A170 CDi ilmansuodattimen vaihto?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
terho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 14.02.2005 17:45
Paikkakunta: Jyväskylä

A170 CDi ilmansuodattimen vaihto?

Viesti Kirjoittaja terho »

Terveydys.

Kuinka vaihdetaan ilmansuodatin A170 CDi:hin? Asia ei heti auennut kun vilkaisin konepellin alle, ajattelin kysäistä ennenkuin rikon jotakin..

Katsastusmies nimittäin totesi pakokaasutestissä K-arvoksi 3.83 sallitun 3 sijaan. Ajattelin vaihtaa ilmanputsarin ja antaa hieman kenkää jos se auttaisi.
MB C180 -99
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70

EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
Avatar
terho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 14.02.2005 17:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja terho »

Vastaan itse itselleni:
vaihto on ihan helppo juttu, kotelon sivussa kuskinpuolella on pyöreä luukku jota kiertämällä hieman se aukeaa ja suodattimen saa pois. Yläpuolella oleva letku täytyy irroittaa.

Ongelma tuli siinä, että alkuperäinen suodin (Bosch, Germany) oli metallinen ja molemmista päistä avoin. Uusi (Motonet, Poland) on kuminen ja toisestapäästä umpinainen. Luukussa on reunus, joka menee suotimen sisään, mutta tässä kumisessa se ei mahtunut pyörimään siinä. Luukun sai kiinnin, mutta suodatin ikään kuin jäi kierteelle.
Tein siihen suodattimen kumiseen huuleen viillot ja tilanne hieman parani. En sitten tiedä olisiko se umpinainen kumi pitäny kuoria kokonaan pois.

Eipä ollut ennen ongelmia yhden ilmansuotimen vaihdossa. Suosittelen hommaamaan suotimen jostain kunnon liikkeestä.
MB C180 -99
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70

EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Ei tartte edes letkua irrottaa. Ainakin W168:ssa alkuperäinen suodatin on muovinen/kuminen ja toisesta (luukun) päästä umpinainen. Veholta ostettuna menee ihan mukavasti paikoilleen mukisematta, eikä tartte funtsia... Luukun kierteet on vähä ronkelit, joten kannattaa kattoo että menee kunnolla kiinni ettei käy niin että luukku tippuu kesken ajon.
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

terho kirjoitti: Ongelma tuli siinä, että alkuperäinen suodin (Bosch, Germany) oli metallinen ja molemmista päistä avoin. Uusi (Motonet, Poland) on kuminen ja toisestapäästä umpinainen. Luukussa on reunus, joka menee suotimen sisään, mutta tässä kumisessa se ei mahtunut pyörimään siinä. Luukun sai kiinnin, mutta suodatin ikään kuin jäi kierteelle.
Tein siihen suodattimen kumiseen huuleen viillot ja tilanne hieman parani. En sitten tiedä olisiko se umpinainen kumi pitäny kuoria kokonaan pois.
Niitä luukuja on kahdenlaisia sinulla on kait se vanhempi sillä se vaihtui jossain (silloin kuin filteri malli muuttui umpinaiseksi)
vaiheessa erillaiseen joka sopii noitten "uusien" filtereiden kanssa. Käy ostamassa uusi kansi, maksaa muutaman euron.
Filterin vaihto helpottuu ja pysyy tiiviinä.
Suodatin on oikeaa "nykypäivän" mallia.
Ps. Ois kait kantta muokaamalla saanut "uuden" mallisen muistaakseni mutta en viitinyt koska maksoi niin vähän se uus.
A170cdi-00 1999-
Vastaa Viestiin