W126 Perävälityksestä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tomppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:23

W126 Perävälityksestä

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

300Sel:ssä tuntuu olevan peränvaihto edessä..
Moottoritienopeuksia yleensä ajellessa tullut mieleen että vois tuo kulkea ehkä pienemmillä kierroksilla kun 100-120km/h kone "huutaa" reilusti yli 3000.
Onko kellään kokemuksia jos vaihtais esim. 420/500 perän.. siis perävälitys taitais olla 2.47 kun nykyään 3.46..
Jaksaako tuo 300 sitten kulkea.
300SEL -88
E200Cdi -02
E270Cdi T -03
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Kierrokset putoaisi n. kahteen tuhanteen.
Mitenhän kutoskone jaksaa vääntää?
Kasvaisikohan kulutus kuinka paljon?
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Rise »

Kierrokset putoais noin 2200 r/min, välityksellä 2,47. joka löytyy 380 ja 420:ssa. Uskoisin, että kulkee aivan hyvin ja kulutus putoaisi pari litraa 100 km. 500:ssa on eri tyyppinen takaripustus ja välitys 2,22. Sen vaihto on työläämpi, joten mielestäni ensimmäinen vaihtoehto etusijalle.
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

löytys muistaakseni 2.88 perä tosin on ilman absia.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

laineracing kirjoitti:löytys muistaakseni 2.88 perä tosin on ilman absia.
Vuosimalli?
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Rise kirjoitti:Kierrokset putoais noin 2200 r/min, välityksellä 2,47. joka löytyy 380 ja 420:ssa. Uskoisin, että kulkee aivan hyvin ja kulutus putoaisi pari litraa 100 km. 500:ssa on eri tyyppinen takaripustus ja välitys 2,22. Sen vaihto on työläämpi, joten mielestäni ensimmäinen vaihtoehto etusijalle.
Jos ajatellaan ihmistä vääntämässä jotain pulttia tietyllä voimalla, niin lyhyellä varrella se on työläämpää.
Kuinka paljon kaurapuuroa täytyy syödä, että jaksaa kilpailla kaveria vastaan jolla on pidempi väännin? :D
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

juhaoh kirjoitti:
laineracing kirjoitti:löytys muistaakseni 2.88 perä tosin on ilman absia.
Vuosimalli?
jostain 80 luvun alusta. ajettu n. 20tkm laakerirempan jälkeen.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

laineracing kirjoitti:jostain 80 luvun alusta. ajettu n. 20tkm laakerirempan jälkeen.
Kysyjällä taisi olla 80-luvun lopulta, siinähän on erilainen perä.
Avatar
Tomppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:23

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Juu auto on -88 vuosimallia eli perä on "uudempaa" mallia ja abs:llä

löysin jostain nettisivulta, että sekä 5 vaihteissa manuaali & automaatti 300 ässässä olis sama perävälitys eli 3.46 mutta manuaalissa 5 vaihde olis ylivaihde välitys 0,80... mites tuo nyt lasketaan paljonko kokonaisvälitys on 5 vaihde päällä... kun automaatissa nelonen on suora eli 1. joten tuostahan vois päätellä sitten millaisella perällä automaattikin saattais kulkea..

Ja mites käykö esim w124 perät tuohon ässään... esim perän "peräkannen" vaihdolla... vai ovatko ihan erilaiset..
300SEL -88
E200Cdi -02
E270Cdi T -03
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tomppa kirjoitti:
Ja mites käykö esim w124 perät tuohon ässään... esim perän "peräkannen" vaihdolla... vai ovatko ihan erilaiset..
Täysin erilaisia.

300SDL:ssä on tu o2.88 välitys. Voi olla hankala löytää sellainen.
Mutta tosiaan tuo 420:n 2.47 välitys vois olla kiva matka-ajossa. :D

Juur viikolla moitin kaverille että mersuissa on lähes joka mallissa liian hidas tuo perävälitys. :D
Esim itellä 350turbod:ssä on 110kmh mittari vauhdissa kierroksia 2600 :shock: Tuo kone kyllä jaksaisi mennä huomattavasti pienemmilläkin kierroksilla. Sellaisen 500-600 kiekkaa kun sais pois. :D
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Viesti Kirjoittaja Leze »

Onko nuo w126 vanhanmallin perät samalla apurungon kiinnityksellä kuin w123, joskus muistelen kuulleeni että olisivat?
Mietiskelen tässä että onko w123:een olemassa vielä harvempaa ns "bolt-on" perää kuin 3.07?
MB W123 300D 2.0
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Leze kirjoitti:Onko nuo w126 vanhanmallin perät samalla apurungon kiinnityksellä kuin w123, joskus muistelen kuulleeni että olisivat?
Mietiskelen tässä että onko w123:een olemassa vielä harvempaa ns "bolt-on" perää kuin 3.07?
Katso tuoltaperävälityksiä. Käytä hakutoimintoa ja esim. hakusanaa perävälity* , niin löytyy paljon viitteitä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Rise »

Olen kyllä sitä mieltä, että harvempi perä vähentää polttoaineen kulutusta.
Miksi autoihin muuten laitettaisiin 5 vaihde? Se vastaa samaa kuin autoon
laitettaisiin harvempi perä.
Miksi MB tehdas muutti 500:sen perän (2,82 ->2,24:een) harvempaan vuonna -81. Siis erään energiakriisin aikaan. Samoin 380:sen (3,27?->2,47). Kulutuslukemat tippuivat useammalla litralla.
Vain 280:sen perä pysyi samana, joten siitä tuli syöpömpi kuin 380:stä,
ainakin matka-ajossa.
Näissä koneissahan tehot kyllä piisaa.

Se on sitten on eri , jos koneessa ei piisaa tehot ja se joutuu työskentelemään koko ajan ylikuormituksen puolella. Kuten esim.
pienitehoisella autolla vedetään asuntovaunua.
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Avatar
Tomppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:23

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Niin sitä luulis että polttoaineenkulutuskin saattais pudota hieman.. ainakin tasaisella matkanopeudella... tietysti kiihtyvyys kärsisi, mutta eipä tuo 300 ässä muutenkaan mikään raketti ole kiihtymään...

No täytyy etsiä 2.47 perää ja jos löytyy kohtuu hintaan niin ostaa ja kokeilee.. sittenhän sitä on "viisaampi"
300SEL -88
E200Cdi -02
E270Cdi T -03
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Leze kirjoitti:Onko nuo w126 vanhanmallin perät samalla apurungon kiinnityksellä kuin w123,
Onhan ne.
Vastaa Viestiin