Ilmastoinnin lauhduttimen vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 874
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Ilmastoinnin lauhduttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja esukki »

Piti laittattaa uudet mehut Viton ilmastointiin mutta olikin lauhduttimessa reikä prkl... :evil: Vehon hinta lauhduttimelle 638e, mutta saksan ebayssa näytti olevan tarvike hintaan 93e.
Saakos sen vaihdettua itse ilman että joku liitos jää vuotamaan? Vehon arvio oli 4-5t työtä á 80e.

Esukki
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Re: Ilmastoinnin lauhduttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

esukki kirjoitti:Piti laittattaa uudet mehut Viton ilmastointiin mutta olikin lauhduttimessa reikä prkl... :evil: Vehon hinta lauhduttimelle 638e, mutta saksan ebayssa näytti olevan tarvike hintaan 93e.
Saakos sen vaihdettua itse ilman että joku liitos jää vuotamaan? Vehon arvio oli 4-5t työtä á 80e.

Esukki
saisiko tuon juottamalla kuntoon?
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 874
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Jäähdytinhuolto Kinanen vastasi:
"ilmastoinnin kenno-osa ei ole korjattavissa, ohut alumiini, korkeapainepuoli." :cry:
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Re: Ilmastoinnin lauhduttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Timo J »

esukki kirjoitti:Saakos sen vaihdettua itse ilman että joku liitos jää vuotamaan? Vehon arvio oli 4-5t työtä á 80e.

Esukki
Saa sen vaihdettua itsekin, ihmisiähän ne sielä Vehollakin on..

Putkiliitokset, joissa on O-rengas tiivistys, pitää laittaa sopivaa voidetta, ettei O-rengas repeydy, lyttäänny tai muuten hajoa ja jää vuotamaan.

Sopiva rasva on varmaan kylmäaineen sekaan laitettava öljy.
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 874
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

WIS neuvoo rasvaamaan tiivisteet "kompressoriöljyllä". Mitähän se lienee?
Veholla sanoivat että usein jotuu vaihtamaan myös putket uusiin (150e+200e), muuten ei välttämättä pidä. Onkohan perää?
Aion kuitenkin vaihtaa vain kennon ja kuivaimen. Tilaus lähti jo Saksaan...
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Avatar
jenkkuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Pe 01.01.2010 07:41
Paikkakunta: rangsby

Viesti Kirjoittaja jenkkuli »

esukki kirjoitti:WIS neuvoo rasvaamaan tiivisteet "kompressoriöljyllä". Mitähän se lienee?
Veholla sanoivat että usein jotuu vaihtamaan myös putket uusiin (150e+200e), muuten ei välttämättä pidä. Onkohan perää?
Aion kuitenkin vaihtaa vain kennon ja kuivaimen. Tilaus lähti jo Saksaan...
laita tummelia ei koveta ja toimii hyvin (kysy muijaltas)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Olikohan tuo edellinen kesävitsi :lol:

No kuitenkin, ne Viton ilmastoinnin lauhduttimen kylkeen menevät putket, tai niiden kierteet, voivat olla siitten tosi tiukalla ja/tai menevät pilalle kun niitä irroittaa, ehkä juuri sen takia tuo pitkä aika tuossa Vehon arviossa. Hyvällä tuurilla putket jää ehjäksi ja se jo valmiiksi rikki oleva lauhdutin saa siipeensä.

Koko keulanhan siitä saa purkaa edestä mutta siinä nyt ei ole mitään ihmeellistä.

Ammattimies, joka on tehnyt tuo ennenkin tekee sen todennäköisesti nopeasti ja vähillä vaurioilla. Auto pitää kuitenkin sitten lopuksi viedä (heti) paikkaan, jossa se voidaan paineistaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Itse teetin homman ilmastointilaitteiden korjaamolla. Tuntiveloitus oli
kohtuullinen ja homma tehtiin takuulla kerrasta kuntoon. Ammattilainen
osaa arvioida, mitä kannattaa vaihtaa ja sillä on kaikki aineet ja välineet.
Alipaineen imaisu ei onnistu kotikonstein.

Eikäs tuo siirtymäaika loppunut tänään ja ilmastointilaitetta ei saisi enää
korjata ilman lupaa.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ilma ... anvaraista
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Mä vaihdoin itte 123:seen kun ei painetestissä pitänny. Uudet tiivisteet, kevyt tiivisteiden öljyvoitelu mineraalivoitelyöljyllä. Uusi tarvikekenno maksoi 220 Euroa, vaihtoon meni noin 2 tuntia. Tarvikekennon kiinnikeitä joutui hieman muokkaamaan.

Mitää ylitsepääsemätöntä ongelmaa ei ollut, laitteisto toiminnu toisaiseksi koko kesän ajan.
Vastaa Viestiin