Homman nimi on seuraava. SLKni katto alkoi viiko sitten kenkkuilemaan eikä aukea itsekseen ilman pientä ja hentoa otetta ikkunanpielestä. Tai siis pari kertaa on nyt vian toteamisen jälkeen auennut itsekseen mutta suuremmalta osin ei.
Mitähän mahtaa maksaa katon säätö Veholla? Veisin muuten KL-Autoon mutta sanoivat että se on ainoa asia mitä eivät kyseisen kärryn kanssa halua tehdä. Vaatii kuulemma sellaista tarkkuutta ja taitoa mitä heitä ei löydy .
Sitten toinen kysymys siitä miten tuo katon säätö menee ajanmittaan päin prinkkalaa. Parkkipaikkani sijaitsee autohallin päälikerroksessa jonka ramppi on 90 asteen kulmassa pihatiehen. Tämä aiheuttaa sen että kun käännän auton rampille, oikea etupyörä osuu ensimmäisenä ramppiin ja tämä aiheuttaa aikamoista vääntöä koriin. Joka kerta kun rampille ajaa, katosta kuuluu pientä rutinaa. Maalaisjärjellä ajateltuna tuo aiheuttaa katon säätöjen piloille menon. Mitä mieltä olette? Minulla olisi mahdollisuus vaihtaa paikka hallin sisälle jolloin tällaista rampille ajoa ei tapahtuisi ja katon säädöt varmaankin pysyisivät paremmin kuosissa.
Itselläni SLK:n katto alkoi takuuaikana nitistä ja natista. Tämä korjaantui kun katto säädettiin uudelleen ja pysyi pois seuraavat monta vuotta. Tuolloin kuitenkin aukeaminen ja sulkeutuminen toimivat edelleen täysin moitteetta.
Näinollen komppaisin mielelläni jäsen ozzy:ä. Mm. täällä on ollut asiasta juttua.
joopi kirjoitti:Homman nimi on seuraava. SLKni katto alkoi viiko sitten kenkkuilemaan eikä aukea itsekseen ilman pientä ja hentoa otetta ikkunanpielestä...
Tuulilasin yläreunassa on kolme kytkintä, joiden pitää antaa oikea tieto. Muuten katto ei toimi. Yksi (ulkomuistaakseni pelkääjän puolella) kertoo, että katossa oleva linkku on saapunut tuulilasin yläreunassa olevan koukun nurkille (katto kiinni) ja kun koukut sitten pyörähtävät ja vetaisevat katon loppuun saakka ne napsauttavat molemmin puolin kytkimiin (katto lukossa).
Teoria: Voisiko olla, että ikkunan pielestä kiinni ottaminen riittää korjaamaan otteen puoleisen "katto lukossa"-kytkimen kontaktin?
Tuota eikös tuon katon pitäsi mennä konttiin vain kun on käsijarru päällä, ainakin näin muistelisin ohjekirjassa kerrotun. Mulla kuitenkin toimii ilman käsijarruakin ja pienessä vauhdissa, suuremmassa en viitsinyt kokeilla
Onkohan tuohon tehty jälkikäteen joku muutos vai vuosimallikohtasia eroja?
Marko M kirjoitti:Ohjekirjassa kyllä käsketään kytkemään käsijarru päälle ensimmäiseksi. Onkohan tuo sitten vaan kehoitus
On. Ainakin itselläni molemmissa SLK:oissa on katto avautunut ja sulkeutunut vaikka käsijarru ei olisi ollutkaan päällä.
Ohjekirjassa käsketään / kehoitetaan laittamaan käsijarru päälle muihinkin toimintoihin liittyen jos luet tarkaan tuota manuaalia. Esimerkiksi kohdassa "ajaminen" sanotaan seuraavaa:
Ennen käynnistystä
-Vedä käsijarru päälle
-Vaihda manuaalisen vaihdelaatikon vaihde vapaalle tai automaatti N:lle tai P:lle
Samaten renkaan vaihtoon liittyen kehoitetaan laittamaan käsijarru päälle.
SLK oli Olarin Veholla ja heidän "kattospesialistin" kuittiin kirjoittama kommentti oli että "katossa ei havaittu mitään vikaa, on katon ominaisuus ettei se irtoa heti tuulilasin yläreunasta vaan arpoo noin 2-3 sekunttia ennenkuin irtoaa." Samalla sain osakseni rutinaa asennetusta roof modulesta että autoon on tehty ohjekirjan vastaisia muutoksia jotka saattavat aiheuttaa häiriöitä tms.
jaa... Onkohan se katto ollut sitten rikki silloin kun se on siitä tuulilasin reunasta välittömästi irronnut ?
Eli... Mistäpäin PK-seutua löytyisi asiansa osaava "kattospesialisti" jolle voisin viedä katon säädettäväksi? takatuulilasin vasempaan palkkiin on nimittäin myöskin ruvennut ilmaantumaan SLKlle tavanomaista hiertymää (tästä oli jossain Eerolan tai JVAn kirjoittamassa threadissa, en löytänyt vaikka kuinka etsin). Tähän Olarin Veholla kommentoitiin että "jaa, löytyyköhän siitä katosta sellaista säätöä että tuollaisen saisi pois?" .
Moi.
Inkan katto rupea kans kenkkuileen. Avaa takaluukun mut katto ei hievahdakkaan. En ymmärrä. Pitäs olla vasta huolettu. Surina kyllä kuuluu mut mittään ei tapahdu. Ei oo köyhällä tytöllä varaa vehoon.
Inka.
Kokeileppa tuupata kattoa sisävalon takaa samaan aikaan kun surina kuuluu. Jos katto aukeaa, kyseessä on säätövika. Jos ei, on kyseessä sähkövika. Tällöin yleensä on takaluukun yläasennon sähkökatkaisija rikki. (Eli sähköaivo ei ymmärrä että luukku on nyt auennut.) Se sijaitsee oikeanpuoleisen takakontin muoviverhoilun alla.
Kolmannen polven Mersumies, vauvasta asti mersun Dieselin raksutusta kuunnellut ja sitä rakastanut. Nykyään intohimoinen Star-Harrastaja. Kaapelit löytyy kaikenikäiseen kalustoon, valistuneita arvauksia tarjolla 4-tien varrella akselilla Jyväskylä - Helsinki.
---------------------------------
Oma:
R170 SLK 230 K Im Memoriam:
W176 A 160 Cdi
Perheen:
W603 Sprinter 216 CDI
W163 ML 270 CDI Remontissa apupoikana nähdyt ja kyydissä olleet:
W124 250 D, S202 220 D