Tarinointia tuontiautoista
Sopinee tähän viestiketjuun kysymyskin. Onko maahantuontirekisteröintikatsastussäännöt muuttuneet niin, että nykyisin pitää alkuperäinen rekisteriote jättää katsastuskonttorille? Aiemmin ei ole ikinä niitä sinne pyydetty, nyt kylläkin kysäisin eri katsastusasemalta (kun se aiemmin käyttämäni on nostanut hinnat pilviin...)
Ei kai sillä muuten olisi merkitystä, mutta museoajoneuvon kyseessä ollen kai kaikenlaisten dokumenttien olemassaolo lienee suotavaa.
Ei kai sillä muuten olisi merkitystä, mutta museoajoneuvon kyseessä ollen kai kaikenlaisten dokumenttien olemassaolo lienee suotavaa.
Kyllä tuo käytäntö on ollut voimassa jo muutaman vuoden.
Ake kai oli jostain saanut päähänsä että ulkomainen rekisteriote on
kerättävä pois.
Saksassahan auton omistaa se kenellä rekisteriote on hallussaan eikä se kenen nimi on rekisteriotteessa.
Ake keksii aina vähän lisä kiusaa meille "inhottaville" tuontiautoilijoille ,jotka sotkevat pitkään voimassa olleen
hyväveli-systeemin (autokauppa-tulli-ake).
Onneksi on olemassa EU!
Ake kai oli jostain saanut päähänsä että ulkomainen rekisteriote on
kerättävä pois.
Saksassahan auton omistaa se kenellä rekisteriote on hallussaan eikä se kenen nimi on rekisteriotteessa.
Ake keksii aina vähän lisä kiusaa meille "inhottaville" tuontiautoilijoille ,jotka sotkevat pitkään voimassa olleen
hyväveli-systeemin (autokauppa-tulli-ake).
Onneksi on olemassa EU!
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
- Avantgarde
- Mersumies
- Viestit: 803
- Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
- Paikkakunta: lappeen Ranta
Hei,
Vaatimuksesta edellisen rekisteröintivaltion rekisteröintiasiakirjan luovuttamisesta rekisteröinnin yhteydessä alkuperäisenä on säädetty ajoneuvolain (1090/2002) 66 §:n nojalla annetussa ajoneuvojen rekisteröinnistä annetun asetuksen (1598/1995) 9 § 3 momentissa sekä 18 § 4 momentissa. Ajoneuvohallintokeskuksen ohjeistusoikeus asiasta perustuu rekisteröintiasetuksen 69 §:ään.
Edellisen rekisteröintivaltion rekisteröintitodistuksen vaatimisesta rekisteröinnin yhteydessä säädettiin Suomessa, jotta saatettaisiin voimaan ajoneuvojen rekisteröintiasiakirjoista annettu neuvoston direktiivi 1999/37/EU. Kyseisen direktiivin 5 artiklassa todetaan seuraavaa:
Toimivaltaisten viranomaisten on vaadittava toisessa jäsenvaltiossa aiemmin rekisteröityä ajoneuvoa uudelleen rekisteröitäessä, että vanhan rekisteröintitodistuksen I osa palautetaan aina ja II osa palautetaan, mikäli se on annettu. Kyseiset viranomaiset ottavat pois vanhan rekisteröintitodistuksen palautetun osan (palautetut osat) ja säilyttävät sen (ne) vähintään kuuden kuukauden ajan. Ne ilmoittavat tästä pois otetun todistuksen antaneen jäsenvaltion viranomaisille kahden kuukauden kuluessa. Ne palauttavat pois otetun todistuksen mainituille viranomaisille, jos nämä sitä pyytävät kuuden kuukauden kuluessa pois ottamisesta.
Direktiivin mukaan edellisen rekisteröintivaltion rekisteröintitodistukset on siis palautettava, ja niitä on säilytettävä vähintään 6 kk. Edellisen rekisteröintivaltion viranomainen saa pyydettäessä alkuperäisen dokumentin takaisin. AKE ilmoittaa Saksan rekisteröintiviranomaiselle direktiivin mukaisesti, että ajoneuvo on rekisteröity Suomessa.
Rekisteröintiasiakirjoista annetun direktiivin tarkoituksena on ollut sekä ehkäistä ajoneuvoihin kohdistuvaa rikollisuutta että varmistaa tärkeiden ja helposti väärinkäytettävien rekisteröintitodistusten saaminen viranomaisten haltuun.
Toivottavasti tämä selvensi asiaa, mutta annan mielelläni asiasta tarvittaessa lisätietoja.
Ystävällisin terveisin,
Simo Karppinen
Lakimies, OTK
Ajoneuvojen rekisteröinti
Puhelin: (09) 6185 3343
Faksi: (09) 6185 3611
simo.karppinen@ake.fi
Vaatimuksesta edellisen rekisteröintivaltion rekisteröintiasiakirjan luovuttamisesta rekisteröinnin yhteydessä alkuperäisenä on säädetty ajoneuvolain (1090/2002) 66 §:n nojalla annetussa ajoneuvojen rekisteröinnistä annetun asetuksen (1598/1995) 9 § 3 momentissa sekä 18 § 4 momentissa. Ajoneuvohallintokeskuksen ohjeistusoikeus asiasta perustuu rekisteröintiasetuksen 69 §:ään.
Edellisen rekisteröintivaltion rekisteröintitodistuksen vaatimisesta rekisteröinnin yhteydessä säädettiin Suomessa, jotta saatettaisiin voimaan ajoneuvojen rekisteröintiasiakirjoista annettu neuvoston direktiivi 1999/37/EU. Kyseisen direktiivin 5 artiklassa todetaan seuraavaa:
Toimivaltaisten viranomaisten on vaadittava toisessa jäsenvaltiossa aiemmin rekisteröityä ajoneuvoa uudelleen rekisteröitäessä, että vanhan rekisteröintitodistuksen I osa palautetaan aina ja II osa palautetaan, mikäli se on annettu. Kyseiset viranomaiset ottavat pois vanhan rekisteröintitodistuksen palautetun osan (palautetut osat) ja säilyttävät sen (ne) vähintään kuuden kuukauden ajan. Ne ilmoittavat tästä pois otetun todistuksen antaneen jäsenvaltion viranomaisille kahden kuukauden kuluessa. Ne palauttavat pois otetun todistuksen mainituille viranomaisille, jos nämä sitä pyytävät kuuden kuukauden kuluessa pois ottamisesta.
Direktiivin mukaan edellisen rekisteröintivaltion rekisteröintitodistukset on siis palautettava, ja niitä on säilytettävä vähintään 6 kk. Edellisen rekisteröintivaltion viranomainen saa pyydettäessä alkuperäisen dokumentin takaisin. AKE ilmoittaa Saksan rekisteröintiviranomaiselle direktiivin mukaisesti, että ajoneuvo on rekisteröity Suomessa.
Rekisteröintiasiakirjoista annetun direktiivin tarkoituksena on ollut sekä ehkäistä ajoneuvoihin kohdistuvaa rikollisuutta että varmistaa tärkeiden ja helposti väärinkäytettävien rekisteröintitodistusten saaminen viranomaisten haltuun.
Toivottavasti tämä selvensi asiaa, mutta annan mielelläni asiasta tarvittaessa lisätietoja.
Ystävällisin terveisin,
Simo Karppinen
Lakimies, OTK
Ajoneuvojen rekisteröinti
Puhelin: (09) 6185 3343
Faksi: (09) 6185 3611
simo.karppinen@ake.fi
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Kyllähän nuo ovat minultakin Saksan-otetta halunneet, mutta en ole antanut. Perustelen sillä, että se on ko. ajoneuvoon kuuluva asiakirja ja oltava ajoneuvon mukana.
Viimeksi ainakin ottivat pienen väännön jälkeen konttorilla itselleen kopion ja tyytyivät siihen. En kyllä tosin tiennyt tuollaisen pykälän olemassaolosta.
Viimeksi ainakin ottivat pienen väännön jälkeen konttorilla itselleen kopion ja tyytyivät siihen. En kyllä tosin tiennyt tuollaisen pykälän olemassaolosta.
E430 T 4Matic Elegance -00
E63 T AMG `Designo´ -07
E350 T A 9G BLUETEC Elegance -13
E63 T AMG `Designo´ -07
E350 T A 9G BLUETEC Elegance -13
Nyt kymmenkunta auto tuoneena todella kiinnostaisi tietää, että milloin suomalaisen viranomaisen ja lainsäätäjän pelleily loppuu. Jos ollaan EU:ssa niin ollaan sitten.
Tulli ja AKE ovat toistuvasti EU:un liittymisen jälkeen tahallisesti tulkinneet lait, asetukset ja määräykset kansalaisten edun vastaisesti. Tietääkseni ketään ei ole tuomittu vankeuteen vaikka jokainen asioista tietävä tiedostaa, että kiusanteko ja lain rikkominen on tahallista.
Esim tämä viimeisin aivan absurdi pelleily, joka jälleen menee maatiasjärjen yläpuolella. Ensin velikullat (näitä velikultia muuten on käytännössä 1 ylipässi tullin virkamieskoneistossa) paskantavat EU määräysten tasavertaisuus määräysten päälle muuttamalla arvonlisäveron EI-arvonlisäveroksi joka sattumalta on 22%, koska ALV kiellettiin. Kun EU nyt toteaa että ei se nyt ihan näin kekkoskusetusmeiningillä onnistu, niin veijarit toteavat että OK, palautetaan 2006 ja myöhäisemmät. Jokainen suomalaista oikeuskäytäntöä vähänkään tietävä tietää että veroasiat eivät ihan tuossa ajassa vanhene. Mutta mitään ei tapahdu, nämä tullin pellet saa touhuta ihan mitä lystää kansalaisten kiusaksi. Tästä aiheutuu suorastaan sopivia kustannuksia. Milloin syyllinen saadaan viralta ja vangittua?
Tämä aiheuttaa kohta puoliinsa ihan oikeasti otsa suonen puhkeamisen, niin käsittämättömiä päätöksiä saa nauttia niiltä tahoilta joiden palkka maksetaan meidän veromarkoista. Olisko ihan perinteinen nokkaan tirmaisu kohta paikallaan.
Tulli ja AKE ovat toistuvasti EU:un liittymisen jälkeen tahallisesti tulkinneet lait, asetukset ja määräykset kansalaisten edun vastaisesti. Tietääkseni ketään ei ole tuomittu vankeuteen vaikka jokainen asioista tietävä tiedostaa, että kiusanteko ja lain rikkominen on tahallista.
Esim tämä viimeisin aivan absurdi pelleily, joka jälleen menee maatiasjärjen yläpuolella. Ensin velikullat (näitä velikultia muuten on käytännössä 1 ylipässi tullin virkamieskoneistossa) paskantavat EU määräysten tasavertaisuus määräysten päälle muuttamalla arvonlisäveron EI-arvonlisäveroksi joka sattumalta on 22%, koska ALV kiellettiin. Kun EU nyt toteaa että ei se nyt ihan näin kekkoskusetusmeiningillä onnistu, niin veijarit toteavat että OK, palautetaan 2006 ja myöhäisemmät. Jokainen suomalaista oikeuskäytäntöä vähänkään tietävä tietää että veroasiat eivät ihan tuossa ajassa vanhene. Mutta mitään ei tapahdu, nämä tullin pellet saa touhuta ihan mitä lystää kansalaisten kiusaksi. Tästä aiheutuu suorastaan sopivia kustannuksia. Milloin syyllinen saadaan viralta ja vangittua?
Tämä aiheuttaa kohta puoliinsa ihan oikeasti otsa suonen puhkeamisen, niin käsittämättömiä päätöksiä saa nauttia niiltä tahoilta joiden palkka maksetaan meidän veromarkoista. Olisko ihan perinteinen nokkaan tirmaisu kohta paikallaan.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Enemmän"veromarkkoja" valtio taitaa kuitenkin menettää siinä kun tuodaan maahan käytettyjä autoja, eikös siinäkin kuitenkin pohjimmiltaan ole kyse ns.veronkierrostaJanne kirjoitti: niin käsittämättömiä päätöksiä saa nauttia niiltä tahoilta joiden palkka maksetaan meidän veromarkoista. Olisko ihan perinteinen nokkaan tirmaisu kohta paikallaan.
S124 200T -87
Täh!kenus kirjoitti:Enemmän"veromarkkoja" valtio taitaa kuitenkin menettää siinä kun tuodaan maahan käytettyjä autoja, eikös siinäkin kuitenkin pohjimmiltaan ole kyse ns.veronkierrostaJanne kirjoitti: niin käsittämättömiä päätöksiä saa nauttia niiltä tahoilta joiden palkka maksetaan meidän veromarkoista. Olisko ihan perinteinen nokkaan tirmaisu kohta paikallaan.
Muistaakseni olemme EU:ssa jossa vallitsee tavaroiden vapaa liikkuvuus jäsenmaiden välillä. On niistä autoista verot aikanaan maksettu .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Kyse on Unioniin kuuluvien maiden tasavertaisuudesta käydä keskenään kauppaa samoilla pelisäännöillä. Toinen tässä asiassa kenkää puristanut asia on tupla verojen maksu eli kun ostat auton esim. Saksasta maksat autostasi arvonlisäverollisen hinnan..tupla verotus on persieestä. Veronkierto tarkoittaa sitä, että maksat siitä Saksan kulkupelistäsi sakemanni kauppiaalle verottoman hinnan ja jätät vielä maksamatta verot suomeenkenus kirjoitti:Enemmän"veromarkkoja" valtio taitaa kuitenkin menettää siinä kun tuodaan maahan käytettyjä autoja, eikös siinäkin kuitenkin pohjimmiltaan ole kyse ns.veronkierrostaJanne kirjoitti: niin käsittämättömiä päätöksiä saa nauttia niiltä tahoilta joiden palkka maksetaan meidän veromarkoista. Olisko ihan perinteinen nokkaan tirmaisu kohta paikallaan.
Tuo nykyinen käytäntö "upottaa" alvi autoveroon on niin läpinäkyvää kikkailua, että ei tarvitse kummoinen meedio olla, jos tuosta ei joku kohta nosta juttua EU tuomioistuimeen. Ja sitten käräjöidään jälleen vuosikymmen. Kannattanee siis valittaa edelleen veropäätöksistä ja huolehtia, että valitus pysyy voimassa....
W210 E270 CDI A -00 STW 140tkm
Vai on kyse veronkierrosta kun tuontiauton ostaa ?????
Et sitten ole näköjään kertaakaan asioinut tullin kanssa ?
Jos olisit niin tietäisti, ettei missään ole vanha auto niin arvokas kuin
Suomen tullissa kun lasketaan verotusarvoa, mistä määrätään tuontiautolle vero!
Itse olen maksanut tuontiautoista veroa yli 120 000 euroa.
Paljonko sinä olet maksanut käytystä autosta autoveroa ja arvolisäveron kun olet ne ostanut Suomesta ?
Et sitten ole näköjään kertaakaan asioinut tullin kanssa ?
Jos olisit niin tietäisti, ettei missään ole vanha auto niin arvokas kuin
Suomen tullissa kun lasketaan verotusarvoa, mistä määrätään tuontiautolle vero!
Itse olen maksanut tuontiautoista veroa yli 120 000 euroa.
Paljonko sinä olet maksanut käytystä autosta autoveroa ja arvolisäveron kun olet ne ostanut Suomesta ?
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Kaikki on huomioitu hinnassa kun olen käytetyn suomesta ostanut, mutta niistä joita ei ole"privaatisti maahantuotu" on aikanaan maksettu suomeen uuden auton autovero, jota siis ns. tuontiautoista ei ole maksettu. Onhan se nyt selvääkin selvempää että valtion verotuloille on hyödyllisempää se että autot tuodaan uutena suomeen ja maksetaan sen mukainen vero??sportsman kirjoitti: Paljonko sinä olet maksanut käytystä autosta autoveroa ja arvolisäveron kun olet ne ostanut Suomesta ?
Tarkoitus ei ole"dissata" tuontiauton tuojia, itsekin meinaan seuraavaksi sellaisen hommata, halusin vaan kommentoida tota typerää lausahdusta siitä että pitäisi vetää pataan jotain valtion virkamiestä joka hoitaa duuninsa?
Jotenkin vaan mielestäni ei oikein sovi samaan yhteyteen vedota yhteisiin veromarkkoihimme ja sitä että tuo ulkomailta käytetyn auton saadakseen sen halvemmalla koska siitä ei ole koskaan maksettu sitä korkeaa veroa mitä uudesta joutuu täällä pulittamaan.
S124 200T -87
Näin on, vaan tässä ei olekaan kysymys siitä. Miksi joku hakee tuontiauton, siksikö että ne ei ole niin ruosteessa kuin useat suomalaiset samanikäiset?? Ehkä joku, mutta uskoisin että suurin houkutus on juuri tuo hinta joka on huomattavasti edukkaampi suomalaiseen vastaavaan johtuen juuri hillittömän kovasta autoverosta jota täällä kannetaan.karra kirjoitti:Täh!kenus kirjoitti:Enemmän"veromarkkoja" valtio taitaa kuitenkin menettää siinä kun tuodaan maahan käytettyjä autoja, eikös siinäkin kuitenkin pohjimmiltaan ole kyse ns.veronkierrostaJanne kirjoitti: niin käsittämättömiä päätöksiä saa nauttia niiltä tahoilta joiden palkka maksetaan meidän veromarkoista. Olisko ihan perinteinen nokkaan tirmaisu kohta paikallaan.
Muistaakseni olemme EU:ssa jossa vallitsee tavaroiden vapaa liikkuvuus jäsenmaiden välillä. On niistä autoista verot aikanaan maksettu .
Kyllä mä ainakin itse näen suurimman syyn ostaa seuraavan kärryni ruotsista siinä että koska ne on niin paljon halvempia kiitos verotuksen, ja saan sen sitä myöten halvemmalla kuin jos ostaisin vastaavan kiesin suomesta joka on uutena suomeen verotettu.
Valtiohan siinä varmaan menettää, mutta oma lompakko tykkää.
Kuten jo aiemmassa viestissäni ilmiasin on siis aivan idiootimaista olla vetämässä jotain valtionvirkamiestä turpaan vedoten meidän veronmaksajien rahoihin joita hänen palkkaamiseen menee, ja samalla tuoda käytetty auto ulkomailta koska se on niin paljon halvempi koska siitä ei ole maksettu uuden auton VEROA suomeen.
S124 200T -87
Ei autot merkittävästi halvempia Saksassa ole. Itse hain autoni Saksasta, tai siis Italian auton Saksasta, koska ne ovat kunnoltaan ja usein varustelutasoltaan paljon parempia kuin ns.suomi autot ja kaiken kukkuraksi vähemmän ajettuja...Tähän tietenkin joku sanoo, että joopa joo, ruuvaatuja kaikki
Uudessa tai uudehkossa autossa voi olla usein jopa pienempi autovero, johtuen juuri paljon kuulutetuista päästöistä. Toisaalta sen uudehkon auton saa usein halvemmalla Suomesta...
Tästä sekavasta kirjoittelusta voi äkkiseltään päätellä ettei auton tuonti Saksasta tai mistään muustakaan maasta ole niin mustavalkoista ja verot niistä anyway pitää maksaa...se siitä veronkierrosta.
Toisaalta auton hakeminen itse Saksasta ei sekään ole ihan joka jampan puuhaa, joten hatun nosto niille, jotka sitä harrastavat ja jotka ovat siitä touhusta selvinneet kohtuullisen pienillä "oppirahoilla"
Uudessa tai uudehkossa autossa voi olla usein jopa pienempi autovero, johtuen juuri paljon kuulutetuista päästöistä. Toisaalta sen uudehkon auton saa usein halvemmalla Suomesta...
Tästä sekavasta kirjoittelusta voi äkkiseltään päätellä ettei auton tuonti Saksasta tai mistään muustakaan maasta ole niin mustavalkoista ja verot niistä anyway pitää maksaa...se siitä veronkierrosta.
Toisaalta auton hakeminen itse Saksasta ei sekään ole ihan joka jampan puuhaa, joten hatun nosto niille, jotka sitä harrastavat ja jotka ovat siitä touhusta selvinneet kohtuullisen pienillä "oppirahoilla"
W210 E270 CDI A -00 STW 140tkm
Jos ja kun ei vieläkään tuntunut menevän perille mitä ns. veronkierrolla tarkoitin niin selvennettäköön vielä että on aivan ilmiselvää kiitos niin paljon parjatun EU:n, huomattavasti edukkaampaa hommata käytetty auto jostain toisesta EU maasta juuri kiitos heillä olevan pienemmän autoveron jonka johdosta autot esim. ruotsissa ja saksassa on huomattavasti halvempia kuin suomessa ja sen kun käytettynä suomeen tuo ja verottaa on useissa tapauksissa kyseessä jopa useiden tuhansien €urojen säästö.
Mitä se käytännössä tarkoittaa???
Sitä että valtio menettää verotuloja joita se muuten saisi uusista autoista ( kuten vanhaan hyvään aikaan) joita siis ei enää samassa mittakaavassa tuoda kuten silloin kun käytetyn tuonti verotukselliseta näkökulmasta oli lähes"hullun hommaa".
Mitä se käytännössä tarkoittaa???
Sitä että valtio menettää verotuloja joita se muuten saisi uusista autoista ( kuten vanhaan hyvään aikaan) joita siis ei enää samassa mittakaavassa tuoda kuten silloin kun käytetyn tuonti verotukselliseta näkökulmasta oli lähes"hullun hommaa".
S124 200T -87
[quote="sportsman"
Et sitten ole näköjään kertaakaan asioinut tullin kanssa ?
[/quote]
Mitä tohon tullin kanssa asioimiseen tulee niin luulen että olen asioinut niiden kanssa jopa enemmän kuin sinä?
Olen hoitanut sekä vientiä että tuontia lähes kaikkiin maanosiin noin 10 vuoden ajan, ja uskallan väittää että noi sun 120.000€ on aika pientä pipertelyä siihen verrattuna mitä meidän"paukut" yleensä on?
Mutta kiva kuitenkin tietää että tälläkin foorumilla löytyy"sportsman"in kaltaisia asiantunijoita
Et sitten ole näköjään kertaakaan asioinut tullin kanssa ?
[/quote]
Mitä tohon tullin kanssa asioimiseen tulee niin luulen että olen asioinut niiden kanssa jopa enemmän kuin sinä?
Olen hoitanut sekä vientiä että tuontia lähes kaikkiin maanosiin noin 10 vuoden ajan, ja uskallan väittää että noi sun 120.000€ on aika pientä pipertelyä siihen verrattuna mitä meidän"paukut" yleensä on?
Mutta kiva kuitenkin tietää että tälläkin foorumilla löytyy"sportsman"in kaltaisia asiantunijoita
S124 200T -87
kerrotko vielä kun paljonko maksoit vero ja siitä arvolisäveroa kun
viimeksi ostit oman autosi ?
Älä laske kuitenkaan firman tai sukusi vaihtoja yhteen vaan vain
ihan omasi ?
Yritä jo pikkuhiljaa huomata , että monopolien aika on kohta ohi Suomessakin . Sitähän Suomen autokauppa on tullin hyväveli järjestelmällä on jo pitkään ollut . Mutta se on kohta ohi.
Nyt on jo tuulipukukansa jo ostaa autonsa sieltä missä hinta/laatu on oikea.
viimeksi ostit oman autosi ?
Älä laske kuitenkaan firman tai sukusi vaihtoja yhteen vaan vain
ihan omasi ?
Yritä jo pikkuhiljaa huomata , että monopolien aika on kohta ohi Suomessakin . Sitähän Suomen autokauppa on tullin hyväveli järjestelmällä on jo pitkään ollut . Mutta se on kohta ohi.
Nyt on jo tuulipukukansa jo ostaa autonsa sieltä missä hinta/laatu on oikea.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Tarkkoja summia en muistan enkä jaksa tuollaisen hölmön takia moisia edes esiin kaivaa, mutta prosenteissa saman jonka autovero kussakin autossa on tuodessa ollut. Arvonlisäveroa olen kaikista maksanut 22%.sportsman kirjoitti:kerrotko vielä kun paljonko maksoit vero ja siitä arvolisäveroa kun
viimeksi ostit oman autosi ?
Älä laske kuitenkaan firman tai sukusi vaihtoja yhteen vaan vain
ihan omasi ?
Yritä jo pikkuhiljaa huomata , että monopolien aika on kohta ohi Suomessakin . Sitähän Suomen autokauppa on tullin hyväveli järjestelmällä on jo pitkään ollut . Mutta se on kohta ohi.
Nyt on jo tuulipukukansa jo ostaa autonsa sieltä missä hinta/laatu on oikea.
Taitaa kanssakeskustelijani"sportsman"ollakin tavallista tyhmempää sorttia.
Oletko siis tosiaan sitä mieltä että yksi valtio ei tähän maahan riitä, vai mitä tarkoitat tuolla monopolilla? Vai oletko kenties sitä mieltä että verottajia pitiäisi olla useampia, ja niistä voisi sitten valita aina käyttöönsä sen joka milloinkin on omiin tarpeisiin edullisin, vähän niinkuin pankkeja?
Ja mitä toi letkautus"tullin hyväveli järjestelmä"tarkoittaa????
S124 200T -87
Olet siis täysin lehtitietojen varassa koskien tuontiautoja!
Jos olisit itse ottanut asioista selvää niin tietäisit esim:
- yksilölliset veroprosentit ovat tullin mukaan samassa autossa
saman vuoden aikana vaihdelleet 26-43 %:a
- Volvojen autoveroprosentit olleet todella alhaisia verrattuna muihin autoihin jopa vain 13 %:a
- ns. virallinen maahantuoja on itse saanut ilmoittaa ohjehinnan mihin
autoveron määrä on perustunut.
- liike a ilmoittaa tulille aloittavansa automerkin x maahantuonnin malilla
x1. Ohjehinnaksi se ilmoittaa 30 000 euroa . (tästä pitäisi laskea autovero)
Yllättäen virallinen autoliike ilmoittaa myyvänsä samaa autoa x1 . Ohjehinnaksi se lilmoittaa 80 000 euroa. Yllättäen tulli määrää autoveron
virallisen autoliikken ohjehinnasta vaikka virallisella autoliikeellä ei ole yhtään autoa x1 edes myynnissä. (=hyväveli järjestelmä)
- tullin sivuilla olevassa tuontiautojen veropäätös listasta puuttuvat kaikki tullin sopimusasikkaiden tuomat autot .
- pakettiauton veropäätöksiä ei julkisteta missään ?
Onko sinulla vielä muita perusteita ?
Jos olisit itse ottanut asioista selvää niin tietäisit esim:
- yksilölliset veroprosentit ovat tullin mukaan samassa autossa
saman vuoden aikana vaihdelleet 26-43 %:a
- Volvojen autoveroprosentit olleet todella alhaisia verrattuna muihin autoihin jopa vain 13 %:a
- ns. virallinen maahantuoja on itse saanut ilmoittaa ohjehinnan mihin
autoveron määrä on perustunut.
- liike a ilmoittaa tulille aloittavansa automerkin x maahantuonnin malilla
x1. Ohjehinnaksi se ilmoittaa 30 000 euroa . (tästä pitäisi laskea autovero)
Yllättäen virallinen autoliike ilmoittaa myyvänsä samaa autoa x1 . Ohjehinnaksi se lilmoittaa 80 000 euroa. Yllättäen tulli määrää autoveron
virallisen autoliikken ohjehinnasta vaikka virallisella autoliikeellä ei ole yhtään autoa x1 edes myynnissä. (=hyväveli järjestelmä)
- tullin sivuilla olevassa tuontiautojen veropäätös listasta puuttuvat kaikki tullin sopimusasikkaiden tuomat autot .
- pakettiauton veropäätöksiä ei julkisteta missään ?
Onko sinulla vielä muita perusteita ?
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
sportsman kirjoitti:Olet siis täysin lehtitietojen varassa koskien tuontiautoja!
Jos olisit itse ottanut asioista selvää niin tietäisit esim:
- yksilölliset veroprosentit ovat tullin mukaan samassa autossa
saman vuoden aikana vaihdelleet 26-43 %:a
- Volvojen autoveroprosentit olleet todella alhaisia verrattuna muihin autoihin jopa vain 13 %:a
- ns. virallinen maahantuoja on itse saanut ilmoittaa ohjehinnan mihin
autoveron määrä on perustunut.
- liike a ilmoittaa tulille aloittavansa automerkin x maahantuonnin malilla
x1. Ohjehinnaksi se ilmoittaa 30 000 euroa . (tästä pitäisi laskea autovero)
Yllättäen virallinen autoliike ilmoittaa myyvänsä samaa autoa x1 . Ohjehinnaksi se lilmoittaa 80 000 euroa. Yllättäen tulli määrää autoveron
virallisen autoliikken ohjehinnasta vaikka virallisella autoliikeellä ei ole yhtään autoa x1 edes myynnissä. (=hyväveli järjestelmä)
- tullin sivuilla olevassa tuontiautojen veropäätös listasta puuttuvat kaikki tullin sopimusasikkaiden tuomat autot .
- pakettiauton veropäätöksiä ei julkisteta missään ?
Lueppas nyt pässi vielä kerran nuo ylläolevat kirjoitukseni oikein ajatuksen kanssa ja avaudu uudestaan vasta sen jälkeen?
ööh, siis mihin??sportsman kirjoitti:Onko sinulla vielä muita perusteita ?
S124 200T -87
Varsin hedelmälliseksi menee näköjään keskustelu.
Suomalaisen kekkoslaisuuden parhaimpana käytännön pienenä EU-ajan ilmiönä tuon esiin vaikkapa pakettiauto säännön:
Kaverini osti saksasta lava-auton ,joka on ollut pakettiauto syntymästään -90 alkaen. Suomalaista viranomaista edustava katsastusviranomainen hyväksyi auton pakuksi kunnes soitti kaveriileni illalla, että hän taisi mitata lavan löysällä mitalla ja uusinnassa todettiin lavan yläreuna liian pitkäksi. Rälläkällä rakenteet pois jotta saadaan lavaan mittaa ja laite on pakettiauto. Ihan uskomatonta.
Hyvä suomi ja suomalaiset virkamies laintulkinnat.
Suomalaisen kekkoslaisuuden parhaimpana käytännön pienenä EU-ajan ilmiönä tuon esiin vaikkapa pakettiauto säännön:
Kaverini osti saksasta lava-auton ,joka on ollut pakettiauto syntymästään -90 alkaen. Suomalaista viranomaista edustava katsastusviranomainen hyväksyi auton pakuksi kunnes soitti kaveriileni illalla, että hän taisi mitata lavan löysällä mitalla ja uusinnassa todettiin lavan yläreuna liian pitkäksi. Rälläkällä rakenteet pois jotta saadaan lavaan mittaa ja laite on pakettiauto. Ihan uskomatonta.
Hyvä suomi ja suomalaiset virkamies laintulkinnat.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Ikävä kyllä Suomalaisen katsatusmiehen mielestä on ihan
sama miksi auto on rekisteröity vaikkapa Saksassa.
Muualla Euroopassa ei tarvitse rekisteröinillä pelata säästääkseen autoveron koska autoveroa ei ole .
Suomessa on omat ohjeet ja säännöt sekä käytännöt.
Niinpä olemme saaneet nauttia :
- piilofarmareista
- suksiboksiautoista
- jenkkipakuista
- pakettifarmariautoista yms
Minusta tämä lista on jo riittävän pitkä vaikka käsittääksi taas maastureita rekisteröidään kiivaasti pakettiautoiksi sillä kuitusen kuutiot ovat poistuneet.
sama miksi auto on rekisteröity vaikkapa Saksassa.
Muualla Euroopassa ei tarvitse rekisteröinillä pelata säästääkseen autoveron koska autoveroa ei ole .
Suomessa on omat ohjeet ja säännöt sekä käytännöt.
Niinpä olemme saaneet nauttia :
- piilofarmareista
- suksiboksiautoista
- jenkkipakuista
- pakettifarmariautoista yms
Minusta tämä lista on jo riittävän pitkä vaikka käsittääksi taas maastureita rekisteröidään kiivaasti pakettiautoiksi sillä kuitusen kuutiot ovat poistuneet.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
- Avantgarde
- Mersumies
- Viestit: 803
- Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
- Paikkakunta: lappeen Ranta
Piti tietysti olla laitonta - mutta maailman paras Suomen tulli haluaa tehdä kaiken vaikeimman kautta.
C-10/08 -päätös annettiin 19.3.2009. Koska veroilmoitus on jätetty ennen tuota maagista päivämäärää, perii tulli ei-arvonlisäveron autoverosta ja joskus vuosien päästä palauttaa sen naurettavan pienellä korolla höystettynä.
Siis suomalaisen kieroutuneen virkamieslogiikan mukaisesti tilanteessa toimitaan oikein.
C-10/08 -päätös annettiin 19.3.2009. Koska veroilmoitus on jätetty ennen tuota maagista päivämäärää, perii tulli ei-arvonlisäveron autoverosta ja joskus vuosien päästä palauttaa sen naurettavan pienellä korolla höystettynä.
Siis suomalaisen kieroutuneen virkamieslogiikan mukaisesti tilanteessa toimitaan oikein.
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Tähän väliin ihan erilainen asia:
Tarkoitus tuoda Saksasta muuton yhteydessä auto (normaalien muuttoautojen lisäksi) jota en rekisteröi ainakaan vielä Suomeen. Auto on katsastettu ja rekisteröity Saksaan minun nimissä.
Miten voin sillä ajaa mahdollisimman pitkään laillisesti Suomessa? Ilmeisesti voin aloittaa tuonnin ja verotuksen mutta jätän sitten veron maksamatta. Muuta huomioitavaa?
Tarkoitus tuoda Saksasta muuton yhteydessä auto (normaalien muuttoautojen lisäksi) jota en rekisteröi ainakaan vielä Suomeen. Auto on katsastettu ja rekisteröity Saksaan minun nimissä.
Miten voin sillä ajaa mahdollisimman pitkään laillisesti Suomessa? Ilmeisesti voin aloittaa tuonnin ja verotuksen mutta jätän sitten veron maksamatta. Muuta huomioitavaa?
Matti
MB SLK 230K -98
MB 350 SL-74 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr
Cadillac Coupe DeVille -65
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98
MB 350 SL-74 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr
Cadillac Coupe DeVille -65
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24