Ruostevaurion tilapäinen korjaus talviaikaan/Noveroxista
Ruostevaurion tilapäinen korjaus talviaikaan/Noveroxista
Nähtävästi jonkun pesun yhteydessä coupesta tipahti pois aiemmin tekemäni paikkamaalaus takalokasuojan kaaren ja takahelman "yhtymäkohdasta". Paikka on n. 1x1 cm ja ruostunuthan se on. On se kumma kun minä kosken peltiin niin aina sillä on taipumus ruostua, vaikka miten hioin alkuperäisen kuplan pois ja laitoin ruosteenestopohjamaalia ja pintamaalia ja lakkaa mielestäni oikeassa järjestyksessä useampaan otteeseen.
Joka tapauksessa, kuppa on ilkeän näköinen muuten virheettöässä kyljessä. Lämmintä tallitilaa minulla ei ole. Kannattaako tuohon laittaa paikkamaalia tms. tilapäisesti, kestää sen aikaa minkä kestää nyt talvella. Vai onko siitä enemmänkin haittaa? Kesällä sitten korjaus kunnolla.
Joka tapauksessa, kuppa on ilkeän näköinen muuten virheettöässä kyljessä. Lämmintä tallitilaa minulla ei ole. Kannattaako tuohon laittaa paikkamaalia tms. tilapäisesti, kestää sen aikaa minkä kestää nyt talvella. Vai onko siitä enemmänkin haittaa? Kesällä sitten korjaus kunnolla.
Viimeksi muokannut Timo L., To 23.04.2009 20:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1226
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Ruosteet pois ja jokin ruosteensyöjämaali eli fosforihappoa sisältävä siihen päälle, esim noverox. Kestää kyllä etenemättä kesään, jolloin korjaa sitten kunnolla. Haluetessaan voi maalata paikkamaalilla & "kynsilakalla" kuivuneen noveroxin päälle jolloin tilapäispaikkaus ei erotu niin selkeästi.
Pelkkä paikkamaalikin lienee parempi kuin ei mitään, kunhan ruosteet raapii pois. Sekin kyllä ruostunee jokusessa viikossa takaisin.
Pelkkä paikkamaalikin lienee parempi kuin ei mitään, kunhan ruosteet raapii pois. Sekin kyllä ruostunee jokusessa viikossa takaisin.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Vaan eihän pakkasella autot ruostu? Tai ainakaan ruoste ei etene kovin vauhdilla, oota lämpimämpiä kelejä.
Mä tein joskus pienen teltan konepellin päälle pressusta ja sinne lämppäri, niin sain sen teltan sisälle +7c (ulkona -7c) siks aikaa ku maalaan ja maalailin siellä pisteitä pois pensselillä. Kesällä sitten sipasin sen pois ja vedin kunnolla uusiksi suihkeella. Ei ollu uudelleen ruostunut mutta se pinta kun ei ollut tasaisen hyvä kuten ruiskulla.
Tai miks ei vois käydä TI hallissa? Silleenki olen tehnyt, tunti hallissa, lämppärillä pelti lämpimäksi ja sitten väriä päälle ja kuivattelin sen lämppärillä. Hyvin on pysyi.
Tälläsiä "amatööri" kikkoja nämä.
Mä tein joskus pienen teltan konepellin päälle pressusta ja sinne lämppäri, niin sain sen teltan sisälle +7c (ulkona -7c) siks aikaa ku maalaan ja maalailin siellä pisteitä pois pensselillä. Kesällä sitten sipasin sen pois ja vedin kunnolla uusiksi suihkeella. Ei ollu uudelleen ruostunut mutta se pinta kun ei ollut tasaisen hyvä kuten ruiskulla.
Tai miks ei vois käydä TI hallissa? Silleenki olen tehnyt, tunti hallissa, lämppärillä pelti lämpimäksi ja sitten väriä päälle ja kuivattelin sen lämppärillä. Hyvin on pysyi.
Tälläsiä "amatööri" kikkoja nämä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Joo Noverox on aika hyvä. A-Mersussa vähän lokarin kaaret kukki sisäreunoista pellin päästä, laitoin Noveroxia pintaan. 1½ vuoden päästä vasta hioin ja maalasin ongelmakohdat, eipä ollu levinny mihinkään.Olli Lajunen kirjoitti:Ruosteet pois ja jokin ruosteensyöjämaali eli fosforihappoa sisältävä siihen päälle, esim noverox. Kestää kyllä etenemättä kesään, jolloin korjaa sitten kunnolla. Haluetessaan voi maalata paikkamaalilla & "kynsilakalla" kuivuneen noveroxin päälle jolloin tilapäispaikkaus ei erotu niin selkeästi.
Pelkkä paikkamaalikin lienee parempi kuin ei mitään, kunhan ruosteet raapii pois. Sekin kyllä ruostunee jokusessa viikossa takaisin.
Sanokaas joku hyvä aine ovien alareunan tiivisteitten väliin
Mitähän ainetta sitä laittas Väykkyyn ovien alareunan "kouruihin" tiivisteitten väliin? Siellä on nytte jotain Vehon aikanaan laittamaa rasvaa.
Nyt on ruostetta kourujen reunoissa. Siellä pohjilla, missä on rasvaa, niin ei ole ruoste. Ajattelin nyt hioa ruosteet poijes ja laittaa sitten happomaalia niihin ja maalia päälle. Mutta mitäs sitte?
Pitäskö siihen sitte päälle ruiskutella koteloainetta, vai jotain rasvaa? Vai mitä?
Ja niihin kouruihin tulee se tiivistekumi, että pitäs olla aine, joka ei pelästy niitä aikasempia rasvoja ja sitten ei tuhoa kumia.
Nyt on ruostetta kourujen reunoissa. Siellä pohjilla, missä on rasvaa, niin ei ole ruoste. Ajattelin nyt hioa ruosteet poijes ja laittaa sitten happomaalia niihin ja maalia päälle. Mutta mitäs sitte?
Pitäskö siihen sitte päälle ruiskutella koteloainetta, vai jotain rasvaa? Vai mitä?
Ja niihin kouruihin tulee se tiivistekumi, että pitäs olla aine, joka ei pelästy niitä aikasempia rasvoja ja sitten ei tuhoa kumia.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Mistäs tätä Noveroxia saa ja minkälaisissa tuubeissa. Nettihaulla näytti olevan aika lailla teollisuudelle tarkoitettuja isoja pöniköitä.
Mikä on sitten se perusteellinen laitto; eli ensin tietysti ruosteet pois - mitäs sitten ja missä järjestyksessä? Itse olen rapsutellut näitä kohtia ja laittanut Biliteman jotain ruosteensyöjää ja sitten maalia päälle, mutta joka kevät joutuu saman homman ja saman kohdan uusimaan. Olisiko tähän jokin endlösung...
Mikä on sitten se perusteellinen laitto; eli ensin tietysti ruosteet pois - mitäs sitten ja missä järjestyksessä? Itse olen rapsutellut näitä kohtia ja laittanut Biliteman jotain ruosteensyöjää ja sitten maalia päälle, mutta joka kevät joutuu saman homman ja saman kohdan uusimaan. Olisiko tähän jokin endlösung...
Autotarvikeliikkeistä. Pienin purkki on pyöreä, halkaisija joku 3 cm ja korkeus 5 cm eli ei kovin iso erä, joskin sitäkin riittävämpi. Nykysessä Väykyssä oon käyttäny pelkästään pohja"maaliksi" kiveniskemiin, muuhun ei oo onneksi (vielä) tarvinu.Oiva kirjoitti:Mistäs tätä Noveroxia saa ja minkälaisissa tuubeissa. Nettihaulla näytti olevan aika lailla teollisuudelle tarkoitettuja isoja pöniköitä.
Itse tulee käytettyä raskaan kaluston happoväriä joka tarkoitettu kuorma-auton rungon pohjaväriksi eli kestää käyttöä.. Tästä ainakin ollut hyviä kokemuksia omissa autoissa, toki ainut miinus että kaikki ns. normaalit automaalit (pintavärit) eivät sitä kestä pohjana vaan kiehuvat. Onkos muut käyttäneet näitä raskaan kaluston maalia omissa projekteissaan?
Scania R500 -18 (Työauto)
Ford Focus ST Diesel -17
Ford Escort 1600 Sport -77 Duratec
Valtra N141 -09
Valmet 865 -97
Ford Focus ST Diesel -17
Ford Escort 1600 Sport -77 Duratec
Valtra N141 -09
Valmet 865 -97
Toi kiinnostas kans. Biltemasta ostettu ruostesyöjä on mennyt pilalle ajan myötä (väristä päätellen, mustaa mönjää alkuperäisen harmaan sijaan). Eli Noveroxia vois koittaa hankkia. Sitä pohjamaaliksi, sitten Vehosta ostettua pintamaalia päälle ja lakka lopuksi.Oiva kirjoitti:Mistäs tätä Noveroxia saa ja minkälaisissa tuubeissa. Nettihaulla näytti olevan aika lailla teollisuudelle tarkoitettuja isoja pöniköitä.
Mikä on sitten se perusteellinen laitto; eli ensin tietysti ruosteet pois - mitäs sitten ja missä järjestyksessä? Itse olen rapsutellut näitä kohtia ja laittanut Biliteman jotain ruosteensyöjää ja sitten maalia päälle, mutta joka kevät joutuu saman homman ja saman kohdan uusimaan. Olisiko tähän jokin endlösung...
Mutta päälle sitte mielellään laittas myös jonkin rasvan tai koteloaineen. Sellasen koteloaineen, joka sopii yhteen kumin kanssa. Näin sais varmaan ne ovien alalaitojen kourut, joissa on kumitiiviste, niin laiteltua.
On siis molemmissa etuovissa pientä laittoa (taas...). Siis noitten kourujen laidassa. Tuotahan ei (vielä) näe, jos ei tiivisteitä raottele ja syynää tarkkaan...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
No joo, nostetaanpa aihetta kun viimein sain aikaiseksi hankkia Noveroxia ja coupe joutaa seisomaan.
Onko siitä mitään haittaa, että Noverox kuivuu esim. yön yli uusintakäsittelyä varten? ? Nyt kun lämpötilat eivät kuitenkaan ole kovin korkeita. Purkissahan sanotaan jotta tunti ennen uutta käsittelyä.
Ja olenko sivellyt maalia liian vähän, kun se n. 10 min päästä sivelystä on muuttunut hiotun kohdan päällä lähes läpinäkyväksi?
Onko siitä mitään haittaa, että Noverox kuivuu esim. yön yli uusintakäsittelyä varten? ? Nyt kun lämpötilat eivät kuitenkaan ole kovin korkeita. Purkissahan sanotaan jotta tunti ennen uutta käsittelyä.
Ja olenko sivellyt maalia liian vähän, kun se n. 10 min päästä sivelystä on muuttunut hiotun kohdan päällä lähes läpinäkyväksi?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Lienee sekoittelit purnukan hyvin ennen käyttöä, saa melkoisesti hyrskytellä että sekaantuu kunnolla. Yleensä noveroxi värjännyt kaikki suditut kohdat liki mustiksi kuivuessaan, oli sitten pohjalla ruostetiploja tai ihan kirkasta ehjää peltiä.
Toista käsittelyä harvemmin olen tehnyt, mutta jos meinaa korjausmaalia laittaa päälle, niin kannattaa antaa kuivua kunnolla, pehmenee aika helposti ainakin sudittavien korjausmaalikynien kanssa. Tai sitten tekee vaan nopeat sipaisut, eikä ala hieromaan montaa vetoa korjauskohtaan.
Toista käsittelyä harvemmin olen tehnyt, mutta jos meinaa korjausmaalia laittaa päälle, niin kannattaa antaa kuivua kunnolla, pehmenee aika helposti ainakin sudittavien korjausmaalikynien kanssa. Tai sitten tekee vaan nopeat sipaisut, eikä ala hieromaan montaa vetoa korjauskohtaan.
Mä oon tuota 150ml spray pullossa olevaa noveroxia käyttänyt. Se kun sisältää tuota muuntoainetta, ja sitten lisukkeeksi se kuivuttuaan voi maalata suoraan päälle. Se on samalla läpinäkyvä Epoksi pohjamaali.
tota coupen konepeltiä olen tällä viikolla ko. aineella käsitellyt. Huomatkaa että rälläkällä hiottu täysin kiiltäväksi, mutta silti ruostuneet kohdat on käsittelyn jälkeen selvästi erottuvia ja sinisen mustia. Paljas, terve pelti on tuollainen harmaa käsittelyn jälkeen. Itse olen laittanut tätä kaksi kerrosta. Tuo spray on todella riittoisa puteli.
Ekat kokemukset on muutaman vuoden takaa mun entisestä audista, ja soittelin kaverille jolla se nyt on, ja kysyin että onko kiveniskeymät lähteny ruostumaan uudelleen, ja sanoi että ihan saman näköset kuin ennenkin. Kiveniskeymiä ei edes maalattu kun se kuivunut tulos oli ihan saman värinen kuin itse auto
Mulla on myös tuota pensselöitävää harmaata tököttiä, mutta mä en tykkää siitä ollenkaan. Vaikea työstettävä verrattuna tuohon spraymalliin joka tuottaa heti valmista kiiltävää pintaa.
tota coupen konepeltiä olen tällä viikolla ko. aineella käsitellyt. Huomatkaa että rälläkällä hiottu täysin kiiltäväksi, mutta silti ruostuneet kohdat on käsittelyn jälkeen selvästi erottuvia ja sinisen mustia. Paljas, terve pelti on tuollainen harmaa käsittelyn jälkeen. Itse olen laittanut tätä kaksi kerrosta. Tuo spray on todella riittoisa puteli.
Ekat kokemukset on muutaman vuoden takaa mun entisestä audista, ja soittelin kaverille jolla se nyt on, ja kysyin että onko kiveniskeymät lähteny ruostumaan uudelleen, ja sanoi että ihan saman näköset kuin ennenkin. Kiveniskeymiä ei edes maalattu kun se kuivunut tulos oli ihan saman värinen kuin itse auto

Mulla on myös tuota pensselöitävää harmaata tököttiä, mutta mä en tykkää siitä ollenkaan. Vaikea työstettävä verrattuna tuohon spraymalliin joka tuottaa heti valmista kiiltävää pintaa.
Viimeksi muokannut Sergey, To 23.04.2009 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
No joo... kun kävin katsomassa mustanahan se oli minkä olin kirkkaalle hionut. Mitäköhän mie oikein näin... 

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
No nyt tämä projekti realisoitui. Eli ovien alareunat käyty läpi ja hiottu. Pikku ruosteita siellä täällä tiivisteen kouruissa ja reunoissa. Sitten pohjamaaliksi Bilteman ruostesyöjä (uusi ostettu, kun vanha näyttäs menneen pilalle). 24h kuivuminen. Sitten maali päälle ja lakka myös.jukka-tre kirjoitti:Toi kiinnostas kans. Biltemasta ostettu ruostesyöjä on mennyt pilalle ajan myötä (väristä päätellen, mustaa mönjää alkuperäisen harmaan sijaan). Eli Noveroxia vois koittaa hankkia. Sitä pohjamaaliksi, sitten Vehosta ostettua pintamaalia päälle ja lakka lopuksi.Oiva kirjoitti:Mistäs tätä Noveroxia saa ja minkälaisissa tuubeissa. Nettihaulla näytti olevan aika lailla teollisuudelle tarkoitettuja isoja pöniköitä.
Mikä on sitten se perusteellinen laitto; eli ensin tietysti ruosteet pois - mitäs sitten ja missä järjestyksessä? Itse olen rapsutellut näitä kohtia ja laittanut Biliteman jotain ruosteensyöjää ja sitten maalia päälle, mutta joka kevät joutuu saman homman ja saman kohdan uusimaan. Olisiko tähän jokin endlösung...
Mutta päälle sitte mielellään laittas myös jonkin rasvan tai koteloaineen. Sellasen koteloaineen, joka sopii yhteen kumin kanssa. Näin sais varmaan ne ovien alalaitojen kourut, joissa on kumitiiviste, niin laiteltua.
On siis molemmissa etuovissa pientä laittoa (taas...). Siis noitten kourujen laidassa. Tuotahan ei (vielä) näe, jos ei tiivisteitä raottele ja syynää tarkkaan...
Mutta siis se kysymys:
Mitähän ainetta laittais nyt suojaksi noihin kouruihin ja ovien alalaitaan. Jotain sopivaa spray -suihketta pitäs löytää. Voi suihkia ne kourut täyteen ja muut ovien alareunojen vekit. Pitäs olla sellasta ainetta, joka sopii kumin kanssa yhteen. Koteloaine ei taida olla siinä mielessä parasta, että oon jostain bongannu, että syö kumia. Pitäs olla suht. "kevyen" suojakalvon muodostava aine.
Sopisko esim. joku näistä:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ote=364515
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=36525
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=36450
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Eikai niihin mitään tarvi, pese sieltäkin aina autopesun yhteydessä. Tommoset öljyt kerää paskaa paljon enemmän ku puhdas vahattu pinta. Ite oon uusimmasta Väykystä pessyt aina kaikki paikat missä vaan maalia on ja mihin lika ja suola pääsee ja ei nyt ainakaan vielä yhdessä vuodessa ole Suomessa alkanut ruostumaankaan. Viime kesänä kyllä vedin 5 x Zainokäsittelyn joka paikkaan, jopa oventiivisteiden alle. Talvella kun on pessy Zainon shamppoolla parin viikon välein niin ei pääse suola tekemään tuhojaan huonosti suunnitelluissakaan paikoissa. Tosin kova hommahan se on aina pestä ne ovien alareunatkin, mutta ei tässä muu auta ku meinaan pitää ruosteet loitolla ennen ku ne edes ehtivät tulemaan.
Ei noiden ovien alareunan tiivisteitten alta pestä voi. Ne tiivisteethän on on sellaisissa kouruissa. Ja iso homma ottaa poijes ja laittaa takasin. Varsinainen ongelma on, että kosteus on "ikuisesti" muhimassa siellä tiivisteen välissä kouruissa. Eli jotain suoja-ainetta sinne pitäs laittaa, joka pitää kosteuden poissa ja ehkäisee ruostetta.masaf1 kirjoitti:Eikai niihin mitään tarvi, pese sieltäkin aina autopesun yhteydessä. Tommoset öljyt kerää paskaa paljon enemmän ku puhdas vahattu pinta. Ite oon uusimmasta Väykystä pessyt aina kaikki paikat missä vaan maalia on ja mihin lika ja suola pääsee ja ei nyt ainakaan vielä yhdessä vuodessa ole Suomessa alkanut ruostumaankaan. Viime kesänä kyllä vedin 5 x Zainokäsittelyn joka paikkaan, jopa oventiivisteiden alle. Talvella kun on pessy Zainon shamppoolla parin viikon välein niin ei pääse suola tekemään tuhojaan huonosti suunnitelluissakaan paikoissa. Tosin kova hommahan se on aina pestä ne ovien alareunatkin, mutta ei tässä muu auta ku meinaan pitää ruosteet loitolla ennen ku ne edes ehtivät tulemaan.
Ovien yläreunoissa on hieman sama tilanne, muttei yhtä paha. Veholla laitettiin kaikkiin näihin tiivisteitten väleihin aikoinaan rasvaa. Noh. se onkin hyvin pysynyt niissä yläreunoissa. Mutta kun nyt on joutunut korjaileen ruosteita niistä alareunoista, niin tietenkin samalla on rasvat lähtenyt. Ja ei se rasva ole kovin hyvää ollut, kun kerran on ruostunut. Tosin olisi varmaan aika karmeat ilman mitään rasvaa.
Noh. Ostan nyt jotain ainetta, jossa on joka tapauksessa maininta, ettei pilaa kumia... Pahinta nyt kait olisi mennä vielä pilaamaan ne tiivisteet. Kokeilen ja katsellaan...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Noh. Kokeillaan.
Ostin tuota, kun purkissa lukee, ettei vahingoita muovia tai kumia. Ehkäisee ja pysäyttää ruostetta.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=36450
Tää on kyllä järjetöntä tähän aikaan, mutta niin vain meni klo 18:00-> tähän asti hioessa takaovia. Eutovet olikin jo hiottu ja maalattukin.
Kuskin puolen takaoven alareunan tiivisteen kourussa oli yksi (1) pieni (1cm) ruostepiste. Sitä sitten hioin siinä ja löyty toinen ja hioin ja löyty kolmas ja hioin ja huomasin, että koko tämä j-lauta prkln kouru on ruosteessa yltä päältä. Ja kaikki siistin maalipinnan alla.
Arrgh.
Sitä tässä on nyt sitte hiottu koko vappuaatto ja vähän vappupäivääkin jo. Notta mersumiehellä on vapaa-ajan vietto kyllä heleppoo. Tosin myös riskitöntä. Ja parit kaljatkin tossa otettu työn ohessa...
Laitoin kunnon setin ruostesyöjää sitten päälle. Mutta pikku meikkikynä, mikä on ei tietenkään riitä tohon pa..aan. Eli pitää käydä hakeen hopeeväriä spraypullo. Vetasen sillä kourun sisäpuolen ja "meikkailen" loput.
Asiaan:
Mutta siis tuo aine. Vetasin sillä kokeeksi jo maalatun etuoven tiivistekourut abaut klasin alareunasta alkaen alaspäin. On ihan kun vettä, tai ehkä vieläkin juoksevampaa. Sillä kun suihkii menemään, niin lammikko on oven alla sitten. Mutta kyllä tuosta sen vaikutelman saa, että varmasti änkeää joka väliin ja syrjäyttää kosteudet pois. Jää olemaan värittömänä kalvona joka paikkaan. Ainaskin nyt 6 tunnin jälkeen oli paikallaan. Epäselvää on täysin, miten kestää ajan kanssa. Joteskin vois kuvitella, että vuosittain uusittuna tiivisteitten välissä vois vaikka pysyäkin. Koska eihän sieltä sitä mikään periaatteessa kuluta. Ja silloin tällöin vois suihkauttaa jostain raosta lisää...
Mutta saap nähä...
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=36450
Tää on kyllä järjetöntä tähän aikaan, mutta niin vain meni klo 18:00-> tähän asti hioessa takaovia. Eutovet olikin jo hiottu ja maalattukin.
Kuskin puolen takaoven alareunan tiivisteen kourussa oli yksi (1) pieni (1cm) ruostepiste. Sitä sitten hioin siinä ja löyty toinen ja hioin ja löyty kolmas ja hioin ja huomasin, että koko tämä j-lauta prkln kouru on ruosteessa yltä päältä. Ja kaikki siistin maalipinnan alla.
Arrgh.
Sitä tässä on nyt sitte hiottu koko vappuaatto ja vähän vappupäivääkin jo. Notta mersumiehellä on vapaa-ajan vietto kyllä heleppoo. Tosin myös riskitöntä. Ja parit kaljatkin tossa otettu työn ohessa...
Laitoin kunnon setin ruostesyöjää sitten päälle. Mutta pikku meikkikynä, mikä on ei tietenkään riitä tohon pa..aan. Eli pitää käydä hakeen hopeeväriä spraypullo. Vetasen sillä kourun sisäpuolen ja "meikkailen" loput.
Asiaan:
Mutta siis tuo aine. Vetasin sillä kokeeksi jo maalatun etuoven tiivistekourut abaut klasin alareunasta alkaen alaspäin. On ihan kun vettä, tai ehkä vieläkin juoksevampaa. Sillä kun suihkii menemään, niin lammikko on oven alla sitten. Mutta kyllä tuosta sen vaikutelman saa, että varmasti änkeää joka väliin ja syrjäyttää kosteudet pois. Jää olemaan värittömänä kalvona joka paikkaan. Ainaskin nyt 6 tunnin jälkeen oli paikallaan. Epäselvää on täysin, miten kestää ajan kanssa. Joteskin vois kuvitella, että vuosittain uusittuna tiivisteitten välissä vois vaikka pysyäkin. Koska eihän sieltä sitä mikään periaatteessa kuluta. Ja silloin tällöin vois suihkauttaa jostain raosta lisää...
Mutta saap nähä...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Noh. Kokeillaan.
jukka-tre kirjoitti:Ostin tuota, kun purkissa lukee, ettei vahingoita muovia tai kumia. Ehkäisee ja pysäyttää ruostetta.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=36450
Tää on kyllä järjetöntä tähän aikaan, mutta niin vain meni klo 18:00-> tähän asti hioessa takaovia. Eutovet olikin jo hiottu ja maalattukin.
Kuskin puolen takaoven alareunan tiivisteen kourussa oli yksi (1) pieni (1cm) ruostepiste. Sitä sitten hioin siinä ja löyty toinen ja hioin ja löyty kolmas ja hioin ja huomasin, että koko tämä j-lauta prkln kouru on ruosteessa yltä päältä. Ja kaikki siistin maalipinnan alla.
Arrgh.
Sitä tässä on nyt sitte hiottu koko vappuaatto ja vähän vappupäivääkin jo. Notta mersumiehellä on vapaa-ajan vietto kyllä heleppoo. Tosin myös riskitöntä. Ja parit kaljatkin tossa otettu työn ohessa...
Laitoin kunnon setin ruostesyöjää sitten päälle. Mutta pikku meikkikynä, mikä on ei tietenkään riitä tohon pa..aan. Eli pitää käydä hakeen hopeeväriä spraypullo. Vetasen sillä kourun sisäpuolen ja "meikkailen" loput.
Asiaan:
Mutta siis tuo aine. Vetasin sillä kokeeksi jo maalatun etuoven tiivistekourut abaut klasin alareunasta alkaen alaspäin. On ihan kun vettä, tai ehkä vieläkin juoksevampaa. Sillä kun suihkii menemään, niin lammikko on oven alla sitten. Mutta kyllä tuosta sen vaikutelman saa, että varmasti änkeää joka väliin ja syrjäyttää kosteudet pois. Jää olemaan värittömänä kalvona joka paikkaan. Ainaskin nyt 6 tunnin jälkeen oli paikallaan. Epäselvää on täysin, miten kestää ajan kanssa. Joteskin vois kuvitella, että vuosittain uusittuna tiivisteitten välissä vois vaikka pysyäkin. Koska eihän sieltä sitä mikään periaatteessa kuluta. Ja silloin tällöin vois suihkauttaa jostain raosta lisää...
Mutta saap nähä...
Luin aikaisemmasta viestistä että sulla on mennyt Bilteman ruosteen muunto aine mustaksi eli pilalle,se johtuu siitä että olet levittänyt siitä pullosta suoraa ,sinne ruosteelle ja sitä ruostetta on päässyt sinne pulloon,jo oksitoitunut sinne ja pilannut aineen,ainetta pitää aina ottaa pullosta sellainen määrä mitä käyttää,ja käyttämättä jäänyt nakata roskiin.
Toinen ratkaiseva virhe on että yrität hioa piste syöpymiä pois,se ei ikinä onnistu mutta hiomalla ohennat kyllä ympärillä olevaa peltiä.
Järkevä vaihtoehto on pistää näihin piste syöpymiin,suoraa Esim.Novaroksia tai Bilteman ruosteenmuunto ainetta,ja ruostetta ei saa edes yrittää poistaa,vaan se kemiallisen reaktion ansiosta oksitoituu eli muuttuu kiveksi,ja kun tuote on kunnolla kuivunut voit laittaa esim. oven piilossa oleviin osiin päälle hautatervaa,täällä voi käydä katsomassa minkälaiset ovet ovat 4 vuoden käsittelyn jälkeen,eli minkäänlaista ruosteen etenemistä ei ole havaittavissa! Auto C202 vm-94
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: Noh. Kokeillaan.
Olen kaatanut siitä aineesta kertakäyttömukiin aina sen verran, kun tartten. En siis ole käyttänyt suoraan purkista. En tiedä, miksi on mustunut, mutta sitä mustunutta en enää ole käyttänyt. Oli vuoden käyttämättä ja avatessa mustaa...jussilampi kirjoitti: Luin aikaisemmasta viestistä että sulla on mennyt Bilteman ruosteen muunto aine mustaksi eli pilalle,se johtuu siitä että olet levittänyt siitä pullosta suoraa ,sinne ruosteelle ja sitä ruostetta on päässyt sinne pulloon,jo oksitoitunut sinne ja pilannut aineen,ainetta pitää aina ottaa pullosta sellainen määrä mitä käyttää,ja käyttämättä jäänyt nakata roskiin.
Toinen ratkaiseva virhe on että yrität hioa piste syöpymiä pois,se ei ikinä onnistu mutta hiomalla ohennat kyllä ympärillä olevaa peltiä.
Järkevä vaihtoehto on pistää näihin piste syöpymiin,suoraa Esim.Novaroksia tai Bilteman ruosteenmuunto ainetta,ja ruostetta ei saa edes yrittää poistaa,vaan se kemiallisen reaktion ansiosta oksitoituu eli muuttuu kiveksi,ja kun tuote on kunnolla kuivunut voit laittaa esim. oven piilossa oleviin osiin päälle hautatervaa,täällä voi käydä katsomassa minkälaiset ovet ovat 4 vuoden käsittelyn jälkeen,eli minkäänlaista ruosteen etenemistä ei ole havaittavissa! Auto C202 vm-94
Ja olen hionut pois, mitä kohtuudella saa. Sitten tuo ruosteenmuuntoaine päälle, 24h kuivumista ja maali sen päälle ja lakka vielä. Mutta nyt olen laittanut siis vielä kaiken päälle tuon suoja-aineen. Ja tuon laitoin kaikkiin kouruihin 2 kertaa suihkin ja varmasti tarpeeksi. Sitten tiiviste takas paikalleen. Laitan syksyllä uuden satsin.
Vetasin saman aineen myös tunkin reikiin varuiksi.
Mutta tuo terva tai vastaava paksumpi tökötti varmasti olis hyvä.
Mutta etkö laittanut maalia tuon ruostemuuntoaineen päälle ollenkaan? Suoraan terva vaan?
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Noh. Kokeillaan.
jukka-tre kirjoitti:Olen kaatanut siitä aineesta kertakäyttömukiin aina sen verran, kun tartten. En siis ole käyttänyt suoraan purkista. En tiedä, miksi on mustunut, mutta sitä mustunutta en enää ole käyttänyt. Oli vuoden käyttämättä ja avatessa mustaa...jussilampi kirjoitti: Luin aikaisemmasta viestistä että sulla on mennyt Bilteman ruosteen muunto aine mustaksi eli pilalle,se johtuu siitä että olet levittänyt siitä pullosta suoraa ,sinne ruosteelle ja sitä ruostetta on päässyt sinne pulloon,jo oksitoitunut sinne ja pilannut aineen,ainetta pitää aina ottaa pullosta sellainen määrä mitä käyttää,ja käyttämättä jäänyt nakata roskiin.
Toinen ratkaiseva virhe on että yrität hioa piste syöpymiä pois,se ei ikinä onnistu mutta hiomalla ohennat kyllä ympärillä olevaa peltiä.
Järkevä vaihtoehto on pistää näihin piste syöpymiin,suoraa Esim.Novaroksia tai Bilteman ruosteenmuunto ainetta,ja ruostetta ei saa edes yrittää poistaa,vaan se kemiallisen reaktion ansiosta oksitoituu eli muuttuu kiveksi,ja kun tuote on kunnolla kuivunut voit laittaa esim. oven piilossa oleviin osiin päälle hautatervaa,täällä voi käydä katsomassa minkälaiset ovet ovat 4 vuoden käsittelyn jälkeen,eli minkäänlaista ruosteen etenemistä ei ole havaittavissa! Auto C202 vm-94
Ja olen hionut pois, mitä kohtuudella saa. Sitten tuo ruosteenmuuntoaine päälle, 24h kuivumista ja maali sen päälle ja lakka vielä. Mutta nyt olen laittanut siis vielä kaiken päälle tuon suoja-aineen. Ja tuon laitoin kaikkiin kouruihin 2 kertaa suihkin ja varmasti tarpeeksi. Sitten tiiviste takas paikalleen. Laitan syksyllä uuden satsin.
Vetasin saman aineen myös tunkin reikiin varuiksi.
Mutta tuo terva tai vastaava paksumpi tökötti varmasti olis hyvä.
Mutta etkö laittanut maalia tuon ruostemuuntoaineen päälle ollenkaan? Suoraan terva vaan?
Kannattaa rapata irronnut maali pois, mutta ruostetta ei kannata poistaa,se ottaa paremmin vaan ruosteenmuuntoaineen itseensä ja kapilaarisesti vetää sen vaikka maalin alle jos sitä ei ole joka kohdasta poistettu, oksitoituu ja muuttuu mustaksi rautaoksiidiksi (kiveksi) tietenkin näkyviltä osin se pitää mataloittaa ja kitata ja maalata,mutta esim oven alaosassa,kumitiivisteen vierestä josta se yleensä ruostuu,on kuivuneen ruosteenmuuntoaineen päälle hyvä panna hautatervaa,ja ruostuminen kyllä pysähtyy siihen.Haittapuolena on että haisee kun kelomökki koko kinneri muutaman viikon,ja neljän vuoden kuluttua on terva vielä pehmyttä.
Hautausmaalla on 1400 luvulla tehtyjä rautaaitoja ja ristejä jotka on tervattu ja niissä terva, ihme kyllä on jo kuivunu.
Meinaan kesällä poistaa pohjamuovit omasta autosta ja tarpeen vaatiessa ruiskauttaa ruosteenmuuntoaineen ja sen jälkeen tervata koko pohjan ja asentaa muovit takaisin.
Pitää katella muuvalle kun ajelee marketin parkkipaikalle,ja ihmiset kattelee mistä se tervan haju tulee!
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D