w202 takarenkaat kuluu
w202 takarenkaat kuluu
auto on -97 220d w 202. kesärenkaat kuluu vähän liiankin nopeesti,ostin 2 sarjaa taakse siihen kun edessä yhdet, siis takasilla en ajanut kun vajaan kesän eli n10000km.nyt ostin sitten kaikki uudet,ajettu 1500km, takarenkaat sileet, piti olla ihan hyvätkin 100 euroo kipale.
kulmat on tarkistettu 2 kertaa ja kohillaan ovat.
taka akselistossa ei väjyyttä,
talvirenkaat kuluu sitten ihan tasaseen. lähen taas tarkistuttamaan kulmia, mutta kiinnostas onko muilla ollut vastaavia ongelmia kesäkumien kanssa? kun ei ainakaan kuminpolttamisesta voi tämä renkaiden kuluminen johtua.auto on taka vetoinen mutta voiko vaikuttaa niin paljon että kesärenkaat kuluu niin nopeasti?.
tulee kalliiksi jos ajaa 2000km ja takaset uusiksi.
kulmat on tarkistettu 2 kertaa ja kohillaan ovat.
taka akselistossa ei väjyyttä,
talvirenkaat kuluu sitten ihan tasaseen. lähen taas tarkistuttamaan kulmia, mutta kiinnostas onko muilla ollut vastaavia ongelmia kesäkumien kanssa? kun ei ainakaan kuminpolttamisesta voi tämä renkaiden kuluminen johtua.auto on taka vetoinen mutta voiko vaikuttaa niin paljon että kesärenkaat kuluu niin nopeasti?.
tulee kalliiksi jos ajaa 2000km ja takaset uusiksi.
kulmat laitettiin kohdilleen euromasterilla, vuoden kuluttua tarkistutin vianorilla, kaikki kulmat vihreellä, eli ok.
nyt vasen takanen tasasesti kulunut mutta pintaa n1,5mm oikee takanen sisä ja ulko reuna aivan silee, paineetkin on ok. en keksi muuta kun kulmat päin prinkkalaa, tai valmistus vika renkaissa, mutta huomenna menen tarkistuttamaan kulmat yksityiselle, niin ja ostan taas uudet takaset.
oisin tosi tyytyväinen jos 20000km pääsisin mut nyt sain sileeks vajaaseen 2000km.
nyt vasen takanen tasasesti kulunut mutta pintaa n1,5mm oikee takanen sisä ja ulko reuna aivan silee, paineetkin on ok. en keksi muuta kun kulmat päin prinkkalaa, tai valmistus vika renkaissa, mutta huomenna menen tarkistuttamaan kulmat yksityiselle, niin ja ostan taas uudet takaset.
oisin tosi tyytyväinen jos 20000km pääsisin mut nyt sain sileeks vajaaseen 2000km.
Ei olis ekakerta kun kulmat on muka ok ja sit kuitenkin on päin **ttua. Takasissa piti olla merkkiliikkeen lapun mukaan 9minuuttia aurausta. Kun renkaat meni hetkessä sisäsyrjältä ja mittailin itse niin vähintään 3mm haritusta. Sinunkin pirssissä taatusti pielessä nuo kulmat ja reippaasti.ukkeli kirjoitti:kulmat laitettiin kohdilleen euromasterilla, vuoden kuluttua tarkistutin vianorilla, kaikki kulmat vihreellä, eli ok.
nyt vasen takanen tasasesti kulunut mutta pintaa n1,5mm oikee takanen sisä ja ulko reuna aivan silee, paineetkin on ok. en keksi muuta kun kulmat päin prinkkalaa, tai valmistus vika renkaissa, mutta huomenna menen tarkistuttamaan kulmat yksityiselle, niin ja ostan taas uudet takaset.
oisin tosi tyytyväinen jos 20000km pääsisin mut nyt sain sileeks vajaaseen 2000km.
Itte laiton ja siihen loppu renkaitten epänormaali kuluminen. Nyt narinat pitäis vaihtaa. Taas katton itte nuo auraukset edestä ja takaa samalla kertaa.
Palautekkin meni kyllä perille ja myönnettiin että kalibroinnista on aikaa ja että nuo vehkeet on vikaherkkiä. Tiedä sitten Olin pahana ja voi olla että myönnyttelivät.
Eli ilmeisesti just nuo narinahelat. Tuo on aivan liian tyypillistä ettei korjaamolla älynneet. Toki sitten on oikeasti pajoja jotka kyllä älyää ja sen tietää siitä että niihin on kahden kolmen viikon jonot. Ja tietty vahinkoja sattuu tekeville myös tietäville.petrikar kirjoitti:Omasta 202:sesta kului viime kesän aikana uudet renkaat kankaille asti vaikka kulmat oli kahden mittarin mukaan OK. Alatukivarren ulommat helat oli kuluneet eikä älynneet korjaamolla sitä.
Itte päättelen narinojen olevan vaihtokunnossa koskapa renkaat (takaset) näyttää olevan liian paljon kallellaan kun autoa takaa katsoo ja tietty mittarilukemakin jotain kertoo. Ajotuntumakin on muuttunut mutta ei tuo vielä mitään huono ajaa ole enkä vielä ole havainnut että renkaat kuluisi poikkeuksellisesti. No palaan asiaan kun narinat on vaihdettu.
Usein on juurikin seppiä jotka katsoo vain koneelta että on vihreää näytössä mutta sen enempää ei aiheesta ymmärretä. Kummatkin em. pajat ns. monimerkkisäätäjiä joilla ei useinkaan riittävää kokemusta mersun säätämisestä Pelkkä vihreä ei riitä jos ne on esim. toleranssin toisessa laidassa. Olisi kiva nähdä kyseinen mittauspaperi.ukkeli kirjoitti:kulmat laitettiin kohdilleen euromasterilla, vuoden kuluttua tarkistutin vianorilla, kaikki kulmat vihreellä, eli ok.
nyt vasen takanen tasasesti kulunut mutta pintaa n1,5mm oikee takanen sisä ja ulko reuna aivan silee, paineetkin on ok. en keksi muuta kun kulmat päin prinkkalaa, tai valmistus vika renkaissa, mutta huomenna menen tarkistuttamaan kulmat yksityiselle, niin ja ostan taas uudet takaset.
oisin tosi tyytyväinen jos 20000km pääsisin mut nyt sain sileeks vajaaseen 2000km.
20tkm on ihan hyvä ajomatka nykyisille rangasseoksille, mutta 2000km on kertoo jotain olevan pahasti pielessä
Joku mersupurkaamo??
Keväällä renkaita vaihtaessa huomasin että kesärenkaat oli kulahtanu sisäreunasta. Tutkailin auton asentoa ja päättelin että perä roikkuu monta senttiä liian alhaalla ja takarenkaat on vinossa.
Siispä takajouset vaihtoon ja perä nousi heti ainakin 4 senttiä ylös ja kulmatkin näytti heti paljon terveemmiltä. Takapyörät on nyt melko suorassa ja ajettavuuskin on ihan toista luokkaa. Tiellä mennään ilman isompaa vääntelyä ja pitoakin tuntuisi olevan enempi takapäässä.
Kannattaa epäillä jousetkin siis. Uskon ongelman korjaantuneen niillä omalla kohdalla eikä ollut kallis korjaus.
Siispä takajouset vaihtoon ja perä nousi heti ainakin 4 senttiä ylös ja kulmatkin näytti heti paljon terveemmiltä. Takapyörät on nyt melko suorassa ja ajettavuuskin on ihan toista luokkaa. Tiellä mennään ilman isompaa vääntelyä ja pitoakin tuntuisi olevan enempi takapäässä.
Kannattaa epäillä jousetkin siis. Uskon ongelman korjaantuneen niillä omalla kohdalla eikä ollut kallis korjaus.
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
mitattu on. takavasen -0,18 oikea -0,06 säädetty 0,15 asteeseen. eli heittoa oli ,välyksiä ei löytynyt, mutta alan epäillä tota jousten kuoleutumista . viime vuonna noi lukemat oli 0,16 ja 0,18. no vastaavasti ratti sitten meni hiukan vasemmalle vinoon. nyt ois kiva tietää miten nuo asteet saadaan milleiksi? rengas on 195/65-15
tekis nimittäin mieli kattoo kotikonstein noi auraukset. ohje arvojen mukaan etusessa 0,07-0,17 takana 0,02-0,31 astetta paljonko milleinä?
tekis nimittäin mieli kattoo kotikonstein noi auraukset. ohje arvojen mukaan etusessa 0,07-0,17 takana 0,02-0,31 astetta paljonko milleinä?
Viimeksi muokannut ukkeli, Pe 19.06.2009 11:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kerran vein vianorille rengas kulma säätöön ja toista kertaa en vie.Kehuvat Pohjolan renkaan vanhempaa rengas asentajaa että osaa mersun kulmat siis Joensuu,sitten Räty jaImmonen ja varma myös Veho.
Nyky laitteella ei edes keskitellä ja nuoret kaverit kuten vianorilla ei ole edes koulutusta.Itse auto-alan koulun käyneenä olen opetellut vanhoilla keskitettävillä laitteilla ja varmasti hyvä tulee.Kyllä kai uudellakin laitteilla jos vanteet on suorat ja kiinnitys tulee pohjaan,jos ei ,näyttää kone mitä sattuu.Itsellä vianorin keikan jälkeen ajettavuus paheni ja vein sitte Veholle .Monet ei tiedä että miksi on auraus ja haritus.Auraus etu-akselilla ajaessa pakottaa väljät taakse=auraus0.
Haritus vetävällä akselilla,veto pakottaa väljät tois reunaan ja =kulma0 ajaessa.Ja kun kulma nolla on ajettavuus paras mahdollinen.
Nyky laitteella ei edes keskitellä ja nuoret kaverit kuten vianorilla ei ole edes koulutusta.Itse auto-alan koulun käyneenä olen opetellut vanhoilla keskitettävillä laitteilla ja varmasti hyvä tulee.Kyllä kai uudellakin laitteilla jos vanteet on suorat ja kiinnitys tulee pohjaan,jos ei ,näyttää kone mitä sattuu.Itsellä vianorin keikan jälkeen ajettavuus paheni ja vein sitte Veholle .Monet ei tiedä että miksi on auraus ja haritus.Auraus etu-akselilla ajaessa pakottaa väljät taakse=auraus0.
Haritus vetävällä akselilla,veto pakottaa väljät tois reunaan ja =kulma0 ajaessa.Ja kun kulma nolla on ajettavuus paras mahdollinen.
niin, takasen onkin haritettava. no kumminkin kulmat oli pielessä ja renkaat kulu, sain omasta mielestäni nämä asteetkin milleiksi muutettua, pistetään taakse uudet kumit. mutta sitten huomasin että akseliväli heittää 5mm, en tiedä onko tällä väliä suuntauksessa, jos suuntauslaite kalibroi itse kulkusuunnan. katsellaan,
- Simo M. A.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 264
- Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
- Paikkakunta: Kouvola
Edellisessä SLK:ssa kesti Marangonin halpisrenkaat takana n. 20.000km, edessä n. 30.000km. Renkaissakin on eroja, mitä kovempaa kumia niin sitä kauemmin kestävät (ja sitä huonommin pitävät), jotkut kiinalaiset Ling Longit tai Nankangit ilmeisesti kestää paremmin kulutusta mutta eivät sitten pidä myöskään hyvin.
Nokian NRY:t tuntuivat kestävän suunnilleen samalla lailla kuin nuo Marangonit. Itse en NRY-renkaiden ominaisuuksista oikein pitänyt tuossa edellisessä SLK:ssa (koko 245/40/17 ja 225/45/17), renkaat tuntuivat löysille vaikka painetta laittoi 3,0 - 3,2 bar. Lähtiessä ohittamaan ja samalla kiihdyttäessä sekä vaihtaessa kaistaa tuntui että auton perä heilahtaa "jäljessä".
Nykyisessä SLK:ssa on Michelin Pilot Sportit koko 245/40/17 ja 225/40/17 ja näillä renkailla tuntuu olevan optimi paine n. 2,7 -2,9 takana ja 2,5 - 2,7 edessä, renkaat tuntuvat jämäkämmille ja paremmille ajossa (ohjaus tuntuu tarkemmalle ja auto ei huojahtele kuten Nokianeilla) kuin Nokian NRY:t ja kuluminenkin on tuntunut ehkä hieman vähemmälle, kestävyys renkailla vaikuttaa olevan kunnossa, tosin tämä on vasta arvelua kun näillä ei ole ehtinyt ajaa kuin n. 5tkm.
Kulmat säädätin Hartikaisella normaalin huollon yhteydessä eikä hinta ollut sen enempää kuin Vianorilla eli siinä mielessä ehkä kannattaa säädättää "merkkiliikkeessä" jos siinä nyt eroa on, itse ajattelin että löytyy ainakin varmasti oikea data AMG-mersun arvoista, mutta tuon raportin mukaan R170 facelift:ssa ja AMG:ssa on samat arvot.
Jos camber on takana perseellään niin takarenkaat kuluvat alta aikayksikön kyllä. Tämä on usein ongelmana madallettaessa, renkaat jäävät madalluksen jälkeen takana näin / \ ja sitten sitä kumia kuluu.
Nokian NRY:t tuntuivat kestävän suunnilleen samalla lailla kuin nuo Marangonit. Itse en NRY-renkaiden ominaisuuksista oikein pitänyt tuossa edellisessä SLK:ssa (koko 245/40/17 ja 225/45/17), renkaat tuntuivat löysille vaikka painetta laittoi 3,0 - 3,2 bar. Lähtiessä ohittamaan ja samalla kiihdyttäessä sekä vaihtaessa kaistaa tuntui että auton perä heilahtaa "jäljessä".
Nykyisessä SLK:ssa on Michelin Pilot Sportit koko 245/40/17 ja 225/40/17 ja näillä renkailla tuntuu olevan optimi paine n. 2,7 -2,9 takana ja 2,5 - 2,7 edessä, renkaat tuntuvat jämäkämmille ja paremmille ajossa (ohjaus tuntuu tarkemmalle ja auto ei huojahtele kuten Nokianeilla) kuin Nokian NRY:t ja kuluminenkin on tuntunut ehkä hieman vähemmälle, kestävyys renkailla vaikuttaa olevan kunnossa, tosin tämä on vasta arvelua kun näillä ei ole ehtinyt ajaa kuin n. 5tkm.
Kulmat säädätin Hartikaisella normaalin huollon yhteydessä eikä hinta ollut sen enempää kuin Vianorilla eli siinä mielessä ehkä kannattaa säädättää "merkkiliikkeessä" jos siinä nyt eroa on, itse ajattelin että löytyy ainakin varmasti oikea data AMG-mersun arvoista, mutta tuon raportin mukaan R170 facelift:ssa ja AMG:ssa on samat arvot.
Jos camber on takana perseellään niin takarenkaat kuluvat alta aikayksikön kyllä. Tämä on usein ongelmana madallettaessa, renkaat jäävät madalluksen jälkeen takana näin / \ ja sitten sitä kumia kuluu.
Talvella ja sadepäivinä:
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Nää "renkaat" ei ole mersussa vaan -99 dieseli polossa.Kaksi kuukautta vanhat GOODRIDET (made in China).
Nyt ajettu 11 tkm,eikä kestä kyllä tuota 15 tuhattakaan.
Jännää vielä,että takarenkaat on lähes yhtä kuluneet kuin etuset.
No eipä noi paljon maksakaan,33 euroo kappale
Taidan vielä toisen(ehkä kolmannenkin)sarjan noita tässä kesällä kuluttaa
Nyt ajettu 11 tkm,eikä kestä kyllä tuota 15 tuhattakaan.
Jännää vielä,että takarenkaat on lähes yhtä kuluneet kuin etuset.
No eipä noi paljon maksakaan,33 euroo kappale
Taidan vielä toisen(ehkä kolmannenkin)sarjan noita tässä kesällä kuluttaa
MB 250d autom.-93
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
No silloin kun asteet on pieniä niin riittävän tarkkaan lopputulokseen pääset kun otat nauhamitan ja mittaat renkaan kehän ja muutat sen millimetreiksi. Sitten jaat kehämitan 360 ja kerrot asteilla mitä lapussa on. Nyt sinulla on aurauksen asteet muutettu millimetreiksi.ukkeli kirjoitti:mitattu on. takavasen -0,18 oikea -0,06 säädetty 0,15 asteeseen. eli heittoa oli ,välyksiä ei löytynyt, mutta alan epäillä tota jousten kuoleutumista . viime vuonna noi lukemat oli 0,16 ja 0,18. no vastaavasti ratti sitten meni hiukan vasemmalle vinoon. nyt ois kiva tietää miten nuo asteet saadaan milleiksi? rengas on 195/65-15
tekis nimittäin mieli kattoo kotikonstein noi auraukset. ohje arvojen mukaan etusessa 0,07-0,17 takana 0,02-0,31 astetta paljonko milleinä?
Olihan nuo lukemat varmasti asteita? (Joskus niitä ilmoittavat myös minutteina. Minuuttihan on asteen 1/60 osa)
Esimerkiksi jos oletetaan että renkaan kehämitta olisi 360mm niin yhden asteen auraus tarkoittaisi 1mm aurausta.
Tämä laskumenetelmä ei anna absoluutisen tarkaa lukemaa mutta pienillä kulmilla tulos on hyvin lähellä oikeaa. Se etu tälleen laskemalla on ettei tartte sin tai cos eikä "pii" funktioita käyttää ja pärjää siis ihan nelilaskimella ja jopa paperilla ja kynällä.
Tyhmä kommentti mutta varuiksi:
Pitää muistaa ottaa huomioon että tuo aurauksen määrä tällätavoin laskettuna on renkaan pinnassa EI vanteen raunassa. Eli esimerkiksi jos saa lasketuksi että aurausta olisi yhteensä 4mm niin jos tuon haluaa säätää nollaan ja tekee sen niin että ottaa vanteenreunasta mitattuna 4mm niin itseasiassa käy niin että renkaat harittaa säädön jälkeen.
Auton renkaan kehämitta on tyypillisesti luokkaa 1950 mm. Tällöin yhden asteen auraus antaisi sinun kaavallasi 5,4 mm (renkaiden etureunojen etäisyys - renkaiden takareunojen etäisyys).Jari Ke kirjoitti:No silloin kun asteet on pieniä niin riittävän tarkkaan lopputulokseen pääset kun otat nauhamitan ja mittaat renkaan kehän ja muutat sen millimetreiksi. Sitten jaat kehämitan 360 ja kerrot asteilla mitä lapussa on. Nyt sinulla on aurauksen asteet muutettu millimetreiksi. ...
Esimerkiksi jos oletetaan että renkaan kehämitta olisi 360mm niin yhden asteen auraus tarkoittaisi 1mm aurausta...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Itseasiassa tuo ero olisi 10.8mm. Navan keskeltä - renkaan "etupintaan" on tuo 5.4mm ja navan keskeltä "takapintaan" saman 5.4mm. Nyt pitää alkaa oikein itsekkin laskemaan SIN funktiolla että tuliko puhuttua läpiä päihin kohmelopäissään Kaiken jäljelläolevan järjen mukaan sen pitäisi olla noin mutta...tomant kirjoitti:Auton renkaan kehämitta on tyypillisesti luokkaa 1950 mm. Tällöin yhden asteen auraus antaisi sinun kaavallasi 5,4 mm (renkaiden etureunojen etäisyys - renkaiden takareunojen etäisyys).Jari Ke kirjoitti:No silloin kun asteet on pieniä niin riittävän tarkkaan lopputulokseen pääset kun otat nauhamitan ja mittaat renkaan kehän ja muutat sen millimetreiksi. Sitten jaat kehämitan 360 ja kerrot asteilla mitä lapussa on. Nyt sinulla on aurauksen asteet muutettu millimetreiksi. ...
Esimerkiksi jos oletetaan että renkaan kehämitta olisi 360mm niin yhden asteen auraus tarkoittaisi 1mm aurausta...
tomant
tomant[/quote]
Itseasiassa tuo ero olisi 10.8mm. Navan keskeltä - renkaan "etupintaan" on tuo 5.4mm ja navan keskeltä "takapintaan" saman 5.4mm. Nyt pitää alkaa oikein itsekkin laskemaan SIN funktiolla että tuliko puhuttua läpiä päihin kohmelopäissään Kaiken jäljelläolevan järjen mukaan sen pitäisi olla noin mutta...[/quote]
Kävin mittaamassa lankun takarenkaan halkaisian eli se oli 63cm. Tarkaan saa tuon yhden asteen lasketuksi siten että säde on 63/2=315mm
ja sit funkkarilaskimeen näppäilee 1 ja sitten sin ja sitten kertoo saadun luvun 315 = 5.49mm. Eli laski kummalla tavalla tahansa niin tarkkuus on ihan riittävä.
Tuon alla olevan renkan kehä on 1979mm eli 2x3.14159x315=1979mm
kaks kertaa piikaa perseeseen kaavalla
Jos tuon laskee sillä aiemmin antamallani yksinkertaisella kaavalla niin tulos on myöskin 1979/360=5.49mm
Itseasiassa tuo ero olisi 10.8mm. Navan keskeltä - renkaan "etupintaan" on tuo 5.4mm ja navan keskeltä "takapintaan" saman 5.4mm. Nyt pitää alkaa oikein itsekkin laskemaan SIN funktiolla että tuliko puhuttua läpiä päihin kohmelopäissään Kaiken jäljelläolevan järjen mukaan sen pitäisi olla noin mutta...[/quote]
Kävin mittaamassa lankun takarenkaan halkaisian eli se oli 63cm. Tarkaan saa tuon yhden asteen lasketuksi siten että säde on 63/2=315mm
ja sit funkkarilaskimeen näppäilee 1 ja sitten sin ja sitten kertoo saadun luvun 315 = 5.49mm. Eli laski kummalla tavalla tahansa niin tarkkuus on ihan riittävä.
Tuon alla olevan renkan kehä on 1979mm eli 2x3.14159x315=1979mm
kaks kertaa piikaa perseeseen kaavalla
Jos tuon laskee sillä aiemmin antamallani yksinkertaisella kaavalla niin tulos on myöskin 1979/360=5.49mm
Sorry, tämä antaakin vain yhden pyörän puolen asteen poikkeaman suorasta linjasta. Yhden asteen auraus on kaksi kertaa tämä mitta. Pyörän halkaisijan ollessa 630 mm (kehä 1979 mm) antaa yhden asteen auraus 11,0 mm eron (renkaiden etureunojen etäisyys - renkaiden takareunojen etäisyys). Oikea kaava olisi siis kehämitta jaettuna luvulla 180.tomant kirjoitti:Auton renkaan kehämitta on tyypillisesti luokkaa 1950 mm. Tällöin yhden asteen auraus antaisi sinun kaavallasi 5,4 mm (renkaiden etureunojen etäisyys - renkaiden takareunojen etäisyys).
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
kyllä vaan. itse sain kikkailtua ja laskettua kun löysin mersun kulmat jotka oli ilmoitettu milleinä sekä asteina,tarkemmin minuutteina, mutta ilmoittamanne kaavat toimivat samoin. erona on jokunen sadasosamilli. mutta täysin riittävään tarkkuuteen päästään.ohje arvot mulla takana, 0 astetta 02 min (0,02-0,31) tämä milleinä 0,3-3,41 mm. mutta tämä arvohan mersussa haritusta, kuten pitääkin,ei aurausta. ohjearvojen mittoihin pääsin vanteen kehämitalla (15 tuumaa). jos vielä joku selittäisi voiko taka/etupään kulmien muuttamisella olla vaikutusta toisiinsa,mersussa, koska kävi silleen että takaset laitettiin kohilleen, etu oli ok. mutta ratti vinoon ja auto puoltaa oikealle. kun meitillä ei aina sytytä mutta onhan teiltä paljon selventevää tietoo tullutkin,
Aurausta pitää olla, edessä ja takana.[/quote]
takana alku tilanne -0,18 ohje 0,02-0,31 lopputilanne 0,15 jos auraus pielessä olisi sisäsyrjä kulunut,? mutta kului ulkoreuna eli aurasi liikaa.???. vai olenko minä nyt aivan sekaisin, oon kyllä jo muutaman päivän tätä asiaa koettanut selvittää. etuvetoiseenhan laitetaan eteen haritus ,takavetoiseen eteen auraus, mutta eikös taakse haritus??
takana alku tilanne -0,18 ohje 0,02-0,31 lopputilanne 0,15 jos auraus pielessä olisi sisäsyrjä kulunut,? mutta kului ulkoreuna eli aurasi liikaa.???. vai olenko minä nyt aivan sekaisin, oon kyllä jo muutaman päivän tätä asiaa koettanut selvittää. etuvetoiseenhan laitetaan eteen haritus ,takavetoiseen eteen auraus, mutta eikös taakse haritus??
Heh ei Mersuun, siinä pitää olla aurausta myös vetävissä (taka)pyörissä.olenko minä nyt aivan sekaisin, oon kyllä jo muutaman päivän tätä asiaa koettanut selvittää. etuvetoiseenhan laitetaan eteen haritus ,takavetoiseen eteen auraus, mutta eikös taakse haritus??
Ei ehkä niin paljoa kuin ohjearvot kertovat mutta aurausta kuitenkin.
Totta tuolleen laskemalla saa eron selville suoraan. Ja jos kaikki tarvittavat kaavat iskee peräkkäin ja supistelee siis optimoi laskukaavan niin nuin varmaan käy. Etu ja takareunan ero on oleellinen tieto silloin kun lähtee säätelemään tankojen avulla.tomant kirjoitti:Sorry, tämä antaakin vain yhden pyörän puolen asteen poikkeaman suorasta linjasta. Yhden asteen auraus on kaksi kertaa tämä mitta. Pyörän halkaisijan ollessa 630 mm (kehä 1979 mm) antaa yhden asteen auraus 11,0 mm eron (renkaiden etureunojen etäisyys - renkaiden takareunojen etäisyys). Oikea kaava olisi siis kehämitta jaettuna luvulla 180.tomant kirjoitti:Auton renkaan kehämitta on tyypillisesti luokkaa 1950 mm. Tällöin yhden asteen auraus antaisi sinun kaavallasi 5,4 mm (renkaiden etureunojen etäisyys - renkaiden takareunojen etäisyys).
tomant
tomant
(Sitten kun käyttää kikaria tms. niin tilanne muuttuu. )
Toisalta ehkä tuo yksinkertainen kaava on helppo ymmärtää että miksi se on noin. Ajatellaan että rengas voisi pyörähtää tai paremminkinkääntyä kokonaisen ympyrän auton alla ollessaan. Tämähän tarkoittaa 360asteen pyörähdystä. No silloin renkaan pinnan kulkema matka tuossa täyskierroksessa on sama kuin mikä renkaan kehä on. siis sama kuin regas makaisi lattialla (ei pystyssä) ja mittaa tuon ympyrän mitan. No nyt kun tuo kehä jaetaan 360 osaan niin saadaan se matka mitä yksi aste tarkoittaa. Saman voi laskea vanteen ulkoreunalle jne. Lopuksi lapussa tai ohjearvoissa olevalla arvolla keroo tuon yhden asteen tarkoittaman matkan niin saa ohjearvoaurauksen.
Käsittääkseni on niin että kun ilmoitetaan akselilla olevaa aurausta vaikka nyt tuo 1aste niin sehän jakaantuu vasemman sekä oikean pyörän kesken. Siis puoli astetta vasemassa ja puoli oikeassa. Ja tästä muodostuu kokonaisauraus Tietty se on sama kuin yhdessä renkaassa olisi tuo 1 aste mutta sellaista tilannetta ei normaalisti ole että ajettaessa vain toinen rengas auraa.
takana alku tilanne -0,18 ohje 0,02-0,31 lopputilanne 0,15 jos auraus pielessä olisi sisäsyrjä kulunut,? mutta kului ulkoreuna eli aurasi liikaa.???. vai olenko minä nyt aivan sekaisin, oon kyllä jo muutaman päivän tätä asiaa koettanut selvittää. etuvetoiseenhan laitetaan eteen haritus ,takavetoiseen eteen auraus, mutta eikös taakse haritus??[/quote]ukkeli kirjoitti:Aurausta pitää olla, edessä ja takana.
Aurausta pitäisi olla molemmissa akseleissa.
Hmmm. Jos nyt ymmärsin oikein niin tuo homa haisee sille että mittarit on näyttäny ihan päin sitä yhtä. Jos renkaat on kuluneet ulkosyrjaltä on ollut aurausta liikaa ihan niinkuin olit päätellytkin. Tuo -0.18 lukema kertoo että olis ollu haritusta??? Jos ovat tehneet tuon säädön niin nyt sitä aurausta on todella liikaa kun sitä jo alkuun oli liikaa.
No
Kerron nyt ihan jokamiehen konstin millä pääsee hehtaareille onko aurausta vai haritusta.
Ota joku kaveriksi mukaan ja varaa vaikkapa kaksi suoraa laudanpätkää tai alumiinikiskoja tai vaikka kaksi vatupassia ja 3m mitta.
Pidä lautaa tai kiskoa tms. käsin renkaan kyljessä kiinni niin alhaalla että mitta sopii esteettä kulkemaan auton alla renkaan etupuolelta ja takapuolelta. Käske kaverisi pitämää lautaa tai kiskoa samalla tavoin toisella puolella kiinni. (katso ettei passi tai kisko tai lauta osu renkaassa mahdolisesti olevan pahkan kohdalle ja jotkut tekstitkin on joskus aika korkeita)
Nyt sitten mittaatte mitalla etupuolen mitan ja takapuolen mitan ja vähennät ne toisistaan. Näin pääset hehtaareille. Jos lukemien erotus alkaa olla 10mm luokkaa voi varmuudella sanoa että pielessä on auraukset. Ja varsinkin jos harituksen puolelle menee nin oikein kunnolla ollaan metsässä.
Sitten vielä vinkki. Mitatkaa vaikka kolme kertaa nuo mitat. Siis vaihdatte kaverin kanssa vaikka puolia ja mittatte. Näin meneteltynä poistuu inhimmillisen virheen mahdollisuus ja voit paremmin luottaa tekemääsi mittaukseen.
Autodata antaa seuraavat arvot :
......................Ohjearvo.......Toleranssi...........ns. Vihreä alue
Auraus eteen : 2,77 mm.....+/- 1,11 mm.........1,66 - 3,88 mm
Auraus taakse : 3,66 mm....+/- 0,78 mm.........2,88 - 4,44 mm
Eli ei riitä että mittarit näyttää vihreää, pitää koittaa säätää molemmat puolet niin lähelle samaa kun mahdollista. Muuten on ratti vinossa
Eihän autossa vaan ole joku "monsteri jousitus" että pyörät takaa katsottuna \ / . Onko Camber arvot kohdallaan ??
......................Ohjearvo.......Toleranssi...........ns. Vihreä alue
Auraus eteen : 2,77 mm.....+/- 1,11 mm.........1,66 - 3,88 mm
Auraus taakse : 3,66 mm....+/- 0,78 mm.........2,88 - 4,44 mm
Eli ei riitä että mittarit näyttää vihreää, pitää koittaa säätää molemmat puolet niin lähelle samaa kun mahdollista. Muuten on ratti vinossa
Eihän autossa vaan ole joku "monsteri jousitus" että pyörät takaa katsottuna \ / . Onko Camber arvot kohdallaan ??
r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
aurausta pitää olla takana kyllä!
välystä ei pitäny olla.... niinpä,,
nostin perää sen verran että pääsin itte alle, kävin rengasrauan kanssa helat läpi, toisen puolen säätötankoo vääntämällä rungon puolelta, saa renkaan liikkumaan enemmän kun toisen, helassa väljää, väljää sittenkin.sekä epäkesko pultti on silleen rungon korvakon reunojen päällä toisesta reunasta,kun toisella puolen pultti on siellä korvakon reunojen sisällä en tiedä onko merkitystä)
taitaa kuluminen selvitä. luulen.
käyn ostaa tangon, vaihdan, säädätän takakulmat lähemmäksi nollaa kun ovat olleet puolivälissä. säädätän etuset. jospa se siitä
välystä ei pitäny olla.... niinpä,,
nostin perää sen verran että pääsin itte alle, kävin rengasrauan kanssa helat läpi, toisen puolen säätötankoo vääntämällä rungon puolelta, saa renkaan liikkumaan enemmän kun toisen, helassa väljää, väljää sittenkin.sekä epäkesko pultti on silleen rungon korvakon reunojen päällä toisesta reunasta,kun toisella puolen pultti on siellä korvakon reunojen sisällä en tiedä onko merkitystä)
taitaa kuluminen selvitä. luulen.
käyn ostaa tangon, vaihdan, säädätän takakulmat lähemmäksi nollaa kun ovat olleet puolivälissä. säädätän etuset. jospa se siitä