A-sarja jakopään ketju

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lassekuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Pe 22.05.2009 16:24

A-sarja jakopään ketju

Viesti Kirjoittaja lassekuu »

Ketju alkanut" rallattamaan", ajettu 190 000km, onko mahdollista että paukahtaa poikki? Vai vain ajan ja iän tuomaa ääntä, syytä huoleen?
Opeleissa ainakin noita hihnoja katkeillut, mutta miten ketjut kestää, katkeileeko niitä?
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Ei katkeile, ja kestänee kyllä 300 tkm ihan helpolla (huolto-ohjelmassa on ensimmäinen tarkastus 300 tkm kohdalla). Tuskin se on ketju mikä rallattaa, vaan veikkaanpa että 99,9 % todennäköisyydellä moniurahihnan kiristintä. Se aiheutti itsellänikin rallatusta A 170 CDI:ssä kun ilman kaasua lähti liikkeelle tai päästi kytkintä vähän ylös, tai sitten lähti ihan pintakaasulle.

Se ketju ei oo mikään rimpula, että ei todellakaan katkea vahingossakaan. Kyseessä on kuitenkin todella järeä kaks senttiä leveä teräskettinki.
lassekuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Pe 22.05.2009 16:24

Viesti Kirjoittaja lassekuu »

No toivotaan että ei katkea, silti epäilyttää tuo ääni, kun viisaammat sanonut että ketju venynyt ja siksi ääntää.
http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.57.htm
Tuolla taas juttua kiristimestä, voiko se "väsyä"?
Voinko ruuvata kiristimen irti, jos tarkistaisi kunnon? kuvien ja konepellin alle katsottuna näyttäisi helpolta?
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Älä kuuntele "viisaampia", usko tyhmempää:

Laita nyt ensin uusiksi kaikki ne moniurahihnan rullat/kiristimet siitä päältä + uus moniurahihna.

Toinen asia: Ketjuhomman jättäisin ihan suosiolla ammattilaisten hoidettavaksi, niin ei tarvi itseään syyttää jos moottoris kosahtaa kun on säästetty tee-se-itsenä ja katottu netistä kuvia...
lassekuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Pe 22.05.2009 16:24

Viesti Kirjoittaja lassekuu »

Rullat ja hihna tarkistettu/vaihdettu kun pitivät aika meteliä ja vinkunaa joka peitti tämän jakopäästä? ehkä tulevan äänen, ääni ei ole kova, Ei viitsisi turhaa lähemmäs tonnia ketjun vaihtoon euroja laittaa, toinen vaihtoehto tietysti voi olla pam ja koko kone vaihtoon.
Eli jos jollain tietoa tuosta kiristimisestä, niin otetaan ilomielin vastaan.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

masaf1 kirjoitti: Se ketju ei oo mikään rimpula, että ei todellakaan katkea vahingossakaan. Kyseessä on kuitenkin todella järeä kaks senttiä leveä teräskettinki.
Noiden kuvien mukaanhan tuossa olisi yksrivinen ketju?
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Riippuu millä koneella ja mikä vuosimalli. Ootko nyt varma, että ne kiristimet on tosiaan kunnossa ja oikein laitettu ja ettei rallatus tule jostain apulaitteesta?
Avatar
aakkocdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 21.04.2006 17:06
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja aakkocdi »

Mulla loppui rallatus, kun vaihdoin moniurahihnan. 170 cdi.
Vanhalla hihnalla kiristinrulla`"väpätti" tyhjäkäynnillä.
Huoltoneuvojan mukaan jakoketjulla ei ole määrättyä km-vaihtoväliä, vaan vaihdetaan, kun alkaa rallattamaan.
aj: 298tkm.
lassekuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Pe 22.05.2009 16:24

Viesti Kirjoittaja lassekuu »

Kuten tuossa ylempänä kirjoitin, juuri ollut huollossa rullien, laturin ja hihnan takia, eli ääni ei tule sieltä. huollossa sanoivat että ketjusta luultavasti tulee.
http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.57.htm
Tuolta katsellessa vika voisi olla tuossa kiristimessä. Auto A140 -98 ajettu 190 000km, eli auton arvo ei ole enää paljoa, siksi ei heti kiinnostaisi laittaa tonnia jos ei pakko.
Siksi joku viisaampi voi kertoa voinko tuon kiristimen huoletta ruuvata irti ja tarkistaa kunnon? Jarruja ja muita juttaja itse korjaíllut, mutta jakoketju/hihna juttuja ei ole ennen tullut eteen. Jään odottelemaan ammattiauttajaa :(
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Ei täältä foorumilta voi kukaan "ammattiauttajakaan" kaukona korjata sitä telepaattisesti. Vaikea uskoa edelleenkään, että ketjusta tulis ääni, varsinkin kun on vähän ajettu ns. "mopomalli". Moniurahihnan kiristin/rullatkin voi olla susia syntyessään tai ne voi asentaa väärin, eli edelleen sieltä etsisin / vaihtaisin korjaamoa...
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3532
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Mie kysäsin moniurahihnan vaihtoa Auto-Sunilta, ja kysyin samalla, josko vesipumppu kannattais vaihtaa ku mittarissa on 150 tkm. Sain vastaukseks että kannattaa vaihtaa vesipumppu ja jakoketju :shock: Kävin eile vielä paikanpäällä utelemassa tuosta ketjunvaihtovälistä; sitä ei varsinaisesti ole määritelty, mutta noita on kuulemma menny poikki alle 100 tkm:n. Mie tulin kuiteski siihe tulokseen, että ostin samalla käynnillä Sunilta uuen hihnan ja hajonneen ohjurirullan, ja koputan puuta vesipumpun ja jakoketjun suhteen. Remonttikustannuseksi jäi näin ite asentaen 70€ 700€:n sijaan

Onko kellään kokemuksia tai varmoja kuulopuheita w168 mallissa jakoketjun katkeamisesta :?:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
mekanik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Su 08.11.2009 15:08

Viesti Kirjoittaja mekanik »

Ketjuja on muutama vaihdettu juuri noiden rallatteluiden takia juuri tuohon 168 koppaseen. Ikinä en ole kyllä kuullut että ketjuja olisi poikki mennyt.
Vastaa Viestiin