Jäänesto
Jäänesto
Tuli muutama päivä sitten otettua tankki täyteen kesälaatua.Miltei läpi talven olen ajanut aikaisemmillakin mersuilla kesälaadulla.Eipä nyt sitten tullut mieleen,että autossa webasto.Tänä aamuna sitten ei webasto enää lähtenytkään käyntiin.Ilmeisesti oli sen verran vahvaa litkut putkissa.
Auto kyllä lähti iloisesti käymään tätä ilmankin.Olis vaan mukavaa saada kone lämpöiseksi ja ikkunat suliksi.
Voisko siis tankkiin tipauttaa vähän esim. diesel 100?Auttaako mitään vai onko enemmän haittaa?
Olen joskus kuullut,että sulattais suodattimen paperin liimat?
Auto kyllä lähti iloisesti käymään tätä ilmankin.Olis vaan mukavaa saada kone lämpöiseksi ja ikkunat suliksi.
Voisko siis tankkiin tipauttaa vähän esim. diesel 100?Auttaako mitään vai onko enemmän haittaa?
Olen joskus kuullut,että sulattais suodattimen paperin liimat?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
-
- Vakiokalustoa
Kuorma-automiehet sanoo että bensa-auton Masinol on paras myös dieselissä (vesi)jään estoon, hiukan vaan pullon ohjetta vähemmän.
Kesälaatu taas notkistunee ihan perus bensalla, siis ysivitosella. Annostus riippunee pakkasesta, mutta 2-3 l bensiiniä / 100 l dieseliä notkistaa jo kivasti.
Uskallan tämän kertoa, koska isäni tankkas tässä kesällä -01 D4D Corollaan n. kolmannestankin ysivitosta ja loput dieseliä (vaihtoi pistoolia välillä...
). Sanoivat Toyota-huollossa että kaada litra moottoriöljyä perään ja ajele pois, kun bensiini vaan voitelee huonommin. No eihän se ihan noinkaan mene mut, toimi vielä tolla suhteella.
Tuskin kannattaa tossa isäni mittakaavassa kokeilla, mutta mun omat dieselit on toiminu Masinolilla hyvin, ja aikanaan laitettiin vaniin bensaa reilusti sekaan kun talvilaatu hyhmäsi "pikku" pakkasessa.
Kesälaatu taas notkistunee ihan perus bensalla, siis ysivitosella. Annostus riippunee pakkasesta, mutta 2-3 l bensiiniä / 100 l dieseliä notkistaa jo kivasti.
Uskallan tämän kertoa, koska isäni tankkas tässä kesällä -01 D4D Corollaan n. kolmannestankin ysivitosta ja loput dieseliä (vaihtoi pistoolia välillä...

Tuskin kannattaa tossa isäni mittakaavassa kokeilla, mutta mun omat dieselit on toiminu Masinolilla hyvin, ja aikanaan laitettiin vaniin bensaa reilusti sekaan kun talvilaatu hyhmäsi "pikku" pakkasessa.
-98 312D Sprinter
(EX) -87 2.0 Bensiini tenavatähti
(EX) -84 207D
(EX) -80 123 200D
(EX) -84 207D
(EX) -80 123 200D
Mersun käsikirjahan lupaa laittaa kesäläädun sekaan maksimissaan 20% bensaa tai maks. 50% valopetroolia.
Kyllähän tuohon Petromax:in ongelmaan on tuo bensa/valopetrooli parempi vaihtoehto kun on kysymys polttoaineen notkeudesta. Eihän sinne jäänestoa voi niin paljon laittaa, että se notkistaisi polttoaineen.
Joskus oon joutunu kesälaatuun tankilliseen tankkaamaan 5 litraa bensaa, jotta on päässyt jatkaan matkaa.
Kyllähän tuohon Petromax:in ongelmaan on tuo bensa/valopetrooli parempi vaihtoehto kun on kysymys polttoaineen notkeudesta. Eihän sinne jäänestoa voi niin paljon laittaa, että se notkistaisi polttoaineen.
Joskus oon joutunu kesälaatuun tankilliseen tankkaamaan 5 litraa bensaa, jotta on päässyt jatkaan matkaa.
-
- Vakiokalustoa
Tommonen tieto ei olekkaan koskaan osunu mun silmiini. Aina oppii jotain uutta. Ja tuo 20% ollee rajana sen voitelun takia.juhaoh kirjoitti:Mersun käsikirjahan lupaa laittaa kesäläädun sekaan maksimissaan 20% bensaa tai maks. 50% valopetroolia.
-98 312D Sprinter
(EX) -84 207D
(EX) -80 123 200D
(EX) -84 207D
(EX) -80 123 200D
Jäänesto
Tuli laitettua kakstahtibensaa ja hieman diesel 100 jäänestoa.Webasto käynnistyi,kun auto oli ajettu lämpöiseksi.Auto seisoi muutaman tunnin.Webasto käynnistyi hetkeksi,mutta sammui kuitenkin aika pian.
Autossa alkuperäisasennettu webasto.Malli DBW46.
Onko johonkin kenties jemmattu polttoainesuodatin?Konehuoneessa ei ainakaan ole tullut vastaan.
Syy toimimattomuuteen voi olla edelleen siinä,että kesälaatua on tankissa vielä paljon ja webaston putket pieniä.
Autossa alkuperäisasennettu webasto.Malli DBW46.
Onko johonkin kenties jemmattu polttoainesuodatin?Konehuoneessa ei ainakaan ole tullut vastaan.
Syy toimimattomuuteen voi olla edelleen siinä,että kesälaatua on tankissa vielä paljon ja webaston putket pieniä.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Jäänesto
Joo,alkuun oli se vikana,juuri kiertovesipumppu.Tässä webastomallissa ei ole omaa kiertovesipumppua,joten käyttöön on otettu auton oma.
Pumppu oli jotenkin jumissa tai hapettumaa liittimessä.Webasto ei tahtonut pysyä päällä.Lisäsin webaston viereen oman kiertovesipumpun ja otin auton oman lämmityslaitekäyttöön,johon se kuuluukin.
Asiasta voidaan olla montaa mieltä,mutta mielestäni auton oma pumppu on hieman pienehkö webasto käyttöön.Lisäksi sijaitsee vähän kaukana laitteesta.Tuolla lisäpumpulla nyt vesi kiertää ja kone on miltei käyntilämmin vartin päälläolon jälkeen.
En nyt muuta keksi enää webaston toimimattomuuteen,kuin vettä/jäätä jossakin tai kankea kesälaatu.
Auto oli yön lämpöisessä tallissa,kun tein tänään vahauksia.Kuten arvata saattaa,niin kyllähän se webasto nyt lähti pöhisemään,vaikkei ollut tarvetta.
Pumppu oli jotenkin jumissa tai hapettumaa liittimessä.Webasto ei tahtonut pysyä päällä.Lisäsin webaston viereen oman kiertovesipumpun ja otin auton oman lämmityslaitekäyttöön,johon se kuuluukin.
Asiasta voidaan olla montaa mieltä,mutta mielestäni auton oma pumppu on hieman pienehkö webasto käyttöön.Lisäksi sijaitsee vähän kaukana laitteesta.Tuolla lisäpumpulla nyt vesi kiertää ja kone on miltei käyntilämmin vartin päälläolon jälkeen.
En nyt muuta keksi enää webaston toimimattomuuteen,kuin vettä/jäätä jossakin tai kankea kesälaatu.
Auto oli yön lämpöisessä tallissa,kun tein tänään vahauksia.Kuten arvata saattaa,niin kyllähän se webasto nyt lähti pöhisemään,vaikkei ollut tarvetta.

w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Re: Jäänesto
Kyllä tuohon malliin DBW46 kuuluu oma kiertovesipumppu.Petromax kirjoitti:.Tässä webastomallissa ei ole omaa kiertovesipumppua,joten käyttöön on otettu auton oma.
Voihan siihen olla tulossa jotain vaivaa, joka ilmenee nyt herkemmin ilmojen jäähtyessä (palovahti, höyrystin).
Jäänesto
Olin melko varma siitä,että tuossa dbw46:ssa ei ole kiertovesipumppua.Minulla ei ainakaan ole omassa.En tiedä sitten,minkä takia ei.Onko hajonnut edelliseltä omistajalta tai onko ollut kenties lisävaruste.Auton oma kiertovesipumppu oli kuitenkin otettu käyttöön.Se mikä tässä ihmetyttää,niin kiertovesipumpulle tulee vielä alkuperäinen johtosarja webastolta.Tässä oli tosiaan pituutta sen verran,että ylettyi webastolle saakka .Päähän pistoke ja orkkis mersun kiertovesipumppu letkujen väliin.Laitoin pumpun laitteen viereen "lämmin" vesipuolelle.Webaston oma taitaa kuulua "kylmäpuolelle,mutta eipä tällä ole merkitystä.Vesi nyt kiertää tehokkaasti.
Tuo oma webaston taitaa olla nimellä "circulation pump".Tätä ei varmaan saa 50 eurolla,kuten mersun.
Tuo oma webaston taitaa olla nimellä "circulation pump".Tätä ei varmaan saa 50 eurolla,kuten mersun.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94