W124 taka aurauksensäätötangon vaihto.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Eissä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: La 12.04.2008 21:50
Paikkakunta: Jyväskylä

W124 taka aurauksensäätötangon vaihto.

Viesti Kirjoittaja Eissä »

katsastuksessa valitteli aurauksensaatötangosta takana, onkos millane operaatia vaihtaa? tarviiko jousen kanssa pelata? muitakin vinkkejä kiitos
MB 124
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Re: W124 taka aurauksensäätötangon vaihto.

Viesti Kirjoittaja japperi »

Eissä kirjoitti:katsastuksessa valitteli aurauksensaatötangosta takana, onkos millane operaatia vaihtaa? tarviiko jousen kanssa pelata? muitakin vinkkejä kiitos
Ei tartte muuta kuin tangon pultti irti ja toisesta päästä nivelen mutteri ja kädessä on,mutta muista merkitä pultin epäkeskolevy että sattuu auraus kohdalleen.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17294
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Auraus ei osu kohdalleen merkkaamalla.
Myöskään rullamitalla tms. mittaaminen ei kerro totuutta, voi käydä niin että auraus on mitan mukaan OK eli pari milliä ja todellisuudessa toinen puoli auraa kolme milliä ja toinen harittaa millin...
wiimax.fi
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Vaihdoin joskus. Auto pyörät suorassa montun päälle, sit kapselit pois ja laservatupassilla takarenkaan reunasta keskeltä piste kohti eturenkaan napaosaan tuettua millimetrimittaa. Renkaasta löysät pois ja mittapiste eteen. Tuli tarkka lukema ja vaihdon jälkeen sai suht helposti kohdistettua aurauksen kuntoon. Eikä ole renkaat kulunu erikoisesti mistään kohtaa.
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Huomioitko sen että oliko autossasi täsmälleen sama raideleveys
edessä ja takana. Monesti on pieni ero eli voi tulla äkkiä iso
mittavirhe jos kohdistaa eturenkaaseen eikä raideleveys eroa
huomioi. Tietysti jos sen aurauksen määrän vielä tarkistaa esim.
jollain tankosysteemillä takavanteitten etu ja tekareunasta niin se on sitten
eri juttu. Itsellä on sellanen tankovärkki jossa toinen pää on kiinteä
ja toisessa päässä on kierretanko. Mittaus tahdään ulkopuolelta ensin
takareunasta ja säädetään kierretangolla väljät pois ja sitten laitetaan
värkki etureunaan ja kierretangon väliin jäävä tyhjä molempien pyörien
yhteenlaskettu auraus milleinä. Eikö ollu hyvin selitetty vai olikohan?
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

dealer kirjoitti:Auraus ei osu kohdalleen merkkaamalla.
Myöskään rullamitalla tms. mittaaminen ei kerro totuutta, voi käydä niin että auraus on mitan mukaan OK eli pari milliä ja todellisuudessa toinen puoli auraa kolme milliä ja toinen harittaa millin...
Tarkoitin tuolla merkkaamisella sitä,että sattuu auraus nyt edes lähelle edellyttäen,että on ennen ollut kohdallaan.
Auraushan on kuitenkin säädettävä mittalaitteilla kohdalleen,mutta eipä niitä joka autotallissa ole.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- voi olla pultit ja mutterit aika jumissa.
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1643
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Viesti Kirjoittaja shade_z »

keef kirjoitti:- voi olla pultit ja mutterit aika jumissa.
säätöpultin voi katkaista rälläkällä sieltä "korvan sisäpuolelta" , eli päät pois niin lähtee helposti ja varmasti
Vastaa Viestiin