W124 taka aurauksensäätötangon vaihto.
W124 taka aurauksensäätötangon vaihto.
katsastuksessa valitteli aurauksensaatötangosta takana, onkos millane operaatia vaihtaa? tarviiko jousen kanssa pelata? muitakin vinkkejä kiitos
MB 124
Re: W124 taka aurauksensäätötangon vaihto.
Ei tartte muuta kuin tangon pultti irti ja toisesta päästä nivelen mutteri ja kädessä on,mutta muista merkitä pultin epäkeskolevy että sattuu auraus kohdalleen.Eissä kirjoitti:katsastuksessa valitteli aurauksensaatötangosta takana, onkos millane operaatia vaihtaa? tarviiko jousen kanssa pelata? muitakin vinkkejä kiitos
Vaihdoin joskus. Auto pyörät suorassa montun päälle, sit kapselit pois ja laservatupassilla takarenkaan reunasta keskeltä piste kohti eturenkaan napaosaan tuettua millimetrimittaa. Renkaasta löysät pois ja mittapiste eteen. Tuli tarkka lukema ja vaihdon jälkeen sai suht helposti kohdistettua aurauksen kuntoon. Eikä ole renkaat kulunu erikoisesti mistään kohtaa.
Huomioitko sen että oliko autossasi täsmälleen sama raideleveys
edessä ja takana. Monesti on pieni ero eli voi tulla äkkiä iso
mittavirhe jos kohdistaa eturenkaaseen eikä raideleveys eroa
huomioi. Tietysti jos sen aurauksen määrän vielä tarkistaa esim.
jollain tankosysteemillä takavanteitten etu ja tekareunasta niin se on sitten
eri juttu. Itsellä on sellanen tankovärkki jossa toinen pää on kiinteä
ja toisessa päässä on kierretanko. Mittaus tahdään ulkopuolelta ensin
takareunasta ja säädetään kierretangolla väljät pois ja sitten laitetaan
värkki etureunaan ja kierretangon väliin jäävä tyhjä molempien pyörien
yhteenlaskettu auraus milleinä. Eikö ollu hyvin selitetty vai olikohan?
edessä ja takana. Monesti on pieni ero eli voi tulla äkkiä iso
mittavirhe jos kohdistaa eturenkaaseen eikä raideleveys eroa
huomioi. Tietysti jos sen aurauksen määrän vielä tarkistaa esim.
jollain tankosysteemillä takavanteitten etu ja tekareunasta niin se on sitten
eri juttu. Itsellä on sellanen tankovärkki jossa toinen pää on kiinteä
ja toisessa päässä on kierretanko. Mittaus tahdään ulkopuolelta ensin
takareunasta ja säädetään kierretangolla väljät pois ja sitten laitetaan
värkki etureunaan ja kierretangon väliin jäävä tyhjä molempien pyörien
yhteenlaskettu auraus milleinä. Eikö ollu hyvin selitetty vai olikohan?
Tarkoitin tuolla merkkaamisella sitä,että sattuu auraus nyt edes lähelle edellyttäen,että on ennen ollut kohdallaan.dealer kirjoitti:Auraus ei osu kohdalleen merkkaamalla.
Myöskään rullamitalla tms. mittaaminen ei kerro totuutta, voi käydä niin että auraus on mitan mukaan OK eli pari milliä ja todellisuudessa toinen puoli auraa kolme milliä ja toinen harittaa millin...
Auraushan on kuitenkin säädettävä mittalaitteilla kohdalleen,mutta eipä niitä joka autotallissa ole.