Yleistä pohdintaa pakopesästä viestiketjuun liittyen:
190dee mainitsi kokemuksiaan pakopesän vaihdosta traktorissaan olevaan holsetin 40 ahtimeen. Pakopesän pienentäminen huononsi heräävyyttä ja suuremman pakopesän takaisinvaihto auttoi asiaan.
Miettiessäni mistä asia johtuu istuin sohvalle.
Sellainen seikka tuli mieleeni, että menetetäänkö pesää pienentämällä radiaaliaksiaaliturbiinin radiaalikiihtyvyysominaisuuksia jotka muodostuvat, kun ulkokehällä kiertävää massaa siirretään sisäkehälle.
Tämä ilmiö muodostuu kun kehällä nopeus pysyy samana, kehää pienennettäessä vain kierrosnopeus nousee (taitoluistelijan pyöriminen).
Tällöinhän suuren pesän siiven suoralle osalle tuottama hiihdytysvoima jakautuu tasaisesti 360 astetta. Tällöin aksiaaliturbiiniosa saa tasaisen virtauman.
Pienemmällä pesällä sitävastoin siipeä kohti suurin kiihdytys tapahtunee heti nielun jälkeen, ja siitä syöksyen siiven aksiaaliosaan epätasaisesti.
Lopulta päädyin kuitenkin toteamaan, että pakoventtiililtä lähtevä tupsaus etenee pakosarjaa pitkin nieluun jossa mahdollisimman vapaasti pääsee vaikuttamaan turbiinisiipeen.
Pakopesää ei saisi nielultaan pienentää liikaa siten, että yksittäinen pakopulssi joutuisi ahtautumaan ennen siipeä. Pakopulssin koko vaihtelee litratilavuuden ja sylinterin täytön mukaan. Myös pakosarjan putkenhalkaisija vaikuttaa asioihin.
Pakopesän pehtävä on saattaa pulssi siivelle mahdollisimma tasaisesti ja terävänä antaen pakopulssien energian siiven käyttöön.
Tästä on hyvä jatkaa aihetta itse pakosiipeen.
Suurihalkaisijaista pakosiipeä ihannoidaan, koska halutaan saada mahdollisimman paljon ahtopainetta mahdollisimman vähällä pakopaineella. Tämä käytäntö toimii, koska turbohan on "vipu", jolla kammetaan ilma koneeseen käyttäen hyväksi pakosiiven halkaisijaa ja siipikorkeutta.
Siiven halkaisijaa kasvattamalla saadaan tuotettua vipuvartta ja pinta-alaa, jolla ilmaa on kevyempi kammeta. Siipikorkeudella pelkkää pinta-alaa, johon kaasu vaikuttaa. Eli toisinsanoen lisää vääntöä kuitenkin samalla vipuvarrella.
Pelkällä siiven vaihdolla pesän pysyessä samana aiheuttaa halkaisijan kasvattaminen enemmän viivettä. Siksi suurempi siipi saattaa saada kaverikseen pienemmän pesän (=nielun). Tämä jälkimmäinen voi olla jopa suotavaa, jos moottori tuottaa suuren määrän heikkoja pulsseja korkeilla kierroksilla.
Korkean siiven etuna voisin katsoa suuremman pakonielun käyttömahdollisuutta ja pulssin tasaista jakautumista.
Huonona puolena näkisin ahtaamman pakoaukon, jota kuitenkin kompensoi tasaisempi virtauma.