Alatukivarren puslien irroitus
- Adventurer
- Vakiokalustoa

Alatukivarren puslien irroitus
Mites sais turvallisesti 115/107:n alatukivarren puslat irti vahingoittamatta tukivartta. Kun ovat piruvie 2-osaiset ja prässätty paikalleen vastakkaisilta puolilta.
Pitäskö toisen puolen pääty rälläköidä pois ja työntää prässillä kummatkin palat samaa reittiä ulos, vai miten.
Joku erikoistyökalu varmaan on olemassa???
Miten ootte näitä vaihdelleet?
Pitäskö toisen puolen pääty rälläköidä pois ja työntää prässillä kummatkin palat samaa reittiä ulos, vai miten.
Joku erikoistyökalu varmaan on olemassa???
Miten ootte näitä vaihdelleet?
- Adventurer
- Vakiokalustoa

Polta
Terve
Kun ei mitään hyvää neuvoa ole tullut, niin ehdotan huonoa. Itse otin 124:sta pois "polttamalla" kumin töhöllä karrelle ja sitten sai tilaa puuhastella metalliosien kanssa. Ei kovin sivistynyt menetelmä mutta sillä kertaa johti toivottuun tulokseen.
Kun ei mitään hyvää neuvoa ole tullut, niin ehdotan huonoa. Itse otin 124:sta pois "polttamalla" kumin töhöllä karrelle ja sitten sai tilaa puuhastella metalliosien kanssa. Ei kovin sivistynyt menetelmä mutta sillä kertaa johti toivottuun tulokseen.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija

- Petteri Kivimäki
- Mersumies

- Viesti:

Minä irrotin Bilteman korinoikaisusarjan prässillä tolleen. Helposti lähti, mutta on riski: jos on oikein tiukassa pusla, niin saattaa tukivarsi elää. Ihan oikeasti
Liukastusaineen käyttö kannattaa, sillä tuolla puslaholkin sisällä voi olla ruostetta ja ruostehan varsinkin kosteana turpoaa messevästi.. Mulla on nyt sentin heitto tukivarsien mitassa eli toisen tukivarren toisen puslan irrottaminen (joka oli niin maan perusteellisen tiukassa) taisi tehdä hallaa. Täytyy käydä hakeen tuohon kaverin laitteeseen Biltemasta sellainen lisäosa, jolla saa aikaiseksi 5 tonnin vedon. Eiköhän sillä vetäydy sentin verran takaisin..
EQA 250 2021
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Adventurer
- Vakiokalustoa

Nou thanks Petteri. Mulla on kyllä toista kymmennen tonnin prässi käytössä ja holkkeja jolla kyllä puslat lähtee, mutta et tainnut huolella lukea tuota aloitusta. Vähän normaalista poikkeavat nämä 115/107 alatukivarret.
Pitää saada ensin yksi pusla pois että voi työntää toisen ulos, pusla siis 2-osainen, kumpikin vastakkaisita suunnista puristettu yhteen.
Kysyn vielä paikallisesta MB-korjaamosta työkalua ennenkuin lähden rälläköimään ja tohottelemaan. Yritän juuri välttää tilannetta että niitä pitäsi asentaa takisin autoon 10 kilon lekalla.
Pitää saada ensin yksi pusla pois että voi työntää toisen ulos, pusla siis 2-osainen, kumpikin vastakkaisita suunnista puristettu yhteen.
Kysyn vielä paikallisesta MB-korjaamosta työkalua ennenkuin lähden rälläköimään ja tohottelemaan. Yritän juuri välttää tilannetta että niitä pitäsi asentaa takisin autoon 10 kilon lekalla.
Jos kyseessä on etutukivarret, niin itse otin toisen pään vain pihdeillä pyöräyttämällä...siis rikkomalla...puslan ulkoholkki menee niin helposti ruttuun, että halkaisja pienenee
Toinen lähtee sitten prässäämällä, eivät ollet edes tiukat. Takatukivarsien puslat irtoavat ruuvin ja muutaman sopivan holkin avulla.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Jaa, tässä taitaa päteä sama, kuin uudemmissakin.
Itse ajoin rälläkällä ne päät pois ja poralla sitten porasin kumit sisältä pois, jonka jälkeen sen uloimman kuoren sai lyötyä luttuun ja sitten se lähtikin jo papukaijapihdeillä sieltä pois.
Naama oli aika musta, joten muutkin kuin suojalasit on paikallaan.
Itse ajoin rälläkällä ne päät pois ja poralla sitten porasin kumit sisältä pois, jonka jälkeen sen uloimman kuoren sai lyötyä luttuun ja sitten se lähtikin jo papukaijapihdeillä sieltä pois.
Naama oli aika musta, joten muutkin kuin suojalasit on paikallaan.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
- Adventurer
- Vakiokalustoa

Empä kerennyt ohjeita lukeemaan kun tänään jo irroitin ko holkit kun tarkemmin tutkin noiden rakennetta.
Sisimmäinen holkki tosiaan läksi kaikista putkipihdeillä pyörittämällä ja ulommaisen holkin pään leikkasin pois rautasahalla ja työnsin sitten prässillä pois kummatkin palat, eivätkä olleet tiukassakaan. Rautasahan terä vielä sopii holkin sisäänkin joten jos on tiukassa niin holkin voi halkaista ja sitten naputella vasaralla ulos.
Sisimmäinen holkki tosiaan läksi kaikista putkipihdeillä pyörittämällä ja ulommaisen holkin pään leikkasin pois rautasahalla ja työnsin sitten prässillä pois kummatkin palat, eivätkä olleet tiukassakaan. Rautasahan terä vielä sopii holkin sisäänkin joten jos on tiukassa niin holkin voi halkaista ja sitten naputella vasaralla ulos.