Pakardinen kirjoitti:Joskus kattoin (olikohan Discovery) televisiosta ohjelmaa, jossa tekivät tästä uuden mallin Mustangista kilpa-autoa. Niin siinä oli se X:n mallinen liitoskappale muuten suorissa putkissa. Perustelivatten sitä sillä, että auttaa optimoimaan putkiston tyhjenemisen... Tiedä sitten...

Homma perustuu siihen että kun esim. 1 ja 5 pytty on peräjälkeen sytytysjärjestyksessä niin ykköspytyn pakokaasu imee 5 pytyn kaasuja peräänsä. tai siis synnyttää pienen imun 5 pytyn pakoventtiilille. niin 5 pytyn kaasut pääsevät vapaammin virtaamaan putkeen. Eli ei mene moottoritehoa hukkaan pakokaasun työntämisessä pois, ja muutenkin saadaan sylinterin täyttö tapahtumaan paremmin overlapin aikana.
Eli H:n ja X:n hyödyt: kaasut paremmin pois, enemmän uutta kamaa pyttyyn, tasaisempi käynti, parempi sylinterin jäähdytys, kone kauempana nakutusrajasta yms.
Tämä kaikki siis vain jos V koneen tuplaputket on yhdistetty toisiinsa edes H:lla mielummin X:llä
Tämä pätee siis kaikkiin koneisiin joissa edes osa sytytys järjestyksestä menee lohkon kyljeltä toiselle. (lähes kaikki moottorit)
Esim. 500SEC sytytysjärjestyshän muistaakseni on 1-5-4-8-6-3-7-2 eli etenkin sellaiseen X:n tekisin!