SLK r170 katon säädön hinta ja säätöjen muuttuminen?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
joopi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 28.04.2008 12:39
Paikkakunta: Espoo

SLK r170 katon säädön hinta ja säätöjen muuttuminen?

Viesti Kirjoittaja joopi »

Homman nimi on seuraava. SLKni katto alkoi viiko sitten kenkkuilemaan eikä aukea itsekseen ilman pientä ja hentoa otetta ikkunanpielestä. Tai siis pari kertaa on nyt vian toteamisen jälkeen auennut itsekseen mutta suuremmalta osin ei.

Mitähän mahtaa maksaa katon säätö Veholla? Veisin muuten KL-Autoon mutta sanoivat että se on ainoa asia mitä eivät kyseisen kärryn kanssa halua tehdä. Vaatii kuulemma sellaista tarkkuutta ja taitoa mitä heitä ei löydy :( .

Sitten toinen kysymys siitä miten tuo katon säätö menee ajanmittaan päin prinkkalaa. Parkkipaikkani sijaitsee autohallin päälikerroksessa jonka ramppi on 90 asteen kulmassa pihatiehen. Tämä aiheuttaa sen että kun käännän auton rampille, oikea etupyörä osuu ensimmäisenä ramppiin ja tämä aiheuttaa aikamoista vääntöä koriin. Joka kerta kun rampille ajaa, katosta kuuluu pientä rutinaa. Maalaisjärjellä ajateltuna tuo aiheuttaa katon säätöjen piloille menon. Mitä mieltä olette? Minulla olisi mahdollisuus vaihtaa paikka hallin sisälle jolloin tällaista rampille ajoa ei tapahtuisi ja katon säädöt varmaankin pysyisivät paremmin kuosissa.
M-B SLK 230K facelift -00
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Itselläni on golf cabrio myöskin hydralisella katolla.

Voisiko vika johtua, että jokin ohjuri (ohjurinpulsa) on väljä tai rikki ??
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
joopi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 28.04.2008 12:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja joopi »

En usko, kyllä se säädöissä näyttäisi olevan. Ainakaan päälisin puolin kopeloimalla ja tutkailemalla en ole nähnyt mitään rikkinäistä.
M-B SLK 230K facelift -00
Avatar
ozzy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Pe 09.06.2006 19:37
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja ozzy »

Oliskohan kuitenkin ne kattoverhoilun sisällä tai tuulilasin yläreunassa olevat mikrokytkimet joista joku temppuilee....
SL500 R129
CLS 500
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Itselläni SLK:n katto alkoi takuuaikana nitistä ja natista. Tämä korjaantui kun katto säädettiin uudelleen ja pysyi pois seuraavat monta vuotta. Tuolloin kuitenkin aukeaminen ja sulkeutuminen toimivat edelleen täysin moitteetta.

Näinollen komppaisin mielelläni jäsen ozzy:ä. Mm. täällä on ollut asiasta juttua.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: SLK r170 katon säädön hinta ja säätöjen muuttuminen?

Viesti Kirjoittaja eerola »

joopi kirjoitti:Homman nimi on seuraava. SLKni katto alkoi viiko sitten kenkkuilemaan eikä aukea itsekseen ilman pientä ja hentoa otetta ikkunanpielestä...
Tuulilasin yläreunassa on kolme kytkintä, joiden pitää antaa oikea tieto. Muuten katto ei toimi. Yksi (ulkomuistaakseni pelkääjän puolella) kertoo, että katossa oleva linkku on saapunut tuulilasin yläreunassa olevan koukun nurkille (katto kiinni) ja kun koukut sitten pyörähtävät ja vetaisevat katon loppuun saakka ne napsauttavat molemmin puolin kytkimiin (katto lukossa).

Teoria: Voisiko olla, että ikkunan pielestä kiinni ottaminen riittää korjaamaan otteen puoleisen "katto lukossa"-kytkimen kontaktin?
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Täällä kuvatus, josta käy ilmi kattomekanismiin liittyvät kytkimet.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1693
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Tuota eikös tuon katon pitäsi mennä konttiin vain kun on käsijarru päällä, ainakin näin muistelisin ohjekirjassa kerrotun. Mulla kuitenkin toimii ilman käsijarruakin ja pienessä vauhdissa, suuremmassa en viitsinyt kokeilla :)

Onkohan tuohon tehty jälkikäteen joku muutos vai vuosimallikohtasia eroja?
230 C 1978
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Marko M kirjoitti:Tuota eikös tuon katon pitäsi mennä konttiin vain kun on käsijarru päällä, ainakin näin muistelisin ohjekirjassa kerrotun...
Kyllä minulla facelift-SLK:ssa ilman käsijarrua toimi.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1693
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Ohjekirjassa kyllä käsketään kytkemään käsijarru päälle ensimmäiseksi. Onkohan tuo sitten vaan kehoitus :wink:
230 C 1978
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Marko M kirjoitti:Ohjekirjassa kyllä käsketään kytkemään käsijarru päälle ensimmäiseksi. Onkohan tuo sitten vaan kehoitus :wink:
On. Ainakin itselläni molemmissa SLK:oissa on katto avautunut ja sulkeutunut vaikka käsijarru ei olisi ollutkaan päällä.

Ohjekirjassa käsketään / kehoitetaan laittamaan käsijarru päälle muihinkin toimintoihin liittyen jos luet tarkaan tuota manuaalia. Esimerkiksi kohdassa "ajaminen" sanotaan seuraavaa:

Ennen käynnistystä

-Vedä käsijarru päälle

-Vaihda manuaalisen vaihdelaatikon vaihde vapaalle tai automaatti N:lle tai P:lle

Samaten renkaan vaihtoon liittyen kehoitetaan laittamaan käsijarru päälle.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
joopi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 28.04.2008 12:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja joopi »

Plot thickens...

SLK oli Olarin Veholla ja heidän "kattospesialistin" kuittiin kirjoittama kommentti oli että "katossa ei havaittu mitään vikaa, on katon ominaisuus ettei se irtoa heti tuulilasin yläreunasta vaan arpoo noin 2-3 sekunttia ennenkuin irtoaa." Samalla sain osakseni rutinaa asennetusta roof modulesta että autoon on tehty ohjekirjan vastaisia muutoksia jotka saattavat aiheuttaa häiriöitä tms.

jaa... Onkohan se katto ollut sitten rikki silloin kun se on siitä tuulilasin reunasta välittömästi irronnut :roll: ?

Eli... Mistäpäin PK-seutua löytyisi asiansa osaava "kattospesialisti" jolle voisin viedä katon säädettäväksi? takatuulilasin vasempaan palkkiin on nimittäin myöskin ruvennut ilmaantumaan SLKlle tavanomaista hiertymää (tästä oli jossain Eerolan tai JVAn kirjoittamassa threadissa, en löytänyt vaikka kuinka etsin). Tähän Olarin Veholla kommentoitiin että "jaa, löytyyköhän siitä katosta sellaista säätöä että tuollaisen saisi pois?" .

Luotto Olarin vehoon kattoasioissa vähän pieneni.
M-B SLK 230K facelift -00
Inka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 01.12.2012 00:09

Re: SLK r170 katon säädön hinta ja säätöjen muuttuminen?

Viesti Kirjoittaja Inka »

Moi.
Inkan katto rupea kans kenkkuileen. Avaa takaluukun mut katto ei hievahdakkaan. En ymmärrä. Pitäs olla vasta huolettu. Surina kyllä kuuluu mut mittään ei tapahdu. Ei oo köyhällä tytöllä varaa vehoon.
Inka.
SLK 230 kompessor Hopea...
Avatar
mlowner
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ti 06.04.2010 18:56
Paikkakunta: 4-tie akselilla Helsinki-Jyväskylä

Re: SLK r170 katon säädön hinta ja säätöjen muuttuminen?

Viesti Kirjoittaja mlowner »

Kokeileppa tuupata kattoa sisävalon takaa samaan aikaan kun surina kuuluu. Jos katto aukeaa, kyseessä on säätövika. Jos ei, on kyseessä sähkövika. Tällöin yleensä on takaluukun yläasennon sähkökatkaisija rikki. (Eli sähköaivo ei ymmärrä että luukku on nyt auennut.) Se sijaitsee oikeanpuoleisen takakontin muoviverhoilun alla.
Kolmannen polven Mersumies, vauvasta asti mersun Dieselin raksutusta kuunnellut ja sitä rakastanut. Nykyään intohimoinen Star-Harrastaja. Kaapelit löytyy kaikenikäiseen kalustoon, valistuneita arvauksia tarjolla 4-tien varrella akselilla Jyväskylä - Helsinki.
---------------------------------

Oma:
R170 SLK 230 K
Im Memoriam:
W176 A 160 Cdi

Perheen:
W603 Sprinter 216 CDI
W163 ML 270 CDI
Remontissa apupoikana nähdyt ja kyydissä olleet:
W124 250 D, S202 220 D
Vastaa Viestiin