Vito 110d starttaa välillä tosi nahkeasti??!!
Vito 110d starttaa välillä tosi nahkeasti??!!
tere!
Pirssi on alkanut oireilemaan välillä seuraavasti. Starttaa todella lämpimänä nihkeästi...aivan kuin olisi virta lopussa, sitten hörähtää pyörimään. Äskön unohdin valot päälle (3min) ja sen jälkeen ei meinannut millään jaksaa. Lataa hyvin, mitattiin...olikohan n.13-14v. Akku on 2v vanha ja näyttää vihreää "valoa".
Kylmänä auto starttaa aina virkeästi. Voisikohan startti olla niin kulunut tai jotain? Virtalukonpohja?
Oireet ei ole lisineet kahteen viikkoon...mutta toivotaan että vika löytyy ennenkuin jää tien poskeen!
Aurinkoa ja piparia sopivasti toivotellen!!
Pirssi on alkanut oireilemaan välillä seuraavasti. Starttaa todella lämpimänä nihkeästi...aivan kuin olisi virta lopussa, sitten hörähtää pyörimään. Äskön unohdin valot päälle (3min) ja sen jälkeen ei meinannut millään jaksaa. Lataa hyvin, mitattiin...olikohan n.13-14v. Akku on 2v vanha ja näyttää vihreää "valoa".
Kylmänä auto starttaa aina virkeästi. Voisikohan startti olla niin kulunut tai jotain? Virtalukonpohja?
Oireet ei ole lisineet kahteen viikkoon...mutta toivotaan että vika löytyy ennenkuin jää tien poskeen!
Aurinkoa ja piparia sopivasti toivotellen!!
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Ja taas peijooni Vito oirehti kun minulla oli bussi puolillaan ja päästiin taajamaan niin parin pysähdyksen ja starttauksen jälkeen startti hyytyi aivan kuin olisi akku tyhjä...puoli minuuttia taukoa niin alkoi vähän startti pyörittää ja kiihtyi pyöriminen ja lopultahan se taas tärähti tulille. Kabiiniin tuli ikäänkuin kuuman johdon haju! Eli kertaakaan ei ole oirehtinut yön jälkeen tai kylmänä eli tod.näköisesti startti/virtalukonpohja???? Tai jotain??? Vinkkejä??? Ko.tapahtuman jälkeen kaveri alkoi tutkia ja vähän mittaili yms. KAIKKI PELAA KUIN PITÄÄ! Help!
Oliko latausjännite tosiaan alle 14 V. Eikös se saisi olla 14,5 V.
Laturithan noista kuluu aina joskus loppuun, siitä voisi kieliä myös tuo palaneen haju, joka syntyy kun liukurenkaasta ei ole enää juuri mitään jäljellä ja hiilet kipinöivät minkä kerkiävät.
Kun se starttausongelma esiintyy niin mittaa samalla akun jännitettä, jos se laskee liian alas niin silloin ei ole akku riittävässä latingissa, ja sitten ihmettelemään sitä latuaria.
Niin ja se onkin mukavassa paikassa mutta ei mahdottomassa, pitää vain uskoa, että sen saa sieltä ulos.
Laturithan noista kuluu aina joskus loppuun, siitä voisi kieliä myös tuo palaneen haju, joka syntyy kun liukurenkaasta ei ole enää juuri mitään jäljellä ja hiilet kipinöivät minkä kerkiävät.
Kun se starttausongelma esiintyy niin mittaa samalla akun jännitettä, jos se laskee liian alas niin silloin ei ole akku riittävässä latingissa, ja sitten ihmettelemään sitä latuaria.
Niin ja se onkin mukavassa paikassa mutta ei mahdottomassa, pitää vain uskoa, että sen saa sieltä ulos.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Akussa onkin sellainen merkkiväri joka ilmoittaa lataustilan, täytyypäs kurkata se heti jos taas ilmenee onkelmia. Jotenkin vaan tuntuu että akussa ja latauksessa se ei olisi kun pitkän seisonnan jälkeen starttaa paremmin. Ajattelin halvimmasta lähteä tutkimaan...eli ehkä vaihtamaan virtalukonpohja. Onkohan hankala vaihtaa?
Miksi se vika olisi siellä ?
Virtalukkohan antaa vain "herätevirran" startille ja jos se naksahtaa hyvin niin vika ei ole siellä. Se siis pyörittää nihkeästi kun vika esiintyy ?
Mihinkään akkujen "valoihin" nyt ei kannata luottaa vaan mitata asiat. Kaikki oireet viittaavat akun virran vähyyteen.
Virtalukkohan antaa vain "herätevirran" startille ja jos se naksahtaa hyvin niin vika ei ole siellä. Se siis pyörittää nihkeästi kun vika esiintyy ?
Mihinkään akkujen "valoihin" nyt ei kannata luottaa vaan mitata asiat. Kaikki oireet viittaavat akun virran vähyyteen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Joo, silloinkun vika on päällä niin se on aivan kuin akku olisi tyhjä...mutta kas kummaa se hoi henkiin startatessa sit yxkax vaikka ei anna akun huilia ja mersu on tulilla. Toissapäivänä olin just ajanut ennen pysähdystä miltei 100km niin se teki sen. Lomalla pariviikkoa sitten lämpimänä startti pyöritti hitaammin ja lähti nihkeästi käyntiin. Kylmänä lähtee eri terävästi
Minäpäs hommaan mittarin autoon niin saa tarkan lukeman silloin kun vaiva on päällä! Pirhana kun jäiskin se vaiva kunnolla päälle niin löytäis sen jasais kuntoon jottei tarvii odotella että millon matka katkeaa!
Minäpäs hommaan mittarin autoon niin saa tarkan lukeman silloin kun vaiva on päällä! Pirhana kun jäiskin se vaiva kunnolla päälle niin löytäis sen jasais kuntoon jottei tarvii odotella että millon matka katkeaa!
No jospa aloittaisi niistä johdotusten kontakteista, akkukengät ja moottoritilassa on niitä akkukaapeleiden jatkoksia ja tietysti maadoitukset kuntoon.
Mikäli se kuitenkin aina naksautaa starttia niin ei ole virtalukkovika, vaan vika on paksuissa kaapeleissa. Toki vika voi olla akussakin, vaikka uusi onkin...tai startissa. Jos tai kun se on alkuperäisessä kunnossa niin varmasti on elämää nähnyt. Mulla oli 220 tkm ajetussa startti hienosti ruosteessa sisältä. On otollinen paikka keräämään suolavettä sisällensä.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/11092005.html
Ai niin, joskus 90 luvulla mulla on volkkaripaku. Se teki tuommosta samaa pari kertaa vuoteen. Käänsi avaimesta niin mitään ei tapahtunut. Yleensää se teki juuri silloin kun ei olisi saanut. Kuten Tukholman keskustassa kun se sammui liikennevaloihin ja ruotsin laivalla kun piti ajaa laivasta ulos, tai sitten keskellä yötä talvella. Auttoi kun meni auton taakse, avasi luukun ja löi vasaralla startin kylkeen. Vitossa vähän hankalampaa...
Mikäli se kuitenkin aina naksautaa starttia niin ei ole virtalukkovika, vaan vika on paksuissa kaapeleissa. Toki vika voi olla akussakin, vaikka uusi onkin...tai startissa. Jos tai kun se on alkuperäisessä kunnossa niin varmasti on elämää nähnyt. Mulla oli 220 tkm ajetussa startti hienosti ruosteessa sisältä. On otollinen paikka keräämään suolavettä sisällensä.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/11092005.html
Ai niin, joskus 90 luvulla mulla on volkkaripaku. Se teki tuommosta samaa pari kertaa vuoteen. Käänsi avaimesta niin mitään ei tapahtunut. Yleensää se teki juuri silloin kun ei olisi saanut. Kuten Tukholman keskustassa kun se sammui liikennevaloihin ja ruotsin laivalla kun piti ajaa laivasta ulos, tai sitten keskellä yötä talvella. Auttoi kun meni auton taakse, avasi luukun ja löi vasaralla startin kylkeen. Vitossa vähän hankalampaa...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ei se ihan kauhean vaikeatakaan ole, vähän ahdas väli kyllä. Muistat vain sitten irroittaa akunjohdon ennen starttiin koskemista.
Lyhennetty 13 mm avain on kätevä paksun kaapelin irroittamisessa.
Lyhennetty 13 mm avain on kätevä paksun kaapelin irroittamisessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Voi ...tu! Tänä aamuna sama oire jatkuu. Juuri ja juuri jaksoi pyörittää ja arvelin että katsotaan hyytykö akku ja en hellittänyt starttausta.....noo, viiden sekunnin päästä tärähti sit kevyesti tulille eli kesken starttauksen virkistyi! Seuraavat viisi starttausta tärähti nätisti tulille .Nyt tilasin huomiseksi jo ammattisähkärille ajan. Tiedotan lisää jahka selviää!
Johdot ja liitokset ovat ensisyy.
Sitten akku.
Sen jälkeen startti.
Näinhän se vianhaku yleensä tulosta tuottaa.
Voihan siellä olla muutakin.
Se silmä muuten näyttää vain yhden purkin, ei koko akun tilan. Kannattaa muistaa ja ohiajaessa tarkistuttaa akun tila kuormitamalla sitä akkumyyjän testerilla. Tai sähkömiehen vehkeillä, jos omat taidot ei riittää kuormittamaan akkua mittauksen ajaksi...
Sitten akku.
Sen jälkeen startti.
Näinhän se vianhaku yleensä tulosta tuottaa.
Voihan siellä olla muutakin.
Se silmä muuten näyttää vain yhden purkin, ei koko akun tilan. Kannattaa muistaa ja ohiajaessa tarkistuttaa akun tila kuormitamalla sitä akkumyyjän testerilla. Tai sähkömiehen vehkeillä, jos omat taidot ei riittää kuormittamaan akkua mittauksen ajaksi...
Perjantaina sähkäri tarkasti piuhoitukset, ne oli ok. Epäili vaihtostarttia vialliseksi koska viikon auto pelitti. Vuokatissa taas auto viikonloppuna oirehti..nyt kuitenkin aamusta. Huomenna pyrin päästä käyttää akun testauksessa. Mittasin tyhjäkäynnillä 14,3v ja sammuksissa vajaa 13v. Starttauksen aikana n.9v. Että semmosta starttirintamalla! Kirosanoja olen muutamia päästellyt!
No onhan noi sähköviat sentään mukavampia kuin kannentiivisteen vaihdot
Aika outoa jos vaihtostratti oireilee juuri samalla tavalla kuin alkuperäinen
ei kai semmosta tuuria ole kellään.
joku siellä ehkä kuitenkin pätkii jossain jännässä paikassa.

Aika outoa jos vaihtostratti oireilee juuri samalla tavalla kuin alkuperäinen

joku siellä ehkä kuitenkin pätkii jossain jännässä paikassa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tänä aamuna selkeä virran vähyys startatessa...sain kumminkin käyntiin. Iltapäivällä akkutestiin ammattilaiselle...akku sökö! Uusi on paikallaan...jokohan nyt starttaongelmat loppuu???? Akkuvika näin kesällä voi (ehkä) oirehtia kyllä aika somasti!
Toivotaan jotta se oli siinä! Sit kallistuksen vakaajan kimppuun....tai joku jutska ripustuksissa...kaveri huomasi kun paranteli maadoitukset!
Toivotaan jotta se oli siinä! Sit kallistuksen vakaajan kimppuun....tai joku jutska ripustuksissa...kaveri huomasi kun paranteli maadoitukset!
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37