Auto tärisee huomattavasti jarruttaessa.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kapok
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 03.03.2009 21:13

Auto tärisee huomattavasti jarruttaessa.

Viesti Kirjoittaja Kapok »

Vaihdoin tuossa talvirenkaat pois ja kesärenkaat tilalle tuosta väykästä.
Nyt sitten olen huomannut, että auto alkaa tärisemään nopeissa vauhdeissa satasesta ylös päin, tämä ei ole kovin häiritsevää, mutta kun yli 80 vauhdista jarruttaa niin auto tärisee huomattavasti.
Pienemmillä nopeuksilla ei tärise oikeastaan yhtään.

Talvirenkailla ajo oli ihan normaalia.
Renkaat ovat samat kuin viimekesänä ja ovat samoissa paikoissa kuin viimevuonnakin, joten mistähän tuo mahtaa johtua?
Katsastus oli hieman ennen tuota renkaidenvaihtoa, ja siellä ei ilmennyt mitään korjattavaa.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Onko miten vanhat renkaat? Kudosvika?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 874
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Etutukivarsien puslissa väljää. Oli sama ongelma (talvirenkailla ravistus vähäinen, kesärenkailla hirveä), vaihdoin talvella puslat ja ravistus hävisi.
Kuulemma väyrysen tyyppivika. Katsastusmies ei huomannut puslissa mitään vikaa.
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Fillarit eivät ole balanssissa.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
nasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: Ma 17.03.2008 11:33
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja nasu »

jarrulevyt korjasivat itsellä tilanteen
EHKÄ VIELÄ PIKKUISEN LISÄÄ.......

w124 300tdt -91
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Kiristitkö renkaan pultit ristiin?
Etenkin rumpujarruissa on suuri vaikutus jos pultit on kiristetty väärin. vääntää rumpua kieroon, jolloin tärisee jarrutuksissa ja suurissa nopeuksissa.
Kuulemma myös levyjarruissa tämä on mahdollista (tosin huomattavasti harvinaisempaa)
Avatar
holisti72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Ti 24.04.2007 22:00
Paikkakunta: Maaninka / Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja holisti72 »

Yksi villi veikkaus, eihän etupyörän laakerit ole yhtään liian löysällä?
Auto tällä hetkellä kilpailevan leirin tuotos. bmw e34 525 tdsa seisonnassa w123 200d
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Kiristä ne vanteiden pultit uudestaan.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Pultit vaan kiristetty vituralleen tai sitten keskitysrenkaita vanteen ja navan välistä puuttuu tai on littaantunut sinne väliin.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 862
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Tärinää jarrutettaessa aiheuttaa, jos jarrukaliibereiden liukutapit ovat vääntyneet.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Onko kesärenkaat alumiinivanteilla?

Jos on, niin ne kuuluu kiinnittää omilla pulteillaan, eikä niillä talvirenkaiden pulteilla. Ja niihin aluimiinivanteisiin kuuluu keskitysholkit.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Kapok
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 03.03.2009 21:13

Viesti Kirjoittaja Kapok »

Kesärenkaissa ovat ihan erit pultit kuin talvirenkaissa(samat kuin vuosi sitten).
Pultit on kiristetty ristiin pariinkin otteeseen.
Katselin tänään tuossa kaverini kanssa joka tietää autoista hieman enemmän kuin minä ja huomattiin, että kulutuspinta oli renkaissa epätasainen, eli ohjauskulmat ovat päin peetä.
Jarrulevyt olivat edestä hieman vääntyneet, eli jarrut ottivat levyyn epätasaisesti.

Eli renkaat uusiksi, uudet jarrulevyt ja palat eteen.
Ohjauskulmien säädöt uusiksi jne..
Reilun tonnin siihen saa uppoamaan, mutta parempi näin kuin, että "hajoittaisin" autoa enempää.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Kapok kirjoitti:huomattiin, että kulutuspinta oli renkaissa epätasainen, eli ohjauskulmat ovat päin peetä.
Toi on ihan Väyrysen ominaisuus (tai ainakin kaikissa kolmessa meillä on ollu havaittavissa - ja kulmat on ollu säädössä tai jos eivät niin on heti säädätetty!) , että renkaat kuluu hieman epätasaisesti, vaikka kuinka ois kulmat vimpan päälle säädössä tai vähän tahallaan väärinkin säädettynä (ettei söis sisäreunasta). Mutta pareehan ne kulmat on kuitenki tarkistaa, että ovatko kunnossa, se ei montaa kymppiä maksa.

No itellä tässä ny kesärenkaina 18" ja faktahan se on, että näitä ei saa kirveelläkään kulumaan tasaisesti.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Minulla täristi melko pitkään Väyrynen jarrutuksissa. Vaihdoin taakse levyt Veholla ja tärinä hävisi kokonaan. Sellaiset levyt ei paljon maksa ja osaa ne itsekin vaihtaa.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Kapok
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 03.03.2009 21:13

Viesti Kirjoittaja Kapok »

Chili kirjoitti:Minulla täristi melko pitkään Väyrynen jarrutuksissa. Vaihdoin taakse levyt Veholla ja tärinä hävisi kokonaan. Sellaiset levyt ei paljon maksa ja osaa ne itsekin vaihtaa.
Unohdin mainita :roll: että jarrutuksissa tärinä vaikuttaa enimmäkseen rattiin, joten vika on selvästi oltava etujarruissa/levyissä?

Ja tuo epätasainen kulutus on huomattavaa, renkaan ulkoreuna on jo lähes sileä ja sisäreunan urat on n3mm.
Pääurissa on kyllä syvyyttä ihan riittävästi.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Joo eipä niiden ulkoreunasta kuuluis kulua, eli auraukset pielessä.

Missä asennossa oot säilyttänyt kesärenkaitasi? Mikäli renkaat on ollut pystyssä pitkään, menee ne "kantikkaiksi" ja täristelee jonkun aikaa. Esim. talvella kun 300TD oli tallissa pari kk ajamatta, niin ravisti pirusti ekalla ajokerralla kun renkaat oli vielä kantikkaat. Mutta kyllä ne siitä pyöristy ajamalla.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Toisekseen ne kovettuukin pinnastaan kun ovat käyttämättä.Ajelehan jonkin aikaa ja kotot muuttuuko ominaisuus.
Kapok
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 03.03.2009 21:13

Viesti Kirjoittaja Kapok »

Reilu 1000km olen noilla renkailla jo ajanut tärinöiden kanssa.
Enpä tämmöisenä autonoviisina noihin tärinöihin alussa niinkään kiinnittänyt huomiota.
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Kapok kirjoitti:Ja tuo epätasainen kulutus on huomattavaa, renkaan ulkoreuna on jo lähes sileä ja sisäreunan urat on n3mm.
Pääurissa on kyllä syvyyttä ihan riittävästi.
Jos renkaat kuluvat reunoilta liikaa, niin olet ajellut liian pienillä paineilla. Se on hyvinkin tavallista, renkaista kun ei päälle päin osaa sanoa paineista juuri mitään.

Ja kyllä se tärinä ratissa jarrulevyihin viittaisi. Itsellä tekee samaa, ja lisäksi kesärenkailla alkoi täristämään moottoritiellä. Mutta löytyikin sitten pihalta renkaasta irronnut lyijypaino :-)
------
W124 300 TD -92
Vastaa Viestiin