Kierteet meni... Apuuva!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Hannu B
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: La 20.12.2003 17:51
Paikkakunta: Espoo

Kierteet meni... Apuuva!

Viesti Kirjoittaja Hannu B »

Morjes

Nyt myrkyn lykkäs kun kierteet meni keinuvipuja takasi laittaessa...
Tunnustan että pääsi muutama voimasana :twisted:

Siis olin vaihtamassa niitä hydraulisia nostajia ja laittamassa takasin
sitä runkokappaletta (vai mikä se on nimeltään?) missä keinuvivut on kiinni.
Kolme pulttia oli jo momentissa (21 Nm) ja neljättä kiristin kun momentti
ei noussut yhtään yli 10 Nm! :shock: Eikun pultit auki ja tulihan sieltä kierteet
mukana... :x

KYSYMYS kuuluu: Miten korjaan kierteet? Onko jotain "tee se itse" kierteen
korjaus satsia? Siis sellasta mikä toimii "takuuvarmasti". Onisttuko kierteen
korjaus kantta irrottamatta? vai hinaanko biilin suosiolla johonkin pajalle?

Auto tällähetkellä Appiukon tallissa Siikajärvellä, Espoon ja Kirkkonummen
rajalla. Tämä siksi että jos joku "kierrepaja" on tällä suunnalla.

niin ja MB on 300 TE -90 jos sillä on merkitystä.

@ HBo

PS. Sori jos kysyn jo perusteellisesti käsiteltyä asiaa mutta en ehtinyt
hädässäni vanhoja juttuja tsekkaamaan ja toiseksi kirjotan tätäkin
kysymystä TODELLA HITAAN modemin kautta.... Huommenna on jo
nopeemmat yhteydet käytössä.
Isona minustakin tulee Mersumies... ehkä.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ratkaisu on varmaan helicoil korjauskierre.
Kannattaa kysyä varmaan jostain koneistamosta.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Wurth myy kanssa noita "helicoil" irto kierteitä!( en muista oikeata nimeä)
Kannattaa kokeilla toimiiko ennen kannen viemistä koneistamoon!

Veditkö keinuvipujen 8mm pultteja 21nm???( se missä on 13mm kanta)
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Juuri "helicoil" on hyvä ratkaisu kun käy näin.

Se wurthin systeemi on sellainen holkki mikä kierretään ja "levitetetään" isommaksi kairattuun reikkään, mutta väittäisin että helicoil sopii paremmin tähän tapaukseen irtokierre systeeminsä ansiosta.

Vie koko auto sinne koneistamoon niin ei tartte ottaa kantta pois.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

koneistamolla kertoivat aikoinaan että tuo Wyrthin holkki olis parempi kuin helicoil, itsellä ei ole kokemusta kuin helicoileista ja ihan hyvin ovat kestäneet
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ville Komulainen kirjoitti:
Vie koko auto sinne koneistamoon niin ei tartte ottaa kantta pois.
Niin eihän sitä kantta tuon takia kannata irrottaa.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Nus...Nus......... :lol:
Sorry!
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

jeps...
irtoholkki on mielestäni parempi.ku irtokierre.helicoilissa on se vika et tuppaa lähteen irti ja mureneen seuraavassa irroituksessa,mut kun irtoholkin kiinnityksessä käyttää kierreliimaa,niin pysyy paikoillaan seuraavissakin irroituksissa ja mikäli lähtee mukaan,on helpompi kiertää takaisin.molemmissa tapauksissa joudutaan poraamaan isompi reikä ja tekeen uusi kierre korjaus elementtiä varten.
Jos ei ole itse tehny ko.toimenpidettä ni kannattaa viedä sinne missä on ennenkin tehty,ei ole kovin iso operaatio ammattimiehen käsissä joten ajallisestikkaan ei hirveitä voi laskussa näkyä(riippuen antaako firman kasata loputkin valmiiksi)helicoil on kuitenkin suht varma korjaus jos ei ajattele tulevaa ja ainevahvuudet antaa myöden...
tuli vaan mieleen et toi helicoil on paljolti yleisempi kierteen korjaus metodi ku holkki,et monella pajalla ei muita vaihto-ehtoja ole,mutta kuten sanoin,mielestäni holkki on parempi.
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Kiinnitystarvikeliikkeet myyvät noita irtokierresarjoja. Yhden koon kierresarja maksaa n. 8 ekua: sisältää poranterän, kierretapin, asennustyökalun ja irtokierteet (ainakin tusinan).

Osaavat korjaamoilla kysästä hommasta hintaa.
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Meillä duunissa laitetaan juuri noita irtoholkki systeemejä jos jenkat menee, ja jotenkin kierteestä tulee "löysä" ja holkki on aika pehmeää tavaraa eli ei kestä vetää välttämättä momenttiin.

kun puhutaan helicoilista pitää unohtaa ne systeemit joita voi itse laittaa.
Kunnon koneistamossa laitettu helicoil on kovaa ainetta joka ei lähde purkautumaan pois kuten niissä itse laitettavissa.

Esimerkkinä: merimoottoreissa on usein ongelmana alumiinin hapettuminen ja korjauksena laitetaan AINA helicoilit jos jengat ovat "hävinneet" niitä käyttää ainakin volvo ja scania ihan tehtaalta lähtien esim. imusarja, lämmönvaihdin, jne.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
Hannu B
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: La 20.12.2003 17:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hannu B »

k.j kirjoitti:Veditkö keinuvipujen 8mm pultteja 21nm???( se missä on 13mm kanta)
Jep. :oops: Niin korjausoppaan "kitistysmomentit" taulukossa sanotaan
nokkaakselin momentiksi.
Olenko tulkinnut taulukkoa väärin! Mikä on oikea momentti jos ei 21 Nm?

@ HBo
Isona minustakin tulee Mersumies... ehkä.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Hannu B kirjoitti:
k.j kirjoitti:Veditkö keinuvipujen 8mm pultteja 21nm???( se missä on 13mm kanta)
Jep. :oops: Niin korjausoppaan "kitistysmomentit" taulukossa sanotaan
nokkaakselin momentiksi.
Olenko tulkinnut taulukkoa väärin! Mikä on oikea momentti jos ei 21 Nm?

@ HBo
Keinujen oikea momentti on se kun pienellä (n.15mm pitkällä) räikällä vedät täysillä voimilla. Joku (k.j.?) on sanonut, että 5kg...hetkinen, sehän oli jumankauta melkein 50Nm...
Mutta se pieni räikkä tai kiintoavain ja pienen miehen voimilla kiinni.
Näin me ollaan tehty ja tulen tekemään jatkossa.

PS.
Tässä metson paperikoneen 8M pultin kiristysarvot. Sinkitylle 22Nm ja haponkestävälle 24Nm Eli ei tuon mainitsemasi 21Nm pitäisi mitään vielä rikkoa. Kuulostaa ihan järkevältä. Muistakaa poijjaat erottaa ne kilot ja newtonit toisitaan....
Eli nuo paperikoneen arvot olis kiloissa n. 2kgm
Avatar
Hannu B
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: La 20.12.2003 17:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hannu B »

Day Downhill kirjoitti:
Hannu B kirjoitti:
k.j kirjoitti:Veditkö keinuvipujen 8mm pultteja 21nm???( se missä on 13mm kanta)
Jep. :oops: Niin korjausoppaan "kitistysmomentit" taulukossa sanotaan
nokkaakselin momentiksi.
Olenko tulkinnut taulukkoa väärin! Mikä on oikea momentti jos ei 21 Nm?

@ HBo
Keinujen oikea momentti on se kun pienellä (n.15mm pitkällä) räikällä vedät täysillä voimilla. Joku (k.j.?) on sanonut, että 5kg...hetkinen, sehän oli jumankauta melkein 50Nm...
Mutta se pieni räikkä tai kiintoavain ja pienen miehen voimilla kiinni.
Näin me ollaan tehty ja tulen tekemään jatkossa.

PS.
Tässä metson paperikoneen 8M pultin kiristysarvot. Sinkitylle 22Nm ja haponkestävälle 24Nm Eli ei tuon mainitsemasi 21Nm pitäisi mitään vielä rikkoa. Kuulostaa ihan järkevältä. Muistakaa poijjaat erottaa ne kilot ja newtonit toisitaan....
Eli nuo paperikoneen arvot olis kiloissa n. 2kgm
HUH huh :o todennäköisesti tuo 21 Nm on sittenkin oikein.
Ei se minusta tutunut isolta kun sitä kiristin.

@ HBo

PS. Kitos kaikille kommenteista. Eiköhän tämä tästä.
Isona minustakin tulee Mersumies... ehkä.
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Joo! Anteeksi?? Taas lueskelin piikuisen nopeasti!
D.D on oikeassa ja onneksi korjailit mokliani!
:wink: Pitäisi varmaan ostaa silmälasit???
Ja en kyllä itse aina luota noihin "haynes" korjausoppaan momentteihin?
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Kalle.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 26.10.2003 11:43
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja Kalle.K »

Itsellä käynyt sama onnettomuus, tosin pulttia jo avatessa kierre lähti mukaan.
Edellinen remppaaja oli kai vetäny vielä viimesen varmistuksen.

Mutta hommana tuo ei ole paha.
Kävin korjaamolta hakemassa lainaan kierresetin ja sitten vain keinut pois, reikiin paperia, ettei poraus lastut mene vääriin paikkohin,
tenttua porattavaan reikään ja varovasti akkukoneella poraten sekä tenttua lisäten.
Kun poraus on valmis, taas tenttua reikään ja pikkuhiljaa kierteen kitkutteluun tapilla.
kun kierre on valmis niin sitten vain jenka työkluun kiinni ja ruuvataan kierre reikään paikoilleen, ja lopuksi vääntö aukipäin jotta kierre lukittuu ja pohjalla oleva ruuvausväkänen katkeaa, ja siellä on ja pysyy.

Tenttu tai normi jäänesto on hyvää leikkausnestettä alumiinille, poratessa ja kierteen teossa, alumiini ei tällöin "repeä" ja jäljestä tulee siisti ja sileä.

Kyllä tuo systeemi on aivan toimiva ja edulinen, maksoi vain sen kierteen hinnan.
E 200 CDI -07
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
Avatar
Hannu B
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: La 20.12.2003 17:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hannu B »

No niin. Myt on bilikka taas kasassa eikä venttiili naputa kylmänäkään. :lol:
SUURKIITOS kaikille neunoja antaneille.

Kasatessa meni vielä toinenkin kierre. Tätä en kerinnyt käytännössä kiristää
yhtään kun alko pyörimään tyhjää. :?

Kierteen teko oli helppoo. Poratessa ja kierrettä tehdessä pidin pölynimuria
(ns. autotalli-imuri, ei se joka on kotona siivouskaapissa :o )siinä vieressä
imemässä työstölastut pois => siistihomma.
Ekan kiereteen korjaus kesti n. 10 min. Toinen tulikin jo alle 5 min.

En saanut mistään korjaussatsia lainaan joten ostin oman. Tässä
korjaussatsissa oli kierretappi, kierteen asennutyökalu, sellanen tasapäinen
teräväreunanen "tappi" jolla sai katkastua sen kierteen "poikkipiikin" pois kun
se on paikallaan ja 10 kpl kierteitä. Poranterä ei kuulunut sarjaan ja sen
etsiminen olikin pieni pulma.

Kustannukset:
* korjaussatsi (sis. 10 kpl kierteitä) 58,8 eur (Hessumobiili)
* kierrelukite 10,3 eur (Hessumobiili)
* Poranterä 8,3 mm 1,5 eur (Finn Tools)

Tekihän tuo korjaussatsin osto homman arvokkaaksi :roll: mutta vielä
kalliimmaksi olis tullut jos olis hinannut bilikan johonkin pajalle....

@ HBo
Isona minustakin tulee Mersumies... ehkä.
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

Hannu B kirjoitti: Kustannukset:
* korjaussatsi (sis. 10 kpl kierteitä) 58,8 eur (Hessumobiili)
* kierrelukite 10,3 eur (Hessumobiili)
* Poranterä 8,3 mm 1,5 eur (Finn Tools)

Tekihän tuo korjaussatsin osto homman arvokkaaksi :roll: mutta vielä
kalliimmaksi olis tullut jos olis hinannut bilikan johonkin pajalle....

@ HBo
tuolla rahalla olisivat korjaamolla vaihtaneet nostajat :wink:
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Day Downhill kirjoitti:Keinujen oikea momentti on se kun pienellä (n.15mm pitkällä) räikällä vedät täysillä voimilla. Joku (k.j.?) on sanonut, että 5kg...hetkinen, sehän oli jumankauta melkein 50Nm...
Mutta se pieni räikkä tai kiintoavain ja pienen miehen voimilla kiinni.
Näin me ollaan tehty ja tulen tekemään jatkossa.
Pikku avaimella voimien takaa antaa (noin) 50 Nm.
Hyvä nyrkkisääntö on myös, että kun panet peukalon ruuvin kupeeseen tai räikän keskiöön ja vedät niin, että sormiin sattuu, niin momenttia syntyy (noin) 20 Mn, mikä on 6 mm ruuveille yleinen momentti. Jos välissä on kumitiiviste (öljypohja, venttiilikoppa), niin tuotakaan ei saa vetää täyteen.
Day Downhill kirjoitti: Tässä metson paperikoneen 8M pultin kiristysarvot. Sinkitylle 22Nm ja haponkestävälle 24Nm Eli ei tuon mainitsemasi 21Nm pitäisi mitään vielä rikkoa. Kuulostaa ihan järkevältä. Muistakaa poijjaat erottaa ne kilot ja newtonit toisitaan....
Nuo arvot tarkoittanee tapauksia, joissa myös mutteri on terästä. Alumiinissa oleville runkokierteille ei voi vetää noin paljoa.
Noista helicoileista vielä: kun Rautpohjassa tehtiin PAV-koneista, piti niissä kaikki alumiinissä olevat runkokierteet vahvistaa helicoileilla. Huono puoli niissä on, että kukin elementti on tarkoitettu tietyn syvyiseen reikään. Ylipitkä elementti ja liikojen poissahaaminen on huono ratkaisu.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
automaticue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03

munissa

Viesti Kirjoittaja automaticue »

Omalla tavallani aika pro - ihmisenä voin sanoa vain, että tunto munissa kun momentteja väännetään!!!!
W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18163
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä se kuitenkin on 21 Nm ihan normaali momentti tuolle M8 ruuville, vaikka onkin alumiinissa kiinni.
Jos sillä kierteet "korkkaa" niin edellinen asentaja on vetänyt
mutu-momenttiin - yli myötörajan - ja jättänyt siihen.

"Käsivaramomentit" ovat sitten niin paljon vääntäjästä kiinni, että jos moottorillekin on jotain remonttia tekemässä, sanoisin että kannattaa ostaa/lainata momenttiavain.

Jos M6 ruuvia vääntää peukalo räikänpäässä niin paljon että sattuu sormiin, taitaa useimmilla käydä niin että kierteet "korkkaa" tai ruuvi katkeaa.
Samoin tuo 20 Nm momentilla on kyllä liikaa useimmille M6 ruuveille?
wiimax.fi
Vastaa Viestiin