Murikan laakeri

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Nafta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Su 14.01.2007 09:45
Paikkakunta: Porajärvi
Viesti:

Murikan laakeri

Viesti Kirjoittaja Nafta »

Mitä ovat murikan laakeri iso ja pieni, sekä rymppirengas?
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Tä?

Pieni laakeri on tietysti pieni niinkuin nimi kertoo. Tulee pinioniin eli sille akselille mihin kardaani tulee kiinni. Iso laakeri on ns. poskilaakeri. Niitä on kaksi eli kummallakin puolella tasauspyörästöä.

Rymppirengas tulee pikkulaakerin väliin ja sillä saadaan aikaiseksi "oikea momentti" laakerille.
Nafta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Su 14.01.2007 09:45
Paikkakunta: Porajärvi
Viesti:

Täh häh?

Viesti Kirjoittaja Nafta »

No, miksi KL-varaosat myyvät erikseen murikan ison ja pienen laakerin ja poskilaakerin? Varaosaluettelo ei ole johdonmukainen Petehri:n kirjoittaman kommentin kanssa.

Ja en minä niin toope ole, ettenkö isoa erota pienestä sanana, mutta jos ei ole vertailukohtaa, ei iso hahmotu isoksi pienestä, ei ainakaan varaosana.

Odotellaan asiantuntevampia vastauksia.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Murikassa on kaksi laakeria, iso ja pieni. Perään päin isompi
Poskilaakerit on saman kokoiset keskenään :idea: :!:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Kansantajuisesti siis pienellävetopyörällä, sillä johon kardaani kiinnittyy on vastakkaisiin suuntiin asennettavat kartiorullalaakerit isompi hammaspyörän päässä ja pienempi kardaanin päässä. Näin saadaan säädettyä laakereista välys pois. Rymppirengas laitetaan laakereiden väliin jotta kiristettäessä välystä pois laakereilta on vastusta jota vasten kiristys tehdään rutistamalla rengasta kasaan. Näin saadaan laakerien sisäkoolit lukittua akselille.Laakerien vaihdon yhteydessä rymppirengas uusitaan jotta se on tarpeeksi pitkä kohdatakseen sisäkoolit ennen kuin rullat kohtaavat vierintäpinnat.

Usein tämänkaltaisilla sivuilla "asiantuntijat" peloittelevat kotiasentajia kuinka tärkeää on ettei kiristysmutterin kireys muutu esim.perän stefan vaihdon yhteydessä. Pienenvetopyöränlaakerit on kuitenkin säädetty uusina esikireyteen eli välys on nolla tai oikeastaan vähän yli. Mikäli tunnet välyksen pienessävetopyörässä sitä ylösalas nytkytellessä laakerit ovat kuluneet ja sisäkoolien lukitus on löysännyt, tämän voit huoletta kiristää pois nollaan asti jolloin koolit taas lukittuvat, esikiristää vanhoja laakereita ei kannata ilman tarkastusta.

"Tietävien" kommmentit perän säätöjen muuttumisesta ovat täyttä bulshittiä koska laakerit rajoittavat vetopyörän paikan ja kiristämällä ainoastaan poistat välyksen . Mahdollinen pienenvetopyorän aseman muuttuminen on jo tapahtunut laakerin kulumisesta johtuen huomattavasti aikaisemmin, kiristämällä sitä et voi muuttaa.
Nafta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Su 14.01.2007 09:45
Paikkakunta: Porajärvi
Viesti:

Voiko

Viesti Kirjoittaja Nafta »

Voiko poskilaakerit vaihtaa ilman, että perä räjäytetään? Ja vaikka voisikin, onko parempi vaihtaa myös murikan laakerit?

Voimansiirrosta kuuluu pakkasella eräänlainen hinkuttava laakeriääni, sekä vedossa, että moottorijarrutuksessa. Lämmettyään ja lämpimällä ilmalla ääni on olematon, jos kuuluu lainkaan. Äänen taajuus on pyörien pyörintätaajuus.

Kaikkien pyörien laakerit ja keskilaakeri kardaanin on vaihdettu.
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Poskilaakereiden vaihtamiseksi joutuu purkamaan koko perän lukuunottamatta pientävetopyörää. Jos kuitenkin tasauspyörästö on jo pois on helppo ottaa pienikin vetopyörä pois ja tark. laakerit.

Mutta, mutta vaikka uusisit kaikki laakerit se ei takaa täysin äänetöntä perää jos pyöräpari on kulunut tai saanut muuten siipeensä esim. ajettu vähillä öljyillä.

Koska laakerit eivät ole halpoja ja itse et hommaa ilmeisesti hallitse ja työkin maksaa niin suosittelen hommaamaan ehjän käytetyn perän joka on helppo vaihtaa kokonaisena itsekkin. Ertyisesti jos sinulla on ns. pikkuperä ilman herkkuja niitä on hyvin tarjolla.

Niin ja sinne kannattaa kuitenkin vilkaista sisälle koska hinkkaava ääni voi tulla esim. irronneesta tasauspyörien tapista jonka korjaamisesta on ohjetta jossain täällä kuin myös mesen puolella.
Vastaa Viestiin