S211 ja takaiskareiden vaihto itse
S211 ja takaiskareiden vaihto itse
Autossa joku "kumahtelee" (ei siis varsinaisesti kolahda) takana monttuihin ajettaessa. Nosturilla kävi tänään ja ammattimies tutki auton alustan eikä löytänyt muuta kuin oikealta edestä vaihtokunnossa olevan alapallonivelen ja takaa alkavaa vuotoa iskareissa. Huollon kaveri epäli, että kumahdukset tulisivat tuosta etupallosta ja kantautuu taakse. Itse en oikein tuohon usko kun kumahdus selvästi tuntuu kun takapää osuu monttuihin. No tuo selviää perjantaina kun alapallo vaihdetaan. Mutta voisko kumahtava ääni tulla iskareista? Vai mikä muu siellä takana voisi antaa äänen? Tuo konttin ilman varapyörää on kyllä melkoinen kaikukammio...Tänään purin kaiken irtotavaran pois kontista ja ääni kuuluu silti. Akku pääsi ensin vähän liikkumaan sitä nostettaessa mutta tiivistin senkin paikolleen sellaisella ohuella solukumimatolla, ei vaikutusta ääneen.
Mutta se kysymys, onko iskareiden vaihdossa taakse mitään erityistä liittyen ilmajousiin? Uskaltaako taka-akselin/navan ja kaikki kilkkeet laskea tuon ilmajousen varaan kun iskarin vaihtaa? Eli mikä rajoittaa koko hässäkän tulemista alaspäin iskari, jousi vai joku muu? Eli voiko hässäkän laskea niin alas, että uuden iskarin saa laitettua paikoilleen ulostyöntyneenä?
Marko
Mutta se kysymys, onko iskareiden vaihdossa taakse mitään erityistä liittyen ilmajousiin? Uskaltaako taka-akselin/navan ja kaikki kilkkeet laskea tuon ilmajousen varaan kun iskarin vaihtaa? Eli mikä rajoittaa koko hässäkän tulemista alaspäin iskari, jousi vai joku muu? Eli voiko hässäkän laskea niin alas, että uuden iskarin saa laitettua paikoilleen ulostyöntyneenä?
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
mulla vaihdettiin taakse iskarit ja minusta se huoltomies kytki "tietokoneen" kiinni ja päästipaineita ilmapalkeista ja oli myös irrottanut letkut asennuksen ajaksi. Ja lopuksi se näpelöi "tietokonetta" muistaakseni nostaen niitä paineita. Aika ovela on avain joka sopii siihen yläpään mutteriin, oli nimittäin Hazekin tekemä.
Paljonko sulla oli mittarissa kun ne vaihdettiin ja miten oireilivat?nh1131 kirjoitti:mulla vaihdettiin taakse iskarit ja minusta se huoltomies kytki "tietokoneen" kiinni ja päästipaineita ilmapalkeista ja oli myös irrottanut letkut asennuksen ajaksi. Ja lopuksi se näpelöi "tietokonetta" muistaakseni nostaen niitä paineita. Aika ovela on avain joka sopii siihen yläpään mutteriin, oli nimittäin Hazekin tekemä.
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Autolla oli ajettu noin 130 tkm. Hommasin auton saksasta ja siellä ne oli vaihtanut vain toiselle puolen uuden, en tiedä miten se oireili. Niinpä päätin hommata täällä suomessa uuden iskarin toiselle puolenkin. Mitään vikaa en siinä huomannut, mutta katsastuksessa se näytti tehottomalta testissä ja muutenkin se on hyvä kun molemmilla puolin on saman tehoiset iskarit. Tuota yhden iskarin vaihtoa en ymmärrä muuta kuin kustannus mielessä autoliikkeelle.
Omasta meni taannoin koiranluun pallo ja kyllä siitä tulevaa ääntä oli todella vaikea paikantaa, ei puolta eikä edes sitä tuliko se nyt varmasti edestä vai takaa.
En katsonut onko farmarin iskari kovin erilainen mutta Airmaticin iskareissa oli jokin viallinen erä joskus noihin aikoihin. Perus farmarissa iskari on vähän erilainen kun siinä ei ole niitä säätöjä joten en usko että samasta ongelmasta olisi kyse. Tuosta kuitenkin tuli aika outo kolahdus sopivissa kuopissa, ei ihan terävissä eikä ihan loivissa heitoissa vaan jotain siltä väliltä.
Eli veikkaan että joku esitetyistä vaihtoehdoista on todennäköinen ongelman syy.
En katsonut onko farmarin iskari kovin erilainen mutta Airmaticin iskareissa oli jokin viallinen erä joskus noihin aikoihin. Perus farmarissa iskari on vähän erilainen kun siinä ei ole niitä säätöjä joten en usko että samasta ongelmasta olisi kyse. Tuosta kuitenkin tuli aika outo kolahdus sopivissa kuopissa, ei ihan terävissä eikä ihan loivissa heitoissa vaan jotain siltä väliltä.
Eli veikkaan että joku esitetyistä vaihtoehdoista on todennäköinen ongelman syy.

Minullakin kumahteli airmatic-jousitus takana. Toisesta jousi/iskarista löytyi vuoto, ja molemmat puolet vaihdettiin. Kilometrejä olikin kertynyt jo 100 tkm.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Jep. jep. Tätähän minäkin pelkään omalla kohdallani. Saakohan nuo vuodot miten helposti selville huollossa? Nyt niihin airmaticceihin ei kiinnitetty huomiota. Olin itse paikalla kun alustaa katseltiin. Huollon työnjohtaja kyllä sanoi, että jos airmaticciin tulee vuoto, on perse länässä siltä puolelta. Siinä on kyllä sitten automatiikka joka lukitsee toisen puolen samalla ylemmäksi, ettei perse mene ihan maahan. Eli airmaticci kyllä toimii, mutta voiko siellä oikeasti olla vuotoa? Luulisi, että se ei pelaa jos siellä on vuoto. Vai korvaako kompura pientä vuotoa koko ajan... Niin, kai siellä voi olla ihan mekaaninenkin vika itse airmatic-jousissa joka kumahtelee.Matti R kirjoitti:Minullakin kumahteli airmatic-jousitus takana. Toisesta jousi/iskarista löytyi vuoto, ja molemmat puolet vaihdettiin. Kilometrejä olikin kertynyt jo 100 tkm.
Nuo iskarit olisi olleet vähän halvempi vikakohta... Taitaa olla turha toivo, että ne ovat äänen aiheuttaja. No huomenna nyt vaihdetaan se etualapallo ja saa siten sen mahdollisuuden suljettua pois.
Mitä mieltä olette tuon airmatic-vian kuulumisesta myyjäliikkeen virhevastuuseen? Autohan on n. 1kk sitten ostettu liikkeestä. Onko 125000km ajettu mahdollisisesti rikkinäinen airmatic normaalia kulumista? Vai pitäiskö tuon airmaticin kestää hiukkasen pidempään... Valmistaja ei taida ottaa kantaa asiaan?
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
no miten kävi äänien kanssa?oliko se alapallonivel paljonkin väljä?jos takapussissa on vuoto niin se todellakin kuulee/huomaa.jos perä laskee yön aikana alas niin vuotaa.tänään viimeksi oli juurikin tuo edestä alapallonivel väljä ja asiakas väitti kivenkovaa huollossa,että takapää kolisee...niinhän se loppui kun nivel vaihdettiin
ihmiset kun kuulee eritavalla ne äänet.jos ääni ei hävinnyt,onko tutkittu takapenkin selkänojat?takaiskareiden alapään kumit?

Secissä paikallistui "kumahdus" takakelkan puslaan.
Kumahti, kun ajoi monttuun ja nimenomaan silloin, kun pyörä putosi.
Oli melkoinen yllätys, kun meni kiinnityspultti puslan läpi ja kelkan etupää putosi asfalttiin.
68 oheisessa kuvassa.
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 045&SGN=03
Onneksi oltiin sadan metrin päässä kotipihasta, eikä luopuessa ollut vauhtia paria kymppiä enempää.
Uutta puslaa vaihtaessa huomasin, ettei siellä kumin sisällä ollut yhtään metallia jäljellä. Oli haihtunut jonnekin.
Kumahti, kun ajoi monttuun ja nimenomaan silloin, kun pyörä putosi.
Oli melkoinen yllätys, kun meni kiinnityspultti puslan läpi ja kelkan etupää putosi asfalttiin.
68 oheisessa kuvassa.
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 045&SGN=03
Onneksi oltiin sadan metrin päässä kotipihasta, eikä luopuessa ollut vauhtia paria kymppiä enempää.
Uutta puslaa vaihtaessa huomasin, ettei siellä kumin sisällä ollut yhtään metallia jäljellä. Oli haihtunut jonnekin.

-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
No kävi kuten arvelinkin, eli alapallon vaihdolla ei ollut vaikutusta ääneen. Alapallo oli kuitenkin selkeästi vaihtokunnossa, näin sen itsekin kun auto oli ylhäällä, siinä oli väljää jo useita millejä pallon aakselin suunnassa.meese kirjoitti:no miten kävi äänien kanssa?oliko se alapallonivel paljonkin väljä?jos takapussissa on vuoto niin se todellakin kuulee/huomaa.jos perä laskee yön aikana alas niin vuotaa.tänään viimeksi oli juurikin tuo edestä alapallonivel väljä ja asiakas väitti kivenkovaa huollossa,että takapää kolisee...niinhän se loppui kun nivel vaihdettiinihmiset kun kuulee eritavalla ne äänet.jos ääni ei hävinnyt,onko tutkittu takapenkin selkänojat?takaiskareiden alapään kumit?
Tänään vielä tutkin asiaa tarkemmin niin kyllä se selvästi tulee takaa se ääni. Sen pystyy testaamaan niin hiljaisessa vauhdissa, että ehtii erottamaan eturenkaan käynnin montussa ja sitten takarenkaan käynnin montussa ja silloin se ääni kuuluu. Pitää vielä tarkemmin tutkia, mutta nyt on se kuva, että ääni kuuluisi silloin kun rengas "putoaa" monttuun eli kun akselin liike on alaspäin. Voisko tuosta päätellä mikä siellä olisi väljää? Testasin vielä erikseen molempia puolia edestakaisin samaan monttuun ajelemalla, molemmilta puolilta periaatteessa kuuluis samantyylinen ääni, mutta selkeämmin oikealta. Toisaalta ymmärtää jos se on joko iskari tai joku nivel, että kuluvatkin suurinpiirtein samaa tahtia.
Huollossa ehdoteltiin iskareiden vaihtoa, voisi olla olla yksi äänen lähde kuten aikaisemminkin jo kirjoitin. Iskarit tosiaan jo vähän tihkusivat öljyä, mutta pahemmin tihkusi taas kuskin puoli. Ajoivat huollossa iskaritestin ja arvot ei sinänsä vielä olleet huonot, toki alentuneet uusiin vastaaviin. Nyt en muista kumpi puoli oli huonompi... Iskarit maksaa merkkihuollossa 215e/kpl ja työt sitten muutaman tunnin. mietin vain, että kun tuo orkkis-iskari on öljyiskari ja autoon saa Sachsin kaasuiskarit 125e/kpl niin eikö nuo kaasuiskarit nyt luulisi olevan paremmat (ja vielä halvemmatkin

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
No vähän samaan lopputulokseen minäkin olen tullut, että pyörän mennessä alaspäin ääni kuuluisi. Ihan maallikkona ajatellen jos se olisi iskari, niin silloinhan iskarin yläpäässä pitäisi olla väljää eli yläpään kiinnitys löysi runkoon kun rengas putoaa. Tuo nyt olisi helppo katsoa kun purkaa verhoilut pois. En tiedä miten helposti iskarin mäntä esim. sitten antaisi tuollaisia ääniä jos yläpään kiinnitys on kunnossa.Harri126 kirjoitti:Secissä paikallistui "kumahdus" takakelkan puslaan.
Kumahti, kun ajoi monttuun ja nimenomaan silloin, kun pyörä putosi.
Oli melkoinen yllätys, kun meni kiinnityspultti puslan läpi ja kelkan etupää putosi asfalttiin.
68 oheisessa kuvassa.
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 045&SGN=03
Onneksi oltiin sadan metrin päässä kotipihasta, eikä luopuessa ollut vauhtia paria kymppiä enempää.
Uutta puslaa vaihtaessa huomasin, ettei siellä kumin sisällä ollut yhtään metallia jäljellä. Oli haihtunut jonnekin.
Joka tapauksessa pitää oikein ottaa auto työn alle huomenna ja tutkia itsekin mahdollisimman paljon. Samalla pitää ottaa takapenkin isompi osa irti, se pitää ninn perkeleenmoista ropinaa koko ajan ettei sitä viitsi kuunnella. Pakko etsiä mikä siellä rallattaa...
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Airmatic:it?
Saisiko hieman tarkennusta tähän tapaukseen: Onko kyseessä Airmatic -auto vai "vakio" farkku ilmajousilla?
"Vakiossahan" on ilmajouset takana vakiokorkeussäädöllä ja vakiomalliset iskarit.
Airmatic:issa on ilmajouset edessä ja takana. Iskatit ovat säädettävää vallia, joita en ole tavannut kuin Mersun toimittamana.
Airmaticissa on korkeudensäätö koko autolle, 4 eri korkeutta ja 3 eri vaimennusmoodia iskareile.
"Vakiossahan" on ilmajouset takana vakiokorkeussäädöllä ja vakiomalliset iskarit.
Airmatic:issa on ilmajouset edessä ja takana. Iskatit ovat säädettävää vallia, joita en ole tavannut kuin Mersun toimittamana.
Airmaticissa on korkeudensäätö koko autolle, 4 eri korkeutta ja 3 eri vaimennusmoodia iskareile.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
E 300 TD -94
250 TD -83
Re: Airmatic:it?
Joo vastataan lyhyesti puhelimen kautta. Perus Avantgarde perusiskareilla ja ilmajousilla eli ei ole tasonsäätöä vaihdekepin luona.pekkali kirjoitti:Saisiko hieman tarkennusta tähän tapaukseen: Onko kyseessä Airmatic -auto vai "vakio" farkku ilmajousilla?
"Vakiossahan" on ilmajouset takana vakiokorkeussäädöllä ja vakiomalliset iskarit.
Airmatic:issa on ilmajouset edessä ja takana. Iskatit ovat säädettävää vallia, joita en ole tavannut kuin Mersun toimittamana.
Airmaticissa on korkeudensäätö koko autolle, 4 eri korkeutta ja 3 eri vaimennusmoodia iskareile.
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Iskarit vaihdettu
No tänään vaihdettiin iskarit ja yläpään kumit. Kuminat senkun jatkuu...
Eli nyt taidan alkaa puslien ja nivelien vaihto-operaation...
Eli miten helposti nuo alustan puslat/helat ja nivelet on vaihdettavissa tee-se-itse -miehen ja perustyökalujen avulla?
Osat ei niin hirveesti tuntuisi esim. Motonetissä maksavan eli voi ihan systemaattisesti lähteä hakemaan vikaa esim. juuri tuon kelkan etupuslan kautta...
Marko
Eli nyt taidan alkaa puslien ja nivelien vaihto-operaation...
Eli miten helposti nuo alustan puslat/helat ja nivelet on vaihdettavissa tee-se-itse -miehen ja perustyökalujen avulla?
Osat ei niin hirveesti tuntuisi esim. Motonetissä maksavan eli voi ihan systemaattisesti lähteä hakemaan vikaa esim. juuri tuon kelkan etupuslan kautta...
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Secissä oli puslien vaihto sangen helppoa.
Kun pakolliset pultit oli avattu niin sorkkaraudalla ja moskalla lähti vanhat puslat pois..
Apparin puolen pusla oli mielenkiintoinen.
Se metalliholkki putosi avatessa pois, eikä se ollut enää metallia vaan tuntui enemmän savelta. Mureni sormissa ihan samalla tavalla.
Kun pakolliset pultit oli avattu niin sorkkaraudalla ja moskalla lähti vanhat puslat pois..
Apparin puolen pusla oli mielenkiintoinen.
Se metalliholkki putosi avatessa pois, eikä se ollut enää metallia vaan tuntui enemmän savelta. Mureni sormissa ihan samalla tavalla.

-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
Tossahan noita olisi Motonetissa. Onkohan noissa kaikissa eroa sedan/farkku vai oisko ne jopa samojakin? Tuossa on tyyppinä sedan kaikissa, mutta ei tuo välttämättä pidä paikkansa.
E W211 Takapalkin etukumityyny (2/auto). . . . . . . . . . 18-2909 26.50 ???
E W211 Takapalkin takakumityyny (2/auto). . . . . . . . . . 18-2910 31.50 ???
E W211 Taka-akselin etualakumityyny (2/auto). . . . . . . . 18-2914 7.50 ???
E W211 TakaALAtukiVARREN ulompi hela (2/auto). . . . . . . 18-2911 29.50 ???
E W211 TakaALAtukiVARREN sisempi hela (2/auto). . . . . . . 18-2912 13.50 ???
E W211 TakatukiTANGON hela (10/auto). . . . . . . . . . . . 18-2913 7.90 ???
E W211 Perän/takapalkin etumainen hela (2/auto). . . . . . 18-2915 14.90 ???
E W211 Perän/talapalkin takimmainen hela (2/auto). . . . . 18-2916 16.90 ???
Ei nuo nyt kalliita ole jos vaihtyössä ei mitään eksotiikka ole, eli voisi ihan harrastepohjalla noita vaihdella
Marko
E W211 Takapalkin etukumityyny (2/auto). . . . . . . . . . 18-2909 26.50 ???
E W211 Takapalkin takakumityyny (2/auto). . . . . . . . . . 18-2910 31.50 ???
E W211 Taka-akselin etualakumityyny (2/auto). . . . . . . . 18-2914 7.50 ???
E W211 TakaALAtukiVARREN ulompi hela (2/auto). . . . . . . 18-2911 29.50 ???
E W211 TakaALAtukiVARREN sisempi hela (2/auto). . . . . . . 18-2912 13.50 ???
E W211 TakatukiTANGON hela (10/auto). . . . . . . . . . . . 18-2913 7.90 ???
E W211 Perän/takapalkin etumainen hela (2/auto). . . . . . 18-2915 14.90 ???
E W211 Perän/talapalkin takimmainen hela (2/auto). . . . . 18-2916 16.90 ???
Ei nuo nyt kalliita ole jos vaihtyössä ei mitään eksotiikka ole, eli voisi ihan harrastepohjalla noita vaihdella

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Eipä ole löytynyt. Eilen huomasin vetokoukkua laittaessa, että toinen juuri vaihdettu iskari vuotaa öljyä...terokoo kirjoitti:markov,löytyikö kumahduksen syy?itellä samaa vikaa -05 sedani mallissa.
Kumahtelut sen kun jatkuu. Ajattelin, että ajetaan niin kauan kuin kunnolla utlee vikaa kun ei paikalliset pajat vikaa löydä. Silloinhan sen pitäisi olla ehjä.
Ei vaan, kyllä suorastaan ketuttaa kun joutuu pieniäkin reikiä väistelemään kun ei viitsi kuunnella sitä kumahtelua. Siihen kun vielä yhdistetään nuo takapenkin/rullaverhon räminät niin kyllä on laadukkaan hiljaista kyytiä

Työkaverin Kiakin oli paljon hiljaisempi kaupunkiajossa...
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
teotia kupinoista
Aikaisemmin kirjoitettua. Mielestäni kupina tulee palkeen yläpäästä. Taitaa olla tämän ilmajousituksen"ominaisuus"jami kirjoitti:Kuten jo aikaisemmin sanoin omassa vakio farkussa(211 220cdi-vm04) ei ole taka ilmapalkeissa minkäänlaista lisäsäiliötä. On olemassa mahdollisuus että näitäkin on erilaisia, mutta puhun omasta farkusta. Ongelmia ei ainakaan vielä ole ollut. Autoon vaihdettiin alaheloja ja palje oli välillä irtaallaan. Tuo palje ei näköjään ole kunnolla kiinni yläpäästa, vain jollain muovinastalla, Toinen nimittäin irtosi asentajalla tukivartta paikalleen laittaessa. Kun alatukivarsi oli irti, paljetta heilutellessa oli noin puolen sentin klappi ylä-alasuunnassa. Eli palje on kunnolla kiinni alapäästä ja "muovinastan" varassa yläpäästä ja ilma puristaa sen näiden väliin. Aikaisemmissa topileissa oli puhetta farkun "kupinoista" montuissa, mielestäni ääni tulee noiden palkeiden yläpäästä ja on "ominaisuus".
Re: teotia kupinoista
[/quote]
Aikaisemmin kirjoitettua. Mielestäni kupina tulee palkeen yläpäästä. Taitaa olla tämän ilmajousituksen"ominaisuus"[/quote]
No jos n. 80.000 euron autossa on ominaisuutena jokaisessa montussa/epätasaisuudessa kuuluva kumahtelu jollaista ei edes italialaiset saa tehtyä autoonsa, niin kai mun pitäisi olla vain kiitollinen.
No tämä lienee viimeinen E-farkku mikä mulla tulee olemaan. Toivottavasti seuraava auto on E-coupe...
Marko
Aikaisemmin kirjoitettua. Mielestäni kupina tulee palkeen yläpäästä. Taitaa olla tämän ilmajousituksen"ominaisuus"[/quote]
No jos n. 80.000 euron autossa on ominaisuutena jokaisessa montussa/epätasaisuudessa kuuluva kumahtelu jollaista ei edes italialaiset saa tehtyä autoonsa, niin kai mun pitäisi olla vain kiitollinen.
No tämä lienee viimeinen E-farkku mikä mulla tulee olemaan. Toivottavasti seuraava auto on E-coupe...
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
näin se vain on
En itsekkään ole kovinkaan innostunut moisista kupinoista, mutta on valn tuo merkki asettanut nuo vaihtoehdot tuossa farkussa aika vähiin. Tarvitsen farkun koiran ja tavaroiden kuskaamiseen. Ottaisin aivan ehdottomasti normaalin takajousituksen, mutta ei ole tarjolla. Muuten olen tyytyväinen nykyiseen ja eikös noita harmeja lie joka merkillä,jos tarkkaan tutkii....
Re: näin se vain on
jami kirjoitti:En itsekkään ole kovinkaan innostunut moisista kupinoista, mutta on valn tuo merkki asettanut nuo vaihtoehdot tuossa farkussa aika vähiin. Tarvitsen farkun koiran ja tavaroiden kuskaamiseen. Ottaisin aivan ehdottomasti normaalin takajousituksen, mutta ei ole tarjolla. Muuten olen tyytyväinen nykyiseen ja eikös noita harmeja lie joka merkillä,jos tarkkaan tutkii....
Jep, kyllä tuossa nykyisessö kulkineessa on kuitenkin sen verran hyviä puolia, että kuminat kestää

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Itselläni oli hiukan samaa kopinaa tai kupinaa. Ei mukulakivillä tai kuopissa, vaan yllättäen tasaisella alustalla joskus kiihdyttäessä tai hidastaessa hiljaisessa nopeudessa, tai sitten loivissa kuopissa. Ääni ei ollut jatkuvaa vaan kuului ainoastaan silloin tällöin, mutta joka ajomatkalla kuitenkin.
Sanoin vaivasta Veholla kun auto oli muutenkin huollossa. Huoltomies sanoi, ettei missään ollut väljää tai vikaa, mutta "paineenpoistoventtiili" (älä kysy, en tiedä
) oli hiukan jumissa mutta hän putsaili sitä.
Mersun takapäätä tuntematta kuvittelisin päissäni, että ilmapussista varmaan pääsi välillä paine laskemaan hiukan poistoventtiilin kautta jouston yhteydessä ja vuotava venttiili ei aina pitänyt painetta, joten "löysän" ilmapussin yläpää piti tuota kupinaa. Saa nauraa teorialleni.
Joka tapauksessa nyt hyrrä rullaa hiljaisesti kuin kissa huopatossutehtaalla eikä maksanut senttiäkään.
Sanoin vaivasta Veholla kun auto oli muutenkin huollossa. Huoltomies sanoi, ettei missään ollut väljää tai vikaa, mutta "paineenpoistoventtiili" (älä kysy, en tiedä

Mersun takapäätä tuntematta kuvittelisin päissäni, että ilmapussista varmaan pääsi välillä paine laskemaan hiukan poistoventtiilin kautta jouston yhteydessä ja vuotava venttiili ei aina pitänyt painetta, joten "löysän" ilmapussin yläpää piti tuota kupinaa. Saa nauraa teorialleni.

Joka tapauksessa nyt hyrrä rullaa hiljaisesti kuin kissa huopatossutehtaalla eikä maksanut senttiäkään.
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Jos automatiikka lukitsee toisen puolen, kun toinen puoli vuotaa, niin
sen luulisi kumahtelevan. Siinähän on silloin hydrauliikka metallia vasten,
eikä ilmatyynyä vasten.
Kumahtelun pitäisi korjaantua vuotavan iskarin vaihdolla, mutta jos
se lukitseva venttiili on jumissa, niin kumahtelu jatkuu.
Tällaista tänään pähkäilin.
sen luulisi kumahtelevan. Siinähän on silloin hydrauliikka metallia vasten,
eikä ilmatyynyä vasten.
Kumahtelun pitäisi korjaantua vuotavan iskarin vaihdolla, mutta jos
se lukitseva venttiili on jumissa, niin kumahtelu jatkuu.
Tällaista tänään pähkäilin.
Vaihdatin AD-varaosilla. Vaihtotyö oli halvempi kuin MB-huollossa. Iskarit oli orkkikset.gbo kirjoitti:Vaihdoitko muuten iskarit itse vai vaihdatitko liikkeessä? Valitsitko orkkisiskarit vai kaasut? Itellä olisi kanssa iskarin vaihtohomma edessä ja mietin että pystysköhän tuon itse vaihtamaan, veholla vaihtohinta suolaiset yli 200e+orkkisiskari 220e
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
[quote] Tänään vielä tutkin asiaa tarkemmin niin kyllä se selvästi tulee takaa se ääni. Sen pystyy testaamaan niin hiljaisessa vauhdissa, että ehtii erottamaan eturenkaan käynnin montussa ja sitten takarenkaan käynnin montussa ja silloin se ääni kuuluu. Pitää vielä tarkemmin tutkia, mutta nyt on se kuva, että ääni kuuluisi silloin kun rengas "putoaa" monttuun eli kun akselin liike on alaspäin. Voisko tuosta päätellä mikä siellä olisi väljää? Testasin vielä erikseen molempia puolia edestakaisin samaan monttuun ajelemalla, molemmilta puolilta periaatteessa kuuluis samantyylinen ääni, mutta selkeämmin oikealta.
[quote]
Yllä oleva on kuin suoraan omasta autostani, (W211) olen kuulostellut ja ihmetellyt mistä moinen "kumahdus" kuuluu mutta seppä ja katsuri on tutkinu auton, nivelet ei väljiä.
Itsekkin ihmettelin katsurin kanssa niveliä ihan ajatuksen kanssa mutta kun ei vaan näytä olevän välystä niin ei ole ja silti vaan häiritsevä kumahdus kuuluu kun rengas tipahtaa.
Alkuun ääni kuului terävänä koputuksena mutta ajan oloon muuttunut kumahdukseksi/lotinaksi ja juurikin tuolta oikealta puolen.
Pitää tutkia sitä takakelkan puslaa niinkuin yllä oli mainittu, näkeekö sitä helposti nostelemalla heiluttelemalla vai pitäneekö ottaa suoraan auki ja kumi näppeihin
[quote]
Yllä oleva on kuin suoraan omasta autostani, (W211) olen kuulostellut ja ihmetellyt mistä moinen "kumahdus" kuuluu mutta seppä ja katsuri on tutkinu auton, nivelet ei väljiä.
Itsekkin ihmettelin katsurin kanssa niveliä ihan ajatuksen kanssa mutta kun ei vaan näytä olevän välystä niin ei ole ja silti vaan häiritsevä kumahdus kuuluu kun rengas tipahtaa.
Alkuun ääni kuului terävänä koputuksena mutta ajan oloon muuttunut kumahdukseksi/lotinaksi ja juurikin tuolta oikealta puolen.
Pitää tutkia sitä takakelkan puslaa niinkuin yllä oli mainittu, näkeekö sitä helposti nostelemalla heiluttelemalla vai pitäneekö ottaa suoraan auki ja kumi näppeihin

W211 320 CDI -04
Onkos vielä ratkaisua tähän kuminaan ? Itsellä vastaava kolahtelu takaa kun rengas putoaa kuoppaan, alkoi tuossa kevään mittaan. Auto oli tänään määräaikaishuollossa Kahvimaalla ja mainitsin tuosta. Kertoivat että kävivät koeajolla ja totesivat äänen, mutta väljiä ei takaa löytynyt. Takaiskareissa kuulemma lievää vuotoa ja arveli että ääni tulee juurikin iskareista. Marko V:llä tosin iskarien vaihto ei auttanut asiaan ?...
Hannu
S211 E320 T CDI A -03
S211 E320 T CDI A -03