onko harvinainen optio/varustepaketti
626 voi olla joku kokoomanumero ehkä, jonka alle on koottu Suomessa tarpeelliset varusteet (Performance for Finland), mutta jotka sitte on vielä erikseenkin merkattu kantakorttiin. Täten vois esim. sisältää: 483, 600, 673
Mulla nimittäin on koodi 483, joka on yhdistelmä koodeista 481 ja 482 eli pohjapanssarit ja korkeampi jousitus.
Mikä on toi 436? Se ei oo vielä selvinny.
Mulla nimittäin on koodi 483, joka on yhdistelmä koodeista 481 ja 482 eli pohjapanssarit ja korkeampi jousitus.
Mikä on toi 436? Se ei oo vielä selvinny.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
626 on varmuudella Suomi-malli, vaikka koodin sisällöstä ei kellään tunnu olevan aivan tarkkaa tietoa. Noi vahvistetut jouset taisi olla yksi ja sitten se laturi.sth kirjoitti:Öhöm... Kipaisin paikallisella MB-kauppiaalla (ei enää Veho) noutamassa autoni kantakortin, joka on edellisten omistajien toimesta hävitetty ja josta nyt sitte ilmenee kaikki varusteet. Sen verran on pakko spekuloida, että mun auton tapauksessa löytyy myös koodi 673, eli isompi akku. Se ei siis kuulu koodiin 626 eikä oo pelkästään bensa-autojen koodi. Ja tähän perustuen väittäisin, ettei lämpimämmillä markkina-alueilla oo välttämättä dieseleissä tehokkaampi akku. Ja lisäksi siis löytyy koodi 600 eli pyyhkimet. Mitä siis jää Suomi-mallin varusteisiin koodille 626? Vai onko 626 ollenkaan Suomi-malli, jollei sitä ihan kaikista Suomi-autoistakaan löydy?
Ja sitte löyty koodi 436, jota en pystyny selvittämään netistä löytyneiltä koodisivuilta. Mitäs tämä tarkottaa?
436:llä on ollut muutamia turvavöihin liittyviä merkityksiä. Todennäköisin tässä tapauksessa on "ilman etu- ja takaturvavöitä."
Tai sitte just toisin päin, eli sekä etu että takaturvavöillä (rullat) ja takana keskellä lannevyö. Kukas nyt ilman vöitä ois autonsa tilannu, kun olis kuitenkin joutunut ne vyöt siihen asentamaan.436:llä on ollut muutamia turvavöihin liittyviä merkityksiä. Todennäköisin tässä tapauksessa on "ilman etu- ja takaturvavöitä."
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
raul kirjoitti:673 koodi on kaikissa autoissa missä on isompi akku, dieseleissä vain kuului VAKIOVARUSTUKSEEN!
626 kuului muistaakseni ns. suomi-jousitus, eli korkeampi maavara.
230 E:ssä on koodi
482 springs for higher ground clearance (reinforced springs, 15mm)
..ja on ihan Suomiauto. 626 ei ole.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Mistähän porukka on kaivellut noita koodien selityksiä? Netissä tuntuu olevan muutamia sivuja sekä liettualaisten w123-kerhon sivulla venäjänkielinen Excel-taulukko, mutta missään ei mainita lähteitä.
Onkos esim. Veholta saatavissa kattava selitys eri koodeista? Onko kukaan kysellyt? Entä suoraan valmistajalta?
Onkos esim. Veholta saatavissa kattava selitys eri koodeista? Onko kukaan kysellyt? Entä suoraan valmistajalta?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
www.sicom.fi/~tkovanensth kirjoitti:Mistähän porukka on kaivellut noita koodien selityksiä? Onkos esim. Veholta saatavissa kattava selitys eri koodeista? Onko kukaan kysellyt? Entä suoraan valmistajalta?
http://www.230e.de/Sonderausstattungen/FrameSet.htm
Veholta saa myös pyydettäessä koodit.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Yksi mahdollisuus on tietysti, että vyöt on asennettu Suomessa. Vältyttiin autoverolta niiden osalta tai jotain.. Takaturvavyöthän tuli pakollisesksi vasta -86 ja, kuten Raul sanoi takseilla saattoi olla jotain omia määräyksiään.
Joka tapauksessa jonkin asteiseen poikkeavuuteen normaali turvavyövarustuksesta 436 viittaa.
Joka tapauksessa jonkin asteiseen poikkeavuuteen normaali turvavyövarustuksesta 436 viittaa.
Kyllä kai taksit on ennenkin maksaneet autoveroa myös tehdaslisävarusteista siinä, missä siviiliasiakkaatkin. Taksit saavat (kuten ennenkin) tietyn euro/markkamääräisen alennuksen autoveron kokonaismäärästä. Tuo autoveron alkuperäinen summa kuitenkin lasketaan ihan samoin perustein, kun muidenkin autojen kohdalla. Mercedes-Benzien osalta tuo maksimaalinen veroetu on saavutettu iät ja ajat jo 200D-tasolla. Niinpä mahdolliset tehdaslisävarusteet ovat nostaneet taksiauton hintaa suurin piirtein samalla markka/euromäärällä, kuin täyden autoveron autojen kohdalla.raul kirjoitti:Joo tietenkin auton verotettava hinta saadaan alemmas kun varusteista ja varáosista ei makseta veroa. Mutta takseihin tällä tuskin on vaikutusta veroerivapauden takia.
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
Enhän toki tarkoittanut ettei varusteista ym maksettaisi veroa (auton tullauksen/rekisteröinnin yhteydessä), vaan silloin kun ne asennetaan maahantuonnin JÄLKEEN, jolloin auton myyntihinnasta on tietenkin maksettu verot (taksi tai ei) perusmallin mukaan ja sitten vasta varustellaan (eikä sitäkään tietenkään ilmaiseksi enkä lähde edes arvioimaan minkäsuuruista hyötyä tällä saavutetaan).J_J kirjoitti:Kyllä kai taksit on ennenkin maksaneet autoveroa myös tehdaslisävarusteista siinä, missä siviiliasiakkaatkin. Taksit saavat (kuten ennenkin) tietyn euro/markkamääräisen alennuksen autoveron kokonaismäärästä. Tuo autoveron alkuperäinen summa kuitenkin lasketaan ihan samoin perustein, kun muidenkin autojen kohdalla. Mercedes-Benzien osalta tuo maksimaalinen veroetu on saavutettu iät ja ajat jo 200D-tasolla. Niinpä mahdolliset tehdaslisävarusteet ovat nostaneet taksiauton hintaa suurin piirtein samalla markka/euromäärällä, kuin täyden autoveron autojen kohdalla.raul kirjoitti:Joo tietenkin auton verotettava hinta saadaan alemmas kun varusteista ja varáosista ei makseta veroa. Mutta takseihin tällä tuskin on vaikutusta veroerivapauden takia.
Ja eiköhän taksit saa ihan hyvän alennuksen myös MB:n hinnasta vai mitä tarkoitit...?
Käytetään vanhaa topiccia:
230EA :ssa , valmistunut 1981 lopulla, on varustekoodi 850. En ole löytänyt mistään selitystä. Onko tietoa mitä se tarkoittaa? Löytyykö joltain muulta sama koodi? Veikkaisin jotain puhelimeen liittyvää.
230EA :ssa , valmistunut 1981 lopulla, on varustekoodi 850. En ole löytänyt mistään selitystä. Onko tietoa mitä se tarkoittaa? Löytyykö joltain muulta sama koodi? Veikkaisin jotain puhelimeen liittyvää.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Heh, Rauma-Repolan oma taksi, jos vuosiluvut täsmäisivätMatti R kirjoitti:Käytetään vanhaa topiccia:
230EA :ssa , valmistunut 1981 lopulla, on varustekoodi 850. En ole löytänyt mistään selitystä. Onko tietoa mitä se tarkoittaa? Löytyykö joltain muulta sama koodi? Veikkaisin jotain puhelimeen liittyvää.

850 installation of taximeter (Kienzle Argomatic) (01.01.1968 - 31.12.1976)
Toinen vaihtoehto voisi olla
850 VERSUCH UT, TYPPRUEFUNG/ZERTIFIZIERUG
...mutta ei ole hajuakaan, mitä tämä tarkoittaa. Jotain tutkimukseen/tyyppihyväksyntään liittyvää. Mutta kun autohan oli jo esitelty 4/1980...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
entä sitten nämä varustekoodit
:
VIN WDB1231201A057176
Model 200 D
Chassis 1231201A057176
Engine 615940 10 354233
Transmission 716210 00 286900
Order 0 3 529 12409
Approx. year 1983
Lights HELLA
Cab 17999
Dealer Finland (529)
Interior cloth galaxy blue (052)
Paint
900 deep blue (T) (с 01.01.1982 по 31.12.1991)
Options
225 rear seat bench backrest, straight (с 01.06.1963 по 01.01.1996)
260 elimination of model designation on rear lid (с 01.05.1968)
436 elimination of front and rear safety belts (с 01.05.1979 по 28.02.1986)
450 International taxi (с 01.09.1972)
483 harder springs and undershields (с 01.01.1964 по 31.07.1996)
504 outside rear view mirror, right, electrically adjustable (с 01.11.1978 по 29.02.1986)
outside rear view mirror, right, electrically adjustable (l.h.d.)
taxi version, f.r.g, and outside rear view mirror on the right
524 paintcoat preservation (с 01.01.1964)
570 folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (с 01.04.1970)
front folding armrest w202 - housing at front with armrest
600 headlamp wiper/washer (с 01.08.1971)
630 ECE warning triangle (с 01.08.1980)
668
673 high-capacity battery (с 01.01.1964)
Mikä koodi on tuo 668?

VIN WDB1231201A057176
Model 200 D
Chassis 1231201A057176
Engine 615940 10 354233
Transmission 716210 00 286900
Order 0 3 529 12409
Approx. year 1983
Lights HELLA
Cab 17999
Dealer Finland (529)
Interior cloth galaxy blue (052)
Paint
900 deep blue (T) (с 01.01.1982 по 31.12.1991)
Options
225 rear seat bench backrest, straight (с 01.06.1963 по 01.01.1996)
260 elimination of model designation on rear lid (с 01.05.1968)
436 elimination of front and rear safety belts (с 01.05.1979 по 28.02.1986)
450 International taxi (с 01.09.1972)
483 harder springs and undershields (с 01.01.1964 по 31.07.1996)
504 outside rear view mirror, right, electrically adjustable (с 01.11.1978 по 29.02.1986)
outside rear view mirror, right, electrically adjustable (l.h.d.)
taxi version, f.r.g, and outside rear view mirror on the right
524 paintcoat preservation (с 01.01.1964)
570 folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (с 01.04.1970)
front folding armrest w202 - housing at front with armrest
600 headlamp wiper/washer (с 01.08.1971)
630 ECE warning triangle (с 01.08.1980)
668
673 high-capacity battery (с 01.01.1964)
Mikä koodi on tuo 668?
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Laivaussuojaus. Muuten näyttäisi olevan perusvarusteinen Suomi-taksi.J Osola kirjoitti:Mikä koodi on tuo 668?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kaverin farkussa on tuo sama koodi. Käsittääkseni tarkoittaa jotain vaihtunutta tuotantokautta tms. eli käytännössä ei juuri mitäänMatti R kirjoitti:Käytetään vanhaa topiccia:
230EA :ssa , valmistunut 1981 lopulla, on varustekoodi 850. En ole löytänyt mistään selitystä. Onko tietoa mitä se tarkoittaa? Löytyykö joltain muulta sama koodi? Veikkaisin jotain puhelimeen liittyvää.

Laivaussuojaus. Muuten näyttäisi olevan perusvarusteinen Suomi-taksi.[/quote]
Jep vanha taksi tuo on
Rekisteriotteessa lukee vain että vuosimalli on 1984
Jep vanha taksi tuo on

Rekisteriotteessa lukee vain että vuosimalli on 1984
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Ei suinkaan aina. Veho on kyllä tilannut autot "oletusarvoisesti" vahvistetulla jousituksella. Mulla olleista neljästä Suomi-123:sta on kahdessa ollut uutena normaali jousitus.cuuno kirjoitti:...suomi malliin kuului aina myös hivenen korkeampi alusta
![]()
...siksi ne on aina näyttäneet maastureilta![]()
Vakiona niitä ei koskaan ollut, mutta Suomi-autoissa ne ovat olleet noin 1981 lähtien, jolloin ajovalopesimet tulivat Suomessa lakisääteisiksi.xr5t kirjoitti:1981 mallissa on lampun pesimet mutta 1980 niitä ei ainakaan vakiona ollut