Auto tärisee huomattavasti jarruttaessa.
Auto tärisee huomattavasti jarruttaessa.
Vaihdoin tuossa talvirenkaat pois ja kesärenkaat tilalle tuosta väykästä.
Nyt sitten olen huomannut, että auto alkaa tärisemään nopeissa vauhdeissa satasesta ylös päin, tämä ei ole kovin häiritsevää, mutta kun yli 80 vauhdista jarruttaa niin auto tärisee huomattavasti.
Pienemmillä nopeuksilla ei tärise oikeastaan yhtään.
Talvirenkailla ajo oli ihan normaalia.
Renkaat ovat samat kuin viimekesänä ja ovat samoissa paikoissa kuin viimevuonnakin, joten mistähän tuo mahtaa johtua?
Katsastus oli hieman ennen tuota renkaidenvaihtoa, ja siellä ei ilmennyt mitään korjattavaa.
Nyt sitten olen huomannut, että auto alkaa tärisemään nopeissa vauhdeissa satasesta ylös päin, tämä ei ole kovin häiritsevää, mutta kun yli 80 vauhdista jarruttaa niin auto tärisee huomattavasti.
Pienemmillä nopeuksilla ei tärise oikeastaan yhtään.
Talvirenkailla ajo oli ihan normaalia.
Renkaat ovat samat kuin viimekesänä ja ovat samoissa paikoissa kuin viimevuonnakin, joten mistähän tuo mahtaa johtua?
Katsastus oli hieman ennen tuota renkaidenvaihtoa, ja siellä ei ilmennyt mitään korjattavaa.
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Etutukivarsien puslissa väljää. Oli sama ongelma (talvirenkailla ravistus vähäinen, kesärenkailla hirveä), vaihdoin talvella puslat ja ravistus hävisi.
Kuulemma väyrysen tyyppivika. Katsastusmies ei huomannut puslissa mitään vikaa.
Kuulemma väyrysen tyyppivika. Katsastusmies ei huomannut puslissa mitään vikaa.
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Pultit vaan kiristetty vituralleen tai sitten keskitysrenkaita vanteen ja navan välistä puuttuu tai on littaantunut sinne väliin.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Tärinää jarrutettaessa aiheuttaa, jos jarrukaliibereiden liukutapit ovat vääntyneet.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Kesärenkaissa ovat ihan erit pultit kuin talvirenkaissa(samat kuin vuosi sitten).
Pultit on kiristetty ristiin pariinkin otteeseen.
Katselin tänään tuossa kaverini kanssa joka tietää autoista hieman enemmän kuin minä ja huomattiin, että kulutuspinta oli renkaissa epätasainen, eli ohjauskulmat ovat päin peetä.
Jarrulevyt olivat edestä hieman vääntyneet, eli jarrut ottivat levyyn epätasaisesti.
Eli renkaat uusiksi, uudet jarrulevyt ja palat eteen.
Ohjauskulmien säädöt uusiksi jne..
Reilun tonnin siihen saa uppoamaan, mutta parempi näin kuin, että "hajoittaisin" autoa enempää.
Pultit on kiristetty ristiin pariinkin otteeseen.
Katselin tänään tuossa kaverini kanssa joka tietää autoista hieman enemmän kuin minä ja huomattiin, että kulutuspinta oli renkaissa epätasainen, eli ohjauskulmat ovat päin peetä.
Jarrulevyt olivat edestä hieman vääntyneet, eli jarrut ottivat levyyn epätasaisesti.
Eli renkaat uusiksi, uudet jarrulevyt ja palat eteen.
Ohjauskulmien säädöt uusiksi jne..
Reilun tonnin siihen saa uppoamaan, mutta parempi näin kuin, että "hajoittaisin" autoa enempää.
Toi on ihan Väyrysen ominaisuus (tai ainakin kaikissa kolmessa meillä on ollu havaittavissa - ja kulmat on ollu säädössä tai jos eivät niin on heti säädätetty!) , että renkaat kuluu hieman epätasaisesti, vaikka kuinka ois kulmat vimpan päälle säädössä tai vähän tahallaan väärinkin säädettynä (ettei söis sisäreunasta). Mutta pareehan ne kulmat on kuitenki tarkistaa, että ovatko kunnossa, se ei montaa kymppiä maksa.Kapok kirjoitti:huomattiin, että kulutuspinta oli renkaissa epätasainen, eli ohjauskulmat ovat päin peetä.
No itellä tässä ny kesärenkaina 18" ja faktahan se on, että näitä ei saa kirveelläkään kulumaan tasaisesti.
Unohdin mainita että jarrutuksissa tärinä vaikuttaa enimmäkseen rattiin, joten vika on selvästi oltava etujarruissa/levyissä?Chili kirjoitti:Minulla täristi melko pitkään Väyrynen jarrutuksissa. Vaihdoin taakse levyt Veholla ja tärinä hävisi kokonaan. Sellaiset levyt ei paljon maksa ja osaa ne itsekin vaihtaa.
Ja tuo epätasainen kulutus on huomattavaa, renkaan ulkoreuna on jo lähes sileä ja sisäreunan urat on n3mm.
Pääurissa on kyllä syvyyttä ihan riittävästi.
Joo eipä niiden ulkoreunasta kuuluis kulua, eli auraukset pielessä.
Missä asennossa oot säilyttänyt kesärenkaitasi? Mikäli renkaat on ollut pystyssä pitkään, menee ne "kantikkaiksi" ja täristelee jonkun aikaa. Esim. talvella kun 300TD oli tallissa pari kk ajamatta, niin ravisti pirusti ekalla ajokerralla kun renkaat oli vielä kantikkaat. Mutta kyllä ne siitä pyöristy ajamalla.
Missä asennossa oot säilyttänyt kesärenkaitasi? Mikäli renkaat on ollut pystyssä pitkään, menee ne "kantikkaiksi" ja täristelee jonkun aikaa. Esim. talvella kun 300TD oli tallissa pari kk ajamatta, niin ravisti pirusti ekalla ajokerralla kun renkaat oli vielä kantikkaat. Mutta kyllä ne siitä pyöristy ajamalla.
Rengaspaineet
Jos renkaat kuluvat reunoilta liikaa, niin olet ajellut liian pienillä paineilla. Se on hyvinkin tavallista, renkaista kun ei päälle päin osaa sanoa paineista juuri mitään.Kapok kirjoitti:Ja tuo epätasainen kulutus on huomattavaa, renkaan ulkoreuna on jo lähes sileä ja sisäreunan urat on n3mm.
Pääurissa on kyllä syvyyttä ihan riittävästi.
Ja kyllä se tärinä ratissa jarrulevyihin viittaisi. Itsellä tekee samaa, ja lisäksi kesärenkailla alkoi täristämään moottoritiellä. Mutta löytyikin sitten pihalta renkaasta irronnut lyijypaino
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92