Vito 110d starttaa välillä tosi nahkeasti??!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
sepelix
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: To 09.12.2004 17:34
Paikkakunta: iisalmi

Vito 110d starttaa välillä tosi nahkeasti??!!

Viesti Kirjoittaja sepelix »

tere!
Pirssi on alkanut oireilemaan välillä seuraavasti. Starttaa todella lämpimänä nihkeästi...aivan kuin olisi virta lopussa, sitten hörähtää pyörimään. Äskön unohdin valot päälle (3min) ja sen jälkeen ei meinannut millään jaksaa. Lataa hyvin, mitattiin...olikohan n.13-14v. Akku on 2v vanha ja näyttää vihreää "valoa".
Kylmänä auto starttaa aina virkeästi. Voisikohan startti olla niin kulunut tai jotain? Virtalukonpohja?
Oireet ei ole lisineet kahteen viikkoon...mutta toivotaan että vika löytyy ennenkuin jää tien poskeen!
Aurinkoa ja piparia sopivasti toivotellen!!
sepelix
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: To 09.12.2004 17:34
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja sepelix »

Ko.tapahtuman jälkeen startannut moitteetta! Auto siis Vito 110 d -96, uljas reissulaatikko! Mittarissa 570 000km kuskista huolimatta!
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Oisko akku ollut vain vajaa?
sepelix
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: To 09.12.2004 17:34
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja sepelix »

Ja taas peijooni Vito oirehti kun minulla oli bussi puolillaan ja päästiin taajamaan niin parin pysähdyksen ja starttauksen jälkeen startti hyytyi aivan kuin olisi akku tyhjä...puoli minuuttia taukoa niin alkoi vähän startti pyörittää ja kiihtyi pyöriminen ja lopultahan se taas tärähti tulille. Kabiiniin tuli ikäänkuin kuuman johdon haju! Eli kertaakaan ei ole oirehtinut yön jälkeen tai kylmänä eli tod.näköisesti startti/virtalukonpohja???? Tai jotain??? Vinkkejä??? Ko.tapahtuman jälkeen kaveri alkoi tutkia ja vähän mittaili yms. KAIKKI PELAA KUIN PITÄÄ! Help!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Oliko latausjännite tosiaan alle 14 V. Eikös se saisi olla 14,5 V.

Laturithan noista kuluu aina joskus loppuun, siitä voisi kieliä myös tuo palaneen haju, joka syntyy kun liukurenkaasta ei ole enää juuri mitään jäljellä ja hiilet kipinöivät minkä kerkiävät.

Kun se starttausongelma esiintyy niin mittaa samalla akun jännitettä, jos se laskee liian alas niin silloin ei ole akku riittävässä latingissa, ja sitten ihmettelemään sitä latuaria.

Niin ja se onkin mukavassa paikassa mutta ei mahdottomassa, pitää vain uskoa, että sen saa sieltä ulos.
Lisää tietoa: www.skg.fi
sepelix
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: To 09.12.2004 17:34
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja sepelix »

Akussa onkin sellainen merkkiväri joka ilmoittaa lataustilan, täytyypäs kurkata se heti jos taas ilmenee onkelmia. Jotenkin vaan tuntuu että akussa ja latauksessa se ei olisi kun pitkän seisonnan jälkeen starttaa paremmin. Ajattelin halvimmasta lähteä tutkimaan...eli ehkä vaihtamaan virtalukonpohja. Onkohan hankala vaihtaa?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Miksi se vika olisi siellä ?

Virtalukkohan antaa vain "herätevirran" startille ja jos se naksahtaa hyvin niin vika ei ole siellä. Se siis pyörittää nihkeästi kun vika esiintyy ?

Mihinkään akkujen "valoihin" nyt ei kannata luottaa vaan mitata asiat. Kaikki oireet viittaavat akun virran vähyyteen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
sepelix
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: To 09.12.2004 17:34
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja sepelix »

Joo, silloinkun vika on päällä niin se on aivan kuin akku olisi tyhjä...mutta kas kummaa se hoi henkiin startatessa sit yxkax vaikka ei anna akun huilia ja mersu on tulilla. Toissapäivänä olin just ajanut ennen pysähdystä miltei 100km niin se teki sen. Lomalla pariviikkoa sitten lämpimänä startti pyöritti hitaammin ja lähti nihkeästi käyntiin. Kylmänä lähtee eri terävästi
Minäpäs hommaan mittarin autoon niin saa tarkan lukeman silloin kun vaiva on päällä! Pirhana kun jäiskin se vaiva kunnolla päälle niin löytäis sen jasais kuntoon jottei tarvii odotella että millon matka katkeaa!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No jospa aloittaisi niistä johdotusten kontakteista, akkukengät ja moottoritilassa on niitä akkukaapeleiden jatkoksia ja tietysti maadoitukset kuntoon.

Mikäli se kuitenkin aina naksautaa starttia niin ei ole virtalukkovika, vaan vika on paksuissa kaapeleissa. Toki vika voi olla akussakin, vaikka uusi onkin...tai startissa. Jos tai kun se on alkuperäisessä kunnossa niin varmasti on elämää nähnyt. Mulla oli 220 tkm ajetussa startti hienosti ruosteessa sisältä. On otollinen paikka keräämään suolavettä sisällensä.

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/11092005.html

Ai niin, joskus 90 luvulla mulla on volkkaripaku. Se teki tuommosta samaa pari kertaa vuoteen. Käänsi avaimesta niin mitään ei tapahtunut. Yleensää se teki juuri silloin kun ei olisi saanut. Kuten Tukholman keskustassa kun se sammui liikennevaloihin ja ruotsin laivalla kun piti ajaa laivasta ulos, tai sitten keskellä yötä talvella. Auttoi kun meni auton taakse, avasi luukun ja löi vasaralla startin kylkeen. Vitossa vähän hankalampaa...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Startin johdotukset tarkistukseen. Myös moottorin maajohto.
sepelix
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: To 09.12.2004 17:34
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja sepelix »

Kiitos taas vinkeistä! Täytyypäs alkaa tutkia ne kaapelit startille ja maadoitus! Startti saattaa olla jopa alkuperäinen...eli -96 on vito ja kohta 600 000km menny! Tutkinko ne siten että käytän kaikki liitokset auki?
markku001
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: To 09.07.2009 20:14
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja markku001 »

mulla oli samanlainen vika 250000 ajetussa -99 mallin 110D vitossa, siinä oli startin vaihteisto likainen ja kuiva. sen kun putsasin ja voitelin ,niin jo alkoi pelittää ja lähtemään käymään -30c pakkasesta ilman lämmityksiä.
MB W211 200cdi, w203 sportcoupe, w124 300d
sepelix
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: To 09.12.2004 17:34
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja sepelix »

Onko startin irroitus hankala?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei se ihan kauhean vaikeatakaan ole, vähän ahdas väli kyllä. Muistat vain sitten irroittaa akunjohdon ennen starttiin koskemista.

Lyhennetty 13 mm avain on kätevä paksun kaapelin irroittamisessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
make30
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 07.12.2008 22:46

Viesti Kirjoittaja make30 »

juu kyllä se vika löytyy startista, joko likainen tai hiilet loppu,näissähän on välitetty startti. ota pois ja aukase sillä siitä selviät
sepelix
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: To 09.12.2004 17:34
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja sepelix »

Statti vaihdettu. Vito tärähtää tulille eri virkeästi. Toivotaan että oireet johtui entisestä startista, väljälle ainakin tuntui laakerit!
sepelix
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: To 09.12.2004 17:34
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja sepelix »

Voi ...tu! Tänä aamuna sama oire jatkuu. Juuri ja juuri jaksoi pyörittää ja arvelin että katsotaan hyytykö akku ja en hellittänyt starttausta.....noo, viiden sekunnin päästä tärähti sit kevyesti tulille eli kesken starttauksen virkistyi! Seuraavat viisi starttausta tärähti nätisti tulille .Nyt tilasin huomiseksi jo ammattisähkärille ajan. Tiedotan lisää jahka selviää!
Avatar
v6sa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ke 11.08.2004 08:31
Paikkakunta: Estonia

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Johdot ja liitokset ovat ensisyy.

Sitten akku.

Sen jälkeen startti.

Näinhän se vianhaku yleensä tulosta tuottaa.

Voihan siellä olla muutakin.

Se silmä muuten näyttää vain yhden purkin, ei koko akun tilan. Kannattaa muistaa ja ohiajaessa tarkistuttaa akun tila kuormitamalla sitä akkumyyjän testerilla. Tai sähkömiehen vehkeillä, jos omat taidot ei riittää kuormittamaan akkua mittauksen ajaksi...
sepelix
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: To 09.12.2004 17:34
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja sepelix »

Perjantaina sähkäri tarkasti piuhoitukset, ne oli ok. Epäili vaihtostarttia vialliseksi koska viikon auto pelitti. Vuokatissa taas auto viikonloppuna oirehti..nyt kuitenkin aamusta. Huomenna pyrin päästä käyttää akun testauksessa. Mittasin tyhjäkäynnillä 14,3v ja sammuksissa vajaa 13v. Starttauksen aikana n.9v. Että semmosta starttirintamalla! Kirosanoja olen muutamia päästellyt!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No onhan noi sähköviat sentään mukavampia kuin kannentiivisteen vaihdot :roll:

Aika outoa jos vaihtostratti oireilee juuri samalla tavalla kuin alkuperäinen :roll: ei kai semmosta tuuria ole kellään.

joku siellä ehkä kuitenkin pätkii jossain jännässä paikassa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
sepelix
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: To 09.12.2004 17:34
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja sepelix »

Juu perhana jos vaihtostartissa on vika niin on huonoa tuuria. Nyt on mittari mukana kokoajan ja huomenna pyrin päästä akkutestiin. Eiköhän noi kirosanat ala vähetä...
Sais tuon starttihomman kuntoon niin pääsisi seuraavan vaivan kimppuun!
sepelix
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: To 09.12.2004 17:34
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja sepelix »

Tänä aamuna selkeä virran vähyys startatessa...sain kumminkin käyntiin. Iltapäivällä akkutestiin ammattilaiselle...akku sökö! Uusi on paikallaan...jokohan nyt starttaongelmat loppuu???? Akkuvika näin kesällä voi (ehkä) oirehtia kyllä aika somasti!
Toivotaan jotta se oli siinä! Sit kallistuksen vakaajan kimppuun....tai joku jutska ripustuksissa...kaveri huomasi kun paranteli maadoitukset!
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Mitattiinko akun vuotovirtoja?
sepelix
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: To 09.12.2004 17:34
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja sepelix »

Ei ilmeisesti mitattu vuotoja...se oli ilmeisesti joku kuormituslaite ja kun laitto päälle niin sanoi heti että sökö akku!
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Vuotovirrat kannattais mitata :idea: Jos siellä nyt joku laite purkaa akkua.
Sen takia akku sitten aina vajaana ja startaa huonosti.
Yleensä vajaalla akulla akkutesterit näyttää että akku sökö vaikka se
voi olla vielä ihan hyvä akku kun sen vaan lataa täyteen.
Vastaa Viestiin