan laivalla jostain :!: :roll:
Teboilin myymistä polttoaineista vain häiviävän pieni osa on tuotu suoraan venäjältä.
Oulu, Kokkola, yms. on Nesteen välivarastoja joiden kautta toimitetaan sinne pohjoiseen (ja vähän muuallekkin) tavaraa. Litkut sinne tuodaan Porvoosta pääasiassa.
juppepuputti kirjoitti:Kaasuöljyä tulee Venäjältä maahan melkein yhtä paljon kuin diisseliä kulutetaan maassamme. Vastaavasti taas vientiä on vieläkin enemmän, joten kulkeeko tuo tuotu KÖ vain suomen läpi ?

Tuleeko TB:n bensat nykyään mistä ? Porvoosta vai omistajilta Venäjältä ?
Venäjältä tulee "raaka"kaasuöljyä Porvooseen jossa siitä jalostetaan dieseliä.
Suomen polttoaine kulutus on Porvoon jalostamolle sellaista nappikauppaa verrattuna esim. jenkkilään että jos valtio ei pakottaisi Nestettä huolehtimaan Suomen polttoaine toimituksista, niin Neste viittaisi kintaalla koko hommalle ja laivaisi kaiken muualle. (muualta saa paremman hinnan kun siellä ei ole suomen veroja pilaamassa katetta)
Lähes kaikki suomessa myytävä diesel on tehty Porvoossa. Perus komponentti on sama kaikilla asemilla, vain lisä aineissa on pieniä eroja. Tosin myös vaatimus tasoissa eri jakelu ketjuilla on eroja. En tiedä mikä on minkäkin ketjun vaatimus taso, mutta aikaisemmin kirjoitetuista viesteistä voisi päätellä että ABC sallii dieselinsä olevan kevyempää kuin TB. Tietenkin Neste myy sitä kevyintä mahdollista litkua mitä suostuvat ottamaan vastaan dieselinä jotta saavat siitä hyvä hinnan. Mitä kevyempää dieselisi on sitä vähemmän siitä saa energiaa, eli sitä enemmän sitä kuluu samalla matkalla.

PS. Talvilaaduissa on tarkemmat vaatimukset kaikilla ketjuilla kuin kesälaadussa. eli erot pienemmät ja talvilaadulla ajaessa kesällä voi päästä tosi pieniin kulutus lukemiin.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

Venäjältä tulee "raaka"kaasuöljyä Porvooseen jossa siitä jalostetaan dieseliä.
Kysynkö tyhmiä , mutta eikös kaasuöljy ole suoraan diesseliä/PÖ ... Miten sitä porvoossa jalostettaisiin ?
Ainut mitä "jalostuksella" voisin ymmärtää on rikinpoisto ( Huhut kertoo että venäjän öljyt olis kovin rikkipitoista ja Suomessa vähärikkinen polttoaine on kevyemmin verotettua). Taikka sitten furfuraalin lisäys Diesseliin ...
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

juppepuputti kirjoitti:
Venäjältä tulee "raaka"kaasuöljyä Porvooseen jossa siitä jalostetaan dieseliä.
Kysynkö tyhmiä , mutta eikös kaasuöljy ole suoraan diesseliä/PÖ ... Miten sitä porvoossa jalostettaisiin ?
Ainut mitä "jalostuksella" voisin ymmärtää on rikinpoisto ( Huhut kertoo että venäjän öljyt olis kovin rikkipitoista ja Suomessa vähärikkinen polttoaine on kevyemmin verotettua). Taikka sitten furfuraalin lisäys Diesseliin ...
Venäjältä tuleva kaasuöljy on rikillistä huonolaatuista kaasuöljyä. Eli kaasuöljyä jossa on seassa vielä kevytkaasuöljyä sekä raskaampia aineita esim. Raskasta polttoöjyä (POR). ja onhan siinä hieman bensaakin seassa.
tämä hiilivetymehu tislataan ja rikki poistetaan Porvoossa ja siitä saadaan bensaa, dieseliä sekä laivoissa käytettävää POR:rria.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

JeremyH kirjoitti: Venäjältä tuleva kaasuöljy on rikillistä huonolaatuista kaasuöljyä. Eli kaasuöljyä jossa on seassa vielä kevytkaasuöljyä sekä raskaampia aineita esim. Raskasta polttoöjyä (POR). ja onhan siinä hieman bensaakin seassa.
tämä hiilivetymehu tislataan ja rikki poistetaan Porvoossa ja siitä saadaan bensaa, dieseliä sekä laivoissa käytettävää POR:rria.
Ok ... Eli tuo venäjältä tuleva "kaasuöljy" onkin jalostamoilta tulevaa "krakkausjätettä", eikä sinänsä kelpaa ilman jatkoprosesseja polttoaineeksi. Jalostamo kapasiteetin (tmv syyn) vuoksi myyvät tuon puolijalosteen pois .
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Division kirjoitti:Nyt, kun otit asian puheeksi niin tuostakohan on kyse, kun omakin W211 tuntuu käyttäytyvän eri tavoin, eri aikoina.

Normaalisti tankkaan ABC:llä ja Nesteellä, joiden dieseleissä en ole huomannut mitään kummempaa. Auto käy ja kiihtyy ihan ok, ainoastaan kulutus on isohko.

Pari viikkoa sitten tein pitkähkön reissun (1500 km) ja tankkasin molemmilla kerroilla Teboililla. Ihmettelin koko reissun todella pientä keskikulutusta. (keskinopeus 104 km/h, kulutus 5,8 L/100 km), kun meikäläisen kaasujalalla ei tuppaa tuo keskikulutus yleensä missään olosuhteissa tippumaan alle 6,5 litran. Autossa, kun oli lastiakin aika hyvin.

Viimeisimmän tankkauksen tein poikkeuksellisesti ST1:llä ja mielestäni auton käynti; sekä tyhjäkäynti, että kiihtyvyys ovat aika surkeita. Kulutusta en ole tarkkaillut.

Täytyypä seuraavaksi taas kokeilla Teboilia, ihan koemielessä...
Hmmm... tankkasin taas Teboililla, kun oli ajanut tankin ihan loppuun. Auto käy taas aivan eritavalla, eikä tunnu yhtään nuhaiselta.

Kuvittelenko minäkin tämän jutun vai voiko tuossa Teboilin dieselissä olla jotain josta ainakin lastutettu auto saa enemmän hyötyä...?

Ps. Jos kuvittelen niin antakaa minun pysyä tässä harhakuvitelmassa :D
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

itse olen tankkaillut teppoililta, abc:ltä ja nesteeltä kuinka kulloinkin, enkä kyllä mitään eroa ole huomannut kulutuksessa tai käyntiäänessä :roll: nesteeltä kyllä nykyään aika harvoin,että sillä ei ole tullut ajettua edes kahta tankillista peräkkäin...

shell ei ole ajoreitin reitin varrella, joten sieltä ei ole tullut tankkailtua.
Vastaa Viestiin