W116/M117 öljy?
W116/M117 öljy?
En ole ennen näiden Wanhojen Benzien kanssa pelannut mutta nyt pitäisi otsikon mukaiseen kasin koneeseen öljyt vaihtaa. Ei ole mitään tietoa mitä siellä nyt on sisässä. Mutta mineraaliöljyn puolelle olen kallistumassa ja vaihtoehtoina joko 10/40, 15/40 perusautomineraali tai sitten 15/40 Delvacci. Delvacista hyviä kokemuksia prätkäpuolelta mutta onko kellään kokemusta miten näiden vanhojen Mersujen hienot V8:t tuohon dieselrasvaan suhtautuu???
jotakin vastausta
Dieselien öljyssä on enemmän peseviä ominaisuuksia, kuin bensiinien.
Eli tällä tuskin on merkitystä siististi toimivan V8:n kanssa.
Itse käyttäisin mineraali 10/40, ellei esiinny kulutusongelmia, tai autolla ajeta kilpaa
Mielestäni harraste autossa olennainen juttu on vaihtaa öljyt usein, eli kohtuu hyvää öljyä, muttei niin kallista etteikö raaskisi vaihtaa...
Eli tällä tuskin on merkitystä siististi toimivan V8:n kanssa.
Itse käyttäisin mineraali 10/40, ellei esiinny kulutusongelmia, tai autolla ajeta kilpaa

Mielestäni harraste autossa olennainen juttu on vaihtaa öljyt usein, eli kohtuu hyvää öljyä, muttei niin kallista etteikö raaskisi vaihtaa...
Viimeksi muokannut Henry V., Pe 10.04.2009 11:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
M116 ja M117 moottoreihin voi ihan hyvin käyttää osasynteettisiä tai täyssynteettisiä öljyjä.
Itse suosittelisin joko MobilSyntS:ää tai esim Teboil Gold:ia.
10/30 luokitus on ihan perushyvä öljy ko. moottoriin.
Vilkase myös linkki: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... torin+pesu
Eikä ne oo mitenkään "hienoja" moottoreita. Ihan samalla tyylillä tehtyjä kun muutkin saman aikakauden MB:n myllyt. Kyllä ne Delvakkiakin polttaavat siinä missä muitakin luistoja.
Sitten kun aukaset sen myllyn, niin huomaat että ei se nyt sen ihmeellisempi oo kun muutkaan masiinat.
Itse suosittelisin joko MobilSyntS:ää tai esim Teboil Gold:ia.
10/30 luokitus on ihan perushyvä öljy ko. moottoriin.
Vilkase myös linkki: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... torin+pesu
Eikä ne oo mitenkään "hienoja" moottoreita. Ihan samalla tyylillä tehtyjä kun muutkin saman aikakauden MB:n myllyt. Kyllä ne Delvakkiakin polttaavat siinä missä muitakin luistoja.
Sitten kun aukaset sen myllyn, niin huomaat että ei se nyt sen ihmeellisempi oo kun muutkaan masiinat.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
- Adventurer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
- Paikkakunta: Joensuu
Jos ajaa vain kesäajoa ilman mitään pakkaskäynnistyksiä, niin 40w yksaste öljy on myös hyvä.
moniasteöljyhän käytössä muuttuu viskositeetiltaan kohti sitä pienempää lukemaa eli luirummaksi.
Joku perus 10/40 öljy halpakin sellainen, on parempaa kun ne 70-luvun öljyt.
Itse ostan aina 20 litran pöntöissä Öljypisteeteltä peruskamaa.
moniasteöljyhän käytössä muuttuu viskositeetiltaan kohti sitä pienempää lukemaa eli luirummaksi.
Joku perus 10/40 öljy halpakin sellainen, on parempaa kun ne 70-luvun öljyt.
Itse ostan aina 20 litran pöntöissä Öljypisteeteltä peruskamaa.
Moi!
Itselle ei ole käynyt niin, mutta "kaverit on kertoneet", että:
jos vanhalla moottorilla on ajettu vuosia mineraaliöljyillä niin synteettiset öljyt saattaa liuottaa ko koneesta karstaa yms rojua liikkeelle niin pahasti, että jokin öljykanava voi tukkeutua.
Mutta eiköhän se koneesi ole jo synteettisiä nähnyt!?
Itselle ei ole käynyt niin, mutta "kaverit on kertoneet", että:
jos vanhalla moottorilla on ajettu vuosia mineraaliöljyillä niin synteettiset öljyt saattaa liuottaa ko koneesta karstaa yms rojua liikkeelle niin pahasti, että jokin öljykanava voi tukkeutua.

Mutta eiköhän se koneesi ole jo synteettisiä nähnyt!?
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Tää on muuten ainakin USA-tuontiautojen kohdalla ilmeisesti jonkunmoinen pelonaihe.Timo999 kirjoitti:Moi!
Itselle ei ole käynyt niin, mutta "kaverit on kertoneet", että:
jos vanhalla moottorilla on ajettu vuosia mineraaliöljyillä niin synteettiset öljyt saattaa liuottaa ko koneesta karstaa yms rojua liikkeelle niin pahasti, että jokin öljykanava voi tukkeutua.![]()
Mutta eiköhän se koneesi ole jo synteettisiä nähnyt!?
Oiskohan sitten niin, että ameriikassa ajavat vielä kertaluokkaa huonommilla liemillä kuin euroopassa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
No empähän kyllä laittas oikeata yksasteöljyjä kun ruohonleikkuriin tai 50-luvun traktoriin. Siis sellasta, joka on vain esim. SAE30Adventurer kirjoitti:Jos ajaa vain kesäajoa ilman mitään pakkaskäynnistyksiä, niin 40w yksaste öljy on myös hyvä.
moniasteöljyhän käytössä muuttuu viskositeetiltaan kohti sitä pienempää lukemaa eli luirummaksi.
Joku perus 10/40 öljy halpakin sellainen, on parempaa kun ne 70-luvun öljyt.
Itse ostan aina 20 litran pöntöissä Öljypisteeteltä peruskamaa.
Briggs&Stratton Ruohonleikkureissa öljysuositus on SAE 30 yksiasteöljy.
Esim. Mobil Garden SAE30 - ja B&S Kehoittaakin olla käyttämättä automoottoreihin tarkoitettuja moniasteöljyjä.
Ja sitäpaitsi tuo 10/40 öljy just tarkoittaa moniasteöljyä.
Kaverit kertoo ja kaverit kertoo. Nämä kaverit on olleet aina kertomassa Essonbaarilla vuosista toisiin, mutta kukaan ei ole pystynyt sormella näyttämään että just tämä kone leipo sentakia kun paska lähti kulkemaan.Timo999 kirjoitti: Moi!
Itselle ei ole käynyt niin, mutta "kaverit on kertoneet", että:
jos vanhalla moottorilla on ajettu vuosia mineraaliöljyillä niin synteettiset öljyt saattaa liuottaa ko koneesta karstaa yms rojua liikkeelle niin pahasti, että jokin öljykanava voi tukkeutua.
Mutta eiköhän se koneesi ole jo synteettisiä nähnyt!?
Tuttavalla on -78 vuosimallia oleva 450SL joka tuli Floridasta tänne aikoinaan. Hän vaihtoi koneeseen Mobil1:set ja taisipa olla vielä jotain 0/jotakin luokan öljyt ja ajaa päristeli niillä toista kesää kunnes kone routi.
Silloin kovasti epäiltiin juuri tuollaista väittämää, että nyt lähti amerikanpojan lirut tulpaten öljykanavat.
Mutta todellisuus oli huomattavasti arkisempi. Jakoketjun ohjurit olivat ruvenneet murentumaan ja ne muruset olivat tukkineet öljypumpun sihdin ja tämäntakia kakkosmännän kiertokanki ei saanut voitelua.
Kun moottori aukaistiin, oli se kyllä pikeentynyt, mutta käytetty öljy ei ollut millääntavalla saanut sellaisia tukoksia aikaan, jota olisi voinut epäilläkään vaurion aiheuttajaksi.
Ja ne M117:n öljykanavat on kyllä isot. Niissä juoksee torakatkin.
Tässä pikkusen oppia öljytermeistä.
Synteettinen öljy
Perustuu yleensä synteettiseen hiilivetyyn, joka valmistetaan joko eteenikaasusta polymeroimalla tai monivaiheisen jalostus- ja muuntoprosessin kautta. Kestää sekä kuumuutta että pakkasta paremmin kuin mineraaliöljyt.
Mineraaliöljy
Mineraaliöljy valmistetaan tislaamalla raakaöljystä, jonka jälkeen öljyyn sekoitetaan lisäaineet. Mineraaliöljyihin on vaikeaa yhdistää sekä hyvä kylmän- että kuumankestävyys.
Osasynteettinen öljy
Sekoitus perinteisistä mineraaliöljyistä ja synteettisistä öljyistä, joissa mineraaliöljyn komponentteja korvataan synteettisillä aineilla. Parantaa öljyn kylmäkestävyyttä, jotta se soveltuu ympärivuotiseen käyttöön.
Moniasteöljy
Soveltuu sekä kylmiin että kuumiin olosuhteisiin. Merkintä esimerkiksi 5W–50. Numero ennen W-kirjainta kuvaa juoksevuutta kylmänä. Mitä pienempi luku on, sen juoksevampi öljy on kylmänä. Jälkimmäinen juoksevuutta 100 asteen kuumuudessa. Mitä pienempi luku, sen juoksevampaa öljy on kuumana.
Yksiasteöljy
Öljy, jonka viskositeetti on mitattu vain kuumana, esimerkiksi SAE 30. Ei sovellu Suomessa ympärivuotiseen käyttöön.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
- Adventurer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
- Paikkakunta: Joensuu
Niin, en ole väittänytkään että 10/40 öljy olisi yksiasteöljyä!Mesedesi kirjoitti:No empähän kyllä laittas oikeata yksasteöljyjä kun ruohonleikkuriin tai 50-luvun traktoriin. Siis sellasta, joka on vain esim. SAE30Adventurer kirjoitti:Jos ajaa vain kesäajoa ilman mitään pakkaskäynnistyksiä, niin 40w yksaste öljy on myös hyvä.
moniasteöljyhän käytössä muuttuu viskositeetiltaan kohti sitä pienempää lukemaa eli luirummaksi.
Joku perus 10/40 öljy halpakin sellainen, on parempaa kun ne 70-luvun öljyt.
Itse ostan aina 20 litran pöntöissä Öljypisteeteltä peruskamaa.
Briggs&Stratton Ruohonleikkureissa öljysuositus on SAE 30 yksiasteöljy.
Esim. Mobil Garden SAE30 - ja B&S Kehoittaakin olla käyttämättä automoottoreihin tarkoitettuja moniasteöljyjä.
Ja sitäpaitsi tuo 10/40 öljy just tarkoittaa moniasteöljyä.
Sinä et ehkä yksiaste öljyä käyttäsi, mutta minä käytän. Käyttänyt vuosikymmeniä väliin jotain moniasteöljyjäkin.
Minulle tämän neuvon käyttää 40:stä yksiasteöljyä antoi maahantuojan asiantuntija kun sitä kysyin. Se on laadukkaampaa kuin mikään 60-70 lukujen huippuöljy ja kesäkäytössä noita 5W tai 10W ominaisuuksia ei tarvita. 40 yksiaste öljy pitää paremmin jäykkyytensä kuumana kuin 10/40 öljy jonka viskositeetti siis lähtee lähenemään vanhetessaan kohti tuota 10:ä. No eihän harrastekäytössä toisaalta paljoa ajeta.
Nyt puhun siis harrastekäytössä olevista virittämättömistä matalatehoisista moottoreista orkkismoottoreista joita kyseinen 116/117 kone on, kuten esim muutkin tuon aikakauden jenkkien V8:t. Ne eivät siis öljyltään vaadi mitään ihmeellistä. Yksiaste öljy on niille aivan herkkua.
Tönkköähän se on kun sitten pakkaselle mennään.
Noista öljyn aiheuttamista moottorituhoista on paljon legendaa. Mielestäni jos venakoppien sisäpinnalla ja on senttien pikikerrokset niin se öljykanava voi tukkeentua jo aivan muutenkin oli öljy pesevää tai ei.
Minä mieluummin johonkin Brigs&Strattoniin ym. pienkoneisiin en taas mitään autoöljyjä tosta vaan kaatelisikaan, kuten en uusiin moottoripyöriinkään. Saattavat tarvita sellaisia lisäaineita joita ilman laatikot sun muut äkkiä losahtaa. Siis vaativat laadukkaampia lisäaineistettuja öljyjä mitä näiden 70-luvun v8 myllyjen aikaan ei oletu edes keksitty.
delvac hyvää... ja koska se on diesel öljyä, niin siinä on vielä sinkkiäkin mukana suojaamassa nostaja jne.
saa myös synteettisenä, jos mineraaliöljyjä vierastaa.
ja kaikki öljyt on olleet peseviä viimeisen 30 vuotta, jos jätetään oikeat kisaöljyt pois laskuista, nehän vaihdetaan joka kisan jälkeen, niin ei ne tarvitse peseviä ominaisuksia...
harrastepeleihin vaihdetaan muutenkin öljyt useammin, kuin käyttöautoihin tai ainakin pitäis vaihtaa... joten mineraalitkin ajaa asiansa aivan hyvin, mitään uusia "bensamoottorin long life jne." synteettisiä en itse kovin mielelläni laittaisi vanhaan moottoriin...
yksiasteöljystä tuli mieleen, että kokeiltiin laittaa parisyksyä sitten puimuriin sae 30 öljyt... tuli niin hyvät kokemukset, ettei sinne enää mitään moniaste lirua laiteta
ei syönyt öljyä, kuin n. 1 ltr/öljynvaihtoväli... 10w-30 sai olla lisäämässä päivittäin... ja ikää puimurilla 4 vuotta, että ei mikään museopeli kyseessä... (toki tuo valmetin moottori on suunniteltu -50 tai -60 luvulla
)
saa myös synteettisenä, jos mineraaliöljyjä vierastaa.
ja kaikki öljyt on olleet peseviä viimeisen 30 vuotta, jos jätetään oikeat kisaöljyt pois laskuista, nehän vaihdetaan joka kisan jälkeen, niin ei ne tarvitse peseviä ominaisuksia...
harrastepeleihin vaihdetaan muutenkin öljyt useammin, kuin käyttöautoihin tai ainakin pitäis vaihtaa... joten mineraalitkin ajaa asiansa aivan hyvin, mitään uusia "bensamoottorin long life jne." synteettisiä en itse kovin mielelläni laittaisi vanhaan moottoriin...
yksiasteöljystä tuli mieleen, että kokeiltiin laittaa parisyksyä sitten puimuriin sae 30 öljyt... tuli niin hyvät kokemukset, ettei sinne enää mitään moniaste lirua laiteta


- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Oikestaan ainoat asiat joka näissä koneissa öljyä valittaessa on tärkeät:
1. Valitse öljy, jolla venttiilin kiristäjät eivät kilkata ja öljynpaineet noisevat yli 1, sekä että ne pysyvät koneen sisässä= ei öljyn lisäämistä
2. Vaihda öljyt ja suodattimet tarpeeksi usein, jolloin halpojenkin öljyjen ominaisuudet säilyvät OK.
Öljyjyjen ominaisuuksista on mainosmiehet tehneet turhaa kikkailua, eikä aidosti oikeaa fakta tietoa todellisista eroista ole saatavissa mistään.
Omissa 117 koneissa toimii hyvin esim Teboil Gold ( 20€/4L), Diamont ( 62€/10L), jotka ovat osoittautuneet hinta/laatusuhteeltaan erinomaisiksi
1. Valitse öljy, jolla venttiilin kiristäjät eivät kilkata ja öljynpaineet noisevat yli 1, sekä että ne pysyvät koneen sisässä= ei öljyn lisäämistä
2. Vaihda öljyt ja suodattimet tarpeeksi usein, jolloin halpojenkin öljyjen ominaisuudet säilyvät OK.
Öljyjyjen ominaisuuksista on mainosmiehet tehneet turhaa kikkailua, eikä aidosti oikeaa fakta tietoa todellisista eroista ole saatavissa mistään.
Omissa 117 koneissa toimii hyvin esim Teboil Gold ( 20€/4L), Diamont ( 62€/10L), jotka ovat osoittautuneet hinta/laatusuhteeltaan erinomaisiksi
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Saman olen huomannut -90 420 w126.ssa (M116-moottori), käynti parani hieman Castrollin 5w-40 Magnatechiin verrattuna...yhden nostajan ajoittainen "kylmänaputus" loppui myös kokonaan...Omissa 117 koneissa toimii hyvin esim Teboil Gold ( 20€/4L), Diamont ( 62€/10L), jotka ovat osoittautuneet hinta/laatusuhteeltaan erinomaisiksi
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Näiden vanhojen mersun bensakasien oikean öljyn valinta on erityisen tärkeätä!
Jokainen joka ymmärtää jotenkin moottoreiden rakennetta tietää jo nopealla rakenne vilkaisulla että nämä moottorit eroavat jenkki ym koneiden rakenteesta aivan erityisen oleellisesti nimenomaan vaativan voiteluongelmansa vuoksi: Niissä on vipumalliset venttiilin painimet / keinuvivut.
Esim jenkkien työntötanko koneissa lieriömäinen venttiilin nostin on hieman sivussa nokkaan nähden jolloin se pyörähtää nokan sitä nostaessa ja siten helpottaa voitelun vaatimuksia oleellisesti.
Mesessä ( ja mm. Taunuksessa ja Opel OHC koneissa joissa on tämä sama periaate) nokan nostoliike raapaisee / hinkkaa todella voimakkaasti keinuvivun pientä kitkapinnan kosketuskohtaa ilman että osat pääsevät prosessin aikana ”myötäämään” liikettä ja kaikilla joilla on tämä rakenne on ollut vakavia kestävyysongelmia näiden voimakkaan kulumisen suhteen.
Erityisesti näitä venttiilikoneistoja varten öljynvalmistajat pitivät paineen sietoa lisäävän EP-lisäaineen ”Sinkkifosfaatti” pitoisuuden korkealla vähintään 1200ppm (parts per million )tasolla joka on määrä mikä takaa edes jonkinlaisen kestävyyden tällä rakenteella. Tällä aineella vain on taipumusta lyhentää katalysaattoreiden ikää jonka johdosta tämän määrää alettiin 80-luvulla pakkokeinoin vähentää autonvalmistajien hyväksyntiä muuttamalla kun poliitikot halusivat mieluummin pitää ilman puhtaampana.
Tämä pakotti autonvalmistajat siirtymään rullaseuraajiin Esim jenkeissä -85 ) tai sitten suoraan venttiilin päällä olevia isoja kuppeja painaviin joissa EP lisäaineita ei siinä määrin tarvita. Mercedes kehitteli parempia materiaaleja mutta huonoin tuloksin.
Ensimmäine API –luokitus oli SH vuonna -92 jossa rajana oli max 1200 ppm ( vaihtelee hieman eri vikositeeteissa : paksummissa vähempi ). Valitettavasti tämä oli maximi ja jotkut öljynvalmistajat vähensivät sitä jo heti puoleen jolloin Taunuksissa ym nokat kuluivat jo muutamassa kymmenessä tuhannessa tällaista öljyä käytettäessä. Harmi vain että oikeata pitoisuutta ei ilmoitettu suoraan missään niin kuin ei nytkään.
-96 tullut luokitus SJ salli 1000ppm ja tämä öljy on jo myrkkyä näille moottoreille! Nykyisissä SM öljyissä on 600-800 ppm pitoisuus ja se ei vain puolita vaan tarjoaa enää murto-osan venttiilikoneiston kestävyydestä verrattuna SH-öljyihin.
Tämä siis koskee kaikkia autonvalmistajien hyväksymiä API ym. luokituksen alla olevia öljyjä.
No mitä sinne sitten voi laittaa?
Viritysnokka-akselivalmistajat vaativat käytettäväksi tätä Sinkkifosfaatti - lisäainetta jota on onneksi saatavissa erikseen esim Comp Camsilta ja erikoisöljyvalmistajilta kuten Red Lineltä ”Engine Oil Break In Additivea” joilla normiöljyt saadaan kelvollisiksi kovempiin olosuhteisiin. Nämä on tarkoitettu käytettäväksi suurempana annoksena nokan sisäänajossa ja sen jälkeen pienempänä säilyttämään 1200 ppm taso. Näiden kanssa voi käyttää Mobilia, Teboilia ym muita markettiöljyjä ja pärjätä jopa mineraalillakin.
Tai sitten voi käyttää esteripohjaisia synteettisiä kilpaöljyjä esim Red Line tai Motul 300V joiden ei tarvitse toimia autonvalmistajien alaisuudessa ja voivat ottaa huomioon vain moottorin maksimaalisen kestävyyden ja pitää sisällään kunnon mömmöt. ( Nämä siis eivät vaadi tuota lisäainetta kun se jo on siellä )
Ei ole sattuma että lähes kaikki kilpa –autot käyttävät näitä eivätkä suinkaan MB-hyväksyttyjä ja / tai markettiöljyjä eikä meidän pienessä harrasteajossa tarvinne tuntea syyllisyyttä pienestä ilmaston pikku
Jokainen joka ymmärtää jotenkin moottoreiden rakennetta tietää jo nopealla rakenne vilkaisulla että nämä moottorit eroavat jenkki ym koneiden rakenteesta aivan erityisen oleellisesti nimenomaan vaativan voiteluongelmansa vuoksi: Niissä on vipumalliset venttiilin painimet / keinuvivut.
Esim jenkkien työntötanko koneissa lieriömäinen venttiilin nostin on hieman sivussa nokkaan nähden jolloin se pyörähtää nokan sitä nostaessa ja siten helpottaa voitelun vaatimuksia oleellisesti.
Mesessä ( ja mm. Taunuksessa ja Opel OHC koneissa joissa on tämä sama periaate) nokan nostoliike raapaisee / hinkkaa todella voimakkaasti keinuvivun pientä kitkapinnan kosketuskohtaa ilman että osat pääsevät prosessin aikana ”myötäämään” liikettä ja kaikilla joilla on tämä rakenne on ollut vakavia kestävyysongelmia näiden voimakkaan kulumisen suhteen.
Erityisesti näitä venttiilikoneistoja varten öljynvalmistajat pitivät paineen sietoa lisäävän EP-lisäaineen ”Sinkkifosfaatti” pitoisuuden korkealla vähintään 1200ppm (parts per million )tasolla joka on määrä mikä takaa edes jonkinlaisen kestävyyden tällä rakenteella. Tällä aineella vain on taipumusta lyhentää katalysaattoreiden ikää jonka johdosta tämän määrää alettiin 80-luvulla pakkokeinoin vähentää autonvalmistajien hyväksyntiä muuttamalla kun poliitikot halusivat mieluummin pitää ilman puhtaampana.
Tämä pakotti autonvalmistajat siirtymään rullaseuraajiin Esim jenkeissä -85 ) tai sitten suoraan venttiilin päällä olevia isoja kuppeja painaviin joissa EP lisäaineita ei siinä määrin tarvita. Mercedes kehitteli parempia materiaaleja mutta huonoin tuloksin.
Ensimmäine API –luokitus oli SH vuonna -92 jossa rajana oli max 1200 ppm ( vaihtelee hieman eri vikositeeteissa : paksummissa vähempi ). Valitettavasti tämä oli maximi ja jotkut öljynvalmistajat vähensivät sitä jo heti puoleen jolloin Taunuksissa ym nokat kuluivat jo muutamassa kymmenessä tuhannessa tällaista öljyä käytettäessä. Harmi vain että oikeata pitoisuutta ei ilmoitettu suoraan missään niin kuin ei nytkään.
-96 tullut luokitus SJ salli 1000ppm ja tämä öljy on jo myrkkyä näille moottoreille! Nykyisissä SM öljyissä on 600-800 ppm pitoisuus ja se ei vain puolita vaan tarjoaa enää murto-osan venttiilikoneiston kestävyydestä verrattuna SH-öljyihin.
Tämä siis koskee kaikkia autonvalmistajien hyväksymiä API ym. luokituksen alla olevia öljyjä.
No mitä sinne sitten voi laittaa?
Viritysnokka-akselivalmistajat vaativat käytettäväksi tätä Sinkkifosfaatti - lisäainetta jota on onneksi saatavissa erikseen esim Comp Camsilta ja erikoisöljyvalmistajilta kuten Red Lineltä ”Engine Oil Break In Additivea” joilla normiöljyt saadaan kelvollisiksi kovempiin olosuhteisiin. Nämä on tarkoitettu käytettäväksi suurempana annoksena nokan sisäänajossa ja sen jälkeen pienempänä säilyttämään 1200 ppm taso. Näiden kanssa voi käyttää Mobilia, Teboilia ym muita markettiöljyjä ja pärjätä jopa mineraalillakin.
Tai sitten voi käyttää esteripohjaisia synteettisiä kilpaöljyjä esim Red Line tai Motul 300V joiden ei tarvitse toimia autonvalmistajien alaisuudessa ja voivat ottaa huomioon vain moottorin maksimaalisen kestävyyden ja pitää sisällään kunnon mömmöt. ( Nämä siis eivät vaadi tuota lisäainetta kun se jo on siellä )
Ei ole sattuma että lähes kaikki kilpa –autot käyttävät näitä eivätkä suinkaan MB-hyväksyttyjä ja / tai markettiöljyjä eikä meidän pienessä harrasteajossa tarvinne tuntea syyllisyyttä pienestä ilmaston pikku
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!
www.hakalaperformance.fi
-89 560 SEC
-93 BMW 740i V8 Shadow Line
-91 Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4wd 4ws
www.hakalaperformance.fi
-89 560 SEC
-93 BMW 740i V8 Shadow Line
-91 Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4wd 4ws
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3089
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
OT Tuosta karstasta. Olen muutamaan otteeseen käyttänyt tuota Forten Motor Flushia http://tinyurl.com/o5cjnd diesel-mersuni öljynvaihdon yhteydessä ja varsinkin ensimmäisellä käyttökerralla sieltä irtosi sellaista moskaa että hohhoijjaa.
Mutta että joku öljy toimisi noki-, palamisjäte- ym. karstaa itseensä liuottavana liuottimena, mihinkähän pysikaaliseen ilmiöön perustuisi.
Haju ja tuoteseloste panevat epäilemään, että Forte on kalliiisti pakattua korkeasti jalostettua maaöljyjohdannaista eli kerosiiniä, l. valopetrolia l. lamppuöljyä. En kumminkaan viitsi lamppuöljyä lorottaa moottoriöljyn sekaan, tankkiin olen laittanut ennen pitkiä reissuja..
Mutta että joku öljy toimisi noki-, palamisjäte- ym. karstaa itseensä liuottavana liuottimena, mihinkähän pysikaaliseen ilmiöön perustuisi.
Haju ja tuoteseloste panevat epäilemään, että Forte on kalliiisti pakattua korkeasti jalostettua maaöljyjohdannaista eli kerosiiniä, l. valopetrolia l. lamppuöljyä. En kumminkaan viitsi lamppuöljyä lorottaa moottoriöljyn sekaan, tankkiin olen laittanut ennen pitkiä reissuja..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Hyvin toimii lamppuöljy, liuotinpesuaine, mineraalitärpätti...yms kerosiiniä tai teollisuusbensiiniä lähes 100% sisältävä tökötti benasiinimoottoreissa. Kaikki nuo olen kokeillut ja moskaa lähtee...reilusti. Parhaiten homma toimii kuumassa, oikein säädetyssä moottorissa. Bensiinimoottorin tyhjäkäynnin palopaine on noin 1 bar...jolloin rasite laakereille on minimallinen (olen mitannut tuon paineen melko monesti...) vääntömomentin huipussa, täydellä kuormalla paine on sitten jo 50-70 bar...jolloin tarvittan oikeaa öljyä.En kumminkaan viitsi lamppuöljyä
Tämäkin ohjeen käyttö tietysti vain omalla vastuulla.

onko kukaan koskaan tutkinut, mitä tuo STP:n öljyn lisäaine sisältää...lieneekö siinäkin sinkkifosfaattia...tuoteturvaseloste ei ainakaan kertonut mitään.Comp Camsilta ja erikoisöljyvalmistajilta kuten Red Lineltä ”Engine Oil Break In Additivea”
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Kuten oli jo toinen topic aiheesta aloitettu niin kertaan että:
karra toisessa topicissa kirjoitti:Ostin sitten Gulfin tuotteita. Moottorin kaatuu tätä:
GULF SL ZINC PLUS 20W50
Mineraaliöljy, johon on lisätty sinkki (ZDDP) lisäainetta
erityisesti estämään vanhempien amerikkalaisten autojen
venttiilikoneistojen kulumista.
API: SL
http://www.usparts.fi/?page=62#148
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Tämän lukeneena ostin TB:n Goldia. Ja uuden suodattimen.Mesedesi kirjoitti:M116 ja M117 moottoreihin voi ihan hyvin käyttää osasynteettisiä tai täyssynteettisiä öljyjä.
Itse suosittelisin joko MobilSyntS:ää tai esim Teboil Gold:ia.
Vanhojen öljyjen (talven olleet, muutaman tunnin käytellyt) sekaan kaadoin STP Motor Flushin ja käytin puolisen tuntia. Mömmöt ulos ja Goldit sisään. Venttiilien kalina ei juuri vaimentunut mutta tyhjäkäynnillä ö-paineet tippuvat jonnekin baarin nurkille ja lämmöt meinaa nousta. Näitä ei esiintynyt syksyllä eikä talvella kun koneessa oli KING -merkkiset 10/40 halpisöljyt. Tulee mieleen että joko TB:n Gold on tuohon sopimatonta tai jotainon moottorista hajonnut.
Ostin nyt Tarviketorilta pari kanisteria Gulfin jotain vanhoihin moottoreihin tarkoitettua 15/40 -öljyä. Saapa nähdä kummeneeko sillä yhtään paineet ja lämpöhuolet.
W140 ja C126. Arkiajossa Englannin Lada Niva.
Mulle kävi -70 CA-tuonti Plymouthissa juuri näin - kietokangen laakerin voitelureikä tukkoon ja laakeri sitä myöten hajalle. Myöskin tutun tuonti Pontiacissa sama juttu.Timo999 kirjoitti:Moi!
Itselle ei ole käynyt niin, mutta "kaverit on kertoneet", että:
jos vanhalla moottorilla on ajettu vuosia mineraaliöljyillä niin synteettiset öljyt saattaa liuottaa ko koneesta karstaa yms rojua liikkeelle niin pahasti, että jokin öljykanava voi tukkeutua.![]()
Mutta eiköhän se koneesi ole jo synteettisiä nähnyt!?
Vanhoissa jenkkilaitteissa on ollut vielä se, että ei niihin "kukaan koskaan oo vaihtanu öljyjä". Sinne kun tyrkkää puoli-tai täyssynteettistä, niin se on siinä.