w124 Automaatti-ilmastointi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

w124 Automaatti-ilmastointi

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Puhallin näyttää toimivan,mutta säädöt ei tunnu vastaavan komentoihin.
Tuntui myös välillä ettei puhaltele kummoisesti äänen perusteella.
Tuli semmoinen todella pieni lehmän henkäys just pysyi etulasi auki ja
muut olikin sitten huurussa.Ei tullut sivu suuuttimista eikä jaloille alas mitään.
Onko kokemusta moisesta ???Pelasi ennen massausta edeltävää kuumapesua,Nyt ajoin 500km ja aluksi toimi ja sitten kaput.
Ennen puhalsi tosi miehekkäästi kuumaa joka rööristä.Miten tapahtuu automaatti-ilmastoinnista lämmön ohjaus ohjaamoon???Onko siellä alipainekelloja ja letkuja ???Vai onko puhaltimen moottori menossa ???
Meinaan joutuu taas ajaa takas sen 500km äijä huurussa :lol:
Autohan on MB300TD vm1995.Toivottavasti apua ja kokemusta moisesta on muillakin,ettei tarvii hirveesti lähtee vikaa arpomaan
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

toimiiko puhalluksen voimakkuudet, entäs jos laittaa puhalluksen lasille?
autodidakti
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Tere Felmit

Heikosti tulee lasille lämpöä.Ja nopeuden nosto ei auta mitään.
Just ja just pysy etulasi kirkkaana.Täällä sitä pohjanmaalla kärvistellään.
Outoa sekin et muut puhallukset ihan hiljaa.
Siinä meinas jäätyä pirssiin ihan totaalisesti.
Sen huomion tein et yksi letku oli ihan huurussa konehuoneessa kun tutkin sulakkeita ja näytti olevan sulakkeet kunnossa
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

puhallukselle oma sulake (muovirasia) iskaritolpan vieressä.
Jos puhallus ei pyöri ollenkaan ja sulake on ehjä :arrow: tutkisin puhallusmoottorin
Jos puhallusnopeus ei nouse, vaikka käskisi puhallusnapeilla tai puhallus lasille asennossa on vika piirikortissa tai regulaattorissa lämmitysmoottorin alla
Lämpimän veden tulo sisälle on helppo tunnustella paluuputkista, onko lämpimät (akun luona) , meno putki on kuskin puolella.

Mikäs putki siellä huurussa on :roll:
Ei kait ilmastointi lähde näillä pakkasilla päälle?
Onko jäähdytysneste riittävän vahvaa, jäätymässä ja muodostaaa putkiin tukoksen :roll:
autodidakti
Avatar
toipoi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 24.11.2005 12:03
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja toipoi »

Puhaltimen eletkroninen voi olla viallinen. Se löytyy puhaltimen alta.
300TE 4matic
190E 2.5-16 Evo1 201036..
300SL r129
s202 C43 amg
w460 300GD -81
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Jäähdytysneste ok.Samoin sulakkeen vaihdoin jo matkalla varmuuden vuoksi.Se putki mikä oli huurussa tulee kompuralta lasipesuneste säiliön takaa ja jatkuu sinne lähelle lämppärin moottoria Onko regulaattori vaihdettavissa ???Tuli vain mieleen jos nämä osat piirikortti ja regulaattori lämmetessään aiheuttavat tämän ongelman.Tänään kun kylmiltään kokeilin puhallusteho muuttui.Kokeilin kaikki nopeudet.Todellakin eilen ei puhallus lasi asennolle ei tullut kuin just tunnettavissa oleva minimaalinen henkäys.Onneks se oli lämmin.Mites muuten termari kun on saksantuonti ???
Nyt ajossa lämmöt mittarin mukaan 80 astetta
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

- Näillä pakkasilla ei kylmäkoneen tulisi olla päällä, siihen viittaa huurtunut putki. Ei kylmää lisää kaivata kabiiniin.
- Puhallusteho jos ei muutu käskyjen tahdissa, on vika piirikortissa tai moottorin alla olevassa säätäjässä.
- Tuskinpa olet oikeassa sulakkeessa. Sitä ei noin vain vaihdetta. Mutta vika ei ole siinä, jos puhallin yleensä pyörii.
- Termarin lämpö riittää, ei aiheuta vikaa
autodidakti
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Sitä putken huurtumista itsekkin ihmettelin.Just kävin lenkin vetäisee ja nopeudet näytti toimivan.Olet Felmit oikeassa vika mahdollisuuksien suhteen.
Kun lämppärin moottori lämpiää,niin lämpiää tietysti piirikortii ja säädin.
Tämä sitten aiheuttaa puhallustehon loppumisen.
Itse epäilin kun ennen massausta oli pesty joka paikka,ja pakkanen sitten jäädytti paikat.Mutta se putken huurtuminen onkin sitten jotain mystistä.
Niin piirikortin voi varmaan hankkia irto-osana.Mites säädin ???Myös irto-osa ???
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

erikseen saa, arvokkaita uudet.
Ilmastoinin näet myös kompuran päästä, onko käynnissä.
Kokeile EC asentoa, häviääkö huuru
autodidakti
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Selvä
Täytyy huomenna kokeilla tuota hommaa.
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Kokeiltu on ja putki huurtuu myös EC asennossa.
Kun laittaa EC asennolle suoraan ei ala puhaltaa,vaan toisen napin kautta.
Sen jälkeen kyllä menee EC kautta päälle.Myös hidas ja nopea puhallus toimii.Pientä rapsahtelua kuului kylmänä kojelaudan takaa
Kävin lenkin heittää ja lämmintä tuli.Askarruttaa toi putken huurtuminen.
Menee aikas nopeesti huuruun.Noin 5min ja huurussa on.
Mites tästä eteenpäin ???
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Testailin lisää EC asennossa putki huurtuu ja kun virrat laittaa päälle myös kompuran magneettiventtiili napsahtaa päälle.Kun käyntiin laittaa niin kompura pyörii.
Onkohan siellä joku tai joitain antureita mikä tän aiheuttaa ???
Minkä piuhan sieltä voi irroittaa et ei kompura turhaan pyöris ja sais sitten EC asennolla lämpöä tupaan.Tuota matkaa tuppaa kotiin olee ihan reilusti.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

eli kompura päällä koko ajan :roll:
Jossain lyö ilmastoinnin päälle jatkuvasti.
Pikakorjaus voisi olla, en tiedä auttaisko, jos ottaa piuhan irti painekytkimeltä kuivaimen vieressä.
autodidakti
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Felmit saanko tarkennusta ???Onko kuivain se tötterö jossa lasisilmä ???
Siinä vieressä mun mielestä on pari anturia.
Toinen semmoinen punakuorinen voin olla väärässä.
Se todellakin lyö venttiilin heti päälle kun virrat lyö päälle ja kun starttaa
niin iloisesti pyörii kompura.Nyt on jo pimeä ei viitti tonne sateeseen mennä kärvistelemään..Vika ehkä jossain anturissa vai voiko kompura hajota niin että lyö heti magneettiventtiilin päälle ja kompura laulaa kokoajan ???
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

joo lasisilmäinen on.
paineaturi 2 napainen, heti miten kuivaimen lähdössä.
osa 65
Siihen en osaa sanoa ,mikä käskytää kompressoriasi päälle.
Rele, oikosulku yms.
+ 5 C pitäis olla raja, kun ei lähde päälle.
Ja jos EC nappi on pohjassa ei silloinkaan
autodidakti
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Irroitin piuhat siitä anturista ei vaikutusta.
Kompuran lyö päälle ja putki alkaa huurtua.
Mitäs kokeilis seuraavaksi ???Kompuran päälle menee johdot pitäisikö ne nykäistä irti ???
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

varmaan
tietysti joudut myös kesän myötä etsimään, miksi :?:
autodidakti
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Täytyy kokeilla ottaa se kompuran päällä oleva liitin irti.
Silloinhan sen pitäisi jäädä vapaasti pyörimään ja magneettiventtiilin ei pitäisi kytkeytyä päälle.Kyllä se kuntoon pitää laittaa.Kun vaan keksis mikä on mennyt hajalle.Tuli vaan mieleen et mahdollista on ja epäilen vahvasti syyksi johtosarjaa A124 440 40 32.Tämä johtosarjahan mulla on mennyt huonoksi kuoret rapistuneet ja tästä johtosarjasta kuvan mukaan menee kompuralle piuhat.Ei siellä paljon tarvii piuhat yhteen ottaa kun ei ole piuhojen eristeet kunnossa.Katsotaan mitä tapahtuu kun nyppään piuhat irti kompuran päältä.
Avatar
postiato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ke 28.03.2007 20:30
Paikkakunta: KORIA

Magneettikytkin ruosteessa tai muuten jumissa?

Viesti Kirjoittaja postiato »

Itsellä on noita kompuroita ollut tossa jos minkälaisessa kunnossa, ruosteisiakin.

Oletkos kokeillut remmiä pois kompuran hihnapyörältä ja virrat pois ja sitten pyörittänyt hihnapyörää? Eli onko magneettikytkin vetäneenä, tai siis hihnapyörä ruostunut tai muuten jumiutunut tohon "vetäneenä" asentoon.

Eli vetääkö tosiaan vasta silloin kun laittaa virrat päälle vai onko jatkuvasti "vetäneenä"?

Aika epätodennäköistä että olisi jumittunut/ruostunut tohon asentoon, mutta kannattaa tämäkin mahdollisuus tsekata niin voi sitten sulkea pois mahdollisista vioista.
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Just kokeilin irroittaa kompuran päällä olevaa liitintä.
Onko se ruuveilla koko systeemi kiinni,vai lähteekö ihan nykäisemällä liitin irti.Tahtoo olla ahdas väli vaikka ei oo isot lapiot mulla.
Tuota jumiintumista pääsen vasta tallilla kokeilee on sen verran kalsa tuolla pihalla
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Noh nyt näyttäs lämpöä tulevan ja ei mene putki huuruun eikä lähde kompura päälle.
Otin irti releen 003 545 51 06 D-KLI ilmastoinnin relehän se.
Vika tietty voi olla myös tuossa releessä.
Noh joka tapauksessa nyt on kabiinissa lämmin.
Palaan aiheeseen,kun aloitan ton systeemin korjauksen.
Kiitokset vastanneille
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Johtosarja tuli vaihdettua ja ongelmat näyttäis nyt olevan ohi.
Ilmastointi,kierroslukumittari ja tyhjäkäynti tuli kerralla kuntoon.
Kyllä tuossa ainakin aikaa ja vaivaa säästi kun vaihtoi koko johtosarjan kerralla.Ainakin näissä loppupään W124 koppasissa näyttäs johdotukset olevan katoavaa kansanperinnettä.Etenkin ne johdot,jotka moottorin vieressä menee.Kun alkaa toimintoja tippua pois päältä esim kierroslukumittari ja tyhjäkäynti alkaa olla matalan epämääräinen,niin kandee katsoa ylijännitereleen lisäksi johtosarjaa joka lähtee akun takaa ja menee imusarjan alle.Siinä samassa sarjassa kulkee myös hehkujen johdot.Oli todella rapeaan kuntoon autossani piuhat menneet.






.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

kiinnostaa hinta?
autodidakti
Vastaa Viestiin