E 290 TDT Farkku 98 kylmä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pekka M.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: To 05.06.2003 10:27
Paikkakunta: Lohja

E 290 TDT Farkku 98 kylmä

Viesti Kirjoittaja Pekka M. »

Mulla on tommonen saksasta uitetteu peli jossa kone ei taho tämmösillä pakkasilla lämmetä millään, termostaattikin vaihdettiin. Viisari sojottaa
80 asteen tietämillä ja siihen nousemiseenkin menee aikaa. Ilmeisesti
laitteessa on naftalämmitinkin vai mikä se on kun ulisee aina pakkasella
auton sammuttamisen jälkeenkin apumiehen puolella ihan etu kulmassa,
lumetkin sulaa auton alta kun puhkuu niin lämmintä, muttei sisälle/moottoriin
riitä?

T:Pekka
Pekka M.
Nykyinen kalusto:E211 Farkku 05, C 180 98 ja Ural 650 93
(Entinen kalusto: D 190 63, D 200 66, D 250 71,
D 300 Farkku 83, 250 81,D 250 Farkku 88,D 200 89, E 290 TDT Farkku )
Avatar
J_J
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 10.07.2003 04:21
Paikkakunta: Nokia

Re: E 290 TDT Farkku 98 kylmä

Viesti Kirjoittaja J_J »

Pekka M. kirjoitti:Ilmeisesti laitteessa on naftalämmitinkin vai mikä se on kun ulisee aina pakkasella auton sammuttamisen jälkeenkin apumiehen puolella ihan etu kulmassa, lumetkin sulaa auton alta kun puhkuu niin lämmintä, muttei sisälle/moottoriin riitä?

T:Pekka
Jos tuon naftalämppärin lämmöntuotton on epähuomiossa suunnattu auton ulkopuolelle? ;)

Ei vaan... Kummalta kyllä kuulostaa, jos autossa pitää palella tuosta öljypolttimesta huolimatta. Mitä on itse tullut joskus ajeltua vastaavanlaisella 290 D Turbolla ja uudemmilla CDI-koneisilla, ei niissä kyllä kylmää ole tarvinnut kärsiä. Lämpömittari on silloin liikkunut noin 80 asteen lukemissa, harvoin yli sen.

Tuo Vitokin lämpiää Eberin avustamana kylmästartin jälkeen käsittämättömän nopeasti vaikkei mitään "esilämmitystä" olisikaan käyttänyt. Toisinaan kun unohtuu tuon kellon ajastaminen :(
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: E 290 TDT Farkku 98 kylmä

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Pekka M. kirjoitti:Mulla on tommonen saksasta uitetteu peli
Siellä ei tarvita lämppäriä samalla tavalla kuin näillä leveysasteilla, joten taitaa olla säätöventtiilit jumissa.
Tuosta kuvasta näkyy iskarin pään yläpuolella kaksi alumiinipurkkia rinnakkain; kuskin ja pelkääjän puolelle omansa. Tunnistaa myös siitä, että lämmityslaitteen letkut kulkee niitten kautta.
http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td/bl-koneho.jpg

Kun nappaat niitten johtoliitokset irti, niin venttiilien pitäisi aueta ja systeemin hönkiä täydellä teholla. Meisselin päällä naputtelemalla voi yrittää herkistelemistä. Jos sekään ei auta, niin aiemmin on annettu niitten purkuohjeet.

Noitten venttiielien jökkiintymistä voi vähentää panemalla esmes viikoittain lämmönsäädöt täysille, ja sitten kun tulee lämmintä ilmaa, niin pudottaa säädöt nolliin ja odottaa tulevan ilman jäähtymistä. Liikkuvathan karat ainakin silloin...

OT: sama ilmiö vaivaa joskus kylppäreitten suihkuhanojakin: aina samassa asennossa oleva säätökara takertuu kiinni, jolloin säätö lakkaa toimimasta. Pakkosäädättäminen silloin tällöin ei liene isokaan vaiva...
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Meillä ei lämmöt nouse 290TDT:ssä juuri yli tuon 80 asteen. Ennen kuin rupeat mitään suurempia purkamaan, ni vaihda raitisilma suodatin. Meillä oli semmonen ongelma että sisälle ei tullut lämmintä juuri mitään. Se johtui yksinkertaisesti siitä että suodin oli ihan tukossa ja sen läpi ei tullut tarpeeksi ilmaa. Suotimia on muistaakseni kolmea erilaista. Kaikkein harvin on talvella paras.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18106
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jep, ainakin KL kautta on suodattimia kahta erilaista; ilmastoinnilla olevaan ja tavalliseen.
Tavallinen on "hengittävämpi" (ja sopii myös ilmastoinnilla olevaan.)
Ja suodatinhan löytyy vänkärin jalkatilasta.

Uudemmissa w210 voi olla lisäksi suodattimet hanskalokeron takana.
wiimax.fi
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

:wink: Tohon Mersun alkuperäiseen lisälämmityslaitteeseen saa lisättyä melko helposti kellon manuaalista käyttöä varten, jolloin sitä voi käyttää kuin Webastoa. On muuten mukava astua lampimään autoon kylmänä pakkasaamuna. Oma Mersun alkuperäinen lämppäri on nyt mulla jo toisessa samanmallisessa autossa kiinni ja hyvin on pelannut ilman mitään huoltoja(400 000 km). Autosta toiseen siirrettäessä piti vain itse poltinosan töpselit vaihtaa, kun vanhat oli hapettunu piloille.

Osat saa Vehosta ja ehkä Merteilistä (=johtosarja ja kello + tuhkaluukkuun kellolle sopiva pohja) ja asennuksen esim. Rollelta tai Nykäseltä.
Viimeksi muokannut Taxana, Ke 11.02.2004 09:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
10jykä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 13.08.2003 11:10
Paikkakunta: Manse

HANSKALOKERON TAKANA ON ...

Viesti Kirjoittaja 10jykä »

MB:n alkuperäisilmastoiduissa W210:ssä on hanskalokeron takana kaksi ilmaa kuivaavaa suodatinpatruunaa (sisältää siligageliia tai jotain sinnepäin, sammaa ainetta kun on mukana erilaisissa sähkö yms. laitteissa pieni pussukka pakkauksessa). Patruunat pitää vaihtaa noin kahden vuoden välein. Repsikan jalkatilassa on sitten se suodatin joka voi olla myös aktiivihiilisuodatin, paperisuodatin tms.

Oma saksantuonti 290TD alkuperäisilmastoitu lämpiää kiitettävän nopeasti diesellämmittimen avustamana.
Lämmöt koneessa pysyy -15 pakkasella 80 asteessa maantiellä hyvinkin, kaupungissa tipahtaa liikennevaloseisoskeluissa ja nutaamisessa hiukan. polttoainelämmitin käynnistyy automaattisesti ajonkin aikana jos lämmöt putoo alle 65 asteen.
Suomiautoihin on asenneltu täällä (Vehon ?) toimesta tarvikeilmastointeja - eivät jäähdytä eivätkä puhalla ilmaa lävitte. Todettiin yhden suomimersuilijan kanssa viimekesänä.
Alkuperäisilmastoinnin tunnistaa maskin takana näkyvistä kahdesta kookkaasta sähkötuulettimesta jotka pyörivät samaan tahtiin hammashinavedolla ts. nokalla on kaikenkaikkiaan kolme ropelaattoria.
Avatar
Pekka M.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: To 05.06.2003 10:27
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Pekka M. »

Kiitos vinkeistä tulikin tuhti tietopaketti.

Äsken töistätullessa testailin hiukan miten lämmöt käytännössä toimii.
Kaivon sen ventiilien ohjaus piuhan esille ja nyppäsin töpselin irti,
ja välillä pysähdyin koputtelemaankin venttiilien peltikoppia,
muttei se lämmön tulo lisääntynyt oli sitten töpseli kiinni tai irti.
Taitavat toimia juuri niin että eivät aukea ihan täysille, koska apumiehen
puolelta tulee kuumempaa kuin kuskin puolelta. Täytynee avata varmaan ne venttiilit,
sehän on jo tuttu homma kun aikaisemmissakin peleissä on ihan sama
venttiili paketti. Vipujen nitkuttelu kuuma/kylmä asentoon ei auttanut.

Moottori kyllä lämpiää paljon hitaammin kuin esim 124 koppasessa 250D farkussa, ja lämmöt nousee tasan 80 kun ne farkussa olivat 85 asteen kieppeissä ja kuumaa ilmaa tulee että sormia polttaa.

Raitis ilmasuotimen vaihdoin kesällä kun ei ilima oikeen kiertäny, mutta en kyllä löytäny kuin sen apumiehen jalkatilassa olevan ja ilmaa kyllä määrällisesti rupes tuleen.

Täytyypä hommata se kello tohon niin saa auton lämpimäksi iliman pistoketta seinässä. Vaikka lähteehän se lämmittämään näköjään kunhan käy vääntään virrat päälle, niin jo kohina käy. Mitenhän kauan se jaksaa pöhöttää ennenkuin akku on tyhjä, kaverilla vanhassa saapissa pittää olla vara akku jotta lisä lämppäriä uskaltaa käyttää.

T:Pekka
Pekka M.
Nykyinen kalusto:E211 Farkku 05, C 180 98 ja Ural 650 93
(Entinen kalusto: D 190 63, D 200 66, D 250 71,
D 300 Farkku 83, 250 81,D 250 Farkku 88,D 200 89, E 290 TDT Farkku )
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Taxana kirjoitti:Oma Mersun alkuperäinen lämppäri on nyt mulla jo toisessa samanmallisessa autossa kiinni ja hyvin on pelannut ilman mitään huoltoja
Hei kuules. Minä laitoin kellosarjan W210:n kiinne. Projekti on jäänyt kiireiden keskellä vähän vaiheeseen tuon puhaltimen osalta. Elikkä mihin väliin kytketään puhaltimen ohjaus. :?: Nyt mulla pelittää kellolla vaan toi lämmitin, eli koneen saa lämpimäksi mutta sisätiloja ei. En ole ehtinyt perehtyä sen kummemin, mutta puhaltimen nopeus ei ilmeisestikkään ole enää perinteisillä vastuksilla toteutettu. Webun ohjaus ei ilmeisesti tule puhallinnopeuskytkimen ja moottorin väliin. Elikkä mihin se tulee :roll:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Sen takia 210:ssä pitäisi just käyttää vaan Mersun omia lämppäreitä, joissa ohjaukset toimii. Kytkennöistä en sen enempää tiedä, kun alkuperäinen asennus oli tehty Vehossa ja Rolle siirsi sen koko sarjan sellaisenaan vanhasta uuteen autoon. Oliks kellään W210 romppua, josta sais ongittua selville sen puhaltimen liittimen?
Viimeksi muokannut Taxana, Ke 11.02.2004 09:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
Pekka M.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: To 05.06.2003 10:27
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Pekka M. »

Noi kellon kytkennät ja mistä se kannattais ostaa rupee kiinnostaan.
Mullahan toi lämppäri on alkuperäisvaruste.

T:Pekka
Pekka M.
Nykyinen kalusto:E211 Farkku 05, C 180 98 ja Ural 650 93
(Entinen kalusto: D 190 63, D 200 66, D 250 71,
D 300 Farkku 83, 250 81,D 250 Farkku 88,D 200 89, E 290 TDT Farkku )
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Taxana kirjoitti:Sen takia 210:ssä pitäisi just käyttää vaan Mersun omia lämppäreitä, joissa ohjaukset toimii. Kytkennöistä en sen enempää tiedä, kun alkuperäinen asennus oli tehty Vehossa ja Rolle siirsi sen koko sarjan sellaisenaan vanhasta uuteen autoon. Oliks kellään W210 romppua, josta sais ongittua selville sen puhaltimen liittimen?
Niin no, alkuperäisiä tai ei. Minulla ei siis ole mitään toimimattomuus ongelmaa. Ohjaukset toimii niin kuin pitääkin, mutta en ole kytkenyt tuota puhallinta. Se on ihan sama, vaikka minulla olisikin tuo orginaali kellosarja, kyllähän senkin joutuu sinne kytkemään. Webaston ja mersun kellojen ohjaukset on ihan samanlaiset, ei niissä eroa ole. Ettei vaan ole saman valmistaja. :roll: Kun laitoin omaan autoon webun, ni sain valita siihen kellon. Eberin tai Webaston. Kellot oli samanlaisia viikkokelloja eri logoin, mutta takana luki Hella. :shock: Ja hintaero huima eberin eduksi. :shock:

Ajattelin vaan, että jos olisit itse laittanut sen, ni osaisit neuvoa. W124:ssä piuha tuli vaan moottorin sulkkeen väliin, mutta W210:ssa se ei pelaa näin. No täytyy kysyä jostain missä niitä laitetan.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Mikke
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 03.11.2003 23:30

Viesti Kirjoittaja Mikke »

Pepekyy kirjoitti:Elikkä mihin väliin kytketään puhaltimen ohjaus..
Ainakin cdi:ssä puhaltimen ohjaukselle on valmiina piuha kuskin oven kynnyslistan alla. Liittimeen tulee kolme johtoa, joista kaksi paksumpaa jatkaa eteenpäin. Ohut johto (ehkä harmaa jossa valkea raita) on liittimessä tyhjänä ja tähän tulee puhaltimen ohjaus. Jos autossa on jo taukolämmitin niin tämä johto on jo käytössä. Ja tästähän puhallin pyörii vaan pienimmällä nopeudella, joskus kaipaisi jopa hiukan isompaakin nopeutta.
Nykyinen:
W211 200 CDI -07 Facelift

Entiset:
W211 220 CDI -02
W210 220 CDI -99
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Hei Mikke kiitos! :D
Tuolta se varmasti löytyy. Täytyypä kattoa. Sen verra minäkin kuulin huhua, että puhaltimen saa vaan pyörimään yhdellä nopeudella.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Vastaa Viestiin