W124 Automaatti-ilmastointi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
konna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 27.01.2009 11:16

W124 Automaatti-ilmastointi

Viesti Kirjoittaja konna »

Parkissa kun laittaa virrat päälle niin kädellä tuntee, että alkaa puhaltamaan mutta hyvin heikosti. Syksyllä toimi vielä hyvin kun puhaltimen moottorin laakerit rasvailin. Eli moottori on kunnossa jos kerran puhaltaa, mutta mistä vikaa voisi lähteä etsimään? Kerrottakoon vielä että auto, maksimi ja minimi asennot ei myöskään toimi. Tai siis ei ole ainakaan vaikutusta puhaltimen heikkoon nopeuteen.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Vilikaseppas ne ohjainlaitteen paneeliin tulevat kaksi moninapapistoketta, että onko tullut hapettumaa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
toipoi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 24.11.2005 12:03
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja toipoi »

Haiskahtaa puhaltimen säätimeltä joka löytyy puh.moottorin alta.
Olen laittanut alkuperäisen tilalle joskus w140:n vastaavan säätimen joka on noin 100€ halvempi.
300TE 4matic
190E 2.5-16 Evo1 201036..
300SL r129
s202 C43 amg
w460 300GD -81
konna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 27.01.2009 11:16

Viesti Kirjoittaja konna »

Ei auttanut liittimien putsaus. Tarkasti kun kuuntelee, niin huomaa että puhaltimen nopeus vaihtelee hieman koko ajan. Osaatko kertoa, paljonko sellainen säädin maksaa?
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Kannattaisiko tarkistaa hiilet ensin?
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

toipoi kirjoitti:Haiskahtaa puhaltimen säätimeltä joka löytyy puh.moottorin alta.
Olen laittanut alkuperäisen tilalle joskus w140:n vastaavan säätimen joka on noin 100€ halvempi.
Niin...ja minulle W202:senkin säätimen sävelsit. :D
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
toipoi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 24.11.2005 12:03
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja toipoi »

Joo kyllähän w202/210:n etuvastuksenkin saa sinne menemään. Se onkin halvin vaihtoehto, Mutta siinä joutuu hiukan säveltämään.. :lol:

KL:n hinnat:
w202/210 -> 115 €
w140 -> 185 €
w124 -> 290 € tai sisäilmasuodattimella oleva 210€

Kannattaa mitata tuleeko etuvastukselle 12v, Maa ja ohjausjännite.
300TE 4matic
190E 2.5-16 Evo1 201036..
300SL r129
s202 C43 amg
w460 300GD -81
konna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 27.01.2009 11:16

Viesti Kirjoittaja konna »

Selvä juttu. Ilmeisesti ilmastoitujen ja ei ilmastoitujen mallien välillä ei ole eroja? Kun kattelin tuolta varaosahaku.fi -sivulta noita käytettyä etuvastuksia, joita saa 30e hintaan. Vai kannattaako ostaa suosista heti uusi? Kun 185 euroa on kuitenki aika suolainen hinta..
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

On niissä ainankin erilaiset puhaltimet. Joten saattaa olla etuvastuksissakin poikkeuksia...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
toipoi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 24.11.2005 12:03
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja toipoi »

Ei ilmastoidussa ja manuaali ilmastoinnilla olevissa on perinteisillä lankavastuksilla toteutettu ja autom.ilmastoinnissa on elektroninen etuvastus.
300TE 4matic
190E 2.5-16 Evo1 201036..
300SL r129
s202 C43 amg
w460 300GD -81
konna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 27.01.2009 11:16

Viesti Kirjoittaja konna »

No onko tuo w140 malliin tarkoitettu sitten kumpaako versiota? Vai kysytäänkö sitä osaa tilattaessa, että onko automaatti-ilmastointi vai ei?
Avatar
toipoi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 24.11.2005 12:03
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja toipoi »

W140 :ssä on vain autom.ilmastointi tai ei ilmastointia ollenkaan.

KL:n tiedoissa:
Läm.l.etuvastus W140 +AC
Lyhyt tuotenro: 22123 Pitkä tuotenro: 1408218351
Hinta: 185,00 EUR
300TE 4matic
190E 2.5-16 Evo1 201036..
300SL r129
s202 C43 amg
w460 300GD -81
konna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 27.01.2009 11:16

Viesti Kirjoittaja konna »

Kiitoksia tiedoista. Koitin soitella autopurkaamoja läpi jos sattuisi löytymään jostain vähänajetusta tuo regulaattori, mutta kuulemma kysytty osa ja aika kiven alla tohtoo olla nimenomaan automaatti-ilmastoituun. Tähän väliin ajattelin vielä kysyä, että kuinka kauan tuo itse puhaltimen moottori kestää? Tällä hetkellä mittarissa päälle 300tkm. Tietäisi vähän, että kannattaako laittaa moottori samalla uusiksi.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

suosittelen, jos ei ole vaihdettu
autodidakti
konna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 27.01.2009 11:16

Viesti Kirjoittaja konna »

Elikkä tänään vielä varmistin, että vika ei ole ainakaan moottorissa. Nyt sitten sitä regulaattoria metsästämään. Mutta tuossa tosiaan mietin, että jos vaihtaisi tuon puhaltimen moottorin samalla...hiilet ja kollektori näytti olevan aika lopussa. Osaatteko sanoa onko eroja -89 mallin ja -95 mallien välillä? Vähänkäytetty moottori löytyisi tosiaan tuosta -95 mallista, mutta eikös siinä ole tuo raitisilmasuodatin jo? Onko sillä vaikutusta vai voinko heittää ihan huoletta sellasen kiinni?
konna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 27.01.2009 11:16

Viesti Kirjoittaja konna »

Tein vähän salapoliisityötä ja selvitin, että ei sovi. Siis moottori ja regulaattori kummatkin erilaisia sisäilmasuodattimilla varustetuissa malleissa eli -93 eteenpäin. Onko muuten kellään kokemuksia ebaystä ostetuista moottoreista tai regulaattoreista? Näyttää saavan joitain aika halvalla. Heh..saattaapi tuntua teille, että vatvon tässä topikissa samaa asiaa koko ajan, mutta tosiaan noita kumpaakaan osaa ei käytettynä suomesta tunnu löytyvän. Toki uutena saa yhteishintaan vain ~600e :D
konna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 27.01.2009 11:16

Viesti Kirjoittaja konna »

Noniin elikkä taas puhaltaa. Regulaattorihan sielä oli sökönä. Paikallinen varaosamyyjä väitti ensin, että puhallin pyörii täydellä nopeudella jos säädin on mennyt, mutta minulla pyöri hiljaisimmalla nopeudella. :D Eli ihan aina ei kannata uskoa niidenkään puheita. :P
Motu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ke 07.07.2004 21:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Motu »

Mulla ilmeisesti sama vika.Oliko Regulaattorin vaihto paha homma.Elikkäs paljonko joutuu purkamaan?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

autodidakti
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W124 Automaatti-ilmastointi

Viesti Kirjoittaja epk »

vaihdoin puhaltimen regulaattorin, ensin oire oli että puhalsi vain tooooodella pienellä , nyt regulaattorin vaihdon jälkeen auto, min ja max asennot puhallinnopeudelle muuttuvat loogisesti, mutta omasta mielestä auto ja min asento puhaltaa liian kovalla, oliko uusi tarvike regulaattori paska vai ?
Vastaa Viestiin