w123 2.3C -78 coupe ja muutama kysymys

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

w123 2.3C -78 coupe ja muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Eli kaupat on sovittu w123 coupesta vm -78 2.3 -koneella.
Odotan jo innolla, että pääseeoikeasti rassaamaan myös autoa ensimmäisen kerran n. kymmeneen vuoteen...Rassausinto on purettu moottoripyöriin ja mikroautoon tässä viime aikoina kun noihin nykyautoihin ei oikein osaa/uskalla enää itse tehdä mitään...

Muutama juttu pitää tehdä kauan seisoneelle autolle ennen kuin on ajon aika ja tähän liittyen kyselen jo etukäteen asioita vaikka auto on tallissa vasta parin viikon päästä.

1. Tulo-bensaputki vuotaa. Mikä tuohon olisi järkevin ja yksinkertaisin putkimateriaali jolla vanha putki korvataan? Onko tankiltä tulevissa liitoksissa ensin letkun pätkät? Eli periaatteessa vaikka ilman liitoksia oleva kupariputki kävisi? Mulla ei ole vehkeitä joilla tehdä kupariputkeen liitoksia joten olisiko muoviputki parempi vaihtoehto? Onko tuossa homassa jtakin jota tulee ottaa huomioon? Putkilta pumpulle ja kaasarille menevät letkut sekä kaasarilta lähtevä paluuletku uusitaan samalla.

2. Jarruista on tarkoitus vaihdella letkut ja käydä satulat/männät ja tiivisteet läpi. Onko noissa satuloissa mitään erikoisuutta? Eli uskaltaako vain painaa männät ulos jotta pääsee putsaamaan paikat ja katsomaan tiivisteiden kunnot? Onko ilmauksessa mitään erikoista vai ilmaantuuko kivutta? Mites takajarruissa, onko ongelmia levyn sisäisten kässärin kenkien (kai siellä sellaiset on???) vapauttamisessa jotta levyn saa pois? Onko siinä joku tietty kohta jossa reiästä pyöritetään säätökehää tms?

3. Venttiilin varren kumit pitäisi vaihtaa. Onko millainen operaatio? Eli onnistuuko nokka-akselia irroittamatta? En yhtään tiedä millainen rakenne tuossa on, mutta jos on yhtään sama kuin Fordin OHC:ssä niin silloin ilmeisesti onnistuu?

4. Kyseessä on MR-auto, mutta kysyn silti asentaako kukaan Suomessa näihin alkuperäisiä kattoluukkuja? Eli siis vain orkkikset huomioidaan sillä mr-kuntoa ei missään tapauksessa pilata.

5. Kaasari on Strömbergin 175CD DBP. Eli siinä on keltainen pikkukorkki kannen päällä. Tuosta on nyt tarkoitus ainakin katsoa, että ryypyn systeemit toimivat (vesilämmitys jne) ja että kalvo on ehjä jne. Onko tohon netissä hyvää säätöohjetta? Koekäytöllä teki vähän sellaista, että tyhjäkäynniltä nopeasti kaasua annettaesa tukehtui. Tosin vanhat bensat tankissa ja autoa ei ole käytetty pitkään aikaan. Putsaus ja säätöjöjen dokumentointi nyt ainakin ensi vaiheessa on edessä. Onkos tuossa yleensä millaisia säätöjä? Pääsuutin+neula? tk-suutin? Seosruuvi, tk-ruuvi jne?

6. Takaikkunat pelasivat hieman nihkeästi. Onko noissa yleensä jotakin ihan mekaanista ongelmaa vai voiko olettaa, että säätöjen katsomisella ja voitelulla voisi herkkyyttä löytyä?

7. Akku pitää ostaa, onko tietoa mikä on akun ah-koko ja fyysiset mitat? Auto on tietysti vain kesäkäytössä eli varmaan pienempikin ah-kapasitetti on riittävä?

8. Mikä on kuskin penkin vasemmalla sivulla olevan vivun toiminta?

9. Sytkä on kärjellinen, onko noissa muita onglmia kuin kulumat ja piikkien syntyminen kärkien väliin? Tähän ilmeisesti saa myös kärjetöntä sytkää tarvikkeena?

10. Mitä muuta tuosta kävisi läpi kun auto seissyt pidempään? Ajossahan noita vikoja varmaan sitten ilmaantuu tai on ilmaantumatta, mutta mielellään katsoisi mahdollisimman paljon jo etukäteen.

Kiitokset oltimer-gurulle jo etukäteen.
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14025
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: w123 2.3C -78 coupe ja muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

2. Satuloissa ei mitään spesiaalia. Suosittelen hankkimaan vaihtosatulat, eijos entiset ovat jumissa. Pidä huoli ettei se metallilevyke männän suojakumin ympäriltä ponnahda samalla irti kun painat mäntiä ulos. Kelju laittaa takaisin. Muistin mukaan käsijarrukenkien "säätömutteri" on n. klo 11 kohdalla. Siitä löysälle, lukitusruuvi auki ja levy pois.

6. Eli olivatko siis jäykät? Verhoilu irti ja kiskojen/hammastojen puhdistus ja öljyäminen/rasvaus.

8. Korkeudensäätö. Pitäisi olla mielestäni myös apukuskilla, ainakin 280 CE -77:ssa. Coupejen vakioherkku myös apparilla :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3443
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: w123 2.3C -78 coupe ja muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja jackie »

On niin pitkä lista kysymyksiä, et tätä pitää tulla paikanpäälle kattoo ja antaa neuvot sitte; ku näin samalla kylällä sattuu olemaan :wink:

Vastattakoon nyt joinhinki näin äkkiseltään...

1. Bensaputken voit korjata vaikka kupari- tai sitte hydrauliikkahommissa käytettävällä bundy-putkella. Näissähän ei taia järin suurta painetta linjassa olla, joten voi kenties liittää kumilekulla ja klemmarilla. Toine vaihtoehto on sitte helmiliitos. Voipi kyllä olla, et ton ikäsessä autossa on putket jo menny niin haperoiks, et kannattaa uusia kokonaan. Myös jarruputket voi olla hyvinki heikossa kunnossa.

7. Varaosaliikkeestä kun kysyt "mersuun akkua", ni osaavat luultavasti myyä oikeen kokosen niin ampeereiltaan kuin ulkomitoiltaankin.
8. Korkeudensäätö. Pitäisi olla mielestäni myös apukuskilla, ainakin 280 CE -77:ssa. Coupejen vakioherkku myös apparilla :-).
Ja tää ei kyllä mitä suurimmalla todennäköisyydellä toimi, jos ei oo käytetty. Penkki irti ja pesu ja rasvaus systeemille, ni jo alkaa korkeuskin säätymään.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Re: w123 2.3C -78 coupe ja muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

jackie kirjoitti:On niin pitkä lista kysymyksiä, et tätä pitää tulla paikanpäälle kattoo ja antaa neuvot sitte; ku näin samalla kylällä sattuu olemaan :wink:
No ilman muuta kunhan auto on saatu tiluksille ;-)

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Niin tuo moottoriöljyn tyypi/merkki/laatu on vähän hakusalla. Öljyt kuitenkin vaihdetaan ajokauden lopussa ja alussa eli kilometrejä niille ei kesäkäytössä paljoa tule niin hinnalla ei juuri ole merkitystä. Mutta mikä tuollaisessa koneessa olisi järkevin öljy?


Onko laatikon öljylle tarkistustapaa?
Olisko perinteinen täyttöaukon reunan tasalle ja sitten proppu kiinni tms?

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3443
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Moottoriöljyksi käynee ihan 10w-30 tjsp. Mitään avaruusajan öljyjä ei vanhaan koneeseen toinna laittaa.

Ilmeisesti tuo on manuaalivaihteinen? Käyttöohjekirjassa ois kait tieto öljyn määrästä, mut tuo täyttöaukon tasa pitänee hyvin kutinsa. Joku varmaan vielä vahvistaa tän luulon paikkansapitävyyden.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Joo, se pääsiäispupu kävi sitten kylässä ja toi munien sijasta jotain muuta...
http://picasaweb.google.fi/MarkoViik/Co ... 7956771746

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
biglimited
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 397
Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja biglimited »

Komian näkönen orggisauto 8)

Tulee vanhaa 230ce:tä ikävä :cry:

Olikos tämä myynnissä nettiautossa, n. 5000€ hintaan ja museorekisteröintivalmiina?
Sakemannicäbi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13288
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Terve!

Onnea uudelle harrasteautolle. Se Taipalsaaren SL oli sen verran iso projekti että tuon kanssa pääsee jonkin verran helpommalla :wink: .

Kävitte katsomassa kuitenkin sitä; oliko sinulla joku tuttu mukana kelle meinasitte? Laitoin nyt linkin Klubin sivuille siitä SL:stä jos vaikka löytyisi ostaja...

T:Kari

EDIT kaasarista sen verran että reilut 12 vuotta sitten Volvoissa noihin tutustuin. Jos kalvo on rikki ei voi ajaa, eli toimii vaan tyhjäkäynnillä. Silloin kalvot oli edullisia joten pidin aina yhtä hansikaslokerossa. Korkin alle tulee moottoriöljyä, varmaan siinä on mittatukku. Öljy vaimentaa luistin liikettä.

Jops neulaa säädetään luistiin nähden (perussäätö) niin on hyvä olla häkä eli CO-mittari kytkettynä. Eli pajalla kantsii tehdä/teetättää. Volvoille pystyi tekemään jonkinlaisen perussäädön ilman mittareita tosin ... ei jaksa muistaa :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

biglimited kirjoitti:Komian näkönen orggisauto 8)

Tulee vanhaa 230ce:tä ikävä :cry:

Olikos tämä myynnissä nettiautossa, n. 5000€ hintaan ja museorekisteröintivalmiina?
Eipä ollut myynnissä yleisesti ainakaan minun tietääkseni.

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

karra kirjoitti:Terve!

Onnea uudelle harrasteautolle. Se Taipalsaaren SL oli sen verran iso projekti että tuon kanssa pääsee jonkin verran helpommalla :wink: .

Kävitte katsomassa kuitenkin sitä; oliko sinulla joku tuttu mukana kelle meinasitte? Laitoin nyt linkin Klubin sivuille siitä SL:stä jos vaikka löytyisi ostaja...

T:Kari

EDIT kaasarista sen verran että reilut 12 vuotta sitten Volvoissa noihin tutustuin. Jos kalvo on rikki ei voi ajaa, eli toimii vaan tyhjäkäynnillä. Silloin kalvot oli edullisia joten pidin aina yhtä hansikaslokerossa. Korkin alle tulee moottoriöljyä, varmaan siinä on mittatukku. Öljy vaimentaa luistin liikettä.

Jops neulaa säädetään luistiin nähden (perussäätö) niin on hyvä olla häkä eli CO-mittari kytkettynä. Eli pajalla kantsii tehdä/teetättää. Volvoille pystyi tekemään jonkinlaisen perussäädön ilman mittareita tosin ... ei jaksa muistaa :P .
Jep, käytiin SL:ää katsomassa serkkuni kanssa jolla on jo 450SL. Ja ihan itselleni tuota ajattelin eikä osto ole vieläkään pois suljettu jos hinta vain olisi sellainen hyvinkin kohtuullinen. Hinnastahan ei vielä puhuttu mitään.
SL olisi mukava olla tallissa sellaisena 10-vuotisprojektina...

Kaasari oli tarkoitus lähinnä puhdistaa ja katsoa, että kaikki on kunnossa. Täytyy sitten vielä katsoa miten uusilla bensoilla pelaa.

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

karra kirjoitti:Terve!

Onnea uudelle harrasteautolle. Se Taipalsaaren SL oli sen verran iso projekti että tuon kanssa pääsee jonkin verran helpommalla :wink: .

Kävitte katsomassa kuitenkin sitä; oliko sinulla joku tuttu mukana kelle meinasitte? Laitoin nyt linkin Klubin sivuille siitä SL:stä jos vaikka löytyisi ostaja...

T:Kari

EDIT kaasarista sen verran että reilut 12 vuotta sitten Volvoissa noihin tutustuin. Jos kalvo on rikki ei voi ajaa, eli toimii vaan tyhjäkäynnillä. Silloin kalvot oli edullisia joten pidin aina yhtä hansikaslokerossa. Korkin alle tulee moottoriöljyä, varmaan siinä on mittatukku. Öljy vaimentaa luistin liikettä.

Jops neulaa säädetään luistiin nähden (perussäätö) niin on hyvä olla häkä eli CO-mittari kytkettynä. Eli pajalla kantsii tehdä/teetättää. Volvoille pystyi tekemään jonkinlaisen perussäädön ilman mittareita tosin ... ei jaksa muistaa :P .
sinne kaasuttimeen tuli atf öljyä minun tietääkseni.
250CE 1969
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Joo mielestäni siellä on nytkin ATF:ää kun on niin punaista...

marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13288
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Kaasuttimen öljystä löyttää guuglettamalla sekä moottori- että ATF öljyä suosittavaa ohjetta.

Benzword.org sivuilla joku kirjoitti:

yellow cap ATF
red cap engine oil.


Ja siinä oli myös että vanhemmat kuin 1977 niin moottoriöljy ja uudemmat taas ATF. Tosiaan volvoisssani (kaikki alle 1973) käytin moottoriöljyä (punainen korkki :wink: ) .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tässä olisi Stömbergistä lisää asiaa, ja kuvia:


Suuttimen neula kannattaa vaihtaa, jos sen kunnosta ei ole tietoa.
Kulunut neula on kärjeltään U-muotoinen, kun sen kuuluu olla V-muotoinen. Tämä aiheuttaa sen, että tyhjäkäynti on epätasaista,
voi jopa tuprutella mustaa, tai sammahdella. Sen sijaan kierroksilla
pelaa hyvin. Oheisella sivustolla osa-6.

Automaattiryyppy on toimiessaan ihan oiva kapistus, mutta kannattaa tarkistaa ryyppykopasta (johon tulee 2 vesiletkua), että:
- Sähköliittimelle tulee virtaa (=koppa kuumenee).
- Kopan sisällä oleva pii-metallijousi on ehjä.
Jos nämä ei pelaa, niin ryyppy jää päälle.
Viimeksi muokannut Henry V., Ma 06.04.2009 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

karra kirjoitti:Kaasuttimen öljystä löyttää guuglettamalla sekä moottori- että ATF öljyä suosittavaa ohjetta.

Benzword.org sivuilla joku kirjoitti:

yellow cap ATF
red cap engine oil.


Ja siinä oli myös että vanhemmat kuin 1977 niin moottoriöljy ja uudemmat taas ATF. Tosiaan volvoisssani (kaikki alle 1973) käytin moottoriöljyä (punainen korkki :wink: ) .
Tässä onkin se keltainen korkki eli logiikka tuntuisi pelaavan OK kun on ATF:ää.

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Bensaputket olen laittanut useampaankin autoon 8mm kupariputkea (vesijohtoliikkeestä), ei maksa paljon, helppo taivutella, ja hyvä tulee.
Liitokset vaan kumiletku/letkuklemmareilla - kuten alunperinkin.
Vaikein kohta on taka-apurungon ylitys, siellä on ahdasta ja vaatii "pinnaa". (Samalla kannattaa tarkistaa jarruputken kunto, joka menee siinä samassa nipussa). En tiedä mistä johtuu, mutta joskus olen saanut putket menemään apurungon yli ihan helposti (..puolihämärässä pihalla), ja sitten taas toisen kerran (..tallissa), piti apurunkoa pudottaa kun ei meinannut muuten onnistua. :?

Venttiilivarren kumit: vaihtoa varten pitää keinuvut irroittaa, ja siihen on olemassa oma erikoistyökalunsa. Nokka-akseli saa olla paikoillaan.
Samalla vempaimella saadaan myös hallitusti irti ventt.lautasen lukkopalat (2-puolikuuta), joita muuten joudutaan haeskelemaan tallin nurkista.

Katkojan kärjet: Kärkien kanssa tulee muuten toimeen, mutta nykyään suurin haaste on löytää hyvälaatuisia kärkiä. Aikaisemmin oli HD-kärkiä, jotka oli kovempaa kamaa, ja kestivät hyvin huoltovälin.
Ongelma on siinä, että kun kärjet kuluu, niin sytys siirtyy myöhäisemmäksi ja tehot hiipuu... Niin ja se nykyisten kärkien suurin ongelma, on se liian pehmeä muovilaatu (muoviosa, jota jakajan akseli liikuttaa) , joka aiheuttaa tiuhempaa säätötarvetta.
Kun ostat kärjet, niin osta parhaat mitä löytyy - ei mitään halpis kamaa.
Kärjettömän asennusta kannattaa harkita, on malleja, jotka menevät jakajan sisään "huomaamattomasti".
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

...niin vielä siitä ATF-öljystä. Sen merkitys on toimia "kiihdytyspumppuna", eli hidastaa männän liikettä ylöspäin, kun painetaan kaasua. Jos öljy on "haihtunut", niin kiihtyy huonommin. Ja samalla saattaa merkitä sitä, että kalvo on menossa puhki.
Viimeksi muokannut Henry V., Ti 07.04.2009 22:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Kiitos Henrylle ja muille tiedoista. Tekisi mieli tehdä kaikki mahdollinen kerralla, mutta kun ei oikein ole taas aikaa niin menee vähän näpertelyksi. Tänään kerkesin auton kimppuun n. 22.00. Meni vähän painimiseksi takajarrusatuloiden ja mäntien kanssa. Otin tyhmästi satulat ja letkut pois herkistelemättä mäntiä kunnolla kilkkeiden ollessa kiinni. Molenpien satuloiden ulomman puoleiset männät olikin sitten ihan oikeasti aika tiukassa. Pienellä rost-off -liuottelulla ja paineilman avusteksella sitten lähtivät irti. Tein paineilmapistooliin jarruletkusta työkalun parin Bilteman nipan avulla, eli sain paineilmalla ja kohtuullisesti mäntää reunan huulloksesta kampeamalla männät pois. Nyt poistan ruosteet ja kiillottelen männät ja laitan satulat sitruunahappokylpyyn. Sitten uudet tiivistet ja stefat ja eiköhän noilla mennä vielä monta vuotta ;-)
Eteen sitten samat temput.
Kaasarin otin irti ja lähinnä putsailin vielä ulkoisesti ja ihmettelin toimintaa. En vielä oikein alanko ihmeemmin purkamaan, jos ensin kokeilisi vähän ajella uusilla bensoilla ja katsella irtoaako tankista roskaa jne.
Venttiilikopan otin pois ja mielestäni nokat näyttää vielä hyväkuntoisilta.
Akulle tuleviin kaapeleihin laitoin uudet kengät. Plussa-kaapeli joka menee startille on aika hapettunut. Pitänee jossakin vaiheessa vaihtaa koko kaapelituoreempaan. Akun kiinnityskappale puuttuu. Onko kenelläkään tietoa millainen se oikeasti on? Yleensähän ne taitaa olla vähän pokattuja lattoja jotka vain kiilaa akun alareunan levikkeen. Taidan tehdä itse tuohon jonkun latuskan.
No huomenna jatketaan harjoituksia. jarrut on nyt ykköskohde jotta pääsee vähän autoa liikuttamaan ajamalla ja testaamaan miten toimii. Jos kaasari alkaa pelaamaan jotenkuten niin käyn tarjoamassa leimalle. Sittenhän sen näkee mitä herr direktör autosta tuumaa...

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Nykyiset bensat ei tosiaan kestä "säilytystä", joten raikas bensa voi muuttaa paljon.

Akun kiinnitys on tosiaan sellainen metalli kiinnike/latta, ei varmaan maksa montaa euroa.

Jos innostut purkamaan kaasaria, niin huomaa, että mäntä on kuin Emmental-juusto, eli siinä on erilaisia reikiä...
Varmista ettei männän asento/kohdistus muutu, koska sitten reiät ei osu kohdalleen, eikä kaasari pelaa. :?
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

ja osien kuviahan näet täältä:

http://www.detali.ru/webcat1.aspx?MID=QZX
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Jarrut meni nippuun. Täytyy vian vielä hakea uudet ilmausnipat ja ilmata sen jälkeen uudestan. Nipat on niin heikolla hapella. Takajarrut ilmaantuivat varsin hyvin ja nopeasti käyttäen motonetin halpis takaiskuventtiilejä. Etujarruja sai painella oikeasti kauaan ja silti tulee vielä vähän pieniä ilmakuplia. Teen vielä ilmauksen paineilmalaitteella uusien nippujen jälkeen. Tuli kytkimenkin nesteet vaihdettu/laskettua uudet läpi. Oli melko mustat nesteet...

Kävin pienellä ajolenkillä. Kaasari tosiaan vaatii jotakin ropaamista. Ryyppy pelaa koska lähtee käyntiin kohtuullisesti kylmänä ja spiraali pelaa kaasariisa. Ryyppy myös lähtee pois. Tällöin huomaa, etä lämpöisenä tyhjäkäynti vähän heittelee. Tyhjäkäyntipiirissä jotakin häikkää/säädöt huonot. Osakierroksilla tuntuu käyvän aika hyvin. Vaihtaessa vähän nykivää menoa eli ei lähde heti vetämään ihan tasaisesti. Motonetissa ei enää ole korjaussarjaa ko. kasariin, pitänee tilata kaasutinexpertiltä.

Muuten ajo ihan ok, mutta aika reilusti kampeaa oikealle, eli kulmat pitää säätää. Kytkin ja vaihtee pelaa suorastaan hyvin. Ja peräkin on todella hiljainen. Muutenkin moottorin äänet tyhjäkäynnillä ja ajossakin kuuluu hyttiin todella hiljaisesti ;-) Ja vakionopeudensäädinkin pelaa!
Välitykset on lyhyet, 50 kph jälkeen voi ajella nelosella. Pidempi perä pitäisi olla.

Sellaista, mukava oli päästä koeajolle autolla tässä vaiheessa...

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Ilmausta voi myös vaikeuttaa, jos jarruletkut on huonot. Nimittäin ikääntyessään ne turpoavat sisäänpäin, ja lopulta tulppaavat koko "nesteliikenteen." :?
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Henry V. kirjoitti:Ilmausta voi myös vaikeuttaa, jos jarruletkut on huonot. Nimittäin ikääntyessään ne turpoavat sisäänpäin, ja lopulta tulppaavat koko "nesteliikenteen." :?
Letkut tuli vaihdettua, samoin kuin tiivisteet satulaan.

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Takaturvavyöt asennettu.
Aika heikossa kunnossa oli lukkokappaleiden kiinnityspulttien paikat. Ruostetta jonkin verran. Mutta tuli ne nyt asennettua.

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1178
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Itse käytin ihan Bilteman ATF-öljyä.Kaipa tuossa sama kaasari on kuin omassani oli,joten seos säädellään kaasuttimen pohjasta muistaakseni jonkin kokoisella hylsyllä ja tyhjäkäyntiä käsin sellaisesta ylöspäin osoittavasta ruuvista jossa jousi alla.Olikohan siinä kaasarin oikealla puolella?.Huh huh,kuinka ihminen äkkiä unohtaa..kun noita tuli veivattua lukemattomia kertoja.Kalvon rikkinäisyys ilmeni ajossa nykimisenä ja vedon puutteena.

Kannattaa varmistua,että ilmanputsarin nokassa olevan läpän automatiikka toimii.Omassani läppä oli ruuvilla lukittu "kesäasentoon",eli auki ja kaasutin oli aina jäässä alkuajat(talviaikaa).Tätä eivät Vehollakaan huomanneet joten kärsin suht pitkään ennenkuin asia selvisi.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Siellä alla se seoksen säätö on, mutta ensin pitää olla osat kunnossa, ja vasta sitten säädellään :wink:

Tuolla ylempänä on linkki, jossa on Strömberin suomen kieliset säätöohjeet :idea:
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1178
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Näin on,ja itse veisin suosiolla säädettäväksi pajalle missä näkee lukemat.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Ari kirjoitti:Näin on,ja itse veisin suosiolla säädettäväksi pajalle missä näkee lukemat.
Perjantaina auto menee aamulla pajalle säädettäväksi ja sitten katsastukseen... Katsotaan nyt saako kaasarin säätöihin vai pitääkö se ottaa pöydälle. Pöydälle se on menossa joka tapuksessa, ostin tänään siihen korjaussatsin. Pitää vielä etsiä neula ja suutin koska ko. osat eivät ole korjaussetissä.

Saksasta tuli Herr Gyntheriltä orkkis käyttöohjekirja ;-) Siisti kuin mikä ja hintaa 6e... Nyt alkaa olemaan kirjallisuus tuohon autoon kasassa, pari saksalaista korjausopasta jne. Lisäksi hommasin autetnttisuuden vuoksi matkaluettevaksi autoon pari Tuulilasia vuodelta 1976 ja 1977 joissa toisessa sanotaan Coupen oleva "Valkoisen miehen auto" ;-)

Marko

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Vielä tuosta kaasarista, eli kun Henryn linkin takana on hieman eri kaasari ja samoin Detali.ru:ssakin on hieman arilainen kaasari, niin osaako kukaan sanoa onko tuon kalvon vaihtamisessa mitään ongelmaa? Voiko kannen avata ja onko kalvo tuon alla helposti vaihdettavissa? Eli lähinnä jos kalvon voi vaihtaa varmuuden vuoksi niin sen voisi tehdä kun ehjä kalvo löytyy.
Isommin tuota ei nyt viitsisi aukoa ennen perjantain pajareissua.

EDIT: vielä tuli mieleen, että mikä on tuo by-pass mixture homma näissä CDTU-kaasareissa? Tyhjäkäynti säädetään tosiaan imusarjan päällä olevasta pultista jonka läpi menee kanava ja tuosta kavasta menee alipaineletku ilmaputsarin huohotusputken päähän jossa on jonkinlainen on-off venttiili tms. Liittyykö tämä asiaan? Siinä tk-säädön vieressä myöskin imusarjassa on joku venttiili joka ilmeisesti liittyy myös tähän hommaan. Hitto kun tuo saksa on sellaista tervanjuontia, että pitäisi oikein babelfishin kanssa käydä nuo perusasiat korjausoppaasta läpi.

Marko
Viimeksi muokannut MarkoV, Ti 14.04.2009 22:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Vastaa Viestiin