C124:n takakelkan puslat.
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
C124:n takakelkan puslat.
Olisko aika vaihtaa takakelkanpuslat?
Oireet ovat seuraavat...
Kun ajaa eteenpäin suoraan ja painaa kaasua niin peräpää rupee vetää oikeelle (ns. tuntuu että menee luisussa) ja kun löysää kaasua niin peräpää "hyppää" takaisin vasemmalle.
No ne puslat löytyy kyllä hyllystä kun sais vaan vaihdettua.
Olisko muuta mitä pitäis samalla vaihella sinne.
Syksyllä uusin molemmin puolin ne narinahelat.
Oireet ovat seuraavat...
Kun ajaa eteenpäin suoraan ja painaa kaasua niin peräpää rupee vetää oikeelle (ns. tuntuu että menee luisussa) ja kun löysää kaasua niin peräpää "hyppää" takaisin vasemmalle.
No ne puslat löytyy kyllä hyllystä kun sais vaan vaihdettua.
Olisko muuta mitä pitäis samalla vaihella sinne.
Syksyllä uusin molemmin puolin ne narinahelat.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- ThaBandit^
- Vakiokalustoa
- Viestit: 243
- Liittynyt: La 25.03.2006 16:35
Minen muuta tiedä, mutta eikös takakelkan puslat (ainakin etummaiset) oireile silleesti, että hytkyttää ja vähän ehkä kolahtaakin vaihtaessa/kaasuttaessa/höllätessä. Tuollanen takapään vetely viittais ehkä enemmän tukivarren puslaan tai tukivarsiongelmaan? Jos nuo gurut kohta vastais.
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Joo se ei kyl yhtään kolahtele.ThaBandit^ kirjoitti:Minen muuta tiedä, mutta eikös takakelkan puslat (ainakin etummaiset) oireile silleesti, että hytkyttää ja vähän ehkä kolahtaakin vaihtaessa/kaasuttaessa/höllätessä. Tuollanen takapään vetely viittais ehkä enemmän tukivarren puslaan tai tukivarsiongelmaan? Jos nuo gurut kohta vastais.
Samanmoiset puslat oli aikoinaan kaverin E30 bemarissa kappaleina ja ne piti sitä kolahtelua kyllä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Kauan sitten oli Marinassa taka-akseli irti oikelta puolelta. Sillä pystyi ajamaan itäkeskuksesta sörnäisiin pelkästään kaasua käyttämällä.
Kaasuttamalla kääntyi oikealle ja moottorijarrutuksella vasemmalle.
Kaikenlaisilla vehkeillä sitä onkin tullut ajettua.
Kaasuttamalla kääntyi oikealle ja moottorijarrutuksella vasemmalle.
Kaikenlaisilla vehkeillä sitä onkin tullut ajettua.

-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Eikös toi pusla oo ihan samanlainen kun toi ns. narinahela?Sergey kirjoitti:mun w201 teki justii tuollatavalla ja vika oli tässä:
[ http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/W201/Kuva055.jpg ]
Olin vaan kahtelevani niin kun vaihdoin noi narina.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Korjaaja joskus kuvaili takakelkan puslien oireita juuri vetelynä jommalle kummalle puolelle kiihdytettäessä(+ne kolahdukset tietysti).Mutta kertookahan millaisiin vaivoihin narinanivelten vaihto on auttanut?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Ensialkuun tietty äänitasoon, kun joka hidastetöyssyssä ei kuulu sitä vanhalla lautalattialla kävelyn ääntä.Ari kirjoitti:Korjaaja joskus kuvaili takakelkan puslien oireita juuri vetelynä jommalle kummalle puolelle kiihdytettäessä(+ne kolahdukset tietysti).Mutta kertookahan millaisiin vaivoihin narinanivelten vaihto on auttanut?
Toinen juttu on erilainen nuljuttaminen, mm. tiekarhun urissa veuloo varmasti jos on narinahelat loppu. Suuntavakavuus kärsii muutenkin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Näin vanhoihin autoihin saa jo uusia kaikki kumit takaa, vaikkei ne
vielä oireilisikaan. Kelkan kumien vaihto on niin halpa homma, että
kannattaisi uusia ne ja katsoa, miten se vaikuttaa. Siis jos aikoo autoa
pitää ja jos ei ole edellinen omistaja jo laittanut.
Jos auto ei kolahtele, kun painaa/hellittää kaasua, niin voi olla vika
muualla kuin kelkan kumeissa.
Kelkan etukumi on kyllä melko helppo tarkistaa, kun ottaa pyörän pois.
vielä oireilisikaan. Kelkan kumien vaihto on niin halpa homma, että
kannattaisi uusia ne ja katsoa, miten se vaikuttaa. Siis jos aikoo autoa
pitää ja jos ei ole edellinen omistaja jo laittanut.
Jos auto ei kolahtele, kun painaa/hellittää kaasua, niin voi olla vika
muualla kuin kelkan kumeissa.
Kelkan etukumi on kyllä melko helppo tarkistaa, kun ottaa pyörän pois.
Juu, eihän nuo osat ainakaan maksa mitään, oliko narinahelat alle 20 e kipale ja puslat samaa luokkaa. Työhän sitten vähän maksaa, narinahelojakin voi joutua joskus taistelemaan irti.
Tarttis omaankin kyllä, esim. liikenneympyröissä nuljuttaa ja rotvalleilta tullessa jymähtelee ja hidasteissa narisee...
(Ja jarrulevytkin taakse, mutta pakoputken annan vaan hitsauttaa)

Tarttis omaankin kyllä, esim. liikenneympyröissä nuljuttaa ja rotvalleilta tullessa jymähtelee ja hidasteissa narisee...

(Ja jarrulevytkin taakse, mutta pakoputken annan vaan hitsauttaa)

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
300tdt -91
Mulla kans vaeltaa takapää. Tuntuu kuin se vaeltais enemmän sillon, kun on porukkaa / painoa enemmän kyydissä. Ja nopeassa vauhdissa enemmän myös. Naksahduskia tai kolahduskia en ole kuullut.
Takakelkan puslien vaihdon aloitin tänään. Etummaine oli helppo vaihtaa. Taakse meinas järki mennä. Mut kuitenki. Toiselta puolelta on vielä vaihtamatta.
Eniten ihmettelen sitä, että kun heiluttelin takakelkkaa hanttarilla ennen ja jälkeen puslien vaihdon, niin jotenkin vaikuttaa siltä, että puslien vaihdolla ei ollut merkitystä. Eli saman verran tuntuu heiluvan takakelkka uusien puslien kanssa. Auto on katsastettu toukokuussa 2009 ja olen sen ostanut sen jälkeen. ihmettelen vaan miten se on voinut mennä katsastuksesta läpi tommosena. Hyvä että tiellä pysyy...
Tietääkö joku mistä on varmasti kyse tähän vaelteluun?
Ja millä vit.. otetaan se takempi takakelkan pusla ulos?
Takakelkan puslien vaihdon aloitin tänään. Etummaine oli helppo vaihtaa. Taakse meinas järki mennä. Mut kuitenki. Toiselta puolelta on vielä vaihtamatta.
Eniten ihmettelen sitä, että kun heiluttelin takakelkkaa hanttarilla ennen ja jälkeen puslien vaihdon, niin jotenkin vaikuttaa siltä, että puslien vaihdolla ei ollut merkitystä. Eli saman verran tuntuu heiluvan takakelkka uusien puslien kanssa. Auto on katsastettu toukokuussa 2009 ja olen sen ostanut sen jälkeen. ihmettelen vaan miten se on voinut mennä katsastuksesta läpi tommosena. Hyvä että tiellä pysyy...
Tietääkö joku mistä on varmasti kyse tähän vaelteluun?
Ja millä vit.. otetaan se takempi takakelkan pusla ulos?
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: 300tdt -91
Mikäs mersu sulla on? Ainakin farkkumersuloissa tasonsäädön ollessa pielessä on auto kehno ajettava. Omaani kun etsiskelin kävin ajamassa yhden jos toisenkin. Muutama oli sellainen, että hyvä kun tiellä pysyi. Ja autoliikkeessä vielä myynnissäjokkis kirjoitti:Mulla kans vaeltaa takapää. Tuntuu kuin se vaeltais enemmän sillon, kun on porukkaa / painoa enemmän kyydissä. Ja nopeassa vauhdissa enemmän myös.

Mulla tukevoitui farkku kovasti väljien narinahelojen vaihdon myötä, samaten katosi paha kolahdus esim. hidastetöyssyissä ja kanttikivetykseltä ajaessa.
Ne takimmaiset puslat ja perän kannatinkumit vissii pitää vielä vaihtaa. Sitten onkin kaikki vaihdettu - ja vaihdan jousetkin taakse vaikka sanoisivat mitä ylisanoja farkun jousien kestävyydestä.
On muuten jokainen tähän mennessä irtiotettu pusla ollut sökönä!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
300tdt -91
tommonen 300TDT vm. 1991
Joo tasonsäätö ei toimi. Mutta eiks se kuitenki pitäis suoraan mennä vaikka ei toimikkaan. No en tiedä, luulen vaan.
Kun sais vielä sen toisenpuolen vaihdettua tänään, niin pääsis kokeileen. Sitte alkaa muiden puslien vaihto jokatapauksessa. On ne niin heikossa hapessa muutenki..
Joo tasonsäätö ei toimi. Mutta eiks se kuitenki pitäis suoraan mennä vaikka ei toimikkaan. No en tiedä, luulen vaan.
Kun sais vielä sen toisenpuolen vaihdettua tänään, niin pääsis kokeileen. Sitte alkaa muiden puslien vaihto jokatapauksessa. On ne niin heikossa hapessa muutenki..
- JuriPotkuri
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
- Paikkakunta: Helsinki-Kallio
Terve vaan Manu, toi sergeyn kuva on aivan loistava. Mulla vika oli juuri tuossa tukivarressa ja oireet oli täsmalleen samat. Eli kaasun käytöllä perä souti milloin mihinkin. Se on aika helppo stekata, ei tarvii edes rengasta välttämättä irroittaa. Tunkkaa vaan takakulman ylös, ja renkaan pitäisi olla heilutettevissa auton pituussuunnassa. Jonkinlaisella raudalla vähan vääntelee sitä eteen ja taakse, välyksen kyllä huomaa... Sitten vielä vaihdoin narinanivelet, niin kulku parani entisestään.
Kannattaa kyllä tehdä pikimiten. Tää on kyllä MUTUa, mutta katkaisin vetoakselin ja musta tuntuu että tuo väljä tuossa tukivarressa liittyi jotenkin asiaan rasittamalla sitä vetaria jotenkin liikaa.
jokkis: Tosiaan tuo ilmiö tuntui voimistuvan kun taakse tuli enemmän kuormaa.
Terv. Juri
Kannattaa kyllä tehdä pikimiten. Tää on kyllä MUTUa, mutta katkaisin vetoakselin ja musta tuntuu että tuo väljä tuossa tukivarressa liittyi jotenkin asiaan rasittamalla sitä vetaria jotenkin liikaa.
jokkis: Tosiaan tuo ilmiö tuntui voimistuvan kun taakse tuli enemmän kuormaa.
Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: 300tdt -91
Ei. Tasonsäätö ohjaa iskunvaimennuksen toimintaa ja jos säätö on pielessä tai systeemi epäkunnossa niin silloin on myöskin iskunvaimennus epäkunnossa.jokkis kirjoitti:tommonen 300TDT vm. 1991
Joo tasonsäätö ei toimi. Mutta eiks se kuitenki pitäis suoraan mennä vaikka ei toimikkaan.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Kyllä se vaa on se tukivarsi mikä tossa kuvassa on.JuriPotkuri kirjoitti:Terve vaan Manu, toi sergeyn kuva on aivan loistava. Mulla vika oli juuri tuossa tukivarressa ja oireet oli täsmalleen samat. Eli kaasun käytöllä perä souti milloin mihinkin. Se on aika helppo stekata, ei tarvii edes rengasta välttämättä irroittaa. Tunkkaa vaan takakulman ylös, ja renkaan pitäisi olla heilutettevissa auton pituussuunnassa. Jonkinlaisella raudalla vähan vääntelee sitä eteen ja taakse, välyksen kyllä huomaa... Sitten vielä vaihdoin narinanivelet, niin kulku parani entisestään.
Kannattaa kyllä tehdä pikimiten. Tää on kyllä MUTUa, mutta katkaisin vetoakselin ja musta tuntuu että tuo väljä tuossa tukivarressa liittyi jotenkin asiaan rasittamalla sitä vetaria jotenkin liikaa.
jokkis: Tosiaan tuo ilmiö tuntui voimistuvan kun taakse tuli enemmän kuormaa.
Terv. Juri
Hyvä kuva kyllä onkin että selvii asia siitä.
Uus on jo tilattu ja oottas vaan asentamista.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Nonii. Takakelkan puslat 4kpl. vaihdettu ja auto menee suoraan. Edellinen omistaja oli tainnu hiljattain vaihtaa etummaiset puslat, kun olivat melko hyvässä kunnossa. Takapään puslat eivät tulleet ehjänä edes pois ja olivat sairaan jumittuneet. Jossain vaiheessa takakelkka pois ja vaihtaa kaikki puslat. Löytyin nimittäin tuostettakin ihan mukavasti, nii pääsee niitä sitte paremmin hitsaamaan..
300TDT
200D
200D
Noiden tankojen hinta taakse on niin olematon, että kannattaa heittää kaikki uusiksi samantien, jos ei tiedä, milloin niitä on vaihdettu. Mulla maksoi 210 euroa tukivarret ja illassa heitettiin kaverin kanssa ne kiinni. En uusinut säätötankoa, koska se uusittiin viime vuonna. Ajettavuus on n. 5 kertaa parempi kun kaikki puslat on hyvässä kunnossa. Ja 4-pyöräsuuntauksenhan operaatiosi joka tapauksessa vaatiiManu300cea24 kirjoitti:Kyllä se vaa on se tukivarsi mikä tossa kuvassa on.JuriPotkuri kirjoitti:Terve vaan Manu, toi sergeyn kuva on aivan loistava. Mulla vika oli juuri tuossa tukivarressa ja oireet oli täsmalleen samat. Eli kaasun käytöllä perä souti milloin mihinkin. Se on aika helppo stekata, ei tarvii edes rengasta välttämättä irroittaa. Tunkkaa vaan takakulman ylös, ja renkaan pitäisi olla heilutettevissa auton pituussuunnassa. Jonkinlaisella raudalla vähan vääntelee sitä eteen ja taakse, välyksen kyllä huomaa... Sitten vielä vaihdoin narinanivelet, niin kulku parani entisestään.
Kannattaa kyllä tehdä pikimiten. Tää on kyllä MUTUa, mutta katkaisin vetoakselin ja musta tuntuu että tuo väljä tuossa tukivarressa liittyi jotenkin asiaan rasittamalla sitä vetaria jotenkin liikaa.
jokkis: Tosiaan tuo ilmiö tuntui voimistuvan kun taakse tuli enemmän kuormaa.
Terv. Juri
Hyvä kuva kyllä onkin että selvii asia siitä.
Uus on jo tilattu ja oottas vaan asentamista.

PS: Jos sun pitää vaihtaa juuri tuo kuvassa näkyvä tukivarsi, niin varaa puukkosaha lähelle. Siellä takana on niin vähän tilaa avaimille, että ruosteista pulttia ei saa auki. Pultin katkaisee nopeammin.
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.