Standard ja comfort vaihtamisohjelmien erot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ViBr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ma 16.03.2009 20:36
Paikkakunta: Tyrnävä

Standard ja comfort vaihtamisohjelmien erot

Viesti Kirjoittaja ViBr »

S211 Avantgarden automaattilaatikossa on vaihtamisohjelmina standard ja comfort. Joissakin vastaavissa vaihtoehdot ovat standard ja winter, jolloin erot ovat selvät ja perustellut. Miten standard ja comfort eroavat toisistaan? Comfort tuntuisi vaihtavan nopeampaa ja hiukan sporttisemmin. Onko kiihtyvyydessä tai polttoaineen kulutuksessa eroja vaihtamisohjelmien välillä? Vaikuttaako asento muuhun kuin vaihdelaatikkoon?
Mercedes-Benz GLE 350 d 4MATIC vm 2016 (2020-
Mercedes-Benz C 350e vm 2015 (2019-2020)
Mercedes-Benz E 350 BE Avantgarde vm 2010 (2013-2019)
Mercedes-Benz E 320T CDi Avantgarde vm 2004 (2009-2013)
Mercedes-Benz A 170 CDi Classic vm 1999 (2004-2009)
Mitsubishi Lancer GL 1.3 vm 1989 (1999-2004)
Avatar
velieinari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 23.12.2008 15:33

Viesti Kirjoittaja velieinari »

taitaa olla juuri päinvastoin toi vaihto eli comfort on pehmeämpi ja mukavampi s taas tulee mun mielest sport sanastaja tarkoittaa et vetää kierrokset kunkin vaihteen kohdalla pidemmälle ennen vaihtoa.. näin olen jossain nähnyt kirjoitettavan korjatkaa jos olen väärässä...
Aiemmat
Mercedes W115-73 200 diesel manual sedan
Mercedes W124-87 200E automatic sedan
Mercedes W124-94 200E Diesel manual sedan
Mercedes W203-01 200 CDI manual sedan
Mercedes W203-04 180 Kompressor automatic farmari
Mercedes W211-04 200 CDI automatic sedan
Mercedes W638-97 Vito 110 TD manual
Nykyiset
Mercedes 609D k-a
Mercedes W204 180 Kompressor automatic farmari
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13743
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

velieinari kirjoitti:taitaa olla juuri päinvastoin toi vaihto eli comfort on pehmeämpi ja mukavampi s taas tulee mun mielest sport sanastaja tarkoittaa et vetää kierrokset kunkin vaihteen kohdalla pidemmälle ennen vaihtoa.. näin olen jossain nähnyt kirjoitettavan korjatkaa jos olen väärässä...
Lisäksi useimmissa laatikoissa Comfort-asetuksella auto lähtee liikkeelle kakkosella, kuten Winter-asennossa vanhemmilla.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

velieinari kirjoitti:taitaa olla juuri päinvastoin toi vaihto eli comfort on pehmeämpi ja mukavampi s taas tulee mun mielest sport sanastaja tarkoittaa et vetää kierrokset kunkin vaihteen kohdalla pidemmälle ennen vaihtoa.. näin olen jossain nähnyt kirjoitettavan korjatkaa jos olen väärässä...
S= Standard.

Meikäläisellä on ainakin se moodi aina päällä, minkä kirjaimen näkee.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Sotketaan nyt vähän ja sanotaan että mulla on E ja S. E=economy ja S=sport (okei, okei se on Standard mutta haluan uskotella itselleni että autossani olisi edes jotain sporttisuutta)

Ensimmäiselle kysyjälle:
Silloin kun C näkyy pitäisi vaihteiston vaihtaa huomaamattomasti ja liikkeelle lähtö tapahtuu 2. vaihteella.
Silloin kun S näkyy niin laatikko vaihtaa terävämmin ja kick down on herkempi.

Asento vaikuttaa vain vaihdelaatikkoon.

rauhallisella ajolla comfort on hiukan taloudellisempi, mutta jos ajat niin kuin minä niin Sport/Standard/Super/mikälie on parempi koska silloin laatikko rasittuu vähemmän. Comfort asennossa laatikko vaihtaa aikaisemmin mutta hukkaa enemmän tehoa.

Enhän mä näistä oikeesti mitään tiedä mutta näin mulle on kerrottu. :roll:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
ViBr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ma 16.03.2009 20:36
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja ViBr »

Kiitos kiitos! Niin pahalta kuin se tuntuukin, niin ainakin käyttöohjekirjan mukaan S tulee sanasta standard. Voidaan kuitenkin sopia porukalla, että kyse on käännösvirheestä, eli sport ja super ovat lähempänä totuutta...
Mercedes-Benz GLE 350 d 4MATIC vm 2016 (2020-
Mercedes-Benz C 350e vm 2015 (2019-2020)
Mercedes-Benz E 350 BE Avantgarde vm 2010 (2013-2019)
Mercedes-Benz E 320T CDi Avantgarde vm 2004 (2009-2013)
Mercedes-Benz A 170 CDi Classic vm 1999 (2004-2009)
Mitsubishi Lancer GL 1.3 vm 1989 (1999-2004)
Avatar
Juza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 24.04.2006 20:26
Paikkakunta: D.C.

Viesti Kirjoittaja Juza »

ViBr kirjoitti:Kiitos kiitos! Niin pahalta kuin se tuntuukin, niin ainakin käyttöohjekirjan mukaan S tulee sanasta standard. Voidaan kuitenkin sopia porukalla, että kyse on käännösvirheestä, eli sport ja super ovat lähempänä totuutta...
200 Cdi taas on sen verran sporttisempi peli että sen käyttöohjekirjan mukaan S = Sport ja C = Comfort 8)
GLS 580
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13743
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

JeremyH kirjoitti:Sotketaan nyt vähän ja sanotaan että mulla on E ja S. E=economy ja S=sport (okei, okei se on Standard mutta haluan uskotella itselleni että autossani olisi edes jotain sporttisuutta)
Melkein itsekin lähdin "korjaamaan" aiempaa kommenttiasi kun usein näkee kirjoitettavan S=Standard mutta katsoin on-line ohjekirjasta ja siellä oli ainakin 211:n ja 221:n kohdalla S=Sport. Omista ohjekirjoistani en lukenut (nuo olivat englanninkielisestä, olisi siellä ollut suomenkielinenkin versio).

Edit: Näköjään samaa olikin kommentoitu jo yllä.
Avatar
pforsell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 456
Liittynyt: Ti 19.09.2006 15:15
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja pforsell »

Kaksi kuvaa kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Tosin nämä näytteet ovat kahdesta eri kotterosta.

Standardia näyttäisi väittävän kahdella kielellä.

Kuva



Kuva
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)

ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13743
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Aika erikoinen juttu, se Standard ei ole tuulesta temmattu sekään.
Tässä S211:n tämän hetken ohjekirja:
http://www4.mercedes-benz.com/manual-ca ... #d13e23880
Sama suomeksi:
http://www4.mercedes-benz.com/manual-ca ... #d75e11546
Ja sama se näyttää olevan Saksaksikin.
http://www4.mercedes-benz.com/manual-ca ... #d13e24815
Miten teillä nuo suomalaiset ohjekirjat asettuivat ajallisesti, oliko se 200CDI:n sporttinen kirja uudempi?
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Nää taitaa kuulua samaan sarjaan kuin automaatti-ilmastoinnin merkkivalo.
Vanhemmissa palaa, kun kompura ei ole päällä.
Uudemmissa päinvastoin.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Harri126 kirjoitti:Nää taitaa kuulua samaan sarjaan kuin automaatti-ilmastoinnin merkkivalo.
Vanhemmissa palaa, kun kompura ei ole päällä.
Uudemmissa päinvastoin.
niinpä... tälläisissä kysymyksissä helpottaisi kummasti kun kerrottaisiin mahdollisimman tarkat tiedot autosta (en moiti ko. kysyjää vaan keskustelua yleensä forumilla)
Esim. W210:ssa muissa on E ja S vaihtoehdot mutta 430:ssä on W ja S.
muissa S tarkoittaa standardia mutta niissä missä on ratin takana vaihteen vaihto läpyskät S tarkoittaa sporttia.

Toisaalta mersun ingenjööreille tekisi mieli laittaa nootti siitä että selkeyttäisivät näitä merkintöjään. ihan jo alkaen näistä W210 S210 yms. merkeistä. ei ole kovinkaan harvinaista nähdä kun jossain on esim. T210 osia myynnissä (selatkaa bilteman kuvastoa, siellä esim. on T210)

Vanhana Toyota miehenä oli helppoa kun corolla oli corolla ja STW oli farmari. (tosin moottoreista ei koskaan tiennyt oliko ne 4AF, 4AFE, 4AF-E, 4A-FE vai mikä. eroa noissa on vain siinä onko kaasari, katti, ruisku, ruisku ja katti, kaasari ja katti jne.)

ok. lähti offtopiciksi mutta... sorry
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Vastaa Viestiin