Olen itse tankkailut s-ryhmän asemilta (prisma,abc) bonuksien toivossa




Ei helvetissä laiteta mitään eloperäistä diesselin sekaan , ilman että siitä erikseen ja isolla mainittaisiin.Atro kirjoitti:En tiedä mistähän jalostamolta teboilin aine tulee, mutta ainakin neste joutuu lisäämään ylituotantoRypsiöljyä polttoaineen sekaan oisko suhteet liian isoja............
Mutta Shell expressin litkut nyt varmasti ovat Nesteeltä peräisin. Ei kai niitä luomuja lisätä pelkästään Nesteen asemilla myytävään dieseliin?Malm kirjoitti:Mulla syö myös ABC:n litkua huomattavasti enemmäin kuin esim shell expressin litkuja, siihen on loppunut ABC:llä tankkaamiset.
juppepuputti kirjoitti:Ei helvetissä laiteta mitään eloperäistä diesselin sekaan , ilman että siitä erikseen ja isolla mainittaisiin.Atro kirjoitti:En tiedä mistähän jalostamolta teboilin aine tulee, mutta ainakin neste joutuu lisäämään ylituotantoRypsiöljyä polttoaineen sekaan oisko suhteet liian isoja............
Kasvisperäiset rasvat syö polttoainelinjastoista lunnonkumiset tiivisteet aikaa myöten.
Kappas ... Halosen sanomien mukaan osassa myytävää diesseliä olisikin hieman eloperäistä . Tosin diesselissä sitä ei pitäisi huomata , kun biokiisselissä on periaatteessa samanverran jerkkua/litra kuin aidossa kaasuöljyssä. Etanolissa taaasen jerkkua on vähemmän kuin benziinissä.Henri_L kirjoitti:tässä selostus
Ainakin ennen tuota nesteen Green diesseliä, tavalliseen dieseliin sekoitettiin tuota bio ainetta (NExBTL:ää). Tuskimpa sitä sieltä poiskaan on otettu, vaikka tuo 10% green diesel markkinoille nyt on tullutkin.
No nyt selekis, ei se mersu sian ihralla kuleHenri_L kirjoitti:tässä selostus
Ainakin ennen tuota nesteen Green diesseliä, tavalliseen dieseliin sekoitettiin tuota bio ainetta (NExBTL:ää). Tuskimpa sitä sieltä poiskaan on otettu, vaikka tuo 10% green diesel markkinoille nyt on tullutkin.
Mutta bemarin olen nähnyt liikkuvan eteenpäin kalanraadoilla (tai paremminkin rääppeillä).Atro kirjoitti:No nyt selekis, ei se mersu sian ihralla kuleHenri_L kirjoitti:tässä selostus
Ainakin ennen tuota nesteen Green diesseliä, tavalliseen dieseliin sekoitettiin tuota bio ainetta (NExBTL:ää). Tuskimpa sitä sieltä poiskaan on otettu, vaikka tuo 10% green diesel markkinoille nyt on tullutkin.
Juu aikalailla samoilta tuntuu neste ja shell expressi, molemmissa tankkaan, ABC on jotain ihan muuta.DBFI kirjoitti:Mutta Shell expressin litkut nyt varmasti ovat Nesteeltä peräisin. Ei kai niitä luomuja lisätä pelkästään Nesteen asemilla myytävään dieseliin?Malm kirjoitti:Mulla syö myös ABC:n litkua huomattavasti enemmäin kuin esim shell expressin litkuja, siihen on loppunut ABC:llä tankkaamiset.
ainakin omasta mielestäänAtro kirjoitti:Eikös neste ole maailmassa ykkönen bioluvildieselissäainakin omasta mielestään.
Teboilin myymistä polttoaineista vain häiviävän pieni osa on tuotu suoraan venäjältä.Atro kirjoitti:En tiedä oonko väärässä mutta eikös tebloil ole lukoiliin kytköksissä ja toimita omaa tislaamaansa, ja roudataanhan öljytuotteita esim oulun kautta myös ja tuskin ne porvoosta tulee sinne vaan laivalla jostain![]()
Venäjältä tulee "raaka"kaasuöljyä Porvooseen jossa siitä jalostetaan dieseliä.juppepuputti kirjoitti:Kaasuöljyä tulee Venäjältä maahan melkein yhtä paljon kuin diisseliä kulutetaan maassamme. Vastaavasti taas vientiä on vieläkin enemmän, joten kulkeeko tuo tuotu KÖ vain suomen läpi ?
Tuleeko TB:n bensat nykyään mistä ? Porvoosta vai omistajilta Venäjältä ?
Kysynkö tyhmiä , mutta eikös kaasuöljy ole suoraan diesseliä/PÖ ... Miten sitä porvoossa jalostettaisiin ?Venäjältä tulee "raaka"kaasuöljyä Porvooseen jossa siitä jalostetaan dieseliä.
Venäjältä tuleva kaasuöljy on rikillistä huonolaatuista kaasuöljyä. Eli kaasuöljyä jossa on seassa vielä kevytkaasuöljyä sekä raskaampia aineita esim. Raskasta polttoöjyä (POR). ja onhan siinä hieman bensaakin seassa.juppepuputti kirjoitti:Kysynkö tyhmiä , mutta eikös kaasuöljy ole suoraan diesseliä/PÖ ... Miten sitä porvoossa jalostettaisiin ?Venäjältä tulee "raaka"kaasuöljyä Porvooseen jossa siitä jalostetaan dieseliä.
Ainut mitä "jalostuksella" voisin ymmärtää on rikinpoisto ( Huhut kertoo että venäjän öljyt olis kovin rikkipitoista ja Suomessa vähärikkinen polttoaine on kevyemmin verotettua). Taikka sitten furfuraalin lisäys Diesseliin ...
Ok ... Eli tuo venäjältä tuleva "kaasuöljy" onkin jalostamoilta tulevaa "krakkausjätettä", eikä sinänsä kelpaa ilman jatkoprosesseja polttoaineeksi. Jalostamo kapasiteetin (tmv syyn) vuoksi myyvät tuon puolijalosteen pois .JeremyH kirjoitti: Venäjältä tuleva kaasuöljy on rikillistä huonolaatuista kaasuöljyä. Eli kaasuöljyä jossa on seassa vielä kevytkaasuöljyä sekä raskaampia aineita esim. Raskasta polttoöjyä (POR). ja onhan siinä hieman bensaakin seassa.
tämä hiilivetymehu tislataan ja rikki poistetaan Porvoossa ja siitä saadaan bensaa, dieseliä sekä laivoissa käytettävää POR:rria.
Hmmm... tankkasin taas Teboililla, kun oli ajanut tankin ihan loppuun. Auto käy taas aivan eritavalla, eikä tunnu yhtään nuhaiselta.Division kirjoitti:Nyt, kun otit asian puheeksi niin tuostakohan on kyse, kun omakin W211 tuntuu käyttäytyvän eri tavoin, eri aikoina.
Normaalisti tankkaan ABC:llä ja Nesteellä, joiden dieseleissä en ole huomannut mitään kummempaa. Auto käy ja kiihtyy ihan ok, ainoastaan kulutus on isohko.
Pari viikkoa sitten tein pitkähkön reissun (1500 km) ja tankkasin molemmilla kerroilla Teboililla. Ihmettelin koko reissun todella pientä keskikulutusta. (keskinopeus 104 km/h, kulutus 5,8 L/100 km), kun meikäläisen kaasujalalla ei tuppaa tuo keskikulutus yleensä missään olosuhteissa tippumaan alle 6,5 litran. Autossa, kun oli lastiakin aika hyvin.
Viimeisimmän tankkauksen tein poikkeuksellisesti ST1:llä ja mielestäni auton käynti; sekä tyhjäkäynti, että kiihtyvyys ovat aika surkeita. Kulutusta en ole tarkkaillut.
Täytyypä seuraavaksi taas kokeilla Teboilia, ihan koemielessä...