w211, 270 cdi -04, turbo ongelma?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tavis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 27.01.2009 22:32
Paikkakunta: Vantaa

w211, 270 cdi -04, turbo ongelma?

Viesti Kirjoittaja Tavis »

Moottori menee ajoittain kiihdyttäessä ’limp modeen’, eli tehot katoavat. Sammutus poistaa vian. Veho luki vikakoodit, josta löytyi ’häiriö ahtopaineen tunnistimessa’. Ehdottivat heti halpaa korjausta, eli turbon vaihtoa, kun tuo ahtopaineen tunnistin kuulemma itsessään harvoin menee rikki (?) - no sellainen määrä euroja vilisi huollon puheissa, että pakenin paikalta. Öljyvuotoja tai pahoja vihellysääniä en turbosta havaitse. Luottamus Vehoon on muutenkin hieman alhainen.

Tietääkö joku pk-seudulta muuta ammattitaitoista, ja halvempaa huoltoa, joka voisi vikaa tarkemmin tutkia, turbojakin saanee jostain halvemmalta kuin uutena orkkis-osana. Kannatatako tuo ahtopaineen anturi vaihtaa kuitenkin ensin, jos vika onkin siinä?

Auto on siis w211.216, 270 CDI T, vm -04, manuaali, ajettu 142 tkm.
W211 E 270 CDI T manuaali -04
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13743
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Enpä kyllä usko että turbossa on vikaa noilla kilometreillä. Odottelepa neuvoja moottori-eksperteiltä tai etsi vanhoja postauksia samasta aiheesta niin todennäköisempi syy varmaan löytyy.

Vehon "peruskorjauksessa" tyypillinen selitys turbon vaihdon jälkeen on että autosta löytyi joku muukin vika, vaikka itse asiassa turbo oli ihan kunnossa ja vaihdettiin suotta.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tuossa sinun autossasi on sähköisesti toimiva ahtimen siipien säätö.

Tuleeko vika liian suuresta, vai pienestä ahtopaineesta ?
Kiihtyykö auto kunnolla ?
Onko ahtopaineanturin "letku" kunnolla kiinni?

Siipien toimivuuden voi tarkastaa vaikka siten, että taskulampulla katsoo, likkuuko ahtimen vipu äärilaidasta toiseen, kun auton käynnistää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
petri70
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 15.02.2009 11:20
Paikkakunta: pohj-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petri70 »

täälä kans samaa häiriöö....ilmamassamittari,ahtopaineanturi vaihdettu.turbo,egr-vent. käytetty puhdistettavana yms....vikana n 1vkon aikana=kerran ahtopaine liian pieni ja 5*liian suuri....

w211 220cdi aj.170tkm

ammattilaiset sano että turbossa vika!!!

alkaa v..uttaan oikeasti,kaikki arpoo vikaa..
hyvät neuvot tulee tarpeeseen...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

petri70 kirjoitti:täälä kans samaa häiriöö....ilmamassamittari,ahtopaineanturi vaihdettu.turbo,egr-vent. käytetty puhdistettavana yms....vikana n 1vkon aikana=kerran ahtopaine liian pieni ja 5*liian suuri....

w211 220cdi aj.170tkm

ammattilaiset sano että turbossa vika!!!

alkaa v..uttaan oikeasti,kaikki arpoo vikaa..
hyvät neuvot tulee tarpeeseen...
Kyllä minäkin näin äkkiä veikkaisin jumittavia turbon siipiä.
Mutta jos ahdinta on pöydällä jo käytetty...

Jos turbon siipiä säätävälle moottorille meneviä johtoja on poikki, tai kosketus huono, niin silloin ahdin käyttäytyy tietenkin kummallisesti.
Samaa lääkettä suosittelisin tähänkin ihan ensialkuun, elikkä siipien toimintaa voi vähän vakoilla, kun käskee toisen panna auto käyntiin ja itse taskulampun kanssa kurkkii, liikkuuko siivet ääriasennosta toiseen, kun auto käynnistyy.

Sitten, ahtopainemittarin asentaminen auttaisi aina näissä ongelmatilanteissa, kun siitä niin tavattoman helposti näkee, kun ahdin alkaa käyttäytymään kummallisesti.

Siitä näkee senkin, jos paine on ok, mutta järjestelmä kuvittelee jotain olevan vialla, sekin on arvokas vihje, kun vikaa aletaan etsimään.

Kaikissa muissa tapauksissa varsinkin näin netin kautta kaikki on vaan arvuuttelua.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Eikö näitä ole ollut jo monioita tapauksia näissä sähköservolla säätyvissä VNT-siivissä? Auto herjaa vikaa ja päällepäin kaikki toimii normaalisti; paineet ok, siivet liikkuu normaalisti. Siinä on vain auton tietokoneen mielestä joku epämääräisyys siinä servossa ja vikakoodi tulee ehkä siitä. Itse kokeilisin löytää jostain sen siipiäsäätävän servon ja vaihtaisin pelkästään sen, liekkö siitä ois apua. :roll:
petri70
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 15.02.2009 11:20
Paikkakunta: pohj-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petri70 »

jees täytynee tutkia tapahtuuko vivussa liikettä???
turbohuoltajan mukaan välykset yms ihan ok.
siivet jumitteli kun oli kuulemma karstaa,nyt sen puolesta ok.


taajama-ajossa ei mee häiriötilaan,mutta kun ajaa es.25km
iisisti ja vaikka risteyksestä lähtee,niin katoppa on kuin
ajas märkään peltoon!!!ja pakkasta-15.auto ei oireillu
+kelillä tai sanoisin ns.kesällä mitään...

voisko imusatsin läpät tai karsta olla ehkä yx mahd.syy???

kun vika päällä painaa kaasua ehkä( imu)ääni kuulostaa
oudolta.

kyllä merkkiliike varmasti mielellään vaihtais turbon!!!

toivoisin että vika ois kuiteski muualla.

sais käydä sielä merkkiliikkeessä viisastelemassa
hyvällä tuulella...
petri70
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 15.02.2009 11:20
Paikkakunta: pohj-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petri70 »

äskeiseen vielä lisäys:
vikakoodi 2349 ahtopaine liian suuri

1800 1/min ahto ollu 1520 hPa,ohjearvo 1230 hPa (1.vika)

1980 1/min ahto ollu 1980 hPa,ohjearvo 1620 hPa (5.vika)

vikakoodi 2348 ahtopaine liian pieni

1900 1/min ahto ollu 1030 hPa,ohjearvo 1410 hPa

jos nämä arvot jeesais...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo
Kyllä arvot on ihan jees.
Vikatila tulee, jos kuljettajan kaasupolkimella pyytämän ja ohjelman toeuttaman välillä on liikaa eroa, edc-16 boxissa on sen vahtimisessa ja korjaamisessa eroja, tai variaatioita paremminkin.
Paineiden määrät on tuolle kierrosluvulle ihan "kartalla", riippuen siis kaasupolkimen asennosta kulloinkin.
Pienin on vähän pieni, muttei kyllä pitäisi vielä haitata.
Oliskohan nyt niin, että vika olisi ihan jossain muussa sähköjutussa, kun ahtimessa.
Liitin, kaasupolkimen asentoanturi.......
Tai siivet vaan tahmoo, sekin selittäisi kaiken.

Laitan mukaan kuvan selvyydeksi, minkälaisia paineita siis on kartassa.
Kierrokset/Pyydetty syöttömäärä
Kartassa Mbar, absoluuttista
Kaasupohjassa 220cdi,ssä ollaan välillä 65-70milliä.

Kuva

Markoala taisteli vähän samanlaisten ongelmien kanssa.
Ahtimen vaihto 270cdi,n ahtimeen auttoi.
Olisko sitten joku ongelma tietyssä softassa, en tiedä.
Hyvät työkalut siellä kyllä on kaiken säätämiseen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
petri70
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 15.02.2009 11:20
Paikkakunta: pohj-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petri70 »

okei!

minkähän tapanen servo sitä vartta liikuttaa?

epäilen jotaki sähköhäiriötä kans.

jäi joteski vähä kätevät fiilarit merkkikorjaamosta,
kaikkea tietoa ei mulle sanottu jne...

näkeekö/pystyykö merkkipaja mittaan ne väylät
kulkeeko virrat niinku pitäs?

tää pakkanen vielä kummittelee täsä jutusa...ja tuo
pitempi ajo,risteys ja kaasua..hops,meno ei maistu!!!
sit p-paikka,sammutus,ajaan ja ei mitää vikaa!!!
menee vaikka pari markkaa::kokeilin...
Tavis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 27.01.2009 22:32
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tavis »

Siis ahtopaineanturi voi antaa koodia sekä liian suuresta, että liian pienestä paineesta? Enpä tyhmyyksissäni kysynyt tarkempaa vikakoodia Veholta. Laittoivat paperiin vain suomenkielisen ’kökköselostuksen’. Täytyy palata asiaan, soittelen huoltoon. Voisin luetuttaa koodit uudelleenkin, kun nyt noita ’limppejä’ on nyt jäänyt muistiin lisää.

Tuo vikatilaan meneminen on tapahtunut niin, että autolla olen lähtenyt joko liikkeelle tai melko nopeasti ajoon lähdön jälkeen kiihdyttänyt ylämäkeen, ihmisiä tai kuormaa kyydissä, 3-4 vaihteen aikaan nykäisee tehot pois. Kierrokset eivät edes olleet yli 3500...4000 rpm. Kävin tänään polkemassa autoa, eli paikalta kiihdytyksiä, kerrosluvut punaiselle, ja matkanopeudesta pienemmillä vaihteilla sama, niin en saanut konetta vikatilaan. Ja hyvin kiihtyi. Tuo 'limppi' tulee siis välillä yllättäen.

Aikoinaan VW Passatin turbo kun tuli tiensä päähän, se puhalsi öljyä, piti pahaa vihellystä ja hyppi suojatilaan vähänkin kovemmissa kiihdytyksissä. Kerran meinasi käydä tosi ohraisesti rekkaa ohittaessa, siksi tuo on p…keleen harmittava vaiva.

Mese ei ole lähelläkään näitä oireita. Kukahan noita Mersun turbon siipiä osaisi puhdistaa? Tuo softaongelmakin kuulostaa ihan mahdolliselta, mistäs semmoisia saa koneeseen päivitettyä?

Ps. asiantuntevaa väkeä tällä foorumilla.
W211 E 270 CDI T manuaali -04
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ahtimen siipiä liikuttaa säkömoottori.
Siihen tulee kolme johtoa.
+12V
Maa
5V - PWM-ohjausjännite, max vaihteluväli 5-95%.
En muista pinnien paikkoja enää.

Kun auto on pysäyksissä, ahtimen siivet on ihan auki.
Kun moottori käynnistyy siivet menevät "kiinni" tyhjäkäynnillä, heti kun moottori käy.
Näissä moottoreissa pulssisuhde on silloin 77,82%.

Atopaineanturi (MAP) vaan mittaa imusarjassa olevaa painetta ja kertoo sen ohjelmalle.
Sen avulla sitten ohjelma päättelee, onko paine ko. tilanteeseen oikea ja tekee tarvittaessa ennalta ohjelmoituja toimenpiteitä paineen korjaamiseksi.
Kuljettaja määrittää kaasupolkimella moottorilta halutun tehotason ja samalla pyydetyn ahtopainetason.
Tätä pyyntöä pyrkii ohjelma täyttämään täysimääräisesti.
Mikäli ko taso ylittyy liikaa, eikä ohjelma pysty sitä ennalta määrätyssä ajassa korjaamaan kuljettajan toivomaksi, seuraa vikatila.
Näin käy myös liian pienestä ahtopaineesta, tällöin myös teho jää liian pieneksi.
Ohjelmassa on haarukka suhteessa pyydettyyn tasoon, jonka sisällä taytyy todellisen, toteutuneen tilanteen pysyä.
Vikatila voi myös tulla, jos joku, tai jotkut anturit antavat ohjelmalle väärää informaatiota.
Ohjelma näkee silloin tilanteen "väärin" ja laittaa itsensä vikatilaan, vaurioiden estämiseksi, vaikkei siihen näyttäisi olevan mitään syytä.
Siksi olisi hyvä olla vaikkapa ahtopainemittari, josta itse näkisi, minnepäin homma kallistuu, vai meneekö kaikki kuitenkin ihan ok, vaikka vikatila ilmaantuu, siis aivan turhaan.

Taviksen autossa täysin sama vaiva, kun Markolla oli.
Kyllä sen voi ohjelmasta korjata, mutta vakiossa autossa en oikein tiedä, kuuluuko se myyjälle, maahantuojalle, vai valmistajalle, vai kenelle.

Tavikselle laitoin yv,tä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Tavis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 27.01.2009 22:32
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tavis »

barton kirjoitti:Eikö näitä ole ollut jo monioita tapauksia näissä sähköservolla säätyvissä VNT-siivissä? Auto herjaa vikaa ja päällepäin kaikki toimii normaalisti; paineet ok, siivet liikkuu normaalisti. Siinä on vain auton tietokoneen mielestä joku epämääräisyys siinä servossa ja vikakoodi tulee ehkä siitä. Itse kokeilisin löytää jostain sen siipiäsäätävän servon ja vaihtaisin pelkästään sen, liekkö siitä ois apua. :roll:
Onko joku vaihtanut VNT-Garretteihin tuota servoa???

Auto kävi pajalla tutkittavana, kun nuo ’limpit’ jatkuivat - erityisesti kylmänä liikkeellelähdön jälkeen teilaa tehot. Huollon mukaan juurikin tuo servo reistaa. Ongelma on vain se, ettei tuota servoa löydy mistään varaosaluetteloista, eli pienin vaihdettava yksikkö on koko turbo, hinta n 2000 € + työt - mennee tosin vielä auton takuuseen.
W211 E 270 CDI T manuaali -04
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Olen vaihtanut ja nähnyt jo vuosikaupalla untakin niistä... :lol:
Niitä servoja saattaisi olla turbopajoilla, romuahtimista jääneenä.
Mutta, mutta, näissä kaikissa kolmessa rivimoottorissa on erilaiset servot ahtimissa.
270cdi,ssä vieläpä servo toimiikin juuri toisinpäin, kuin näissä kahdessa muussa "sukulaismoottorissa".
Eikä vanhan tilalle kannata vanhaa vaihtaa...

Vikatila kylmällä moottorilla tulee varmaankin eri asiasta, kun lämpimällä.
Luulisin, että kylmällä moottorilla ei ahdot nouse tarpeeksi äkkiä pienillä kaasun asennoilla ja lämpimällä kovassa kiihdytyksessä nousee liikaa.
Siihen ei servon vaihto auta.
Koko ahtimen vaihdosta en ole aivan varma, voi auttaakkin.
Koska osasyy on ihan varmasti ajan kanssa kuluneet vivustot ja ihan ahtimen valmistustoleranssit, nehän on oikeasti bulkkitavaraa.
Nämä ominaisuudet kun sattuu samaan pakettiin lisättynä tämän edc-16 boxin tavattoman tarkkaan ahtimen toiminnan "vartioimiseen", niin tuloksena on hieman hankaluuksia.

Kannattaa nyt olla vaan lujana, kun olet voiman oikealla puolella.
Vikatila päivässä pitää mielen herkkänä ja miehen näyränä... :lol:
Minulla on ollut omassani kaikki mahdolliset vikatilat ja paljon muita vikatiloja.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
cscjhe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 11.03.2008 22:33
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja cscjhe »

Minulla on samat oireet. Vuosi sitten oli ongelmaa että sammui risteyksestä lähdettäessä tai kiihdyttäessä meni suojakäytölle (keltainen varoitusvalo syttyi). Vaihdettiin 1500e kamaa, mm. ruiskutuspaineen säädin ja -anturi. Tuntui että vika korjaantui, mutta taas muutama kuukausi sitten tuli samanlaiset oireet. Ero on vain se että suojakäytön varoitusvalo ei syty, mutta tehot on pois. Sammutus ja uudelleenstarttaus => taas toimii. Tää kyllä jurppii että kukaan ei tunnu tarkkaan tietävän missä vika ja ehdotellaan turbon vaihdosta melkein koko moottorinvaihtoon. Tässä mielessä olen Mersun suunnitteluun pettynyt: on tehty rakennelma, josta ei pystytä selkeästi diagnosoimaan missä vika. Vielä mietin että iskeekö tämä kaikkiin jossain vaiheessa vai onko se harvojen valittujen ongelma ? Omalla nyt ajettu 360 tkm.

No, itse ratkaisin asian niin että huomenna tulee neljä vuotta uudempi ja pari sataa vähemmän ajettu 220 CDI. Toivottavasti ei iske sama tauti heti alkumetreillä :P
Mersu-putki: 1.700.000 km ja lisää tulee
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
Tavis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 27.01.2009 22:32
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tavis »

tuikku kirjoitti:.
Olen vaihtanut ja nähnyt jo vuosikaupalla untakin niistä... :lol:
Niitä servoja saattaisi olla turbopajoilla, romuahtimista jääneenä.
Mutta, mutta, näissä kaikissa kolmessa rivimoottorissa on erilaiset servot ahtimissa.
270cdi,ssä vieläpä servo toimiikin juuri toisinpäin, kuin näissä kahdessa muussa "sukulaismoottorissa".
Eikä vanhan tilalle kannata vanhaa vaihtaa...

Vikatila kylmällä moottorilla tulee varmaankin eri asiasta, kun lämpimällä.
Luulisin, että kylmällä moottorilla ei ahdot nouse tarpeeksi äkkiä pienillä kaasun asennoilla ja lämpimällä kovassa kiihdytyksessä nousee liikaa.
Siihen ei servon vaihto auta.
Koko ahtimen vaihdosta en ole aivan varma, voi auttaakkin.
Koska osasyy on ihan varmasti ajan kanssa kuluneet vivustot ja ihan ahtimen valmistustoleranssit, nehän on oikeasti bulkkitavaraa.
Nämä ominaisuudet kun sattuu samaan pakettiin lisättynä tämän edc-16 boxin tavattoman tarkkaan ahtimen toiminnan "vartioimiseen", niin tuloksena on hieman hankaluuksia.

Kannattaa nyt olla vaan lujana, kun olet voiman oikealla puolella.
Vikatila päivässä pitää mielen herkkänä ja miehen näyränä... :lol:
Minulla on ollut omassani kaikki mahdolliset vikatilat ja paljon muita vikatiloja.
Käsitin, että ahdon rajapaineet paukkuvat vikakoodissa ylipaineen puolella, en nyt kuitenkaan kiireessä ottanut diagnostiikan dataa kouraani. Servon tangon rasvaus ja herkistely ei auta.

Vaihdatan nyt vielä sen turbon takuuseen ja sitten takuun päätyttyä modautan sen ECUn niin, ettei ainakaan softasta enää johdu ’limpit’. Vanhan turbon kun saisi hyllyyn, niin voisi ihmetellä sitä moottoria, eikös motin kyljestä näe joku tyyppi, ja sähkötukusta sitten kyselemään.
W211 E 270 CDI T manuaali -04
Avatar
mirmir69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Ke 30.03.2005 20:09
Paikkakunta: Poh.Savo

Viesti Kirjoittaja mirmir69 »

Veikkaus, toinen katti (jälkimmäinen neliön muotoinen) tukossa. Saman tyyppiset oireet oli mulla moottorin varoitusvalon kera, kun aloittelin AMG suuttimien kanssa puuhastelun.
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
Avatar
mirmir69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Ke 30.03.2005 20:09
Paikkakunta: Poh.Savo

Viesti Kirjoittaja mirmir69 »

Eli kun katti tai katit on tukossa, auto jossa egr on käytössä (vikaantuu myös tuunatut autot ilman egr:ää), ohjelma avaa egr venttiilin kierrätyksen himossa, ja jos pakoputki on tukossa, paine menee imusarjaan ja aiheuttaa näennäisen liian suuren ahtopaineen alakierroksilla. Mutta ilmahan ei virtaa mihinkään, vaan mersusi hengittelee pieruansa.

Jos saat sen autosi isommille kierroksille, egr poistuu päältä, mutta tukkeutunut pakoputki estää järkevän ahtopaineen nousun, koska autosi puhaltelee pulloon ja pakopaine nousee, ja ilmanvirtausta sisältävää ahtopainetta ei synny.

Mutta vanhana kalamiehenä, tiedät mitä suolistus tarkoittaa, eli suolistat tukkeutuneen katin (eka tai toka, tai molemmat) ja jatkat ajelua ilman 3000€ laskua uudesta etuosan pakoputkesta.

Mutta mutuahan nämä arvaukset vain on!
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
Tavis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 27.01.2009 22:32
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tavis »

Voihan se kattikin olla - katsotaan - uskoisin kuitenkin huollon diagnoosiin, kyseessä ei ollut Veho...
W211 E 270 CDI T manuaali -04
petri70
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 15.02.2009 11:20
Paikkakunta: pohj-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petri70 »

Tervehdys vaan kaikille!

Turbo meni vaihtoon ja auto pelaa(toistaiseksi).
yritettiin vaihtaa myös pelkkää servoa turbossa
ei toiminu huonostikkaan!oliko servo valmiiksi
rikki en tiedä sitä...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

petri70 kirjoitti:Tervehdys vaan kaikille!

Turbo meni vaihtoon ja auto pelaa(toistaiseksi).
yritettiin vaihtaa myös pelkkää servoa turbossa
ei toiminu huonostikkaan!oliko servo valmiiksi
rikki en tiedä sitä...
Servo täytyy olla samanlaisesta autosta.
Mersun servossa on "aivot".
Tämä tarkoittaa, että ecu pwm-signaalilla vaan kertoo, minne päin siipiä halutaan, servo itse laskee ja hoitaa toimenpiteen.
Eri mallien servoissa on erilaiset vivut ja välitykset, joten pelkällä ecun pwm-ohjauksella vivustojen liikkeistä tulee väärin mitoitetut.
Eli ei pelaa, kun kaikki liikkeet on väärin laskettu.
Tämän voi sitten toki ohjelmasta korjata, mutta se on toinen juttu.
....Ja menee siinä pikkuisen aikaakin, mutta onnistuu kyllä, ja toimii.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Tavis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 27.01.2009 22:32
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tavis »

Turbon vaihto lopetti meikäläisellä murheet kaikkinensa. Kone pelaa taas moitteettomasti. Vanhasta turbosta saa vaihtohyvityksen - tällä tavoin ei ainakaan jää markkinoille pyörimään liikoja varaosaturboja kotiin kunnostettavaksi. Älytön juttu, jos tuo servo on useissa turboissa vikapesä, kun sen arvo koko laitteesta on kuitenkin melko pieni osa, mulla kesti 140 tkm.
W211 E 270 CDI T manuaali -04
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: w211, 270 cdi -04, turbo ongelma?

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

Lainataan ketjua, kun on samanlainen auto ja oireet kuin otsikossa. Eli menee pitkissä kiihdytyksissä vikatilaan ja ongelmaksi kertoo liian pienen ahtopaineen. Putkiston tiiveys tarkastettu ja korjattu. Katselin arvoja ajettaessa ja muutama kysymys:
Y94 määränsäädön venttiili: (ohjearvo 30...36). Arvo on ajossa kokoajan vähän yli 36...40
Ahtopaineen säädin: (ohjearvo >=50). Pyörii koko ajan 95% tuntumassa. Servotesti tehty ja siivet liikkuu F3/F4:llä
Ahtopaine: tuntuu olevan koko ajan 200...400 hPa alempana kuin ohjearvo.

Onko noi kaksi ekaa ok vai aiheuttaako ahtopaineongelman. Vai ovatko oire ahtopaineen mataluudesta?

Rauhallisesti ajettaessa toimii suht ok, eikä mene vikatilaan. Kaasupohjassa pidemmillä kiihdytyksillä sitten menee. Lisäksi harmaansävyistä savua tulee runsaasti yli 3000 rpm kiihdytyksissä. Itse epäilen turboa.

Osaako joku sanoa onko tässä turbon vaihto edessä vai jotain muuta vielä tehtävissä?
Vastaa Viestiin