w124 300tdt puoltaa oikealle
w124 300tdt puoltaa oikealle
Autoon on vaihdettu kaikki mahdollinen alustaan. Pyöräkulmia on pyöritelty kahdessa pajassa, viimeksi merkkiliikkeessä. Kulmat pitäs olla ohjearvoissa.
Renkaita epäillään jotta niista johtuisi puolto. Continentalin kitkoilla sekä semperit kesärenkailla ihan sama tilanne. Rengaskoko vakio 195/65/15 Tien kallistus vaikuttaa selvästi, auto puoltaa sinne mihin tie viettää. Caster kulmaa on laitettu 1 aste enemmän oikealle, jonka pitäisi asiaa parantaa, mutta ei tunnu auttavan.
Alustan osat haettu kl:stä. Onkohan ne enää kuranttia tavaraa??
Hermot alkaa mennä, aika rasittava ajettava, kun pitäisi pitkiä työmatkoja tahkota.
Kokeiltu on ajaa samalla tiellä toisella w124 kärryllä joka ei juurikaan puolla, ero on selvä.
Epäilty simpukkaa, mutta eturenkaat ylhäällä moottori käydessä ei renkaita käännellessä simpukka tunnu vaikuttavan renkaiden kääntelyyn mitenkään.
Onko kukaan taistellut saman asian kanssa???
Renkaita epäillään jotta niista johtuisi puolto. Continentalin kitkoilla sekä semperit kesärenkailla ihan sama tilanne. Rengaskoko vakio 195/65/15 Tien kallistus vaikuttaa selvästi, auto puoltaa sinne mihin tie viettää. Caster kulmaa on laitettu 1 aste enemmän oikealle, jonka pitäisi asiaa parantaa, mutta ei tunnu auttavan.
Alustan osat haettu kl:stä. Onkohan ne enää kuranttia tavaraa??
Hermot alkaa mennä, aika rasittava ajettava, kun pitäisi pitkiä työmatkoja tahkota.
Kokeiltu on ajaa samalla tiellä toisella w124 kärryllä joka ei juurikaan puolla, ero on selvä.
Epäilty simpukkaa, mutta eturenkaat ylhäällä moottori käydessä ei renkaita käännellessä simpukka tunnu vaikuttavan renkaiden kääntelyyn mitenkään.
Onko kukaan taistellut saman asian kanssa???
Re: w124 300tdt puoltaa oikealle
Ilmeisesti olet apusimpukan osat uusinu.e500 kirjoitti:Autoon on vaihdettu kaikki mahdollinen alustaan. Pyöräkulmia on pyöritelty kahdessa pajassa, viimeksi merkkiliikkeessä. Kulmat pitäs olla ohjearvoissa.
Renkaita epäillään jotta niista johtuisi puolto. Continentalin kitkoilla sekä semperit kesärenkailla ihan sama tilanne. Rengaskoko vakio 195/65/15 Tien kallistus vaikuttaa selvästi, auto puoltaa sinne mihin tie viettää. Caster kulmaa on laitettu 1 aste enemmän oikealle, jonka pitäisi asiaa parantaa, mutta ei tunnu auttavan.
Alustan osat haettu kl:stä. Onkohan ne enää kuranttia tavaraa??
Hermot alkaa mennä, aika rasittava ajettava, kun pitäisi pitkiä työmatkoja tahkota.
Kokeiltu on ajaa samalla tiellä toisella w124 kärryllä joka ei juurikaan puolla, ero on selvä.
Epäilty simpukkaa, mutta eturenkaat ylhäällä moottori käydessä ei renkaita käännellessä simpukka tunnu vaikuttavan renkaiden kääntelyyn mitenkään.
Onko kukaan taistellut saman asian kanssa???
Usein pajoilla hommelia tehdään niin että kun rattia on käännelty laidasta laitaan ja kulmat "ohjearvoon laitettu" lopuksi irroitetaan sompa kun se on vinossa ja laitetaan suoraan.

Mesrussahan on se ohjauksen palautusiskari. No nyt kun kulmiensäädön jälkeen ratti on ns. pistetty suoraan niin tuo palautusiskari jää väärään kohtaan ja pyrkii oikaisenaan kohtaan missä "iskarin" lepokohta on.
No tästä seuraa ajossa se että tuo palautusiskari pyrkii keskittämään ohjausta niin pirulainen puoltaa vaikka mitä tekis.
Kokeileppa seuraavaa. Laske ratin kierrokset tarkaan keskeltä äärilaitaan
ja sitten toiseen äärilaitaan. Veikkaan että toiseen laitaan sompaa pitää pyörittää hiukan enemmän.
Nyt tulee arvaus mutta tod. näk. saat puollon kuriin siten että säädät ensin ratin uudestaan sen verran vinoon mitä auto haluaa puoltaa. Tämän jälkeen jatkat toista raidetangon päätä ja lyhennät toista samanverran niin kauan että sompa on suorassa. Edit: Käyt siis ajamassa autoa säädön tehtyäsi ja säädät lisää ellei sompa ole vielä suorassa Nyt palautusiskari on haluamassaan kohdassa ja puoltaminenkin vähenee.
Edit lisää: Tuon alkuperäisen ratin kohdan saat selville siten että ajat tasaisella alustalla --> sompa hakee "nollakohdan" ja auto puoltaa. Seuraavaksi katsot kuinka paljon sompa on vinossa. Irroitat somman ja laitat paikoilleen siten että se on keskikohdan vastakkaisella puolella saman verran vinossa kuin mitä se toisella puolella oli Ja nyt ne raidetangon säädöt mita tuossa aiemmin kuvailin.
Jos auto pyrkii puoltamaan oikealla niin hanttarin raidetankoa jatkat ja kuskin lyhennät
Ei tää kirjoittaminen nyt oikei suju. Toivottavasti hiffasit idean.
Re: w124 300tdt puoltaa oikealle
mikä ketun palautusiskariJari Ke kirjoitti:
Mesrussahan on se ohjauksen palautusiskari...

voi hyvää päivää taas näiden "kirvesmiesten" kanssa, kun ne antaa hyviä neuvoja autoista

Re: w124 300tdt puoltaa oikealle
Ei sitte. Siitä sitten vaan säätelemään sompaa alkuperäisestä asennosta muuhun. Hyvä siitä tulee....napa kirjoitti:mikä ketun palautusiskariJari Ke kirjoitti:
Mesrussahan on se ohjauksen palautusiskari...eiköhän se ole vain ihan normaali ohjausvaimennin, että vähän rauhoittaa ohjausta, mutta mikään palautusiskari se ei todellakaan ole...
voi hyvää päivää taas näiden "kirvesmiesten" kanssa, kun ne antaa hyviä neuvoja autoista
Ei se iskari palauta mihinkään kohtaan, sillä ei siis ole merkitystä.Mesrussahan on se ohjauksen palautusiskari. No nyt kun kulmiensäädön jälkeen ratti on ns. pistetty suoraan niin tuo palautusiskari jää väärään kohtaan ja pyrkii oikaisenaan kohtaan missä "iskarin" lepokohta on.
Olet oikeassa siinä ettei rattia saisi suoristaa irrottamalla ja oikeaan asentoon kääntämällä, mutta pitää muistaa että sen on jo aiemmin saattanut joku muu tehdä - pitäisi siis irrottaa simpukan kyljestä proppu ja laittaa lukkoruuvi tilalle, simpukka tietysti keskiasentoon josta "ajoituskolo" löytyy.
Sitten kulmien säätöä niin että ratti jää suoraan.
Rattilukonhan pitäisi lukita ratti ihan suoraan asentoon, ellei siihen kohtaan lukitu on jotain pielessä

Tämä nyt ei E500 ongelmissa taida auttaa

wiimax.fi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5730
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
mulla on kyllä sellanen kuva että 124 simpukassa ei olis sitä "sentrumi"ruuvia mistä vois lukita simpukan keski asentoon, en ole ainakaan huomannudealer kirjoitti:Ei se iskari palauta mihinkään kohtaan, sillä ei siis ole merkitystä.Mesrussahan on se ohjauksen palautusiskari. No nyt kun kulmiensäädön jälkeen ratti on ns. pistetty suoraan niin tuo palautusiskari jää väärään kohtaan ja pyrkii oikaisenaan kohtaan missä "iskarin" lepokohta on.
Olet oikeassa siinä ettei rattia saisi suoristaa irrottamalla ja oikeaan asentoon kääntämällä, mutta pitää muistaa että sen on jo aiemmin saattanut joku muu tehdä - pitäisi siis irrottaa simpukan kyljestä proppu ja laittaa lukkoruuvi tilalle, simpukka tietysti keskiasentoon josta "ajoituskolo" löytyy.
Sitten kulmien säätöä niin että ratti jää suoraan.
Rattilukonhan pitäisi lukita ratti ihan suoraan asentoon, ellei siihen kohtaan lukitu on jotain pielessä![]()
Tämä nyt ei E500 ongelmissa taida auttaa



mullon pelkkiä romuja vaan
juu, siinä ollaan oikeilla jäljillä, että pyörien pitää olla suorassa silloin, kun ne simpukan ja apusimpukan varret on myös siinä "suoraan- ajo" tilassa, kyllä niitä aina joskus tulee vastaan, että on raidetankoa säätämällä laitettu rattia suoraan ja sitten on ne "ohjausvarret" missä sattuu asennossa 
ohjausgeometria ei "ehkä" enää vastaa sellaista tilannetta, millaiseksi se on suunniteltu
toki tuon huomaa joskus myös siitä, että keskiasennosta on toiseen suuntaan 2,5 kierrosta ja toiseen vain 1.5... noin karkeasti sanottuna.

ohjausgeometria ei "ehkä" enää vastaa sellaista tilannetta, millaiseksi se on suunniteltu

Ok tuo on siis vaimennin EI palautin.napa kirjoitti:juu, siinä ollaan oikeilla jäljillä, että pyörien pitää olla suorassa silloin, kun ne simpukan ja apusimpukan varret on myös siinä "suoraan- ajo" tilassa, kyllä niitä aina joskus tulee vastaan, että on raidetankoa säätämällä laitettu rattia suoraan ja sitten on ne "ohjausvarret" missä sattuu asennossa
ohjausgeometria ei "ehkä" enää vastaa sellaista tilannetta, millaiseksi se on suunniteltutoki tuon huomaa joskus myös siitä, että keskiasennosta on toiseen suuntaan 2,5 kierrosta ja toiseen vain 1.5... noin karkeasti sanottuna.
Voit napa olla asiantuntija näissä eikä tarkoitukseni todellakaan ole yleistää arvioita pajojen/äijien toimista joten älä nyt hernettä nenään vedä.
Mutta jos pelkistä aurauksen säädöista puhutaan niin en todelakaan vie autoa pajalle vaan teen sen itse. Aseen tähtäinkiikarista saa sitämyöten tarkan vehkeen aurauksen säätöä varten että useimmat laaseri härpättimet kalpenee. Vai mitä sanot 30m päässä mitattuna todistetusti alle 2mm heitto havaitaan? Ja ken ei tätä usko niin mennään kokeilemaan. Minuuteissa ilmoitettuna näissä laaserivehkeissä se tarkoittaisi minuutin kymmenes osa tarkkuutta. Taatusti eivät kykene tuohon.
Mikä mahtaa olla mittatoleranssi jos pajalla mitataan pakasta vedetyn auton auraukset ym. mitat 3 kertaa peräkkäin autoa liikauttamatta. Siis vehkeet irti ja uusintamittaus ja tämä kolmesti. Veikkaan että mittahaarukka yllättää monikertaisesti tuon 2mm 30m päästä mitattuna.
1` (yhden minutin) heitto 15 tuuman vanteella tarkoittaa 30 metrin päässä mitattuna äkkiä laskettuna 8.7mm /puoli eli hanttari +kuskin puoli 1´mittatarkkuus 30m päässä reipas 17mm. Korjatkoon joku jos laskin väärin.
Se onkin sitten eriasia onko yhdellä minuutilla merkitystä ja kuinka paljon
t: harrastelija Kirvesmies

Minen ymmärrä noista aurauksista ja kulmista sen enempää, mutta olen antanut kertoa itselleni, että W124:ssä on mahdollista siirtää etupyöriä auton pituusakselin suuntaisesti eteen- tai taaksepäin. Muistaakseni tällainen konsti (apparin etupyörää eteenpäin) tehtiin farmariin ja ojaan kampeaminen Suomen teillä loppui siihen. Puhuitteko juuri samasta asiasta?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jos tuota edellistä kirjoitusta tarkoitit niin ei. Vain pelkkä renkaiden auraus kulkusuuntaan nähden etu ja taka- akseliltaTimo L. kirjoitti:Minen ymmärrä noista aurauksista ja kulmista sen enempää, mutta olen antanut kertoa itselleni, että W124:ssä on mahdollista siirtää etupyöriä auton pituusakselin suuntaisesti eteen- tai taaksepäin. Muistaakseni tällainen konsti (apparin etupyörää eteenpäin) tehtiin farmariin ja ojaan kampeaminen Suomen teillä loppui siihen. Puhuitteko juuri samasta asiasta?
Kysymäsi mittaus onnistuu kotikonstein riittävällä tarkkuudella kunhan olosuhteet järjestää oikein. Tasainen alusta ei kallisteluja tms. Eturenkaat ovat auton kulkusuuntaan nähden suorassa, samanlainen rengastus kaikissa renkaissa jne.
Juu, eli alatukivarren ulkopäätä eteenpäin. Lyhyesti sanottuna oikealle gaster-kulma isommaksi.Timo L. kirjoitti:, että W124:ssä on mahdollista siirtää etupyöriä auton pituusakselin suuntaisesti eteen- tai taaksepäin. Muistaakseni tällainen konsti (apparin etupyörää eteenpäin) tehtiin farmariin ja ojaan kampeaminen Suomen teillä loppui siihen. Puhuitteko juuri samasta asiasta?
Joo apusimpukka on uusittu. Iskari on kunnossa. Tuota simpukan keskitystä on kanssa ehdotettu, kai se täytyy tehdä...mutta en ymmärrä miten se puoltoon vaikuttaisi, jollei ole aivan mahdottomasti pielessä. Kuten jo alussa mainitsin niin kokeiltiin nostaa etupyörät ilmaan ja kone käyntiin ja renkaita kääntelemään puolelta toiselle. Ei käänny itsekseen minnekään ja vastus on sama kulmasta riippumatta. Simpukassahan on ns tiukka kohta kun ohjaus on keskellä ja simpukkaan tulee väljää kun käännät rattia enempi laitaan päin. Kai tuolla keskityksellä haetaan että raidetangot säädetään siten että simpukka on tuolla keskialueella välyksettömänä suoraan ajettaessa.
500e simpukassa ei ole keskitysruuvin paikkaa. Sen sijaan normi 124 tuo löytyy.
Juu ja sitä casteria on aste enempi oikealla, eli se pyörä on edempänä vasempaa. Mutta kun ei auta. Camber kulma on n -1 aste(alusta matala ja tuota pienemmäksi ei saa mutta paikallisen mersuliikkeen mielestä ei paha), tuli mieleen onko tuota casteria jo niin paljon ettei caster temppu auta enää.
500e simpukassa ei ole keskitysruuvin paikkaa. Sen sijaan normi 124 tuo löytyy.
Juu ja sitä casteria on aste enempi oikealla, eli se pyörä on edempänä vasempaa. Mutta kun ei auta. Camber kulma on n -1 aste(alusta matala ja tuota pienemmäksi ei saa mutta paikallisen mersuliikkeen mielestä ei paha), tuli mieleen onko tuota casteria jo niin paljon ettei caster temppu auta enää.