Mistä kohtaa 126 ruostuu
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Mistä kohtaa 126 ruostuu
Moikka,
Nähtävästi vilkkujen alapuoli ainakin ruostuu ja samoin sisälokarit ja ulkolokarit. Oven alareunat myöskin kukkii... Mistä muualta tyypillisesti 126 ruostuu ?
Nähtävästi vilkkujen alapuoli ainakin ruostuu ja samoin sisälokarit ja ulkolokarit. Oven alareunat myöskin kukkii... Mistä muualta tyypillisesti 126 ruostuu ?
kannattaa tutkia myös edestä sisälokareissa ne kallistuksenvakaajna läpiviennit.. itellä oli aika pehmeät... sattuu sopivasti sulakerasian alle... kiva paikka korjata... ja helmojen etu/takapäät on kans aika arkaa aluetta.. (etujalkatilojen ulkonurkat) ja vielä takaa jousituksen pohjaanlyönti kumien jalat. yleensäki kaikki paikat joihin rengas pääsee heittämään kuraa...
Olen koonnut listan siitä, mitä omassa autossani on pitänyt tehdä tähän mennessä korroosion suhteen. Auto on siis vm. 1988 Suomi-auto 560 SEC ja ollut hallussani 1.4.1996 alkaen. Listaa voinee käyttää soveltuvilta osin myös sedaniin.
W 126 ruostuminen
Varoitus: olen pilkunviilaaja, etkä sinä, W 126 omistaja, välttämättä todellakaan halua tietää kaikkea, mitä listassa on mainittu.
Omaa autoani on hoidettu seuraavasti: säännölliset ohjelman mukaiset ruostesuojaukset (kallein vaihtoehto), ensimmäinen omistaja suoritti autolle aina alustapesun talvella ennen talliin ajoa, minä olen aina pessyt alustan suolassa ajon jälkeen tallissa, jonka jälkeen auto on kuivattu 5 kW lämpöpuhaltimella ja tallin poistopuhaltimella.
Nyt minulla ei enää p***e kestä ajaa sillä talvella, vaan käytän huokeata leasing -autoa, ettei SEC:ciä tarvitse tärvellä. SEC ei ole ollut enää talvikäytössä ylimaalamisen jälkeen.
Jos muita W 126:sia ei ole säännöllisesti ruostesuojattu, ne ruostuvat lisäksi lokasuojien sisäpinnoilta, pohjasta, ripustuksista ja kaikista suljetuista koteloista sisältä ulospäin.
W 126 ei ole kaikesta huolimatta erityisen herkkä ruostumaan, mutta kun patarautaa ja kaikennäköistä peltitaitosta siinä on melkein pari tonnia, niin onhan siinä laitettavaakin, jos halua virheettömänä pitää.
W 126 ruostuminen
Varoitus: olen pilkunviilaaja, etkä sinä, W 126 omistaja, välttämättä todellakaan halua tietää kaikkea, mitä listassa on mainittu.
Omaa autoani on hoidettu seuraavasti: säännölliset ohjelman mukaiset ruostesuojaukset (kallein vaihtoehto), ensimmäinen omistaja suoritti autolle aina alustapesun talvella ennen talliin ajoa, minä olen aina pessyt alustan suolassa ajon jälkeen tallissa, jonka jälkeen auto on kuivattu 5 kW lämpöpuhaltimella ja tallin poistopuhaltimella.
Nyt minulla ei enää p***e kestä ajaa sillä talvella, vaan käytän huokeata leasing -autoa, ettei SEC:ciä tarvitse tärvellä. SEC ei ole ollut enää talvikäytössä ylimaalamisen jälkeen.
Jos muita W 126:sia ei ole säännöllisesti ruostesuojattu, ne ruostuvat lisäksi lokasuojien sisäpinnoilta, pohjasta, ripustuksista ja kaikista suljetuista koteloista sisältä ulospäin.
W 126 ei ole kaikesta huolimatta erityisen herkkä ruostumaan, mutta kun patarautaa ja kaikennäköistä peltitaitosta siinä on melkein pari tonnia, niin onhan siinä laitettavaakin, jos halua virheettömänä pitää.
Viimeksi muokannut Taxana, Ke 11.02.2004 07:03. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
vau
Moi,
Kiitoksia kaikista tiedoista, noi ovilistojen aluset lahoo, sitä kun ei huomaa ennen kuin availee paikkoja....
Kiitoksia kaikista tiedoista, noi ovilistojen aluset lahoo, sitä kun ei huomaa ennen kuin availee paikkoja....
HUHHUHH...oli aika karmivaa luettavaa toi Taxanan ruosteraportti
Aika selkeesti ko. mallissa on siis selkeitä "lapsuksia" korityössä, ei silti missäpä autossa ei olisi..
Asiallista tekstiä ja huomaa että omistaja tosiaan haluaa pitää autonsa kunnossa eikä pelkästään "tuunaa".
Onkohan Saksan autoissakin yhtä paljon laittoa? Tai vielä enemmän

Aika selkeesti ko. mallissa on siis selkeitä "lapsuksia" korityössä, ei silti missäpä autossa ei olisi..

Asiallista tekstiä ja huomaa että omistaja tosiaan haluaa pitää autonsa kunnossa eikä pelkästään "tuunaa".

Onkohan Saksan autoissakin yhtä paljon laittoa? Tai vielä enemmän

ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Mielenkiintoista
Moi,
Raportti oli mielenkiintoista luettavaa. Hyvä tietää jos ostaa sellaisen biilin...
Paljonkohan 80luvun alun 126 korissa on yleensä ruostetta ?
Aluksi näyttävät hyvältä ja pienen tarkastelun jälkeen alkaa näyttää kuppaselta...
Raportti oli mielenkiintoista luettavaa. Hyvä tietää jos ostaa sellaisen biilin...
Paljonkohan 80luvun alun 126 korissa on yleensä ruostetta ?
Aluksi näyttävät hyvältä ja pienen tarkastelun jälkeen alkaa näyttää kuppaselta...
Kiitos Taxana. Raporttisi on mukavaa luettavaa.
-Lisäksi ovitiivisteideiden alla voi olla paljon ruostetta. Tämän näkee vain irrottamalla tiivistettä.
-Myös ovien etualakulmat ovat useasti vähemmän ylläpidetyissä autoissa ruostuneet/puhkiruostuneet sisältäpäin.
W126:lla alkaa olla jo niin paljon ikää, että ruostetta voi olla missä vain, jos niikseen tulee.
-Lisäksi ovitiivisteideiden alla voi olla paljon ruostetta. Tämän näkee vain irrottamalla tiivistettä.
-Myös ovien etualakulmat ovat useasti vähemmän ylläpidetyissä autoissa ruostuneet/puhkiruostuneet sisältäpäin.
W126:lla alkaa olla jo niin paljon ikää, että ruostetta voi olla missä vain, jos niikseen tulee.

Fine
Olipa kattava ja tarkka selvitys asiasta. Tuo meni vastaisen varalle talteen myös oman koneen uumeniin, joten kiitokset Taxanalle. Taidanpa laittaa "vedoksen" mukaan myös maalaamon kavereille kevättäehostusta varten, jos vaikka heppujen mallituntemus ei aivan näin pitkälle yksityiskohtiin ulottuisi
Ja toiseen asiaan. Tämä oma potkukelkka on suojattu säännöllisesti ja aika tavalla suolattomassa tiekannassa liikkunut. Sen koommin huolloissa kuin katsastuksessakaan ei ruosteita ole löytynyt - tokikaan autoa ei ole purettu kylkipaneeleita pidemmälle. Mutta näitä sivulistojen yläpuolisia pintakuplia on alkanut ilmetä muutamissa kohdin. Samaten sen peräluukun kromin yläpuolen on kolme kupla-aihiota, juurikin niiden kiinnityspisteiden kohdilla
Itse asiassa kuskin puolen reunasta on maalia jo lohjennutkin neliösentin siipale
mutta paikattu.
Eli: kun tällaiset kupat ovat nyt todennettu, niin mikähän mahtaa olla se seuraava potentiaali kohde, jota pitäisi alkaa tonkia aktiivisesti (purkamalla?, kun silmämäärään ei nyt muuta löydy). Keväällä siihen olisi nyt hyvä sauma,
kun Daami menee noiden kylkilistakuplien ja takaluukun plänttien "siivoukseen".

Ja toiseen asiaan. Tämä oma potkukelkka on suojattu säännöllisesti ja aika tavalla suolattomassa tiekannassa liikkunut. Sen koommin huolloissa kuin katsastuksessakaan ei ruosteita ole löytynyt - tokikaan autoa ei ole purettu kylkipaneeleita pidemmälle. Mutta näitä sivulistojen yläpuolisia pintakuplia on alkanut ilmetä muutamissa kohdin. Samaten sen peräluukun kromin yläpuolen on kolme kupla-aihiota, juurikin niiden kiinnityspisteiden kohdilla


Eli: kun tällaiset kupat ovat nyt todennettu, niin mikähän mahtaa olla se seuraava potentiaali kohde, jota pitäisi alkaa tonkia aktiivisesti (purkamalla?, kun silmämäärään ei nyt muuta löydy). Keväällä siihen olisi nyt hyvä sauma,
kun Daami menee noiden kylkilistakuplien ja takaluukun plänttien "siivoukseen".
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Hmm...
Kuulostaa kyllä karmaisevalta, onneksi totuus paljastuu lähiaikoina.
Kunhan ei isompia reikiä löytyisi paneelien tai puskurien alta, niin siitä olisi hyvä lähteä kunnostamaan. Joskus kurkkasin etulokarin muovi-päreen alle, eikä siellä ollut kuin hieman kuplivaa ruostetta. Se antaa toivoa noiden ovien kunnosta, ainakin sisältä päin ne ovat kuin uudet.
Ja tiivisteiden alta tai takalasin / peräluukun tienoilta ei kyllä ainakaan mitään mullistavia ruosteita pitäisi löytyä.
Takaluukun pohja on ihan neitseellisessä kunnossa, kuten pohjakin. Ainakin kun viimeksi tsiigasin...
Koska lie suojattu koslaa viimeksi, varmaan joskus 10 vuotta sitten. 
Kuulostaa kyllä karmaisevalta, onneksi totuus paljastuu lähiaikoina.

Kunhan ei isompia reikiä löytyisi paneelien tai puskurien alta, niin siitä olisi hyvä lähteä kunnostamaan. Joskus kurkkasin etulokarin muovi-päreen alle, eikä siellä ollut kuin hieman kuplivaa ruostetta. Se antaa toivoa noiden ovien kunnosta, ainakin sisältä päin ne ovat kuin uudet.
Ja tiivisteiden alta tai takalasin / peräluukun tienoilta ei kyllä ainakaan mitään mullistavia ruosteita pitäisi löytyä.
Takaluukun pohja on ihan neitseellisessä kunnossa, kuten pohjakin. Ainakin kun viimeksi tsiigasin...


[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Älkää nyt vaan alkako nähdä painajaisunia mokoman takia. Mersun omistajia vaan mahtuu moneen junaan: on niitä, joiden auton pitäisi aina olla samassa kunnossa kuin tehtaalta ulos rullatessa tai sitten niitä, jotka jättävät täysin palvelleen ajokkinsa peltoautoksi, kun inssin piikki ei enää anna armoa sekä kaikenlaisia viuhahtajia tältä väliä.
Tavoitteena oli hieman ravistella foorumilaisia ruususen unestaan: kyllä se Mersukin ruostuu ja vanhan auton pitäminen tiptop kunnossa käy työstä, joka ei valmistu koskaan. Ehkäpä tämä saa jonkun ajattelemaan vanhuksen ulkoiluttamisajankohtia tarkemmin, ja jättää sen suolamössö ajolenkin tekemättä, tai ainakin puhdistaa alustan talliin ajettaessa, eikä jätä töhnää hautumaan. Auto ei kulu eikä siihen iske korroosio vain jos sitä pidetään pukkien varassa kuivassa lämpimässä sisätilassa silkkipeittellä verhottuna.
Tämän Mersun ikä on jo kunnioitettavat 16 vuotta, kun Suomessa romutettavien ajoneuvojen keski-ikä on 18 vuotta. Onkin aivan pähkähullua edes yrittää pitää tämänikäistä autoa uudenveroisessa kunnossa.
Tätä Mersua on käytetty vain Pääkaupunkiseudulla surutta kesät talvet, kelissä kuin kelissä Suomen koripeltejä eniten rassaavissa olosuhteissa.
Mitä korjausluetteloon tulee, siellä oli vain muutamia korjauksia, jotka olisi ollut melkein pakko tehdä: puskureiden kromilistojen uusinta, takaikkunan tiivistäminen, tunkinreijät ja kallistuksenvakaajatangon pannat. Kaikki muut olivat enemmän tai vähemmän lähinnä kosmeettista haittaa aiheuttavia kiireettömiä korjauksia.
Listan idea piileekin siinä, että tunnollinen W126 omistaja voi, jos aikaa ja intoa riittää, käydä riskialttiit paikat ennakoivasti läpi; rapsutella rauhassa pienet alut ja välttyä myöhemmin leviämisen johdosta pakottavalta ylimaalaukselta.
Ne lokasuojien kromikaaret on muuten sitten kanssa aikamoisia mätäpaiseita huoltamattomina: jos välttämättä ne pitää olla autossa, kaaret on säännöllisesti irrotettava, väli puhdistettava ja suojattava kotelosuoja-aineella. Myös kaikki koriin jälkikäteen poratut reijät muodostavat potentiaalisen uhkatekijän; mm. levikesarjojen kiinnitysruuvit ovat todella arassa paikassa.
Leppoisia iltoja autotallissa toivottelee nimimerkki Nysvääjä
Tavoitteena oli hieman ravistella foorumilaisia ruususen unestaan: kyllä se Mersukin ruostuu ja vanhan auton pitäminen tiptop kunnossa käy työstä, joka ei valmistu koskaan. Ehkäpä tämä saa jonkun ajattelemaan vanhuksen ulkoiluttamisajankohtia tarkemmin, ja jättää sen suolamössö ajolenkin tekemättä, tai ainakin puhdistaa alustan talliin ajettaessa, eikä jätä töhnää hautumaan. Auto ei kulu eikä siihen iske korroosio vain jos sitä pidetään pukkien varassa kuivassa lämpimässä sisätilassa silkkipeittellä verhottuna.
Tämän Mersun ikä on jo kunnioitettavat 16 vuotta, kun Suomessa romutettavien ajoneuvojen keski-ikä on 18 vuotta. Onkin aivan pähkähullua edes yrittää pitää tämänikäistä autoa uudenveroisessa kunnossa.
Tätä Mersua on käytetty vain Pääkaupunkiseudulla surutta kesät talvet, kelissä kuin kelissä Suomen koripeltejä eniten rassaavissa olosuhteissa.
Mitä korjausluetteloon tulee, siellä oli vain muutamia korjauksia, jotka olisi ollut melkein pakko tehdä: puskureiden kromilistojen uusinta, takaikkunan tiivistäminen, tunkinreijät ja kallistuksenvakaajatangon pannat. Kaikki muut olivat enemmän tai vähemmän lähinnä kosmeettista haittaa aiheuttavia kiireettömiä korjauksia.
Listan idea piileekin siinä, että tunnollinen W126 omistaja voi, jos aikaa ja intoa riittää, käydä riskialttiit paikat ennakoivasti läpi; rapsutella rauhassa pienet alut ja välttyä myöhemmin leviämisen johdosta pakottavalta ylimaalaukselta.
Ne lokasuojien kromikaaret on muuten sitten kanssa aikamoisia mätäpaiseita huoltamattomina: jos välttämättä ne pitää olla autossa, kaaret on säännöllisesti irrotettava, väli puhdistettava ja suojattava kotelosuoja-aineella. Myös kaikki koriin jälkikäteen poratut reijät muodostavat potentiaalisen uhkatekijän; mm. levikesarjojen kiinnitysruuvit ovat todella arassa paikassa.
Leppoisia iltoja autotallissa toivottelee nimimerkki Nysvääjä
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
huolto
Niin, oma mese on ollut "telakalla 6kk" eikä vieläkään täysin huollettu...
Joten ruostesuojauskin on vienut oman aikansa...
Joten ruostesuojauskin on vienut oman aikansa...
Todella mielenkiintoinen tuo Taxanan dokkari. Siitä lainaus ja pari kysymystä:
Takakontin sivuissa olevat syvemmät kaukalot:
Puskurin päissä on oltava paikoillaan kumiset läpyskät, jotka estävät takarenkaiden roiskeiden joutumisen suoraan ilmanpoistoventtiileistä takakonttiin.
Mulla ei ole takana kumiläpysköjä eikä sisälokareita. Ilmeisesti molemmat kannattaa ehdottomasti hankkia. Istuuko sisälokarit (ja nuo kumiläpyskät) jälkiasennuksena hyvin paikoilleen ja onko helpot kiinnittää?
Takakontin sivuissa olevat syvemmät kaukalot:
Puskurin päissä on oltava paikoillaan kumiset läpyskät, jotka estävät takarenkaiden roiskeiden joutumisen suoraan ilmanpoistoventtiileistä takakonttiin.
Mulla ei ole takana kumiläpysköjä eikä sisälokareita. Ilmeisesti molemmat kannattaa ehdottomasti hankkia. Istuuko sisälokarit (ja nuo kumiläpyskät) jälkiasennuksena hyvin paikoilleen ja onko helpot kiinnittää?
- Tomi L.
W126 420 SE -86
W126 420 SE -86
Joo, muakin kiinnostais minkä näköiset nuo kumiläpyskät ovat, josko ovat vuosien varrella tippuneet pois kyydistä.
Taitaa olla hieman hankala tuo sisälokari-homma, ainakaan Lokarilla ei ole kuin alumiinista versiota eteen. Tiedä sitten, voisko moisen modifioida jonkun muun auton lokarista...

Taitaa olla hieman hankala tuo sisälokari-homma, ainakaan Lokarilla ei ole kuin alumiinista versiota eteen. Tiedä sitten, voisko moisen modifioida jonkun muun auton lokarista...

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Mulla on jostain syystä lokarit edessä mutta ei takana. Onkohan lokarit olleet lisävaruste vai millä logiikalla noita on aikoinaan autoihin asennettu? Vai olisiko joku edellisistä omistajista "tarvinnut" takalokarit johonkin muuhun käyttöönPasi M. kirjoitti:Taitaa olla hieman hankala tuo sisälokari-homma, ainakaan Lokarilla ei ole kuin alumiinista versiota eteen. Tiedä sitten, voisko moisen modifioida jonkun muun auton lokarista...

- Tomi L.
W126 420 SE -86
W126 420 SE -86
Sisälokareita ei ole juuri muualla kuin Suomessa käytetty tai valmistettu. Mersussa ne on ainakin paikallinen hevostenkengittäjä lisännyt autoon. Lokareiden käyttötarkoitus on ollut lähinnä Ladoissa ym. vastaavissa itä-autoissa vähentää rengasmelun kuulumista sisälle sekä jossain määrin kiveniskemien välttäminen.
Tarvitseeko jonkun tosiaan vähentää häiritsevää rengasmelua W126:saan? Epäilen vahvasti. Nykyaikana sitä varten on olemassa ihan omat valmisteensa, esim. Noise Killer. Sisälokareiden kiveniskemiltä suojaava vaikutus rajoittuu vain niiden alla oleviin peltiosiin ja on kyseenalainen, sillä ne saattaavat suojata autoa myös "ammattilaisen" tekemältä säännölliseltä ruostesuojaukselta. Sisälokareihin pätee sama kuin lokasuojanreunan kromikaariin: ne on otettava säännöllisesti irti, puhdistettava aluset ja massaukset ja kotelonsuoja-aineet on levitettävä myös niiden alle.
Kaikki tämänkaltaiset jälkikäteen tehdyt uudet koteloratkaisut ovat pahasta, sillä ne muodostavat suljettuja onkaloita, joihin suola ja muut epäpuhtaudet pääsevät silti kerääntymään, mutta samalla ne estävät myös pintojen suojaavaa kuivumista ja hautovat pellit mädiksi.
Oikein tehty massaus pyöräkoteloissa antaa parhaan suojan. Lisäksi jos massaukseen tulee vioituksia ne on helppo havaita ja korjata.
Kumiläpyskät puskureiden päässä ovat siis jotain parikymmentä senttiä korkeat ja viisitoista leveät paikoilleen kumista muotoillut roiskesuojat. Ne ovat kiinni puskurin sisäpuolella olevassa urassa kahdella nystyrällä. Jos autossa on nämä läpyskät, rengaskotelon puolelta ei näe puskurin sisälle sivusta katsottuna eikä takakontin ilmanpoistoventtiileitä voi myöskään nähdä. Ne kumiläpyskät puskurinpäissä löytyvät ihan helposti esim. Vehosta eivätkä ne ole muistaakseni mitenkään erityisen järkyttävän hintaiset. Useista autoista ne ovat tippuneet matkan varrelle tai revitty pois, sillä ne ovat olleet kiinni vain itsestään reikään kiinni napsahtavilla nystyröillä. Kiinni pysyminen kannattaa varmistaa esim. kaikissa korjaustöissä niin kätevällä Sika-Flexillä. Silloin tosin puskuria irroitettaessa läpysköiden kiinnitys on pakko väkisin repiä irti, sillä puskuri ei muuten mahdu tulemaan ulos.
Tarvitseeko jonkun tosiaan vähentää häiritsevää rengasmelua W126:saan? Epäilen vahvasti. Nykyaikana sitä varten on olemassa ihan omat valmisteensa, esim. Noise Killer. Sisälokareiden kiveniskemiltä suojaava vaikutus rajoittuu vain niiden alla oleviin peltiosiin ja on kyseenalainen, sillä ne saattaavat suojata autoa myös "ammattilaisen" tekemältä säännölliseltä ruostesuojaukselta. Sisälokareihin pätee sama kuin lokasuojanreunan kromikaariin: ne on otettava säännöllisesti irti, puhdistettava aluset ja massaukset ja kotelonsuoja-aineet on levitettävä myös niiden alle.
Kaikki tämänkaltaiset jälkikäteen tehdyt uudet koteloratkaisut ovat pahasta, sillä ne muodostavat suljettuja onkaloita, joihin suola ja muut epäpuhtaudet pääsevät silti kerääntymään, mutta samalla ne estävät myös pintojen suojaavaa kuivumista ja hautovat pellit mädiksi.
Oikein tehty massaus pyöräkoteloissa antaa parhaan suojan. Lisäksi jos massaukseen tulee vioituksia ne on helppo havaita ja korjata.
Kumiläpyskät puskureiden päässä ovat siis jotain parikymmentä senttiä korkeat ja viisitoista leveät paikoilleen kumista muotoillut roiskesuojat. Ne ovat kiinni puskurin sisäpuolella olevassa urassa kahdella nystyrällä. Jos autossa on nämä läpyskät, rengaskotelon puolelta ei näe puskurin sisälle sivusta katsottuna eikä takakontin ilmanpoistoventtiileitä voi myöskään nähdä. Ne kumiläpyskät puskurinpäissä löytyvät ihan helposti esim. Vehosta eivätkä ne ole muistaakseni mitenkään erityisen järkyttävän hintaiset. Useista autoista ne ovat tippuneet matkan varrelle tai revitty pois, sillä ne ovat olleet kiinni vain itsestään reikään kiinni napsahtavilla nystyröillä. Kiinni pysyminen kannattaa varmistaa esim. kaikissa korjaustöissä niin kätevällä Sika-Flexillä. Silloin tosin puskuria irroitettaessa läpysköiden kiinnitys on pakko väkisin repiä irti, sillä puskuri ei muuten mahdu tulemaan ulos.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
W124:seen maksoi muistaakseni n.25€/kpl, kun omaani toisen ostin.Taxana kirjoitti:Ne kumiläpyskät puskurinpäissä löytyvät ihan helposti esim. Vehosta eivätkä ne ole muistaakseni mitenkään erityisen järkyttävän hintaiset.
Tuskin W126:n vastaava paljon enempää voi maksaa.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Jokuhan kauppasi tuolla myydään osia -palstalla niitä läpysköitä - en tiedä olisko myyty jo...Pasi M. kirjoitti:Joo, muakin kiinnostais minkä näköiset nuo kumiläpyskät ovat, josko ovat vuosien varrella tippuneet pois kyydistä.![]()
Taitaa olla hieman hankala tuo sisälokari-homma, ainakaan Lokarilla ei ole kuin alumiinista versiota eteen. Tiedä sitten, voisko moisen modifioida jonkun muun auton lokarista...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Hieman olen eri mieltä lokasuojien hyödyllisyydestä. Paljon tietysti riippuu minkälaisilla teillä ajaa, mutta itse ajelen aikapaljon myös sorateillä niin lokasuojista on hyötyä nimenomaan kiveniskemiä vastaan. Asfalttiviidakossa irtokiviä on toki harvemmassa mutta talvella myös suolapaskaa.Taxana kirjoitti:Sisälokareita ei ole juuri muualla kuin Suomessa käytetty tai valmistettu. Mersussa ne on ainakin paikallinen hevostenkengittäjä lisännyt autoon. Lokareiden käyttötarkoitus on ollut lähinnä Ladoissa ym. vastaavissa itä-autoissa vähentää rengasmelun kuulumista sisälle sekä jossain määrin kiveniskemien välttäminen.
Tarvitseeko jonkun tosiaan vähentää häiritsevää rengasmelua W126:saan? Epäilen vahvasti. Nykyaikana sitä varten on olemassa ihan omat valmisteensa, esim. Noise Killer. Sisälokareiden kiveniskemiltä suojaava vaikutus rajoittuu vain niiden alla oleviin peltiosiin ja on kyseenalainen, sillä ne saattaavat suojata autoa myös "ammattilaisen" tekemältä säännölliseltä ruostesuojaukselta. Sisälokareihin pätee sama kuin lokasuojanreunan kromikaariin: ne on otettava säännöllisesti irti, puhdistettava aluset ja massaukset ja kotelonsuoja-aineet on levitettävä myös niiden alle.
Kaikki tämänkaltaiset jälkikäteen tehdyt uudet koteloratkaisut ovat pahasta, sillä ne muodostavat suljettuja onkaloita, joihin suola ja muut epäpuhtaudet pääsevät silti kerääntymään, mutta samalla ne estävät myös pintojen suojaavaa kuivumista ja hautovat pellit mädiksi.
Oikein tehty massaus pyöräkoteloissa antaa parhaan suojan. Lisäksi jos massaukseen tulee vioituksia ne on helppo havaita ja korjata.
Tietysti lokasuojat on hyvä irroittaa kerran vuodessa tai parissa puhdistusta ja tarkastusta varten. Pystäriin tehtiin lokasuojat W123:n etulokareista ja taakse ladan lokareista. Lokarin ja pellin väliin jää yhtenäinen ilmarako edestä taakse, pellissä on paksu massaus ja päällä vielä vaseliinikerros. Lokari suojaa hieman myös peltisen lokasuojan kaarta/pokkausta/pyöränkaarta. Kolme vuotta sitten kun laitettiin ja viime kesänä ensikerran avattiin niin vaseliini kerros oli hieman pölyttynyt mutta muuten virheetön.
Ruostesuojauksien yms ajaksi lokarit on tietysti irrotettava, joskin näinkin vanhassa autossa suojaukset yms huollot tehdään ajankanssa itse.

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Juu, minulla olisi pari (vas. ja oik.) kiinnikkeineen ylimääräisenä. Tosin vm. -80-85. Myyn edullisesti tarvitsevalle (laita yv tai email), ovat itsellä varalla.karra kirjoitti:Jokuhan kauppasi tuolla myydään osia -palstalla niitä läpysköitä - en tiedä olisko myyty jo...Pasi M. kirjoitti:Joo, muakin kiinnostais minkä näköiset nuo kumiläpyskät ovat, josko ovat vuosien varrella tippuneet pois kyydistä.![]()
Taitaa olla hieman hankala tuo sisälokari-homma, ainakaan Lokarilla ei ole kuin alumiinista versiota eteen. Tiedä sitten, voisko moisen modifioida jonkun muun auton lokarista...
Terve tätäkin kautta,
Daamista puuttuu tuo läpyskä repsikan puolelta. Koska mainitsit vuosimallin erikseen, niin sitten faceliftatussa läppäreet kaiketi ovat erilaiset? Tai mikseivät olisi, puskurit muuttivat muotoaan ja jos kiinnitys on siinä, niin kait sitten lipare on vuosimallikohtainen. Näin utelen vain, kun se härpäke pitäisi jostain hommata
Daamista puuttuu tuo läpyskä repsikan puolelta. Koska mainitsit vuosimallin erikseen, niin sitten faceliftatussa läppäreet kaiketi ovat erilaiset? Tai mikseivät olisi, puskurit muuttivat muotoaan ja jos kiinnitys on siinä, niin kait sitten lipare on vuosimallikohtainen. Näin utelen vain, kun se härpäke pitäisi jostain hommata

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Taxanalla on suppea maailmankatsomus susirajan sisäpuolelta päin tarkasteltuna. Toisaalta niillä sorateillä joilla lokareista on jotain hyötyäkin suolan vuotuiset käyttömäärät ja ikävät loskakelit ovat huomattavasti pienempi ongelma kuin esim. Helsingissä ja Turussa.Olli Lajunen kirjoitti: Hieman olen eri mieltä lokasuojien hyödyllisyydestä. Paljon tietysti riippuu minkälaisilla teillä ajaa, mutta itse ajelen aikapaljon myös sorateillä niin lokasuojista on hyötyä nimenomaan kiveniskemiä vastaan. Asfalttiviidakossa irtokiviä on toki harvemmassa mutta talvella myös suolapaskaa.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Tarkastin tänään ja olivat "lipareet" molemmin puolin paikoillaan. Jotain plussaa... 

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Näin sen täytyy olla. Varaosanumero on eri ja faceliftatun läpyskät ovat muistaakseni halvemmatkin.Kaapo kirjoitti:Terve tätäkin kautta,
Daamista puuttuu tuo läpyskä repsikan puolelta. Koska mainitsit vuosimallin erikseen, niin sitten faceliftatussa läppäreet kaiketi ovat erilaiset? Tai mikseivät olisi, puskurit muuttivat muotoaan ja jos kiinnitys on siinä, niin kait sitten lipare on vuosimallikohtainen. Näin utelen vain, kun se härpäke pitäisi jostain hommata
Näin Vehokin arvuutteli, tosin kovin vakuuttavaa se arvuuttelu ei ollut. Mutta siksi menin kuitenkin omani sieltä hankkimaan vaikka takaraivossa kolkutteli tuon sinun tarjouksesi...SEV8 kirjoitti:Näin sen täytyy olla. Varaosanumero on eri ja faceliftatun läpyskät ovat muistaakseni halvemmatkin.
- Tomi L.
W126 420 SE -86
W126 420 SE -86
Re:
Taxana kirjoitti:Olen koonnut listan siitä, mitä omassa autossani on pitänyt tehdä tähän mennessä korroosion suhteen. Auto on siis vm. 1988 Suomi-auto 560 SEC ja ollut hallussani 1.4.1996 alkaen. Listaa voinee käyttää soveltuvilta osin myös sedaniin.
http://koti.mbnet.fi/arola/W%20126%20ruostuminen.rtf" onclick="window.open(this.href);return false;]W 126 ruostuminen
Varoitus: olen pilkunviilaaja, etkä sinä, W 126 omistaja, välttämättä todellakaan halua tietää kaikkea, mitä listassa on mainittu.
Omaa autoani on hoidettu seuraavasti: säännölliset ohjelman mukaiset ruostesuojaukset (kallein vaihtoehto), ensimmäinen omistaja suoritti autolle aina alustapesun talvella ennen talliin ajoa, minä olen aina pessyt alustan suolassa ajon jälkeen tallissa, jonka jälkeen auto on kuivattu 5 kW lämpöpuhaltimella ja tallin poistopuhaltimella.
Nyt minulla ei enää p***e kestä ajaa sillä talvella, vaan käytän huokeata leasing -autoa, ettei SEC:ciä tarvitse tärvellä. SEC ei ole ollut enää talvikäytössä ylimaalamisen jälkeen.
Jos muita W 126:sia ei ole säännöllisesti ruostesuojattu, ne ruostuvat lisäksi lokasuojien sisäpinnoilta, pohjasta, ripustuksista ja kaikista suljetuista koteloista sisältä ulospäin.
W 126 ei ole kaikesta huolimatta erityisen herkkä ruostumaan, mutta kun patarautaa ja kaikennäköistä peltitaitosta siinä on melkein pari tonnia, niin onhan siinä laitettavaakin, jos halua virheettömänä pitää.
Jorma Puumalainen